handdator

Visa fullständig version : Barn, aldrig optimalt tillfälle?


shut teh face
2010-01-19, 22:53
Brukar man någonsin bli gravid vid ett tillfälle som man anser är en bra tidpunkt? Nu är min fästmö gravid igen och det kanske blir abort igen. Jag har precis fått "fast jobb", men innan jag vill ha barn vill jag ha större boende, en mer säker tjänst, och bil samt körkort. Jag tycker väl inte det är så fel att vänta lite pga. detta. Om 9 månader vet jag inte alls vart jag är. Detta är mitt första arbete jag har nu och bara haft det två veckor.

Samtidigt är jag inte så kräsen att allt ska vara perfekt, men jag tycker ändå nu att vi behöver lite mer tid. Jag är inte intresserad av att få barn när vi har en liten 1:a bara, jag är ju dessutom på Gotland nu för att komma in i arbetsmarknaden.

Vi fyller både 22 i vår.

Jag har iaf inte pressat henne något alls. Men jag har inte heller sagt att jag ställer upp vad hon än vill göra (det borde jag kanske göra för jag misstänker att tjejer vill höra det när de gäller sånt här)

Berätta om när ni fick barn

kjell33
2010-01-19, 22:55
Allan svarade på ungefär samma fråga för ngt år sedan och han sa att det ALDRIG är "rätt" tillfälle, bara att tacka och ta emot. Barn är ALLTID i vägen, det är bara att gilla läget!:D

Bahir
2010-01-19, 22:57
26-27 år, då är tiden inne.

Verbatim
2010-01-19, 23:02
Vore inte detta eran tredje abort? Kanske är dags att börja tänka på några eventuella preventivmedel?

Nu är det dock fullt möjligt att jag minns fel, men vill minnas att ni redan gjort ett par aborter.

Pepparkakssmurfen
2010-01-19, 23:05
Jag har precis fått "fast jobb", men innan jag vill ha barn vill jag ha större boende, en mer säker tjänst, och bil samt körkort.

omfg,det är barn vi pratar om! Vänta inte med barn pga. materiella saker.Sen när du håller ditt eget underbara barn i din famn kommer du att upptäcka att bil och boende kommer längre ner på priolistan(barn är inget hinder för att skaffa bil,körkort,större boende senare).
Känner du dig redo att bli pappa,kör på!

Trapper Buzz
2010-01-19, 23:13
Abort för att man ska jobba lite längre var inte direkt den gedignaste abortorsaken man hört.
"Berätta.." (okej i korthet:)

Ettan - Jag och XX hade separerat men hon blev med barn vid avskedskramen.
Lyckad kille, bänkar 90, 16 bast, spetsutbildning, bor själv. Jag 29, mamman 22.
Båda var studenter, jag avbröt studierna. Flyttade sen från Uppsala till Ume.
Tvåan - Jag 30, ny mamma som var tio år yngre. Bägge studenter.
Trean - Jag 33, studierektor/universitetsadjunkt. Mamman låglönejobb.

To be continued, gotta go..

Hemi
2010-01-19, 23:14
Nuförtiden finns det nog inte någon perfekt ålder/tid att skaffa barn, även om man tror det innan. Helt veta kan man inte. Men att vänta för länge kan ju göra det omöjligt.

shut teh face
2010-01-19, 23:45
Vore inte detta eran tredje abort? Kanske är dags att börja tänka på några eventuella preventivmedel?

Nu är det dock fullt möjligt att jag minns fel, men vill minnas att ni redan gjort ett par aborter.
Jo det blir tredje, men vi har haft preventivmedel nu senaste gången, men hon blir så lätt gravid. Hennes mamma och mormor har också blivit gravida ett par gånger när mannen haft preventivmedel.

Jag vet inte om jag är psykisk redo att bli far, tror inte det. :)

pragmatist
2010-01-20, 00:02
Problemet är att om man väntar tills allt materiellt såsom fast jobb, bra inkomst, boende etc. är perfekt ordnat så kommer man vara 37 när man får sitt första (som min fru och jag). Visst, man slipper en hel del materiella problem om man gör på det sättet men nu så här i efterhand tycker jag nog att en hel del av de där åren fram till 37 nog förspilldes på ganska oväsentliga saker.

Huffo the A-LagaRe
2010-01-20, 00:16
Bor tjejen på Gotland också? Isåfall tycker jag ni skall skaffa barn, det är sjukt dålig återväxt på ön, kommer det inte fler barn förlorar kanske min morsa jobbet snart.

Huffo the A-LagaRe
2010-01-20, 00:28
Vidrtare: Det är ju fan ett barn det handlar om, jag fattar inte hur man kan abortera bort ett foster på grund av att man bor i en 1:a och inte har körkort.

ceejay
2010-01-20, 00:41
Vidrtare: Det är ju fan ett barn det handlar om, jag fattar inte hur man kan abortera bort ett foster på grund av att man bor i en 1:a och inte har körkort.

foster ≠ barn

Huffo the A-LagaRe
2010-01-20, 00:49
foster ≠ barn

Ingen aning faktiskt, men skit samma inte det som trådskaparn frågar om.
Jag menar att han skall behålla det.

Trapper Buzz
2010-01-20, 00:56
Skärpning nu,stf! Du blir aldrig psykiskt redo.
Då hinner du bli farfar först.


Tredje gången gillt. :thumbup:

shut teh face
2010-01-20, 01:49
;) Jag är ju ganska ung fortfarande, jag kommer inte gå runt och gubba tills jag är 40 med att skaffa barn.

Fearstrike
2010-01-20, 02:42
Tycker du inte att det är sjukt jobbigt me abort då?

Jag och tjejen gjorde abort när vi var 18 respektive 19 och det var hundra gånger mer känslosamt än vad jag någonsin förväntat mig.

Är livrädd för fler aborter, förövrigt så siktar jag på att bli klar med högskolan innan jag är redo för unge. (~30år)

Jag vill främst vara livserfaren innan jag ger mig in på ett sådant ansvar. Vill inte att ungen ska få samma sunkiga värdelösa uppväxt som mig själv.

shut teh face
2010-01-20, 02:55
Nej abort tycker ingen av oss är psykiskt jobbigt, och det är inte heller fysiskt jobbigt för tjejen. Hon brukar knalla dit, ta något piller och sen i princip gå hem direkt, ingen smärta alls. Samtidigt ligger det ju andra töser där och vrider sig i smärta i flera timmar. Men det är ju olika från tjej till tjej det där.

Men men vi får se, om hon vill ha kvar barnet så får det väl bli så, jag tänker inte fly iaf. :) Men det vore väl praktisk att vänta 1 år eller så. :naughty:

Yes
2010-01-20, 03:07
Klart att det finns bra och dåliga tillfällen att skaffa barn.

Är man 22 år, precis skaffat sitt första jobb och inte känner sig redo att ta på sig ett enormt ansvar i minst 18 år så är det SJÄLVKLART inte ett bra läge.

Det mest rationella beslutet vore ju att vänta tills du har mer livserfarenhet, mer stabilitet i karriären och att du vet bättre hur starkt förhållandet är med tjejen.

Anton Fräs
2010-01-20, 03:20
Klart att det finns bra och dåliga tillfällen att skaffa barn.

Är man 22 år, precis skaffat sitt första jobb och inte känner sig redo att ta på sig ett enormt ansvar i minst 18 år så är det SJÄLVKLART inte ett bra läge.

Det mest rationella beslutet vore ju att vänta tills du har mer livserfarenhet, mer stabilitet i karriären och att du vet bättre hur starkt förhållandet är med tjejen.

Så stort +1 att +1 inte uttrycker det riktigt.

Trapper Buzz
2010-01-20, 03:51
Precis. Alla bör vara trettifem och ha jobbat och gjort karriär i tio år. OMFG.
Man kan bli Ja till Livet-anhängare för mindre.

Trapper Buzz
2010-01-20, 03:52
enormt ansvar. Där tar ni nog fel. Givetvis är det enormt,
men på andra sidan händelsen blir det naturligt och man växer in i det.
...Ska beskriva livssituationen för mig från och med barn tre till sista senare.

Yes
2010-01-20, 04:01
Nej, man behöver inte vara 35 innan man skaffar barn. Däremot finns det ingen anledning att ha bråttom med det när man är ung och dessutom inte har sitt på det torra.

tossefar
2010-01-20, 04:40
Känns inte särskilt rättvist att skaffa barn när man är helt nyanställd och bor i en etta. Mot barnet då. Visst, har du sparat en massa pengar eller har en flickvän med hög lön så kan det gå. Men annars då, vill man inte att barnet ska ha bekvämast möjliga uppväxt?

Trapper Buzz
2010-01-20, 04:50
Bekvämast..

Tur för många här att inte vår esp. föräldrar resonerade sådär:
då hade nog inte många av oss funnits.

Så länge man håller näsan en bit över ytan klarar man sig.
Vi hade tygblöjor som vi tvättade i bostadsområdets tvättstuga.
Bebisar äter som bekant inte mat.
Vi har rätt till föräldraledighet i Sverige.

Finns ju också skarpa skiljelinjer när det gäller folks åsikter om man bor i stor stad eller ej.

Tillsist kokas det ner till ens tycke och smak.
I min bok är optiålder för föräldraskap ca 27-29 för män och 22-24 för kvinnor.
Jag lovar att det blir betydligt jobbigare uppåt fyrtio: då vill man ofta inte ha småbarn.

Många på klossen är antagligen 25-35, barnlösa och har vant sig vid ett lyxigt liv där man köper det man vill ha exakt i önskandeögonblicket..
Livet blir ofta mer basic med ungar. Men du får andra värden: livet blir sig aldrig mer likt.

Även här lär jag få höra att jag inget begriper osv.. Men efter fem ungar samlar man på sig en del livskunskap. Schysst också att vara med när dom kom till världen varenda en. Snart ynglar dom av sig dom också..
Hoppas man får vara med då.

Yes
2010-01-20, 05:31
Bekvämast..

Tur för många här att inte vår esp. föräldrar resonerade sådär:
då hade nog inte många av oss funnits.
Ingen hade brytt sig om de aldrig fötts, så det spelar knappast någon roll.

Så länge man håller näsan en bit över ytan klarar man sig.

Fast vettiga människor ställer högre krav på livet än att bara klara sig. Dessutom är det bättre både för en själv och barnet om man är mogen för uppgiften och har mer att erbjuda än en otrygg uppväxt.

tsp
2010-01-20, 07:15
Varför har alla så bråttom med att försöka övertala honom till att skaffa barn så fort som möjligt? Vad om han förlorar jobbet osv? Och blir fast i sin 1a utan någon stabilitet i livet och familjen blir bidragstagare för hela slanten. När han då startar en ny tråd och ondgör sig över hur taskigt hans liv blivit kommer det nog ljuda annorlunda från er "du skulle inte haft så bråttom med att skaffa unge! omoget av dig!"

