handdator

Visa fullständig version : En fråga till Eddie och fler kunniga :D Angående ATP och Mjölksyra


JoeyP
2010-01-19, 23:56
Jag har suttit och läst en del i olika näringslära böcker i skolan av ren nyfikenhet och kom fram till energiutvinningen och fattar fan inte redigt.

Så här har jag fattat det då rätta mig gärna då jag vill kunna det här!

Alla näringsämnen bryts ned på olika sätt.

Men jag testar att skriva om kolhydrater då.

Kolhydrater bryts ned till glukos i magen som sedan transporteras via blodet in i cellen där det bryts ned till pyruvat. Processen kallas glykolys. Sen efter det så åker pyruvatet in i cellens mitokondrier som är nån station som utvinner energi?

Inne i dem här mitokondrierna så transporteras pyruvatet in nånting som heter citronsyracykeln där det används som energi och slutprodukten blir vatten och koldioxid eller ATP? Eller blir det ATP först som sen förbränns sen blir slutprodukten vatten och koldioxid. Som vi andas ut då, och vattnet svettas vi ut.

Jo så borde det vara, vatten och koldioxid är hela tiden slutprodukten.

Hur fett och protein används vet jag inte riktigt, men det borde ju vara samma väg typ, fast det går via levern elle njurarna först för att bli glukos och sen in i cellen.

Sen ger väl varje näringsämne olika "mycket" ATP.

Sen det här med mjölksyra, är det här rätt kortfattat?

Energin utvinns ju i cellens mitokondrier där näringsämnena reagerar med syre.
Om det inte finns syre så bildas mjölksyra som restprodukt genom att kroppen måste bryta ner kolhydrater utan syre. Mjölksyran transporteras till olika organ i kroppen bla levern tror jag där det reagerar med syre och nytt ATP kan bildas eller? Vadå åker det in i levern och där bildas ATP sen åker ATP ut i blodet och in i cellen igen eller? Wo0t?

Sen ger typ inte anaerobt nedbrytande kolhydrater lika mycket ATP som kolhydrater som reagerat med syre.

Mjölksyra ska heller inte ge alls lika "mycket" ATP som fett protein och kolhydrater som reagerat med syre först ger.

Vilka organ är det som tar hand om mjölksyran och bildar ATP? Kan inte cellen själv ombilda mjölksyra till ATP när mer syre tillförs?

JoeyP
2010-01-19, 23:59
Alltså är det ATP vår hjärna använder som energi hela tiden och inte glukos som jag trodde. Eller ne.... Elle aa.... Men aa....:D:D

vicarious
2010-01-20, 01:05
Metabolism och digestion är ganska mycket att få ordning på, och rätt så invecklat, beroende på hur detaljerat man vill lära sig.. Men jag kan säga att du är inte helt ute och cyklar iaf =)

Kolhydrater bryts till en början ner i munnen m ha enzymet amylas som utsöndras från spottkörtlarna. Jag tror bara en liten spjälkning av KH sker i magsäcken, det lilla som amylaset hinner verka innan ph blir för lågt för att det ska fungera.

Amylas utsöndras sedan även i tunntarmens första del, duodenum, då från bukspottkörteln. I tarmen är pH högre än i magsäcken så amylaset fungerar där. KH spjälkas till monosackarider (glukos, fruktos, galaktos) som sedan absorberas i tarmen och skickas vidare till levern via blodet. Där byggs det mesta av fruktosen och galaktosen om till glukos.

Pyruvat som bildats i glykolysen binds ihop med CoA (coenzym A) och bildar Acetyl-CoA som är utgångsmaterial i citronsyracykeln.

När pyruvat oxideras bildas koldioxid, precis som du skriver. De väten som pyruvat avger tas upp av NAD+ och FAD och vi får NADH + H+ och FADH2.
Dessa går till andningskedjan (som sker i mitokondriens innermembran) och vi får ATP och vatten.

Andningskedjan kräver syre för att fungera, vid anaerobt arbete måste kroppen bilda ATP i glykolysen och man får laktat. När tillgången till syre ökar igen kommer laktaten att transporteras till levern där den omvandlas till glukos i glukoneogenesen.

