handdator

Visa fullständig version : Biceps eller rygg först på passet?

Rolv
2010-01-19, 22:12
Jag kör rygg/biceps på samma pass. Vilket skulle ni köra först och varför? Själv tycker jag att jag släpar lite med biceps, är det då dumt att köra det först på passet?

Sundqvist
2010-01-19, 22:14
börja med det du känner dig sämst i(biceps) så är dom slutkörda när du börjar med rygg som du är lite starkare i :)

ceejay
2010-01-19, 22:15
rygg först, större muskelgrupp

Fast jag skulle inte köra båda saker samtidigt öht

Matsa
2010-01-19, 22:36
När jag kör rygg och biceps på samma pass så brukar jag börja med de två tyngsta ryggövningarna, sedan tränar jag biceps och sen avslutar jag med ett par lättare ryggövningar. Jag tycker det funkar bra, då är jag så fräsch som möjligt inför de tyngsta ryggövningarna samtidigt som jag inte är helt slutkörd när jag tränar biceps.

mattilainen
2010-01-19, 22:40
Största muskelgruppen först kör jag alltid. Alltså rygg först. Hur jobbigt blir det inte att ta ut ryggen rejält om armarna är helt slut..

Pjotor
2010-01-20, 07:20
Lägger också en fet röst på ryggen först.

Sheogorath
2010-01-20, 07:24
Du kommer aldrig kunna belasta ryggen maximalt om biceps är en flaskhals p.g.a. föruttröttning. Rygg först, sen biceps.

AlmostRipped
2010-01-20, 07:30
Börja med tyngsta övningarna och håller med om att ryggen bör köras först...

Kullen
2010-01-20, 07:41
Jag kör oftast största muskelgruppen först dvs ryggen, sen biceps. Ibland kan jag göra så att jag börjar med den "tråkigaste" gruppen i ett pass för att sen ha bra motivation och ork att köra på med en "roligare" grupp. På så sett tränar du dina tråkiga muskelgrupper när du har bra ork (början på passet), och kan mentalt ladda om för de roliga grupperna.

manekin
2010-01-20, 08:19
OffTopic: hörde hur en "instruktör/PT" instruerade en nybörjare att (och jag citerar) "om du känner att det tar lite i armarna och biceps gör du helt fel" när denne körde rodd i maskin....
Hur många av er kör fel? ;-)

Seb74
2010-01-20, 08:43
OffTopic: hörde hur en "instruktör/PT" instruerade en nybörjare att (och jag citerar) "om du känner att det tar lite i armarna och biceps gör du helt fel" när denne körde rodd i maskin....
Hur många av er kör fel? ;-)

"Tar lite" går väl att tolka på två sätt här, beroende på hur det sägs liksom?
Typ TAR lite eller tar LITE.

manekin
2010-01-20, 08:50
"Tar lite" går väl att tolka på två sätt här, beroende på hur det sägs liksom?
Typ TAR lite eller tar LITE.

Han sa även "känner du i biceps gör du fel"

Jontez
2010-01-20, 08:51
Prova köra typ 3 bicepsövningar för att sedan köra någon typ var rodd eller latsdrag, det går fan inte. Så jag kör klart ryggen för att sedan attackra biceps även om man inte orkar lika mycket vikt som om man hade börjat med biceps. Överbelastningen i slutändan är nog ändå lika

Sheogorath
2010-01-20, 12:01
Prova köra typ 3 bicepsövningar för att sedan köra någon typ var rodd eller latsdrag, det går fan inte. Så jag kör klart ryggen för att sedan attackra biceps även om man inte orkar lika mycket vikt som om man hade börjat med biceps. Överbelastningen i slutändan är nog ändå lika

De seten man gör för rygg i början av passet blir helt enkelt några extra set biceps innan man börjar med de "dedikerade" bicepsövningarna. Det omvända gäller förhoppningsvis inte: man får inga gratisset rygg av att köra biceps först. :)

Slemboy
2010-01-20, 12:40
Började alltid med rygg tills för 2 månadersen, men nu börjar jag alltid med biceps. Känns som det funkar mycket bättre för mig då jag inte kan hjälpa till för mycket med biceps i rygg övningarna när de faktiskt är ryggen som ska tränas, bättre kontakt för mig.

emi23j
2010-01-20, 13:11
ALLTID basövningarna först!! (mitt motto i af)

Och det finns ingen bas-övning som man primärt attackerar biceps.

Så om du kör rygg och biceps samma pass är det en no brainer att börja med ryggen (t ex chins / Pull-ups om du kör övre ryggen).

emi23j
2010-01-20, 13:16
Han sa även "känner du i biceps gör du fel"

Jag läser det som att han menar att om du blir trött i biceps gör du fel. Vilket jag kan hålla med om är ett tecken på att man inte utför övningen rätt. Visst kan man ha lite träningsvärk i biceps dagen efter man kört tunga chins/pull-ups men då brukar värken i ryggen vara betydligt kraftigare.

Seb74
2010-01-20, 13:40
Men om man nu gör jättefel, så fel man bara kan göra, kopplar in armarna maximalt, i chins/hantelrodd....blir det dålig ryggträning då?
Eller blir det alltid rätt så bra ryggträing, oavsett hur man gör, bara att man kan finslipa genom att få in tekniken rätt?

Hur stor är skillnaden liksom?

Chins tycker jag blir rätt ok för mig, men hantelrodden har jag svårt känna i lats, blir mer jobbigt i armarna, och inte minst mage/korsrygg, vilka inte alls ska tränas enl exrx men det tar ju som fan där när man stabiliserar.
Kanske ska kännas i armarna dock, och latsen är ju stora och kanske inte känns lika mycket med lättare rodd (jag är klen) jämfört med tunga chins.

Marcus H
2010-01-20, 15:48
jag kör alltid ryggövningarna först, då är man lagom uppvärmd i biceps när man ska köra dom också:)

hag
2010-01-20, 16:37
Jag kör bicep först. Får mycket bättre kontakt med ryggen i övningarna samt att jag tar inte mer i ryggövningarna om jag skulle köra ryggen före bicepen. Känns ju lite som att om så vore fallet, skulle man 'fuska' på ryggövningarna genom att dra med bicepen.

Men vad vet jag :)

Fiskentuggarplast
2010-01-20, 16:50
Kör Latsdrag-marklyft-shrugs-rodd sedan fortsätter med bicepsövningar.