Anton Fräs
2010-01-20, 07:17
Ska man vara krass så behöver man ju inte skaffa barn över huvud taget. Enda vettiga skälet att skaffa barn är väl att man själv känner att man vill/har ett behov av det och TS verkar ju inte direkt överdrivet pigg på det.

D Andersson
2010-01-20, 08:32
Nej abort tycker ingen av oss är psykiskt jobbigt, och det är inte heller fysiskt jobbigt för tjejen. Hon brukar knalla dit, ta något piller och sen i princip gå hem direkt, ingen smärta alls. Samtidigt ligger det ju andra töser där och vrider sig i smärta i flera timmar. Men det är ju olika från tjej till tjej det där.

Men men vi får se, om hon vill ha kvar barnet så får det väl bli så, jag tänker inte fly iaf. :) Men det vore väl praktisk att vänta 1 år eller så. :naughty:

Avskyr den här inställningen, det är därför vi har 40000 aborter om året i Sverige. Det används som retroaktivt preventivmedel.

Med den här inställningen hoppas jag att ni aldrig får barn, ens när ni vill.

Slartibartfast
2010-01-20, 08:56
Avskyr den här inställningen, det är därför vi har 40000 aborter om året i Sverige. Det används som retroaktivt preventivmedel.

Med den här inställningen hoppas jag att ni aldrig får barn, ens när ni vill.

Jag skulle vara ärrad för livet om min partner gjort abort.

Anton Fräs
2010-01-20, 08:58
Jag skulle vara ärrad för livet om min partner gjort abort.

Beroende på situation skulle jag vara allt ifrån nöjd med att det löste sig på bästa sätt eller vara ledsen om jag hade velat ha barnet.

Använder man preventivmedel och man lyckas skapa en bulle i ugnen trots detta så ser jag inget fel i att göra en abort.

n1tro
2010-01-20, 10:13
Avskyr den här inställningen, det är därför vi har 40000 aborter om året i Sverige. Det används som retroaktivt preventivmedel.

Med den här inställningen hoppas jag att ni aldrig får barn, ens när ni vill.

men skojar du med mig det e inte medeltiden längre




mvh

C.E.J.
2010-01-20, 10:19
men skojar du med mig det e inte medeltiden längre




mvh

See now, he's not kidding; he's D Andersson *The Saint jingle*

mangs
2010-01-20, 10:52
Det viktigaste här är att ni ni gör vad ni båda tillsammans känner är bäst för er. Känner ni att det absolut inte passar att skaffa barn eller att ni absolut inte är redo så kanske abort ligger nära till hands men glöm inte att detta kan få konsekvenser såväl psykiska som fysiska. Sådant kan också visa sig senare i livet.

Det verkar som att ni just nu inte är i en fas där ni vill ha barn men kom ihåg att det är 9 månader till ungen kommer ut och ni har säkert möjlighet att fixa till mycket under tiden.

För att svara på din grundfråga så finns det ibland tillfällen när man känner att det är perfekt att skaffa barn men man får alltid göra anpassningar och uppoffringar för att få det att fungera.

Mina två ögonstenar har kommit i perfekta tider och med perfekt mellanrum.

1an, vi var 28 och hade varit ihop 5år, bott i hus i 1 år och vi hade båda fast jobb och ordnad ekonomi. Månaden efter vi blev gravida fick frugan ett drömerbjudande om en tjänst som hon fick tacka nej till men det kommer ALLTID fler chanser. Vi fick stressa en del med renovering etc men rent allmänt passade det oss bra.

2an fick vi när vi var 30. Huset var typ "klart" och vi hade båda jobb, frugan var dock relativt ny på sitt. Inga problem här alls.

Det handlar mycket om hur anpassningsbar man är och hur man lever. Glöm dock inte att det är barn vi pratar om. Det är det viktigaste i livet för många och graviditet/förlossning är bara början på äventyret. Många saker kommer inte bli sig lika efter detta. Mindre tid för er själva, måste anpassa sig mer, multitasking etc. Frågar du någon förälder säger alla att det är värt det och så även jag men du skall veta att det även handlar om rejält mycket arbete och egna intressen som får stryka på foten så mitt tips är att om det finns saker som ni vill/måste göra utan barn så gör det ASAP så kan ni få barn sedan.

Jag skulle personligen må dåligt av att behöva göra abort men jag skulle ändå överväga det alternativet om jag kände att vi inte skulle vilja ha eller ha möjlighet att ta hand om ett barn. Jag är med andra ord neutral i abortfrågan som sådan men för egen del känns det som om jag funderat väldigt mycket hur det barnets liv och vårt liv skulle sett ut om vi inte valt bort det.


Edit: Har även ett kompispar som redan har en dotter men sedan gjorde abort när 2an var på väg (för nära tidsmässigt). Efter detta har de haft 3 missfall så det är inte en helt riskfri process.

shut teh face
2010-01-20, 11:55
Jag är ganska inställd på att jag vill ha det lite ordnat inför barnet. Jag är exempelvis inte intresserad av att ha ett barn och uppfostra på Södermalm, jag vill inte en sekund utsätta mitt framtida barn för luften där. Det är ju inte heller så lätt att flytta just nu när jag är ute och arbetar på annan ort. :( Jag är inte alls intresserad av att åka runt kommunalt med mitt barn heller.

När det gäller ekonomin så är den bra, vi tjänar 40k tillsammans just nu efter skatt, och ingen av oss har skulder och vi klarar oss på 10k i månaden tillsammans (inklusive allting), men det är för jag har jobb just nu, och jag blir lite illamående när jag tänker på att jag inte har ett jobb när barnet föds, och vi kommer inte kunna köpa ett boende på enbart tjejens lön. Så helst ska jag ju ha jobbat fast anställd 6 månader också så vi kan köpa ett hus, för det planerar vi att göra inom kort ändå.

Men jag håller med alla här, både de som säger nej till abort och de som säger ja. Kan föreställa mig att det blir psykiskt jobbigt senare i livet.

Tjejen resonerar såhär: Hon är för feg för att behålla barnet, och det logiska vore att vänta tills vi har saker på det torra lite mer. Men samtidigt så märker jag att hon är tveksam, och hon funderar på att det kan vara dumt att göra abort på ännu ett friskt barn, vilka konsekvenser får ännu en abort, fysiskt?

Rent generellt så är hennes inställning att allting ordnar sig, det är klart som fan vi överlever ett barn nu och det kanske dröjer lite längre tid med större boende osv då, men det ordnar sig. Jag håller väl ändå med delvis.

Sanningen är väl också att jag tycker det är rätt skönt att inte vara så bunden än, man kan ju inte direkt planera att se en film eller gå ut och käka ens när man har barn. :) Jag menar, vi har fått kattungar sen 1 månad tillbaka och man märker redan här vilket ansvar det har medfört, vi kan inte åka ut och resa så enkelt, man måste förlita sig på andra att hjälpa till och det är inte alltid de kan.

Men helt ärligt, så tror jag att jag kommer bli lite lättad om vi gör abort, men samtidigt tror jag att jag kommer få lite ångest, det känner jag nu, det gjorde jag inte förra gången. Men om vi behåller det så kommer jag bli delvis glad, delvis orolig.

Ignatius72
2010-01-20, 11:57
Men om vi behåller det så kommer jag bli delvis glad, delvis orolig.

Det är så det är när man ska bli förälder, alldeles oavsett hur det gått till, autistiskt noggrann planering eller "oj".

tsp
2010-01-20, 12:01
Beroende på situation skulle jag vara allt ifrån nöjd med att det löste sig på bästa sätt eller vara ledsen om jag hade velat ha barnet.

Använder man preventivmedel och man lyckas skapa en bulle i ugnen trots detta så ser jag inget fel i att göra en abort.

Fast jag tycker att shut_teh_face pratade lite väl lättsamt om abort. "ääh, det är inga problem! flickvännen brukar bara knata bort till mottagningen och få ett sånt där piller va, sen är problemet ur världen, inget mer med det. :) " då tycker jag att man har ganska fel inställning när man får abort till att låta som att gå och göra en tarmsköljning varannan söndag

Nina L
2010-01-20, 12:07
Den här tråden gör mig nojig.

/Nina 32

hahavaffan
2010-01-20, 12:13
Oj, trodde du var äldre! Du är ju yngre än mig :D

22 känns lite tidigt att skaffa barn imho. Jag hade inte velat ha barn nu, verkligen inte. Men iofs pluggar jag.

Scratch89
2010-01-20, 12:15
Fast jag tycker att shut_teh_face pratade lite väl lättsamt om abort. "ääh, det är inga problem! flickvännen brukar bara knata bort till mottagningen och få ett sånt där piller va, sen är problemet ur världen, inget mer med det. :) " då tycker jag att man har ganska fel inställning när man får abort till att låta som att gå och göra en tarmsköljning varannan söndag

Jag tycker nästan att tarmsköljning är ett allvarligare ingrepp än abort...

Jag förstår vad du menar, men jag håller inte med dig.

Snafu
2010-01-20, 12:17
Stora frågor. Jag hade skitit tegelstenar om min dåvarande flickvän blivit gravid (som student). Blir det barn nuförtiden så blir det som det blir (30 år).

D Andersson
2010-01-20, 12:41
men skojar du med mig det e inte medeltiden längre


Nej det är ju inte det, men man börjar ju undra när det ändå finns dem som inte tycker det är det minsta psykiskt eller fysiskt jobbigt och utan att blinka kan ha ihjäl ett barn för att det verkar lite skrämmande och man inte känner för det just nu.

Sniggel
2010-01-20, 12:43
Det är inget tvång att skaffa barn.

Morty
2010-01-20, 12:48
Otroligt hur många abort-motståndare det finns här på kolo! Det hade jag mycket svårt att se.

Måste verkligen hålla med en tidigare talare; Barn gör man när man vill det för att man vill det. Händer det en olycka eller liknande så borde aborten vara självklar.

Jag säger som det står i nån p-pillerbroschyr.
Hellre kärlek utan barn än barn utan kärlek

stevebc
2010-01-20, 12:49
Oj, trodde du var äldre! Du är ju yngre än mig :D

22 känns lite tidigt att skaffa barn imho. Jag hade inte velat ha barn nu, verkligen inte. Men iofs pluggar jag.Oj, vad ung man känner sig nu.