I andningskedjan (d vs aerobt) utvinns den största delen av kroppens ATP (jag tror det är hela ca 90%).

Som sagt, det är mycket att lära sig och jag jobbar fortfarande på just det, att lära mig allt :D Hoppas jag kunde bidra med något iaf. Jag rekommenderar att du lånar någon bra litteratur som du kan läsa. Har tyvärr inga tips själv :(

Windstalker
2010-01-20, 12:45
Jag har suttit och läst en del i olika näringslära böcker i skolan av ren nyfikenhet och kom fram till energiutvinningen och fattar fan inte redigt.

Så här har jag fattat det då rätta mig gärna då jag vill kunna det här!

Alla näringsämnen bryts ned på olika sätt.

Men jag testar att skriva om kolhydrater då.

Kolhydrater bryts ned till glukos i magen som sedan transporteras via blodet in i cellen där det bryts ned till pyruvat. Processen kallas glykolys. Sen efter det så åker pyruvatet in i cellens mitokondrier som är nån station som utvinner energi?

Inne i dem här mitokondrierna så transporteras pyruvatet in nånting som heter citronsyracykeln där det används som energi och slutprodukten blir vatten och koldioxid eller ATP? Eller blir det ATP först som sen förbränns sen blir slutprodukten vatten och koldioxid. Som vi andas ut då, och vattnet svettas vi ut.


Då glukos bryts ned till Pyruvat och gå in i citronsyracykeln så kommer det bildas ATP, FADH2 och NADH. FADH2 och NADH går in i elektrontransportkedjan och bildar ATP.

Pyruvat omvandlas till Acetyl-CoA (där även en NADH bildas) och går sedan in i citronsyracykeln och omvandlas via "Can I Keep Selling Sex For Money, Officer?" tillsammans med Oxaloacetat till Citrat - Isocitrat - alfaKetoglutarat - Succinyl-CoA - Succinat - Fumarat - Malat - Oxaloacetat och runt igen. Här (http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:TCA-svenska.svg) kan du se vart NADH, FADH2 och GTP bildas.


Jo så borde det vara, vatten och koldioxid är hela tiden slutprodukten.

Hur fett och protein används vet jag inte riktigt, men det borde ju vara samma väg typ, fast det går via levern elle njurarna först för att bli glukos och sen in i cellen.

Sen ger väl varje näringsämne olika "mycket" ATP.

Sen det här med mjölksyra, är det här rätt kortfattat?

Energin utvinns ju i cellens mitokondrier där näringsämnena reagerar med syre.
Om det inte finns syre så bildas mjölksyra som restprodukt genom att kroppen måste bryta ner kolhydrater utan syre. Mjölksyran transporteras till olika organ i kroppen bla levern tror jag där det reagerar med syre och nytt ATP kan bildas eller? Vadå åker det in i levern och där bildas ATP sen åker ATP ut i blodet och in i cellen igen eller? Wo0t?

Laktatet (mjölksyran) går in i levern och återbildar pyruvat, som sedan återbildar glukos genom glykoneogenes. Glukoset går sedan till musklerna och förbränns till Laktat för att få ATP, och så upprepas detta. Det kallas för Cori's Cykel.

Sen ger typ inte anaerobt nedbrytande kolhydrater lika mycket ATP som kolhydrater som reagerat med syre.

Nej, eftersom anaerobt nedbrutet glukos INTE går in i citronsyracykeln (omvandlas från pyruvat till laktat istället för acetyl-coa). Då glukos omvandlas till Pyruvat fås 4 ATP och 2 NADH (som motsvarar 2,5 eller 3 ATP beroende på litteratur och hur man räknar). Detta ger ca 10 ATP. Dessutom krävs det 2 ATP i de första stegen. Totalt fås alltså 8 ATP. Då pyruvat omvandlas till laktat reduceras dock 1 NADH / pyruvat (2 pyruvat fås från varje glukos). Detta ger en total reduktion på 2 NADH = 6 ATP. Totalt fås alltså 2 mol ATP per mol Glukos som förbränns till laktat.
Vid aerob metabolism går istället Pyruvat in i citronsyracykeln vilket leder till att 1 mol Glukos ger ca 38 mol ATP.

