handdator

Visa fullständig version : Periodisk Fasta


chrilledude
2010-01-20, 00:30
Hejsan! Har några frågar;

1. Stämmer det att man kan bygga muskler på periodisk fasta även om man ligger på kaloriunderskott? (äta i ett 8h fönster per dag, 16h fasta)

2. Är kolhydrater viktigt för styrketräning?



Jag hade tänkt äta kl 12.00, 16.00, 18.00, 20.00 (sammanlagt ca 1500kcal), har kaloriförbrukning på ~2100 per dag. Kan jag bygga på detta om jag kör på periodisk fasta, och hur mycket av protein/kolhydrat/fett bör jag få i mig? Väger 78-79 kilo och är 185cm lång.

Tack på förhand.

Cerberus
2010-01-20, 00:36
Kört PF i över ett år, det är så svårt o se om man bygger muskler men å andra sidan ligger ja inte på underskott hela tiden. Jag betvivlar att PF/IF är någon magi när de gäller att bygga muskler på underskott, förutsättningarna för tillväxt är de raka motsatta till optimal fettförlust(hormonellt bl.a).


Kolhydrater behövs för intensiv träning, ju mer och oftare du tränare ju viktigare är mina erfarenheter iaf.


Ingen kan ge definitiva svar på dina frågor, kolhydrater kan ingå i de flesta kostupplägg.

chrilledude
2010-01-20, 00:39
Kört PF i över ett år, det är så svårt o se om man bygger muskler men å andra sidan ligger ja inte på underskott hela tiden. Jag betvivlar att PF/IF är någon magi när de gäller att bygga muskler på underskott, förutsättningarna för tillväxt är de raka motsatta till optimal fettförlust(hormonellt bl.a).


Kolhydrater behövs för intensiv träning, ju mer och oftare du tränare ju viktigare är mina erfarenheter iaf.


Ingen kan ge definitiva svar på dina frågor, kolhydrater kan ingå i de flesta kostupplägg.

Okej, tack för svaret! Jag har i princip inte ätit mycket kolhydrater per dag alls sen senast jag deffade (4mån sen kanske), och har inte sett så mycket resultat på träingen än, kan det vara en anledning?

Då kanske det inte är någon mening med PF ändå. Men det kanske är bättre än vanlig deff? Värt ett försök kanske :)

limenka
2010-01-20, 00:49
Jag ligger på 2g protein/kg, vilket blir cirka 160 men försöker komma upp i 180. Kolhydrater äter jag bara innan träning (helst) och därefter 1-2 portioner med kött, tonfisk, keso, mjölk a U name it liksom. Vilket funkar för mig, får energin då jag behöver den. Ibland innan cardio dessutom.
Ja enligt det jag hört/läst kan du bygga muskler under PF OM du äter vid rätt tidpunkter och rädd sorts mat. En hög konsumtion av protein bevarar men kan också bygga muskler vid deff. Dessutom får du en illaluktande andedräkt och finnar (egen erfarenhet). Haha:D

Personligen försöker jag hålla
P 180g
F 60-70g
K 140 - 160g
= ~2100 kcal (balans 2600)

chrilledude
2010-01-20, 01:25
Jag ligger på 2g protein/kg, vilket blir cirka 160 men försöker komma upp i 180. Kolhydrater äter jag bara innan träning (helst) och därefter 1-2 portioner med kött, tonfisk, keso, mjölk a U name it liksom. Vilket funkar för mig, får energin då jag behöver den. Ibland innan cardio dessutom.
Ja enligt det jag hört/läst kan du bygga muskler under PF OM du äter vid rätt tidpunkter och rädd sorts mat. En hög konsumtion av protein bevarar men kan också bygga muskler vid deff. Dessutom får du en illaluktande andedräkt och finnar (egen erfarenhet). Haha:D

Personligen försöker jag hålla
P 180g
F 60-70g
K 140 - 160g
= ~2100 kcal (balans 2600)

Tackar LIMEanka :D

Ska börja med PF imorgon, får se hur det går ;)

Cerberus
2010-01-20, 11:35
Personligen kör jag IF för det hjälper mig att äta ordentlig mat och inte fucka upp :P. Enda upplägget som fungerat för deff för mig så jag gillar det, väldigt enkelt att låta bli o äta och sedan äta ca 6 timmar som jag gör. Större måltider = mer mättnad för mig.

chrilledude
2010-01-20, 12:02
Personligen kör jag IF för det hjälper mig att äta ordentlig mat och inte fucka upp :P. Enda upplägget som fungerat för deff för mig så jag gillar det, väldigt enkelt att låta bli o äta och sedan äta ca 6 timmar som jag gör. Större måltider = mer mättnad för mig.

Vad är IF? :smash:

Låter rätt likt PF förutom att du äter 6h och inte 8h.

Jag testar PF just nu iaf, går bra än så länge :)

vicarious
2010-01-20, 12:28
Vad är IF? :smash:

Låter rätt likt PF förutom att du äter 6h och inte 8h.

Jag testar PF just nu iaf, går bra än så länge :)

IF är PF. IF = Intermittent fasting. Alltså periodisk fasta. På engelska.

För att svara på dina frågor.

1. Ja
2. Nej

chrilledude
2010-01-20, 12:40
IF är PF. IF = Intermittent fasting. Alltså periodisk fasta. På engelska.

För att svara på dina frågor.

1. Ja
2. Nej

Aha oj, dum jag är. Tack!

limenka
2010-01-20, 17:25
Tackar LIMEanka :D

Ska börja med PF imorgon, får se hur det går ;)

LIMEanka, haha. Lägg gärna upp maten på din journal :)

chrilledude
2010-01-20, 19:21
LIMEanka, haha. Lägg gärna upp maten på din journal :)

Aa får göra det ;)