Trodde dock du var äldre Shut The Face men du har nog kommit "längre" i vuxenlivet än vad jag gjort, då menar jag med sambo, bil, jobb osv. Om ni är mogna för det är det väl bara att köra på, men jag själv skulle aldrig klara av att få barn så ung.

Själv är väl planen nån gång när man är 28-30 ungefär.

Yes
2010-01-20, 13:00
Jag är ganska inställd på att jag vill ha det lite ordnat inför barnet. Jag är exempelvis inte intresserad av att ha ett barn och uppfostra på Södermalm, jag vill inte en sekund utsätta mitt framtida barn för luften där. Det är ju inte heller så lätt att flytta just nu när jag är ute och arbetar på annan ort. :( Jag är inte alls intresserad av att åka runt kommunalt med mitt barn heller.

När det gäller ekonomin så är den bra, vi tjänar 40k tillsammans just nu efter skatt, och ingen av oss har skulder och vi klarar oss på 10k i månaden tillsammans (inklusive allting), men det är för jag har jobb just nu, och jag blir lite illamående när jag tänker på att jag inte har ett jobb när barnet föds, och vi kommer inte kunna köpa ett boende på enbart tjejens lön. Så helst ska jag ju ha jobbat fast anställd 6 månader också så vi kan köpa ett hus, för det planerar vi att göra inom kort ändå.

Men jag håller med alla här, både de som säger nej till abort och de som säger ja. Kan föreställa mig att det blir psykiskt jobbigt senare i livet.

Tjejen resonerar såhär: Hon är för feg för att behålla barnet, och det logiska vore att vänta tills vi har saker på det torra lite mer. Men samtidigt så märker jag att hon är tveksam, och hon funderar på att det kan vara dumt att göra abort på ännu ett friskt barn, vilka konsekvenser får ännu en abort, fysiskt?

Rent generellt så är hennes inställning att allting ordnar sig, det är klart som fan vi överlever ett barn nu och det kanske dröjer lite längre tid med större boende osv då, men det ordnar sig. Jag håller väl ändå med delvis.

Sanningen är väl också att jag tycker det är rätt skönt att inte vara så bunden än, man kan ju inte direkt planera att se en film eller gå ut och käka ens när man har barn. :) Jag menar, vi har fått kattungar sen 1 månad tillbaka och man märker redan här vilket ansvar det har medfört, vi kan inte åka ut och resa så enkelt, man måste förlita sig på andra att hjälpa till och det är inte alltid de kan.

Men helt ärligt, så tror jag att jag kommer bli lite lättad om vi gör abort, men samtidigt tror jag att jag kommer få lite ångest, det känner jag nu, det gjorde jag inte förra gången. Men om vi behåller det så kommer jag bli delvis glad, delvis orolig.
Ge dig själv ett par rediga örfilar, och sen lyssnar du på dig själv en stund.

Det rätta i det här fallet är att säga till tjejen: "Du, gullegrynet, jag har funderat igenom det här och tycker inte det är någon bra idé att behålla barnet - jag vill verkligen inte ha barn än".

Seriöst, det låter inte alls som du vill det. Resten är bara en massa känslomässigt blaj för att du(eller ni) ger det nån betydelse det inte har.

Ni förlorar ju inget på att vänta, men det finns däremot mycket som kan gå fel om ni inte gör det.

Nej det är ju inte det, men man börjar ju undra när det ändå finns dem som inte tycker det är det minsta psykiskt eller fysiskt jobbigt och utan att blinka kan ha ihjäl ett barn för att det verkar lite skrämmande och man inte känner för det just nu.
Det är inget barn. Det är en liten cellklump utan medvetande.

von huff
2010-01-20, 13:06
Några klockor borde ju ringa i skallen om det är tredje graviditeten och eventuellt en tredje abort.Man är väl aldrig färdig att skaffa barn, jag tycker att man bör avgöra själv om man har möjlighet att ta hand om barnet.Hellre abort än ett barn som man inte har tid med.Jag tycker pesonligen at det är onädigt att skaffa barn om man studerar eller inte har stadigt jobb/bostad

norpx
2010-01-20, 13:15
Om hon nu så lätt blir gravid kan du väl använda kondom och dra ut också. Fast det kanske är bekvämare för dig att hon går och gör abort..........

130kg finsk sisu
2010-01-20, 13:23
Om man ska få barn så är det en GÅVA. En gåva och ett hedersuppdrag att få en bit av sig själv att fostra och älska. Tro mej jag lever ett aktivt. Ett barn skall inte ändra ditt liv det skall bli en del av ditt liv. Låter man barn styra ens liv gör man nåt fel.
Se till att du har stöd av dina föräldrar att de hjälper dig med att sköta det så skall det nog gå bra. Att göra abort så tycker jag skall vara sista utvägen. Att man vill supa några år till får inte vara en orsak!

Blomstrande
2010-01-20, 14:10
Jo det blir tredje, men vi har haft preventivmedel nu senaste gången, men hon blir så lätt gravid. Hennes mamma och mormor har också blivit gravida ett par gånger när mannen haft preventivmedel.

Jag vet inte om jag är psykisk redo att bli far, tror inte det. :)

Nej, nu kan inte banne mig inte göra en tredje abort.

Någon måtta får det vara.
Kroppen är inte en maskin som man kan leka med hur som helst.

Om det inte funkar med kondomer, får man använda dubbla eller trippla skydd - dvs kondom + p-piller + avbrutet samlag.

Jag tycker ni ska behålla detta barn, om inte annat kommer det hårda arbetet med babyn vara det bästa "preventivmedlet". Lycka till!

Blomstrande
2010-01-20, 14:17
Varför har alla så bråttom med att försöka övertala honom till att skaffa barn så fort som möjligt? Vad om han förlorar jobbet osv? Och blir fast i sin 1a utan någon stabilitet i livet och familjen blir bidragstagare för hela slanten. När han då startar en ny tråd och ondgör sig över hur taskigt hans liv blivit kommer det nog ljuda annorlunda från er "du skulle inte haft så bråttom med att skaffa unge! omoget av dig!"

Man kan ju förlora jobbet när som helst, vem vet hur ekonomin ser ut om 10 år eller 15 år?

Vad ska de som har barn göra då? Sälja dem?
Man kan inte bara gå efter ekonomin.

Förlorar man jobbet får man helt enkelt ordna ett nytt.

Ignatius72
2010-01-20, 14:17
Otroligt hur många abort-motståndare det finns här på kolo! Det hade jag mycket svårt att se.

Måste verkligen hålla med en tidigare talare; Barn gör man när man vill det för att man vill det. Händer det en olycka eller liknande så borde aborten vara självklar.

Jag säger som det står i nån p-pillerbroschyr.
Hellre kärlek utan barn än barn utan kärlek

Man måste inte vara abortmotståndare för att tycka att abort nr 3 är idiotiskt. Det handlar, iaf för mig, inte så mycket om avlägsnandet av cellklumpen utan om hur man ser på sig själv, vad man utsätter sig för mentalt och fysiskt.

Morty
2010-01-20, 14:42
Man måste inte vara abortmotståndare för att tycka att abort nr 3 är idiotiskt. Det handlar, iaf för mig, inte så mycket om avlägsnandet av cellklumpen utan om hur man ser på sig själv, vad man utsätter sig för mentalt och fysiskt.

Och om man inte tycker att det är jobbigt varken psykiskt eller fysisk?

F.ö talar vi inte ens om foster - detta är embryon. Om vi inte gör aborten efter vecka 12 dvs, men det är ju inte direkt standard.

von huff
2010-01-20, 14:44
Abort är väl inte direkt hälsosamt heller och kan väl försvåra att skaffa barn i framtiden?Sen finns det ju lätta sätt att skydda sig på, abort skall inte räknas som ett alternativ utan som en nödlösning

Ignatius72
2010-01-20, 14:45
Och om man inte tycker att det är jobbigt varken psykiskt eller fysisk?



Troligtvis tillhör man då den gruppen som inte ägnar sig allt för mycket åt tankeverksamhet och då är det bra för alla om de inte alstrar några barn.

C.E.J.
2010-01-20, 14:51
Lite off topic blir jag väldigt nyfiken på det som shut teh face skrev om att hans tjej väldigt lätt blir gravid, så pass att preventivmedel varken för han eller hon(tm) fungerar. "Funkar" det verkligen? Ex. för kondomer trodde jag att den enda risken med kondomer var att de kan gå sönder. Nån som kan förklara lr je pra lenk?

Blomstrande
2010-01-20, 15:06
Och om man inte tycker att det är jobbigt varken psykiskt eller fysisk?

F.ö talar vi inte ens om foster - detta är embryon. Om vi inte gör aborten efter vecka 12 dvs, men det är ju inte direkt standard.

Det skulle förvåna mig om en kvinna inte tycker att det är jobbigt varken fysiskt eller psykiskt.

Många jag känner har gjort en eller kanske två aborter. Ingen har hittills sagt att det inte var jobbigt. Om inte annat är det en jäkla hormoncirkus. Kroppen utsätts för en hormonomställning á la pubertet/klimakterium och sedan ska alla hormoner ut ur kroppen igen. Det verkar bisarrt att utsätta sig för något sådant om och om igen utan att ens få någonting för det.

Men det är klart, det finns ju alltid undantag till regeln.

Jag är inte motståndare till aborter rent generellt, men när man inte skyddar sig ordentligt så kan man ju inte bara göra abort gång efter annan... Bara min personliga åsikt, förstås...

Hemi
2010-01-20, 15:07
Det där med "allt ordnat" är en önskedröm som uppfylls för vissa. När blir allt ordnat? Men det klart, ni i Sverige tar ju ut en massa mamma/pappaledighet osv, och förväntas stanna hemmma massor med barnen, bra iofs och man kan inte sparka folk hur som helst eller behöva ordna advokater för massor av pengar för att försvara sig och jobbet och facken är starka så det kan ju ligga nåt i det. Vet inte hur ni har det numera.

von huff
2010-01-20, 15:08
Lite off topic blir jag väldigt nyfiken på det som shut teh face skrev om att hans tjej väldigt lätt blir gravid, så pass att preventivmedel varken för han eller hon(tm) fungerar. "Funkar" det verkligen? Ex. för kondomer trodde jag att den enda risken med kondomer var att de kan gå sönder. Nån som kan förklara lr je pra lenk?

Låter mer som bs.