Mjölksyra ska heller inte ge alls lika "mycket" ATP som fett protein och kolhydrater som reagerat med syre först ger.

Vilka organ är det som tar hand om mjölksyran och bildar ATP? Kan inte cellen själv ombilda mjölksyra till ATP när mer syre tillförs?




/Wind

Insulinus
2010-01-20, 12:52
Vill du ha mer info om laktatmetabolismen kan du söka på "Cori-Cykeln" som är den cykel som startar när laktat transporteras till levern för glukosbildning via glukoneogenes. Denna reaktion kostar mer energi (ATP) än vad den ger och är alltså lååångt ifrån optimal för våran kropp.
Men nödvändig då laktatet annars ligger kvar och försurar musklerna!

Anders The Peak
2010-01-20, 13:27
Vill du ha mer info om laktatmetabolismen kan du söka på "Cori-Cykeln" som är den cykel som startar när laktat transporteras till levern för glukosbildning via glukoneogenes. Denna reaktion kostar mer energi (ATP) än vad den ger och är alltså lååångt ifrån optimal för våran kropp.
Men nödvändig då laktatet annars ligger kvar och försurar musklerna!

Du behöver läsa på om det här igen för att det ska bli rätt.

Kischen
2010-01-20, 13:47
Du behöver läsa på om det här igen för att det ska bli rätt.

Du vill inte skriva det för oss andra som läser? :)

Insulinus
2010-01-20, 13:56
Du behöver läsa på om det här igen för att det ska bli rätt.

Sant!

Det är främst blodet som skadas utav ph-sänkningen och acidos kan uppstå!

Men fortfarande gäller cykeln - Laktat från glykolysen (i muskelcellerna) - transport via blod till lever - nybildning utav glukos (glukoneogenes) för tillbakatransport till muskelcellerna och energiutvinning.

Men har för mig att Coricykeln faktiskt kostar mer ATP än den ATP som utvinns från glukoset från glukoneogenesen.

JoeyP
2010-01-20, 20:18
Heelvete vad text hahahaha kroppen är ju inte lite komplicerad :D Men aa förstår nästan. Ska plugga in det här nån dag :)

Scratch89
2010-01-20, 20:32
Heelvete vad text hahahaha kroppen är ju inte lite komplicerad :D Men aa förstår nästan. Ska plugga in det här nån dag :)

Har du inte den grundläggande kemin kan det bli lite kämpigt dock. ;)

Anders The Peak
2010-01-20, 22:50
Jag har suttit och läst en del i olika näringslära böcker i skolan av ren nyfikenhet och kom fram till energiutvinningen och fattar fan inte redigt.

Så här har jag fattat det då rätta mig gärna då jag vill kunna det här!

Alla näringsämnen bryts ned på olika sätt.

Men jag testar att skriva om kolhydrater då.

Kolhydrater bryts ned till glukos i magen som sedan transporteras via blodet in i cellen där det bryts ned till pyruvat. Processen kallas glykolys. Sen efter det så åker pyruvatet in i cellens mitokondrier som är nån station som utvinner energi?

Inne i dem här mitokondrierna så transporteras pyruvatet in nånting som heter citronsyracykeln där det används som energi och slutprodukten blir vatten och koldioxid eller ATP? Eller blir det ATP först som sen förbränns sen blir slutprodukten vatten och koldioxid. Som vi andas ut då, och vattnet svettas vi ut.

Jo så borde det vara, vatten och koldioxid är hela tiden slutprodukten.

Hur fett och protein används vet jag inte riktigt, men det borde ju vara samma väg typ, fast det går via levern elle njurarna först för att bli glukos och sen in i cellen.

Sen ger väl varje näringsämne olika "mycket" ATP.

Sen det här med mjölksyra, är det här rätt kortfattat?