Blomstrande
2010-01-20, 15:09
Lite off topic blir jag väldigt nyfiken på det som shut teh face skrev om att hans tjej väldigt lätt blir gravid, så pass att preventivmedel varken för han eller hon(tm) fungerar. "Funkar" det verkligen? Ex. för kondomer trodde jag att den enda risken med kondomer var att de kan gå sönder. Nån som kan förklara lr je pra lenk?

Det kanske handlar om att man har sex flera gånger på raken och bara "måste" prova lite utan kondomen först och glömmer bort att man just kom för ett tag sen och det finns spermier kvar i urinröret som simmar ut under tiden.

Eller så har man en gammal kondom som har osynliga sprickor.

shut teh face
2010-01-20, 15:11
Jo jag är väl rätt ung i förhållande till hur "vuxen" jag är, fast jag är fortfarande väldigt omogen på vissa sätt. Jag vill inte vänta med barn för att festa och hålla på, jag är nykterist ändå. Alla skriver så olika i tråden, det blir blandade känslor. :)

Jag tror tjejen och jag är överens om att vi helst väntar, så vi gör abort om HON ORKAR/VILL det. Hon får bestämma det, jag ställer upp oavsett val. Jag tänker inte pressa henne i någon riktning.

tsp
2010-01-20, 15:11
Jag tycker nästan att tarmsköljning är ett allvarligare ingrepp än abort...

Jag förstår vad du menar, men jag håller inte med dig.

Vanligtvis skulle jag nog haspla ur mig något liknande om någon sa det jag sa. Men i morse satt jag och tänkte till över det här faktiskt, och gled in i lite obehagliga tankar på syskon och ofödda barn man aldrig får veta hur dem ser ut. Lit så där flummigt. Men hur som helst skrämde tanken mig och jag såg lite av det som "abortmotståndare" antagligen har i tankarna.

Visst är det bra att kunna göra abort, men att gå och bli gravid en gång om året bara för att gå och göra abort, men efter 6-7 år behålla fostret känns sjukt, stört och bara väldigt hemskt. Känns som att man förringar ett havandeskaps värde typ.. Äh, ska sluta flumma.

Mitt motto är ändå hellre ett barn för lite än ett barn för mycket!

Man kan ju förlora jobbet när som helst, vem vet hur ekonomin ser ut om 10 år eller 15 år?

Vad ska de som har barn göra då? Sälja dem?
Man kan inte bara gå efter ekonomin.

Förlorar man jobbet får man helt enkelt ordna ett nytt.

Sant, men det kan ju vara kul att åtminstone kommit så långt i sitt yrkesliv att man är berättigad A-kassa när man skaffar familj? Fick intrycket av att TS inte är det.

C.E.J.
2010-01-20, 15:31
obehagliga tankar på syskon och ofödda barn man aldrig får veta hur dem ser ut.

Får man massa starka känslor av sånt kan man väl hellre lägga ner sin energi på att hjälpa till i katastroffsituationer o dyl, effekten blir ju samma, nämligen att man hindrar potentiella människor från att inte bli till.

shut teh face
2010-01-20, 15:31
Vanligtvis skulle jag nog haspla ur mig något liknande om någon sa det jag sa. Men i morse satt jag och tänkte till över det här faktiskt, och gled in i lite obehagliga tankar på syskon och ofödda barn man aldrig får veta hur dem ser ut. Lit så där flummigt. Men hur som helst skrämde tanken mig och jag såg lite av det som "abortmotståndare" antagligen har i tankarna.

Visst är det bra att kunna göra abort, men att gå och bli gravid en gång om året bara för att gå och göra abort, men efter 6-7 år behålla fostret känns sjukt, stört och bara väldigt hemskt. Känns som att man förringar ett havandeskaps värde typ.. Äh, ska sluta flumma.

Mitt motto är ändå hellre ett barn för lite än ett barn för mycket!



Sant, men det kan ju vara kul att åtminstone kommit så långt i sitt yrkesliv att man är berättigad A-kassa när man skaffar familj? Fick intrycket av att TS inte är det.
Nej jag är inte berättigad till någon a-kassa, jag blev medlem i måndags. :)

Trapper Buzz
2010-01-20, 15:35
Berättigas a-kassa.. Notera att det tar en stund innan barna blir klara.. :)
När knodden är några månader är du, STF, akasseberättigad.
Men du bor ju i Tjockhult? Där är just ingen utan jobb..

shut teh face
2010-01-20, 15:38
Berättigas a-kassa.. Notera att det tar en stund innan barna blir klara.. :)
När knodden är några månader är du, STF, akasseberättigad.
Men du bor ju i Tjockhult? Där är just ingen utan jobb..
Malin jobbar på Ericsson Stockholm
Jag jobbar på Gotland, 6 månaders projektanställning, med stor chans att bli fast efteråt. Och det är också lite problemet här, att om jag blir fast här, då kommer Malin ned och slutar på Ericsson, då har vi en lön bara, och vi vill testa bo här, men vill vi få barn här? All vår familj är i Stockholm. Samtidigt så är det här lätt att få ett boende som man anser är bra för barnet, bra miljö och luft.
Kommer jag tillbaka till Stockholm så kanske jag inte har jobb direkt i sommar, då har vi bara Malins lön, men samtidigt så kan vi inte bo kvar på Söder i vår lilla lägenhet. Många olika parametrar, men som sagt, de kanske är löjliga. Jag tänker i alla fall inte utsätta ett barn för Söder, det luktar fan cigg i vår lägenhet 24/7 och går man utomhus så luktar det ännu mer cigg och avgaser.

Trapper Buzz
2010-01-20, 15:40
NÄ,avgaser är inget för barn. Många flyttar ju till Nykvarn, t.ex.. Men där är det väl dyrt.
Svågerns bodde länge i Mariefred, det är en liten idyll,
man kan pendla på trekvart till Centralen från Läggesta.
Vad ni än gör önskar jag er allt gott!! :)

shut teh face
2010-01-20, 15:45
Jag vill ju helst inte vara bunden av ett barn i början av min "karriär", om jag/vi vill bo på Gotland för att uppleva Visby och så jag kan få erfarenhet, så är det bra. Det vore lite jobbigare om jag är tvungen att bara sluta här för att försöka få något skit i Sthlm.

Trapper Buzz
2010-01-20, 15:50
Släkt är viktig att ha intill; men idag är det ganska vanligt att
nypensionerade föräldrar (tex) flyttar efter sina barn och barnbarn.

Mitt viktigaste råd är att: jobba inte bort ungarnas tidiga barndom! Jag gjorde det misstaget med mina äldre barn.

Trapper Buzz
2010-01-20, 16:03
Skickar ett PM, STF, för att berätta om mina senare ungar, helt kort:
men vill inte fläka ut allting här.

mangs
2010-01-20, 16:11
Tänk dig även in lite i framtiden. Om 5 år, hur tror du att ditt liv ser ut om ni väljer att behålla barnet eller göra abort? Gör ni abort nu har ni förhoppningsvis valet att skaffa barn vid ett senare mer passande tillfälle men så som sitsen ser ut nu där du är på Gotland och tjejen kvar i Sthlm låter som om den kan se ut så även om en tid framöver eller är planen att flytta till endera stället snart?

Att ha barn behöver inte bli såå dyrt, ialla fall inte i början. Den dyraste kostnaden är väl att man måste ta ledigt från jobb och har en lägre inkomst men det är förvånansvärt att man kan ta ut 80% av lönen under så lång tid. Dessutom lever man billigare jämfört med när man jobbar. Eftersom ni idag har så mycket pengar över varje månad räknar jag med att ni sparar lite så att ni skulle kunna använda detta vid ett sådant tillfälle.

Ärligt talat klarar sig både er ekonomi och boende ett tag med en småtting. Det låter mer som det är något anant som gnager.

Hemi
2010-01-20, 17:07
Det där med abort är mer koplicerat än vad man kanske tror. Det kommer mer därtill eftråt, ibland. Livet, förhållandet och förutsättningar kan och ändras oftast. Då är det lätt att vara efterklok. Jag känner ett par tjejer som är starkt för abborträtt men som ändå känner sig och verkar för alltid att göra det, känna sig som mördare för at de gjorde abbort. Det behöver inte alla göra såklart men man vet aldrig hur framtidens förutsättningar kommer att se ut. Som 20, 23 åring sådär har man så många drömmar och man känner sig kanske utvald på något sätt men karriär, förhållande, barn, allt har också en verklighet som måste tas igenom och överraskningarna, bra och doliga kommer bli många.

I USA där ämnet är så hett finns en rätt bra made for TV pruduction som handlar om för och motståndare till abbort med en känslosam slutknorr. Filmen tar inte ställning, bara visar hur det kan se ut.

bulldozer
2010-01-20, 17:26
Min kompis gjorde abort förut eftersom hon och hennes kille inte kände sig redo, ett år
senare var de redo men de har fortfarande inte fått några barn nu tio år senare. Kan
ju säga att hon mår fruktansvärt dåligt av aborten nu även om hon inte gjorde det då.

Tänk på att barn inte nödvändigtvis kommer komma sen på beställning när ni känner er
redo.

Min dotter var inte planerad direkt men hon är det bästa som hänt mig, har inte ångrat
henne en sekund (därmed inte sagt att livet är en dans på rosa fluff för det).

andnel
2010-01-20, 17:26
Vanligtvis skulle jag nog haspla ur mig något liknande om någon sa det jag sa. Men i morse satt jag och tänkte till över det här faktiskt, och gled in i lite obehagliga tankar på syskon och ofödda barn man aldrig får veta hur dem ser ut. Lit så där flummigt. Men hur som helst skrämde tanken mig och jag såg lite av det som "abortmotståndare" antagligen har i tankarna.

Visst är det bra att kunna göra abort, men att gå och bli gravid en gång om året bara för att gå och göra abort, men efter 6-7 år behålla fostret känns sjukt, stört och bara väldigt hemskt. Känns som att man förringar ett havandeskaps värde typ.. Äh, ska sluta flumma.

Mitt motto är ändå hellre ett barn för lite än ett barn för mycket!



Jag är inte förälder till ett barn, så ni får ta mitt inlägg med en nypa salt. Men jag vill ändå ha detta sagt:

Ditt inlägg är inte flum. Du tänker bara lite längre och lite mer kritiskt än många i Sverige gör - där abort nuförtiden är lika lätt och lika självklart som att köpa kondomer. Nog för att jag i de flesta fall är emot abort, men ett barn är ändå ett barn och jag tror inte att det någonsin för någon kommer ett "perfekt" tillfälle att skaffa det.

Jag upplever att många människor börjar se det mer som en börda än glädje att få barn, då det ofta måste vara tillrättalagt och i det perfekta skedet för föräldrarna när det väl händer.. annars går det inte för sig. Jag vet föräldrar som valt att föda barn även fast deras liv vart på väg utför och de inte riktigt vet vad deras framtid haft för dem. Men det har gått hur bra som helst för dessa barn och föräldrar. Det som spelar roll för barnen måste ju ändå vara kärleken från föräldrarna och inte den ekonomiska position familjen befinner sig i. Det är "bara" att anstränga sig lite extra för att få det att funka.

C.E.J.
2010-01-20, 18:13
Kan ju säga att hon mår fruktansvärt dåligt av aborten nu även om hon inte gjorde det då.

Då är det väl inte abort(en) i sig som hon mår dåligt av, utan av att hon tidigare i sitt liv gjorde något - det kunde ha varit vad som helst - som försämrade hennes chanser att bli gravid igen.

Jag antar att den risken är så pass låg att Socialstyrelsen (eller vilka det nu är som bestämmer sånt där) har bedömt det som en mindre faktor i deras beslut om man ska ha rätt till abort och i så fall hur långt in i graviditeten.

Olegh
2010-01-20, 18:35
Jag tittar fan riktigt jävla snett på folk som har mage att använda abort som något slags preventivmedel. På tal om blåbär. Jag ser hellre att möjligheten till abort finns än att den tas bort, men när man läser sånt här... Det är respektlös å det grövsta, för livet som sådant.

mangs
2010-01-20, 18:51
Då är det väl inte abort(en) i sig som hon mår dåligt av, utan av att hon tidigare i sitt liv gjorde något - det kunde ha varit vad som helst - som försämrade hennes chanser att bli gravid igen.

Jag antar att den risken är så pass låg att Socialstyrelsen (eller vilka det nu är som bestämmer sånt där) har bedömt det som en mindre faktor i deras beslut om man ska ha rätt till abort och i så fall hur långt in i graviditeten.

Ja, eller det faktum att hon valde bort det enda barn jon kanske kunde få. Det är inte ovanligt att man bara kan få ett barn. Oavsett abort eller ej.

shut teh face
2010-01-20, 19:03
Jag tittar fan riktigt jävla snett på folk som har mage att använda abort som något slags preventivmedel. På tal om blåbär. Jag ser hellre att möjligheten till abort finns än att den tas bort, men när man läser sånt här... Det är respektlös å det grövsta, för livet som sådant.
Vi har använt p-piller alla gånger som hon har blivit gravid.

Olegh
2010-01-20, 19:13
Vi har använt p-piller alla gånger som hon har blivit gravid.

Udda. Men likväl ett utmärkt tecken på att det alltid finns omständigheter att ta hänsyn till, jag är inte helt rabiat, men har en bestämd grunduppfattning.

Hemi
2010-01-20, 19:15
Då är det väl inte abort(en) i sig som hon mår dåligt av, utan av att hon tidigare i sitt liv gjorde något - det kunde ha varit vad som helst - som försämrade hennes chanser att bli gravid igen.



Vissa gör abort för att rädda ett förhållande, på killens begäran kanske, av kärlek sedan blir det plötsligt slut ändå, och tjejen står där utan barn och utan kille. Orsakerna kan vara miljoner.

D Andersson
2010-01-20, 19:25
Vi har använt p-piller alla gånger som hon har blivit gravid.

Och ändå tog ni ingen lärdom av det utan fortsatte som vanligt efter både den första och andra graviditeten. Vad har ni tänkt göra nu efter den tredje, vänta på den fjärde?

Abort är inget preventivmedel, varför använder ni det så?

Hemi
2010-01-20, 19:25
...
Jag upplever att många människor börjar se det mer som en börda än glädje att få barn, då det ofta måste vara tillrättalagt och i det perfekta skedet för föräldrarna när det väl händer.. annars går det inte för sig
...

Ja det kan jag verkligen hålla med om, om det handlar om människor som inte fått barn än. När de väl kommit ångrar sig nog ingen men livet är hårt och krävande, vare sig man anser sig vara "klar" med allt viket jag tror få gör särskillt just sådan med lite bättre karriärer och bättre betalt eftersom det ofta är mycket krävande jobb - eller inte "klar med allt". Det går att vända på steken hur många gånger som helst men något säkert recept för framtiden finns inte.



En gammal vän frågade mig om fördelar och nackdelar med att ha skaffat barn, en logisk fråga för honom, men jag fattade ingenting, kunde inta svara. Ungefär som någon frågar om för och nackdelar med en Kawasaki 750.

Anton Fräs
2010-01-20, 19:37
Jag förstår inte varför folk egentligen ursäktar sig med att man ska ha bättre inkomst m.m. I grund och botten handlar det om att man vill uppleva och göra saker innan ett barn kommer in i bilden och omöjliggör (?) detta. Ser inte något fel i att man känner så heller, även om jag just i detta fallet tyckte ni kunde börjat använda kondom efter första aborten..

bulldozer
2010-01-20, 19:51
Då är det väl inte abort(en) i sig som hon mår dåligt av, utan av att hon tidigare i sitt liv gjorde något - det kunde ha varit vad som helst - som försämrade hennes chanser att bli gravid igen.

Jag antar att den risken är så pass låg att Socialstyrelsen (eller vilka det nu är som bestämmer sånt där) har bedömt det som en mindre faktor i deras beslut om man ska ha rätt till abort och i så fall hur långt in i graviditeten.

Det finns väl inget som egentligen säger att det själva aborten som gör att hon
är barnlös nu, det finns väl fler faktorer. Men hon känner ju sig jätte ledsen över
att hon kunde ha haft ett barn nu om hon inte hade gjort abort. Hon tog just
i den situationen för givet att de kunde vänta med barn ett tag men tydligen så
blev det lite annorlunda än hon tänkt sig.
Det fanns väl inte med i bilden att hon inte skulle kunna bli gravid igen så det
är väl därför hon mår dåligt över aborten. Skulle hon ha fått barn när hon velat
så hade hon väl inte tänkt på det.

shut teh face
2010-01-20, 19:54
Och ändå tog ni ingen lärdom av det utan fortsatte som vanligt efter både den första och andra graviditeten. Vad har ni tänkt göra nu efter den tredje, vänta på den fjärde?

Abort är inget preventivmedel, varför använder ni det så?
Helt klart för att irritera abortmotståndare och djupt religiösa personer

hahavaffan
2010-01-20, 20:01
Och ändå tog ni ingen lärdom av det utan fortsatte som vanligt efter både den första och andra graviditeten. Vad har ni tänkt göra nu efter den tredje, vänta på den fjärde?

Abort är inget preventivmedel, varför använder ni det så?Vad ska man göra föreslår du då? Kondom är dyrt, obekvämt och drygt. Jag säger absolut inte att abort är en form av preventivmedel, men jag undrar över alternativen. Strunta i att ******? Ha sex. Mogen censur.

shut teh face
2010-01-20, 20:06
Vi har bytt preventivmedel i samråd med barnmorskan, det är ju så att de olika produkterna fungerar olika på alla tjejer. Kondom har aldrig varit ett alternativ för mig, jag kan inte använda det, jag förlorar känslen, så då kunde man lika gärna sluta ha sex.

ARMSTARK
2010-01-20, 20:08
Brukar man någonsin bli gravid vid ett tillfälle som man anser är en bra tidpunkt? Nu är min fästmö gravid igen och det kanske blir abort igen. Jag har precis fått "fast jobb", men innan jag vill ha barn vill jag ha större boende, en mer säker tjänst, och bil samt körkort. Jag tycker väl inte det är så fel att vänta lite pga. detta. Om 9 månader vet jag inte alls vart jag är. Detta är mitt första arbete jag har nu och bara haft det två veckor.

Samtidigt är jag inte så kräsen att allt ska vara perfekt, men jag tycker ändå nu att vi behöver lite mer tid. Jag är inte intresserad av att få barn när vi har en liten 1:a bara, jag är ju dessutom på Gotland nu för att komma in i arbetsmarknaden.

Vi fyller både 22 i vår.

Jag har iaf inte pressat henne något alls. Men jag har inte heller sagt att jag ställer upp vad hon än vill göra (det borde jag kanske göra för jag misstänker att tjejer vill höra det när de gäller sånt här)

Berätta om när ni fick barn

Skulle nog säga att när det är "rätt" tillfälle är det för sent. Mentalt och ekonomiskt är man inte i fas med barntiden, så är det bara. 22 är dock lite tidigt. Skaffa preventivmedel.

C.E.J.
2010-01-20, 20:08
Vad ska man göra föreslår du då? Kondom är dyrt, obekvämt och drygt. Jag säger absolut inte att abort är en form av preventivmedel, men jag undrar över alternativen. Strunta i att ******? Ha sex. Mogen censur.

Men hallå, det är D Andersson för helvete, om du rent retoriskt frågar honom det där så tar han det som en uppriktig fråga som han mer än gärna ger sitt uppriktiga svar på, dvs "Ja". Som del av sin zoloft-terapi har han blivit fullkomligt asexuell men, blind för detta, menar att abstinens "väl inte är så jävla svårt".

stevebc
2010-01-20, 20:10
Vi har bytt preventivmedel i samråd med barnmorskan, det är ju så att de olika produkterna fungerar olika på alla tjejer. Kondom har aldrig varit ett alternativ för mig, jag kan inte använda det, jag förlorar känslen, så då kunde man lika gärna sluta ha sex.Dum fråga eftersom jag nog underskattar problemets gravhet, men du har inte testat väldigt tunna (Cho-San) eller större kondomer, XL osv?

Får liknande problem om kondomen är för liten eller sitter fel.



Det finns en aborttråd för övrigt. Den har kommit ungefär noll steg från inlägg 1 till inlägg 921824924. Samma retorik från båda sidor. Men diskussionen får gärna fortsätta då det ofta blir schysst stämning och roliga tilltag.

hahavaffan
2010-01-20, 20:11
Men hallå, det är D Andersson för helvete, om du rent retoriskt frågar honom det där så tar han det som en uppriktig fråga som han mer än gärna ger sitt uppriktiga svar på, dvs "Ja". Som del av sin zoloft-terapi har han blivit fullkomligt asexuell men, blind för detta, menar att abstinens "väl inte är så jävla svårt".:D Såklart.

stridis
2010-01-20, 20:15
Abstinens är väl inte så jävla svårt.

shut teh face
2010-01-20, 20:22
Dum fråga eftersom jag nog underskattar problemets gravhet, men du har inte testat väldigt tunna (Cho-San) eller större kondomer, XL osv?