Energin utvinns ju i cellens mitokondrier där näringsämnena reagerar med syre.
Om det inte finns syre så bildas mjölksyra som restprodukt genom att kroppen måste bryta ner kolhydrater utan syre. Mjölksyran transporteras till olika organ i kroppen bla levern tror jag där det reagerar med syre och nytt ATP kan bildas eller? Vadå åker det in i levern och där bildas ATP sen åker ATP ut i blodet och in i cellen igen eller? Wo0t?

Sen ger typ inte anaerobt nedbrytande kolhydrater lika mycket ATP som kolhydrater som reagerat med syre.

Mjölksyra ska heller inte ge alls lika "mycket" ATP som fett protein och kolhydrater som reagerat med syre först ger.

Vilka organ är det som tar hand om mjölksyran och bildar ATP? Kan inte cellen själv ombilda mjölksyra till ATP när mer syre tillförs?

Jag tror att du kan få en bra genomgång via Eddie/Guddis träningslära börja med det här kapitlet och fortsätt framåt. Om det är något du behöver få förtydligat eftet genomläsning ställ då frågan i tråden så försöker jag svara på den på ett pedagogiskt sätt. (http://traningslara.se/blogg/fysiologi-del-v-aerob-metabolism/)

Morty
2010-01-21, 19:15
Har du inte den grundläggande kemin kan det bli lite kämpigt dock. ;)

Word... Jag kan i princip ingen kemi och då är CoA, NADH, ATP och liknande mest bara blajj, som man kan plugga in vad de gör med varandra och varför de är nödvändiga, men man har ingen som helst djupare förståelse om hur eller varför.

JoeyP
2010-01-21, 20:01
Har du inte den grundläggande kemin kan det bli lite kämpigt dock. ;)

Aa sant! Kan fan inte mkt kemi asså! >.<

Jag tror att du kan få en bra genomgång via Eddie/Guddis träningslära börja med det här kapitlet och fortsätt framåt. Om det är något du behöver få förtydligat eftet genomläsning ställ då frågan i tråden så försöker jag svara på den på ett pedagogiskt sätt. (http://traningslara.se/blogg/fysiologi-del-v-aerob-metabolism/)

Okej tack! Jo det ska jag lätt göra någon dag! :)

Windstalker
2010-01-21, 21:48
Vill du/ni fördjupa dig/er kan jag rekommendera Champe och Harveys "Biochemistry". Den behandlar mycket av just detta, och det krävs inte mycket mer kunskap än gymnasiekemi.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1608315215

/Wind

Windstalker
2010-01-21, 21:52
Tillägg: Kan även försöka svara så gott jag kan på frågor, bara att dra iväg ett PM

KOP
2010-01-21, 23:34
Sen efter det så åker pyruvatet in i cellens mitokondrier som är nån station som utvinner energi?
När pyrovatet når mytokondiens matrix påbörjas citronsyracykeln, vilket genererar NADH+H+, FADH2 samt GTP (ekvivalent till ATP). De båda förstnämnda återoxideras vid den oxidativa fosforyleringen över mitokondriemembranet varvid 2,5ATP molekyler bildas per NADH+H+ samt 1,5 ATP per FADH2.
Om det inte finns syre så bildas mjölksyra som restprodukt genom att kroppen måste bryta ner kolhydrater utan syre.
Pyruvat reduceras till mjölksyra så att NADH+H+ återoxideras till NAD+ för att återigen kunna medverka i glykolysen. Genom detta steg regenereras alltså NAD+. Detta är en förutsättning för när glyceraldehyd 3-fosfat omvandlas till 1,3-bisfosfoglycerat. Därmed skapar glykolysen en egen cykel, vilken inte behöver syre för att generera ATP.
Mjölksyran transporteras till olika organ i kroppen bla levern tror jag där det reagerar med syre och nytt ATP kan bildas eller? Vadå åker det in i levern och där bildas ATP sen åker ATP ut i blodet och in i cellen igen eller? Wo0t?
Mjölksyran transporteras som du säger till levern där det återoxideras till pyruvat. Genom glukoneogenes bildas sedan glukos som återigen kommer ut i blodomloppet. Mölksyra tas också till stor del direkt upp av hjärtmuskulaturen där det oxideras till pyruvat för att sedan användas i citronsyracykeln.