Får liknande problem om kondomen är för liten eller sitter fel.



Det finns en aborttråd för övrigt. Den har kommit ungefär noll steg från inlägg 1 till inlägg 921824924. Samma retorik från båda sidor. Men diskussionen får gärna fortsätta då det ofta blir schysst stämning och roliga tilltag.
Jag har testat alla möjliga, jag förlorar känslen helt enkelt, det handlar inte om storleken, ska inte sitta på nätet och ha stor internet-penis. :) Är väl helt enkelt känslig för vaselin och dessa ämnen som de stoppar i. Sen är jag väl rent generellt extremt okänslig just där för jag var tvungen att operera mig när jag var yngre pga. medicinska orsaker (alltså omskuren)

Lellan
2010-01-20, 21:44
Går inte att ge råd, el ta råd i den här frågan. Man kan samla argument för och emot, men bara ni som kan avgöra, ni har hela bilden. Man måste känna sig själv, livet kan man aldrig förlita sig på, men inga "borden" kan styra i en sån här fråga enligt mig.

Själv var jag bara helt jäkla förvirrad, livrädd för abort (men jag är för abort, en annan sak att ta det beslutet själv) och livrädd för barn. Aldrig varit så fattig och funderasam tidigare el senare i livet, hade inget jobb osv, käkade minipiller så vägrade tro faktum först. Men hade en tro på min kapacitet (en tro som sedan vacklade) och summa kardemumma - mitt liv som mamma är tusen ggr bättre än vad jag hade kunnat föreställa mig. Samtidigt så kan man ju inte veta VAD det är som gett den känslan, men så är det iaf. Livet blev svårare och härligare, lycka till med vad ni än beslutar er för!

Men OM ni fortsätter tillsammans utan barn, ge er fan på att hitta ett preventivmedel som fungerar för er så att ni inte ofrivilligt hamnar i den här sitsen igen.

shut teh face
2010-01-20, 21:55
Jag tror det helt enkelt får bli så att vi avstår sex tills vi skaffar barn. :)

Trapper Buzz
2010-01-20, 23:00
Bästa med att vänta barn är att man kan ha sex mer spontant utan oro. :D

Lellan
2010-01-20, 23:24
Jag tror det helt enkelt får bli så att vi avstår sex tills vi skaffar barn. :)


Av vilken anledning? Om hon är emot hormoner osv så finns ju kopparspiral, finns ju massa sex som inte altrar barn osv osv i all evinnerlighet, dvs - jag hoppas du skämtar. :)

D Andersson
2010-01-21, 08:43
Helt klart för att irritera abortmotståndare och djupt religiösa personer

Jag är inget av det men blir ändå irriterad. Du kan inte förstå varför?

ispåse
2010-01-21, 09:02
Vi fick barn med 3 dagars felmarginal över hur vi hade planerat allting :D

Planerade som så att vi skulle ha barn i samma veva som sambons vikariat gick ut. När två månader återstod av vikariatet blev det havandeskapspenning. Därefter får hon vara hemma 1,5 år utan tanke på arbete, vidare därefter planerad a-kassa ytterliggare ett år. Därefter återgår hon till arbete och jag plockar då ut mina föräldradagar samt dryga 75 semesterdagar. På det har vi flyttat in i en nybyggd hyreslägenhet som kommer att gå över till bostadsrätt till reducerat pris inom kort. Köper, säljer, går med vinst och flyttar. Bor dessutom 2 minuter från mitt arbete samt har 2 minuter till coop så har valt att skippa bil för att slippa utgifter under de här åren.

Välplanerat för maximal ledighet under maximala förhållanden. :D

I botten handlar det väl om huruvida man är mogen nog att kunna bortpriortera sig själv till viss del och istället kunna fylla den luckan med barnen. Den dagen man känner att det är mer + än - är väl den dagen man är redo för barn.

ispåse
2010-01-21, 09:07
Allan svarade på ungefär samma fråga för ngt år sedan och han sa att det ALDRIG är "rätt" tillfälle, bara att tacka och ta emot. Barn är ALLTID i vägen, det är bara att gilla läget!:D

Så talar idioter...


... Med det inte sagt att jag menar dig. :D

jaaaaag
2010-01-21, 11:24
Det är inget barn. Det är en liten cellklump utan medvetande.

+en miljard...

Och om man inte tycker att det är jobbigt varken psykiskt eller fysisk?

F.ö talar vi inte ens om foster - detta är embryon. Om vi inte gör aborten efter vecka 12 dvs, men det är ju inte direkt standard.

Plus på detta med, verkar som om alla tror/tycker att det borde vara fysiskt och/eller psykiskt jobbigt med aborter. ALLA blir inte berörda på samma sätt av olika ingrepp/händelser, svårt att fatta? Är man sämre människa för det? Man upplever bara saker olika.

Troligtvis tillhör man då den gruppen som inte ägnar sig allt för mycket åt tankeverksamhet och då är det bra för alla om de inte alstrar några barn.

Så jäkla idiotiskt skrivet så att det knappt är sant.

Och innan någon antar att jag gjort men abort och den inte berörde mej: Nej, jag har aldrig gjort någon abort. Men har några vänner som har och alla berörs OLIKA. Jag tror själv inte att jag hade mått det MINSTA dåligt psykiskt över en abort, hoppas dock inte att jag får vara med om någon. Är man ej redo för barn så är man inte det.

D Andersson
2010-01-21, 11:34
+en miljard...

En liten cellklump, d.v.s. ett liv som du inte behöver göra något med för att det ska bli ett barn.

Om man utan att blinka avslutar det här påbörjade livet, för tredje gången, för att det känns jobbigt eller skrämmande är det avskyvärt.

Yes
2010-01-21, 11:37
Vad det KAN bli spelar ingen roll för vad det faktiskt ÄR.

Det enda som är avskyvärt är att propsa på någon att skaffa barn som inte vill det.

D Andersson
2010-01-21, 11:49
Vad det KAN bli spelar ingen roll för vad det faktiskt ÄR.


Vad det faktiskt är - ett liv som om man inte gör någonting, som att avsluta det, blir ett barn.

shut teh face
2010-01-21, 11:59
Du kanske ser något gudomligt eller liknande, över ett liv, inklusive själ m.m. Jag tror inte på sånt larv tyvärr, vi är alla djur.

delta_mats
2010-01-21, 12:01
Du kanske ser något gudomligt eller liknande, över ett liv, inklusive själ m.m. Jag tror inte på sånt larv tyvärr, vi är alla djur.

Oavsett vad man tycker är ett liv, vare sig människa eller djur något man ska respektera.

Trapper Buzz
2010-01-21, 12:03
Frågan är om man förtjänar att ha barn om man är så oödmjuk inför livet som vissa framstår här.

shut teh face
2010-01-21, 12:05
Oavsett vad man tycker är ett liv, vare sig människa eller djur något man ska respektera.
Det beror ju iofs på när man anser att det är ett liv. Man kan inte säga "det kunde bli", då kan jag gå runt och säga att ingen respekterar "livet" när man använder preventivmedel, för jag anser inte att det är något liv, när det är en klump med celler. "kan bli" är inget argument, miljarder barn kunde ha "blivit" om folk ville.

delta_mats
2010-01-21, 12:08
Det beror ju iofs på när man anser att det är ett liv. Man kan inte säga "det kunde bli", då kan jag gå runt och säga att ingen respekterar "livet" när man använder preventivmedel, för jag anser inte att det är något liv, när det är en klump med celler. "kan bli" är inget argument, miljarder barn kunde ha "blivit" om folk ville.

Nå är man gravid så är ju barnet "skapat" så att säga, därmed kan man säga att det är ett liv. Jag tycker man borde respektera livet, barn är inte någonting man skaffar, det är något man får.

stevebc
2010-01-21, 12:09
Oavsett vad man tycker är ett liv, vare sig människa eller djur något man ska respektera.Var går gränsen? Gulliga pälsdjur, insekter, växter, bakterier? Den största massmördaren är ju i så fall den som tar penicillin.

Faktum är, att en cellklump har mindre medvetande än t ex ett vuxet däggdjur och medan folk skjuter dessa djur för nöjes skull, känner samma människor det som en synd att ta död på en cellklump utan något som helst medvetande för vad det kan bli. Denna cellklump har inte mycket mer medvetande än ens senaste utlösning. Detta gäller såklart aborter i ett väldigt tidigt skede.

Så, om abort är förkastligt för att:
1. Organismen lever och har ett medvetande, då är det mer förkastligt att skjuta fullvuxna däggdjur
2. Det kan bli en människa, då är det lika illa att onanera och slösa sin säd

Med det sagt så anser jag ändå abort vara ett högst allvarligt ingrepp och absolut inget vars status bör sänkas till "alternativt preventivmedel".

shut teh face
2010-01-21, 12:13
Jag håller med steve. Jag respekterar livet som sådant, men jag anser att jag är realistisk, när det är liv. Inget religöst mumojumbo, utan helt vetenskapligt. För det är ju bevisat att det inte finns något medvetande vid sånt tidigt skede.

Nej, jag tycker nästan det är lite fånigt med folk som tror att vi människor är något unikt, och gudomligt. Vi är djur för tusan, som råkar kunna tänka lite mer avancerat än en fjäril.

Trapper Buzz
2010-01-21, 12:15
Du kan är ett djur, STF; men inte jag. Hade du varit ett djur hade ni inte kunnat göra abort.

shut teh face
2010-01-21, 12:17
Du kan är ett djur, STF; men inte jag. Hade du varit ett djur hade ni inte kunnat göra abort.
Vi människor är ett däggdjur. Vi har utvecklats från djur något mer .. utvecklat djur. Eller vad är din syn på saken? :) Att någon högre makt blåst liv i oss, och vi gick från apan till människa?

xodd
2010-01-21, 12:24
Personligen tycker jag det är mer ansvarstagande att abortera ett embryo/foster än att föda fram det med vetskapen om att man inte vill ha barn / inte klarar av att ha barn / föder ett oönskat barn till världen, men hey, det är ju bara jag.

Att det vore mord att utföra en abort, ja, det resonemanget har jag svårt att förstå, och brukar vara mer regel än undantag att abortmotståndare använder det som enda argument emot abort.

Så, den som har tid och lust, får gärna försöka få mig att förstå varför det är så fel med abort utan att använda mord som argument...

delta_mats
2010-01-21, 12:25
Var går gränsen? Gulliga pälsdjur, insekter, växter, bakterier? Den största massmördaren är ju i så fall den som tar penicillin.

Faktum är, att en cellklump har mindre medvetande än t ex ett vuxet däggdjur och medan folk skjuter dessa djur för nöjes skull, känner samma människor det som en synd att ta död på en cellklump utan något som helst medvetande för vad det kan bli. Denna cellklump har inte mycket mer medvetande än ens senaste utlösning. Detta gäller såklart aborter i ett väldigt tidigt skede.

Så, om abort är förkastligt för att:
1. Organismen lever och har ett medvetande, då är det mer förkastligt att skjuta fullvuxna däggdjur
2. Det kan bli en människa, då är det lika illa att onanera och slösa sin säd

Med det sagt så anser jag ändå abort vara ett högst allvarligt ingrepp och absolut inget vars status bör sänkas till "alternativt preventivmedel".

Alltså, jag anser att man kan göra aborter. Men att gång på gång göra det för att man slarvar med preventinmedel är en annan sak, det tycker jag är respektlöst.

Yes
2010-01-21, 12:28
Vad det faktiskt är - ett liv som om man inte gör någonting, som att avsluta det, blir ett barn.
Vilket ändå inte gör det till mer än en cellklump utan medvetande. Vad det kan bli förändrar ingenting.

Den enda fråga som bör tas hänsyn till är vad som är bäst för shut teh face och hans tjej. Deras liv är det enda som spelar någon roll här. Sätter man ett embryo före människors välmående har man ingen rätt att kalla andra för avskyvärda.

stevebc
2010-01-21, 12:30
Men fan, det går ändå snabbt. Kollar på lite bilder på embryon och redan efter 7 veckor ser man antydan till mänsklighet. Inte för att det betyder att det måste påverka dess medvetande, men när ett embryo blir ett foster måste abort vara väldigt kontroversiellt. Jag hade inte kunnat göra abort i det fallet, eller, jag menar, jag hade inte velat att min ev flickvän gjorde det.

Känner inte till mycket om hur abort går tillväga. När man gör en tidig abort, och då avbryter en graviditet när embryot har ungefär lika mycket gemensamt med en amöba, hur tidigt snackar vi då? En månad efter graviditeten, kortare, eller längre?

Alltså, jag anser att man kan göra aborter. Men att gång på gång göra det för att man slarvar med preventinmedel är en annan sak, det tycker jag är respektlöst.Självklart! Inte hälsosamt heller.

Ignatius72
2010-01-21, 13:23
Så jäkla idiotiskt skrivet så att det knappt är sant.

Och innan någon antar att jag gjort men abort och den inte berörde mej: Nej, jag har aldrig gjort någon abort. Men har några vänner som har och alla berörs OLIKA. Jag tror själv inte att jag hade mått det MINSTA dåligt psykiskt över en abort, hoppas dock inte att jag får vara med om någon. Är man ej redo för barn så är man inte det.

Det är ganska vanligt att man mår dåligt över aborten i ett senare skede i livet, inte sällan över att man avslutat något som hade blivit ett barn. For the record så är jag vare sig lagd åt det gudomliga hållet eller JA till livet rörelsen. Det är dock ett faktum att av cellklumpar blir det barn och det påverkar de flesta tänkande varelser i någon form.
Att få barn eller att se till att avsluta det på sompåbörjats (dvs abort) är ett stort val och att det stora valet itne skulle påverka en överhuvudtaget kan bara bero på att man helt enkelt är imbecill.

D Andersson
2010-01-21, 13:32
Känner inte till mycket om hur abort går tillväga. När man gör en tidig abort, och då avbryter en graviditet när embryot har ungefär lika mycket gemensamt med en amöba, hur tidigt snackar vi då? En månad efter graviditeten, kortare, eller längre?


Skulle gissa att de flesta aborter sker mellan vecka 6 och 9.

coxie
2010-01-21, 14:39
Jag förstår inte varför folk egentligen ursäktar sig med att man ska ha bättre inkomst m.m. I grund och botten handlar det om att man vill uppleva och göra saker innan ett barn kommer in i bilden och omöjliggör (?) detta. Ser inte något fel i att man känner så heller, även om jag just i detta fallet tyckte ni kunde börjat använda kondom efter första aborten..

Eller så vill man kunna köpa sig en ny V70, bo i en villa där barnet kan få en trygg uppväxt, ha råd med lite resor, intressen och samtidigt ha ett gäng månadslöner på kontot för oförutsedda kostnader.

Om man nu bestämt sig för att skaffa barn så vill man väl att barnet skall få trygghet och en god ekonomi är en grundpelare för trygghet.

D Andersson
2010-01-21, 14:53
Eller så vill man kunna köpa sig en ny V70, bo i en villa där barnet kan få en trygg uppväxt, ha råd med lite resor, intressen och samtidigt ha ett gäng månadslöner på kontot för oförutsedda kostnader.


Hur många tror du "kan" det du räknar upp? För de flesta skulle det innebära barn först i 50-årsåldern och då är det som bekant för sent. Är det verkligen förekomst av ekonomiskt utrymme för bil, hus, resor och intressen det hänger på så att säga? Skulle säga att det är en av de värsta vanföreställningarna i dagens samhälle. Det är ingen mänsklig rättighet att ha en ny V70, åka till Thailand tre veckor om året, att äta ute fem dagar i veckan och bara ha dyra märkeskläder.

Och går det inte att skaffa det så småningom trots ett barn, eller går allt åt helvete så fort ett barn kommer in i bilden?

Ignatius72
2010-01-21, 14:55
Hur många tror du "kan" det du räknar upp? För de flesta skulle det innebära barn först i 50-årsåldern och då är det som bekant för sent. Är det verkligen förekomst av ekonomiskt utrymme för bil, hus, resor och intressen det hänger på så att säga? Skulle säga att det är en av de värsta vanföreställningarna i samhället idag. Det är ingen mänsklig rättighet att ha en ny V70, åka till Thailand tre veckor om året, att äta ute fem dagar i veckan och bara köpa märkeskläder.

Och går det inte att skaffa det så småningom trots ett barn, eller går allt åt helvete så fort ett barn kommer in i bilden?

+1
Tryggheten sitter inte i ett hus eller en V70. Livet slutar ju inte för att man får barn, tvärtom. Finns ju alla möjligheter i världen att ordna sånt under tiden.

coxie
2010-01-21, 15:01
Hur många tror du "kan" det du räknar upp? För de flesta skulle det innebära barn först i 50-årsåldern och då är det som bekant för sent. Är det verkligen förekomst av ekonomiskt utrymme för bil, hus, resor och intressen det hänger på så att säga? Skulle säga att det är en av de värsta vanföreställningarna i dagens samhälle. Det är ingen mänsklig rättighet att ha en ny V70, åka till Thailand tre veckor om året, att äta ute fem dagar i veckan och bara ha dyra märkeskläder.

Och går det inte att skaffa det så småningom trots ett barn, eller går allt åt helvete så fort ett barn kommer in i bilden?

För en stabil inkomst på 40k i månaden efter skatt så är väl det jag räknar upp en rätt rimlig möjlighet? Sedan säger jag inte att det är vad man skall ha innan man är redo utan ett svar på att personen jag citerade skrev att man väntar för att man själv skall ha råd att leka av sig.

jaaaaag
2010-01-21, 15:42
Det är ganska vanligt att man mår dåligt över aborten i ett senare skede i livet, inte sällan över att man avslutat något som hade blivit ett barn. For the record så är jag vare sig lagd åt det gudomliga hållet eller JA till livet rörelsen. Det är dock ett faktum att av cellklumpar blir det barn och det påverkar de flesta tänkande varelser i någon form.
Att få barn eller att se till att avsluta det på sompåbörjats (dvs abort) är ett stort val och att det stora valet itne skulle påverka en överhuvudtaget kan bara bero på att man helt enkelt är imbecill.

För dig kanske det är ett stort val, inte för mej. Hade jag blivit gravid hade jag skrivit upp mej för en abort innan ens teststickan visat positivt.

För mej väger det över så stort hur jäkla dålig mamma jag hade blivit just nu till ett barn om jag behållt det, så enligt mej gör jag "cellklumpen" världens tjänst genom att abotera bort det.

Det är mer eller mindre känslosamt för alla. Det gör inte någon till en imbecill för att man inte mår psykiskt dåligt nu eller senare för en abort.

Ignatius72
2010-01-21, 15:50
För dig kanske det är ett stort val, inte för mej. Hade jag blivit gravid hade jag skrivit upp mej för en abort innan ens teststickan visat positivt.

För mej väger det över så stort hur jäkla dålig mamma jag hade blivit just nu till ett barn om jag behållt det, så enligt mej gör jag "cellklumpen" världens tjänst genom att abotera bort det.

Det är mer eller mindre känslosamt för alla. Det gör inte någon till en imbecill för att man inte mår psykiskt dåligt nu eller senare för en abort.

Det är ett stort val för alla, inklusive dig. Valet är stort därför att skillnaderna i utfall beroende på val kommer att påverka dig resten av ditt liv, på ett eller annat sätt.

Nej, det är sant man är inte en imbecill för att man inte mår psykiskt dåligt nu, man är det om man överhuvudtaget inte tänker över ens livssituation. Återigen, det är ofta senare man börjar fundera över det som kunde varit. Inte minst om det visar sig att man inte kan bli gravid fler gånger.

D Andersson
2010-01-21, 15:53
För en stabil inkomst på 40k i månaden efter skatt så är väl det jag räknar upp en rätt rimlig möjlighet?

Verkligen, men frågan var hur många som nådde dit och alltså hur relevant det var.

shut teh face
2010-01-21, 16:07
Man väger väl mellan "osmidigheten" att ha ett barn just nu, jämfört med att vänta 1 eller 2 år. Det är ju inte direkt så att jag vill åka till Ryssland och vandra i berg 5 år. Det handlar mest om att det just nu är opassande. Det kanske är perfekt om 1 år ändå, men det behöver inte vara det. Och jag vill att det ska vara vissa saker som är klara när man får barn, jag är inte intresserad av att skaffa ett barn och sedan ska "saker ordna" sig. Det handlar mest om körkort, bil, stadigt jobb och boende, och naturligt så kommer dessa kanske dröja 1 år. Eller så tar det 3-4 år.

Jag ser inte ned på människor som väljer att lösa detta efterhand, men jag har en klar syn på hur det helst ska vara, och detta i samband med att jag inte ser abort som något speciellt (förutom det dumma "preventivmedlet" (även om vi nu har använt det)), gör att det väger mot abort snarare än "fixa fort".

Så ser det ut, vissa kommer se ned på oss och tycka vi är knäppa, andra kommer tycka det är logiskt. En viktig variabel i tänket är huruvida man anser abort är okej eller inte okej, därför kommer åsikterna skilja sig rätt mkt.