Boken som tidigare rekommenderades är helt okej men innehåller en hel del fel. Den är däremot väldigt lättförståelig, om du vill ha en liten utmaning kan du kolla in http://www.amazon.com/Biochemistry-Berg-Jeremy-M/dp/0716787245 inte så billig om man inte är student dock (inte ens då är den speciellt billig hehe.)

Sverker
2010-01-22, 07:15
Sant!

Det är främst blodet som skadas utav ph-sänkningen och acidos kan uppstå!

Men fortfarande gäller cykeln - Laktat från glykolysen (i muskelcellerna) - transport via blod till lever - nybildning utav glukos (glukoneogenes) för tillbakatransport till muskelcellerna och energiutvinning.

Men har för mig att Coricykeln faktiskt kostar mer ATP än den ATP som utvinns från glukoset från glukoneogenesen.


Någon som har koll här ifall man räknar. Det borde kosta något ATP att driva Na-/K-pumpen vid någon intransport av glukos/mjölksyran. Ett system måste ha förluster för att jämnvikten ska drivas åt något håll ( mot glukos ).


Annars är det självklart att kroppen lägger lite arbete på att återvinna glukos från mjölksyran. Glykolysen ger bara 4 ATP och det finns minst 30 st ATP kvar i mjölksyran innan den blir koldioxid och vatten.

Sverker
2010-01-22, 07:17
Word... Jag kan i princip ingen kemi och då är CoA, NADH, ATP och liknande mest bara blajj, som man kan plugga in vad de gör med varandra och varför de är nödvändiga, men man har ingen som helst djupare förståelse om hur eller varför.


CoA innehåller vitaminet pantotensyra. NADH innehåller vitaminet niacin. ATP innehåller inga vitaminkomponenter.

Det är nu kemin blir spännande. Hur man väver ihop essentiella näringsämnen med kemiska reaktioner i kroppen.

Scratch89
2010-01-22, 09:20
Vill du/ni fördjupa dig/er kan jag rekommendera Champe och Harveys "Biochemistry". Den behandlar mycket av just detta, och det krävs inte mycket mer kunskap än gymnasiekemi.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1608315215

/Wind

Eller bara den vanliga gymnasiekemin. Den här biten av biokemin ligger inte djupare än kurs B.

KOP
2010-01-22, 10:16
Sverker: Nettoeffekten av glykolysen som isolerad reaktion är ju 2ATP.

Scratch89: Det där stämmer inte alls. Det beror helt på vilken nivå man önskar att fördjupa sig i det. Det går att fördjupa sig i detta på "samhällsnivå" också, dvs man lär sig bara alla namn utantill. För att få full förståelse för komplexiteten och det enorma nätverket som ligger bakom intermediärmetabolismen anser jag att man bör ha lite organisk kemi från universitetet i bakfickan. =)

Windstalker
2010-01-22, 18:45
Eller bara den vanliga gymnasiekemin. Den här biten av biokemin ligger inte djupare än kurs B.

Som KOP säger så tror jag att man bör ha en lite större kunskapsarsenal för att ta sig an intermediärmetabolismen på en högre nivå än bara termrabblande.

Sverker
2010-01-22, 18:55
Är inte så ruskigt anvancerat. Man smäller på två ATP för att göra glukosen instabil. Därefter faller den sönder till pyruvat under bildandet av 4 st ATP ( nettoeffekten 2 ATP:em: )
De energirika elektronerna sitter på NADH och har två vägar. Finns syre smiter NADH till andningskedjan och vi får massor ( ytterligare 34 st ATP eller så ) energi.
Finns det inget syre så får man smäcka på elektronerna på pyruvatet och vi får mjölksyra. Förstår man kedjan alkohol<-> aldehyd <-> karboxylsyra så är allt under kontroll.

Eddie Vedder
2010-01-22, 20:08
Scratch89: Det där stämmer inte alls. Det beror helt på vilken nivå man önskar att fördjupa sig i det. Det går att fördjupa sig i detta på "samhällsnivå" också, dvs man lär sig bara alla namn utantill.

Själv läste jag Sam med kultur som inriktning. Jag har klarat mig.:D

KOP
2010-01-22, 20:27
Sverker: För att förtydliga det du skrev: Det NADH+H+ som genereras i glykolysen är bara en liten del av de som sedan används i den oxidativa fosforyleringen, där den ordentliga energivinningen finns.

Eddie: Som sagt, det beror på på vilken nivå man fördjupar sig i det. Jag gjorde glykolysen, citronsyracykeln och slutoxidation väldigt grundligt i gymnasiet, trodde jag iaf... Om man ska ha koll på molekylärnivå med diverse reaktioner katalyserade av enzym (hur dessa fäster vid substrat samt hur enzymerna ändrar konformation etc...) som dessutom påverkas och regleras på många olika sätt så bör man enligt mig ha en lite bättre kemisk förståelse inom organisk kemi än vad gymnasiet kan ge.

KOP
2010-01-22, 20:37
Sverker: Ytterligare ett förtydligande, haha: Det är inte säkert att NADH+H+ från glykolysen kan användas i slutoxidationen. Som ni vet sker citronsyracykeln samt slutoxidationen inne i mitokondriens matrix samt över dess membran. NADH+H+ genereras inte inne i mitokondriet och är inte permeabelt för det heller. Om NADH+H+ kan användas för slutoxidationen beror alltså på om NAD+ finns inne i cellens mitokondrie eller inte (vilket inte är fallet i alla celler). Då genereras NADH+H+ genom en malat-aspartat shuttle inne i mitokondriet och maximal energi utvinns. I de andra fallen genereras FADH2 genom en glycerol 3-fosfat shuttle vilket i snitt ger 1ATP mindre än NADH+H+.

Sverker
2010-01-23, 10:29
Som KOP säger så tror jag att man bör ha en lite större kunskapsarsenal för att ta sig an intermediärmetabolismen på en högre nivå än bara termrabblande.


Säkert inte. Vem behöver egentligen veta mer än att hård träning ger mjölksyra.

Nu dök FAD upp i tråden. För de flesta räcker det att veta:
- Att FAD behövs för omsättningen av fett och kolhydrater. FAD innehåller vitaminet riboflavin.

Nästa steg blir att.
- FAD tar till sig två energirika elektroner från en kol-kol-bindning där kolen binder två andra väten. FAD skapar en ny dubbelbindningen. Alltså används FAD främst i fettförbränningen men även på ett ställe i citronsyracykeln.

Nördar kanske blir intresserade för normalt ska det inte gå att påverka en kol-kol-bindning vid 37°C:
Nu är denna kol-kol-bindning inte stabil eftersom det sitter en keto-grupp två kol bort. Detta gör att det finns en keto-enol-funktion här som lätt oxideras till en stabil dubbelbindning.

Djupare kunskaper om keto-enol-funktionen saknar jag. Här är det stopp för mig:D

JoeyP
2010-01-23, 16:33
Okej! Riktigt shyssta bra svar här! Måste helt klart lära mig det här men måste få in mer kemi i skallen :D

Rydell
2010-01-23, 19:47
Vem behöver egentligen veta mer än att hård träning ger mjölksyra.
Det där är helt fel. Det bildas ingen mjölksyra i kroppen. Det är laktat som bildas och det förhindrar försurningen eftersom det är en bas. Då undrar du såklart varifrån det sura kommer och svaret på det är protonerna som inte transporteras bort medelst NADH.

Rydell
2010-01-23, 19:52
Någon som har koll här ifall man räknar. Det borde kosta något ATP att driva Na-/K-pumpen vid någon intransport av glukos/mjölksyran. Ett system måste ha förluster för att jämnvikten ska drivas åt något håll ( mot glukos ).


Annars är det självklart att kroppen lägger lite arbete på att återvinna glukos från mjölksyran. Glykolysen ger bara 4 ATP och det finns minst 30 st ATP kvar i mjölksyran innan den blir koldioxid och vatten.
Med risk för att låta tjatig men du får sluta prata mjölksyra (som inte tillverkas i kroppen) och använda den korrekta termen laktat.
Jag vill minnas att du går 6 ATP back på varje glukos (eller om det var laktat) som du anaerobt förbränner och sedan via Cori-cykeln omvandlar till glukos.

Rydell
2010-01-23, 20:03
Sverker: Ytterligare ett förtydligande, haha: Det är inte säkert att NADH+H+ från glykolysen kan användas i slutoxidationen. Som ni vet sker citronsyracykeln samt slutoxidationen inne i mitokondriens matrix samt över dess membran. NADH+H+ genereras inte inne i mitokondriet och är inte permeabelt för det heller. Om NADH+H+ kan användas för slutoxidationen beror alltså på om NAD+ finns inne i cellens mitokondrie eller inte (vilket inte är fallet i alla celler). Då genereras NADH+H+ genom en malat-aspartat shuttle inne i mitokondriet och maximal energi utvinns. I de andra fallen genereras FADH2 genom en glycerol 3-fosfat shuttle vilket i snitt ger 1ATP mindre än NADH+H+.Du skriver lite konstigt så jag vet inte riktigt hur du menar, men visst håller du med om att NADH+H+ genereras inne i mitokondriens matrix (3 per varv i TCA-cykeln)? För övrigt är det glycerol 3-fosfat skytteln som används mest av de två och det bildas således oftare 30 ATP än 32 per glukos (räknat 1,5 ATP per FAD2 och 2,5 per NADH).

A.Steinbach
2010-01-23, 20:33
Med risk för att låta tjatig men du får sluta prata mjölksyra (som inte tillverkas i kroppen) och använda den korrekta termen laktat.
Jag vill minnas att du går 6 ATP back på varje glukos (eller om det var laktat) som du anaerobt förbränner och sedan via Cori-cykeln omvandlar till glukos.

http://books.google.se/books?id=e-j42s0qISwC&lpg=PP1&pg=PA170#v=onepage&q=&f=false

4st ATP back netto.

Sverker
2010-01-23, 20:52
Med risk för att låta tjatig men du får sluta prata mjölksyra (som inte tillverkas i kroppen) och använda den korrekta termen laktat.


2-hydroxy-propansyra. Kallat vad du vill.

Jag utgår från glukos som är neutralt. Glukos varken lämnar eller tar emot några vätejoner.
2-hydroxy-propansyra är en syra. Jag gissar att pKa ligger kring 4 eller lägre. Alltså dissosierar mjölksyran momentan i musklen till motsvarande salt.
Vill du alltså påstå att laktatet skulle plocka upp en vätejon i muskelcellen som håller ett pH kring 7.2 ( vid 37° ) ?

Rydell
2010-01-23, 23:29
2-hydroxy-propansyra. Kallat vad du vill.

Jag utgår från glukos som är neutralt. Glukos varken lämnar eller tar emot några vätejoner.
2-hydroxy-propansyra är en syra. Jag gissar att pKa ligger kring 4 eller lägre. Alltså dissosierar mjölksyran momentan i musklen till motsvarande salt.
Vill du alltså påstå att laktatet skulle plocka upp en vätejon i muskelcellen som håller ett pH kring 7.2 ( vid 37° ) ?Alltså, det jag vill få fram är att det är ATP-hydrolysen som ligger bakom acidosen och inte mjölksyran som den oinvigde lätt kan tro efter som en ordet "syra" finns med samt att syraformen av laktat inte bildas under normala förhållanden i kroppen.

Sverker
2010-01-24, 07:52
Stod och borstade tänderna när jag kom på att det blev fel i alla fall. Försurningen kommer redan vid oxidationen av aldehyden ( glyceraldehyd ) till syran ( pyrodruvsyra ). Pyrodruvsyra är t o m en starkare syra än mjölksyran pga ketogruppens elektrondragande egenskaper. Vi får alltså saltet redan i glykolysen. Nu drivs reaktionen till acetyl-CoA eftersom dekarboxyleringen av pyrodruvsyran är irreversibel samtidigt som det frigörs en stor mängd energi ( till NADH ).


Hur ska du få ut att det bildas laktat och att det istället är hydrolysen av fosfoanhydriden som är den försurande:confused:

Alla får lära sig mjölksyra i skolan. Tränarna pratar om mjölksyra så varför förändra något som är mer eller mindre rätt men samtidigt lättbegripligt.

KOP
2010-01-24, 10:20
Rydell: Jag syftar på det som genereras i glykolysen, vilken sker i cytoplasmat. =)

Rydell
2010-01-24, 11:27
Försurningen kommer redan vid oxidationen av aldehyden ( glyceraldehyd ) till syran ( pyrodruvsyra ). Pyrodruvsyra är t o m en starkare syra än mjölksyran pga ketogruppens elektrondragande egenskaper. Vi får alltså saltet redan i glykolysen. Nu drivs reaktionen till acetyl-CoA eftersom dekarboxyleringen av pyrodruvsyran är irreversibel samtidigt som det frigörs en stor mängd energi ( till NADH ).

Hur ska du få ut att det bildas laktat och att det istället är hydrolysen av fosfoanhydriden som är den försurande:confused:

Alla får lära sig mjölksyra i skolan. Tränarna pratar om mjölksyra så varför förändra något som är mer eller mindre rätt men samtidigt lättbegripligt.Du får 1 NADH+H+ per glyceraldehyd när den oxideras och fosforyleras till 1,3 bifosfoglycerat (2 per glukos). Kan inte heller se att det är något annat steg än detta som är det försurande.
Laktatet bildas ju p.g.a överskottet av NADH och eftersom NAD+ behövs i ovan nämnda steg för att glykolysen ska kunna fortgå reduceras pyruvatet till laktat. Huruvida pyruvat omvandlas till acetyl CoA beror ju på vilken fas i vi befinner oss i.
Det är ju direkt fel att hävda att mjölksyran har försurande egenskaper oavsett om tränarna använder det och det lärs ut i skolan. På samma sätt som är fel att lärarna på gymnasiet lär ut att det är i colon (tjocktarmen) som vätskeupptaget av chymus sker - när det de facto bara finjusterar upptaget efter att det mesta tagits upp i tunntarmen. :whipped:

Insulinus
2010-01-24, 14:59
http://books.google.se/books?id=e-j42s0qISwC&lpg=PP1&pg=PA170#v=onepage&q=&f=false

4st ATP back netto.

Gött! Då va jag inte ute och cyklade när jag mindes att Cori-cyklen kostade mer ATP än den genererade! :)

KOP
2010-01-24, 16:06
Omvandlingen från pyruvat till glukos kostar 6 ATP.
2ATP genereras från glykolysen.

Rydell
2010-01-24, 17:20
Gött! Då va jag inte ute och cyklade när jag mindes att Cori-cyklen kostade mer ATP än den genererade! :)Beror ju på hur du ser det. Cori-cykeln per se kostar 6 ATP men slutprodukten glukos kan medelst oxidativ fosforylering bilda upp till 32 ATP. You do the math.

Insulinus
2010-01-24, 21:10
Beror ju på hur du ser det. Cori-cykeln per se kostar 6 ATP men slutprodukten glukos kan medelst oxidativ fosforylering bilda upp till 32 ATP. You do the math.

Ja men nu menade jag Cori cykeln per se och inte vad som händer med glukoset efter cykeln!

KOP
2010-01-24, 23:26
För övrigt är det glycerol 3-fosfat skytteln som används mest av de två och det bildas således oftare 30 ATP än 32 per glukos (räknat 1,5 ATP per FAD2 och 2,5 per NADH).
glycerol 3-fosfat skytteln används främst av muskelceller medan malat-aspartat skytteln främst används av lever och hjärta.