Jag skriver förresten som en apa just nu, det vet jag, men jag har jobbat hela natten. :D

Linnet
2010-01-21, 16:14
U0kJHQpvgB8

Blomstrande
2010-01-21, 18:38
Man väger väl mellan "osmidigheten" att ha ett barn just nu, jämfört med att vänta 1 eller 2 år. Det är ju inte direkt så att jag vill åka till Ryssland och vandra i berg 5 år. Det handlar mest om att det just nu är opassande. Det kanske är perfekt om 1 år ändå, men det behöver inte vara det. Och jag vill att det ska vara vissa saker som är klara när man får barn, jag är inte intresserad av att skaffa ett barn och sedan ska "saker ordna" sig. Det handlar mest om körkort, bil, stadigt jobb och boende, och naturligt så kommer dessa kanske dröja 1 år. Eller så tar det 3-4 år.

Jag ser inte ned på människor som väljer att lösa detta efterhand, men jag har en klar syn på hur det helst ska vara, och detta i samband med att jag inte ser abort som något speciellt (förutom det dumma "preventivmedlet" (även om vi nu har använt det)), gör att det väger mot abort snarare än "fixa fort".

Så ser det ut, vissa kommer se ned på oss och tycka vi är knäppa, andra kommer tycka det är logiskt. En viktig variabel i tänket är huruvida man anser abort är okej eller inte okej, därför kommer åsikterna skilja sig rätt mkt.

Jag skriver förresten som en apa just nu, det vet jag, men jag har jobbat hela natten. :D

Men alltså, alla de här hypoteserna om hur man vill ha det när man skaffar barn kan man ju inte gå efter när graviditeten redan är ett faktum.

Det kan ju inte bli samma diskussion som om man aldrig hade varit gravid.

Problemet är inte att ni vill ha en bra standard innan ni får barn, problemet som jag ser det är att din flickvän blir gravid med jämna mellanrum och gör en abort varje gång.
Det håller inte, tycker jag. (Bara min egen personliga åsikt, förstås.)

Hur enkelt det än låter ur ett manligt perspektiv, så kan en graviditet aldrig göras ogjord. Även en abort lever kvar inom en för alltid - på olika sätt för olika kvinnor.

Det är inte som att gå till tandläkaren.

snej
2010-01-21, 19:53
För en stabil inkomst på 40k i månaden efter skatt så är väl det jag räknar upp en rätt rimlig möjlighet? Sedan säger jag inte att det är vad man skall ha innan man är redo utan ett svar på att personen jag citerade skrev att man väntar för att man själv skall ha råd att leka av sig.

Medelinkomsten i Sverige är vad, ca 25.000:- före skatt? Så det där kändes väl lagom relevant.

stevebc
2010-01-21, 21:06
För en stabil inkomst på 40k i månaden efter skatt så är väl det jag räknar upp en rätt rimlig möjlighet? Sedan säger jag inte att det är vad man skall ha innan man är redo utan ett svar på att personen jag citerade skrev att man väntar för att man själv skall ha råd att leka av sig.

Medelinkomsten i Sverige är vad, ca 25.000:- före skatt? Så det där kändes väl lagom relevant.Tror coxie endast räknar på ena partens lön, alltså för en ensamstående förälder. Lätt att glömma att man faktiskt är två och har två inkomster. Så i coxies fall blir det 40k efter skatt och i ditt fall 50k före, ungefär samma mängd.

mangs
2010-01-21, 21:51
DU menar tvärtom va, båda parternas lön?

Det är ju inte jätteovanligt att ett par tillsammans får ut 40k (i alla fall inte med den regering vi har idag).

Jag förstår att vissa vill göra abort och accepterar detta då det är deras val, skulle själv göra det om situationen gjorde att jag kände att det var det enda rätta men jag skulle också ha i åtanke til lvad detta kan leda till senare i livet, framför allt för mamman.

Sedan det här med att vänta in ett optimalt tillfälle. Låt oss säga att dagen D kommer och ni försöker få barn, då kanske det vosar sig att det tar alltifrån någon månad till kanske ett år eller mer innan ni faktiskt blir gravida och sedan 9 månader i ugnen på det.

Visst, de flesta har väl en ungefärlig koll hur ens liv kommer se ut om 1-2år men mycket oväntat kan hända så man måste helt enkelt chansa. När man väl tagit beslutet handlar man troligtvis därefter vilket gör att det ofta lyckas bra ändå. Vi är ändå anpassningsbar efter rådande situation.

Vill man absolut inte ha barnet tycker jag det är rätt att göra abort men i TS fall tycker jag att utöver fundera på detta viktiga beslut att de skall se över hur de använder preventiv-medel. Finns många olika alternativ. Kan det vara så att timingen på P-pillrena inte alltiod varit 100?
Det är kul att ni idag har lätt att bli gravida men jag tycker inte abort skall användas som preventiv-medel. Det hörs nästan på namnet. (Preventiv=förebyggande, abort= avbryta)

coxie
2010-01-21, 22:21
Tror coxie endast räknar på ena partens lön, alltså för en ensamstående förälder. Lätt att glömma att man faktiskt är två och har två inkomster. Så i coxies fall blir det 40k efter skatt och i ditt fall 50k före, ungefär samma mängd.

Jag räknade inte jag tog siffran från Shut teh face men det är väl ingen ovanlig inkomst för ett par där båda jobbar+barnbidrag?

Aekkelpotta
2010-01-21, 23:15
Det är inget barn. Det är en liten cellklump utan medvetande.

En mänsklig individ.

så enligt mej gör jag "cellklumpen" världens tjänst genom att abotera bort det.

Avsluta ett liv för att du inte kan ta hand om det?

jaaaaag
2010-01-21, 23:32
Avsluta ett liv för att du inte kan ta hand om det?

Ja?

Verbatim
2010-01-21, 23:39
Självklart påverkar abort olika personer olika mycket, och detta vill en del moralisera över, mår man inte dåligt är man en dålig (eller idiotisk?) person.
Mår nästan lite illa över mitt moraliserande inlägg i början av tråden, usch.

Har personligen ingen erfarenhet av abort, däremot så har jag bjudit en gravid flickvänn på skjuts nerför trappan, före jag attackerade henne med ett par välplacerade sparkar och en galge. Resultatet blev ungefär det samma.

stevebc
2010-01-22, 00:58
Jag räknade inte jag tog siffran från Shut teh face men det är väl ingen ovanlig inkomst för ett par där båda jobbar+barnbidrag?Nä precis. Jag menar att någon missförstår den andra. I det här fallet är det alltså snej som trodde du menade en person (vilket jag också trodde).

<Mike>
2010-01-22, 01:54
Avsluta ett liv för att du inte kan ta hand om det?

Snarare välja att inte påbörja det. Man kan inte ta livet från en person som inte har det. Man måste tänka på sig själv i första hand i en sådan här situation, om man inte vill ha barn så ska man inte ha det.

Och nej, ett embryo i sitt tidiga stadie är inte en människa. Det är endast något som kan utvecklas till en människa. Det är inte värre att man aborterar ett embryo än att en tjej får ägglossning och att en kille får utlösning utan att dom har haft oskyddat sex med varandra.
Man kan inte gå runt och ha skuldkänslor över något sådant.

Jag förstår hur dom som är religiösa kan ha mer problem med det här, men å andra sidan har jag problem att förstå mig på hur man kan vara religiös.

Trapper Buzz
2010-01-22, 01:57
Fanns det inte en tråd om abort eller ej?
Kan ni inte gå över dit och diskutera?

shut teh face
2010-01-22, 08:28
Hon vill behålla det nu. Jag tänker inte försöka få henne att göra abort. Vi får hoppas att det ordnar sig helt enkelt, vi har väl 130.000 kr sparat tillsammans, det viktiga är väl att jag har något sorts jobb sen.

Yes
2010-01-22, 08:33
vi har väl 130.000 kr sparat tillsammans.
Borde räcka till falska papper och ny identitet i nåt annat land. ;)

Ehm, jag menar - lycka till och hoppas allt går bra för er!

shut teh face
2010-01-22, 09:31
Enligt henne så behöver vi inte kontakta barnmorska för abort fören om 2 veckor, så vi har väl lite tänketid kvar. Men min erfarenhet med kvinnor är att om de tvekar för abort, då blir de ingen. :):Virro

mangs
2010-01-22, 11:05
Hon vill behålla det nu. Jag tänker inte försöka få henne att göra abort. Vi får hoppas att det ordnar sig helt enkelt,

Grattis, du kommer bli pappa. :)

Ang. jobb så ordnar det sig säkert och om inte så kan du ju vara pappaledig en längre tid. Stort lycka till vad ni än väljer i slutändan.

Nitrometan
2010-01-22, 11:09
Lycka till, stf.

Jag tror att det blir bra och när du ser tillbaka på det om några år så kommer du inte att ångra dig.

mangs
2010-01-22, 11:19
Ett litet tillägg.

Myten om att blöjbyten är jobbiga är inte sann. När du väl har barn kommer du inse att just blöjbytena är något av det lugnaste med småbarnstiden. :D

Jag säger inte detta för att skrämma dig utan mer förbereda dig på att när du väl tar steget till föräldraskapet kommer du växa och lära dig massa nya saker och resonera på ett annat sätt. Alla är nybörjare i början men väldigt snabbt kommer du hantera ditt barn som om du inte gjort annat hela livet.

Nelson81
2010-01-22, 11:26
när ungen väl kommit så kan jag lova att du inte kommer ångra det =)

Blomstrande
2010-01-22, 11:28
Hon vill behålla det nu. Jag tänker inte försöka få henne att göra abort. Vi får hoppas att det ordnar sig helt enkelt, vi har väl 130.000 kr sparat tillsammans, det viktiga är väl att jag har något sorts jobb sen.

Grattis, jag tror att ni har fattat rätt beslut :)

stevebc
2010-01-22, 13:42
Kör hårt!

Anton Fräs
2010-01-22, 13:44
Lycka till!

shut teh face
2010-01-22, 14:16
Tack så mycket, det känns bra, jag vill ju ha barn, och jag är gärna ung så jag hinner uppleva barnbarnens 18 års dag. :) Men jag är jäkligt nervös :)

Nitrometan
2010-01-22, 14:28
Men jag är jäkligt nervös :)
Klart att du är. Men det är bara att lösa problemen efter hand.

Tänk bara på alla underbara trådar du kan starta här på kolo.

Ungen har svalt bilnyckeln - vad ska jag göra?

Bajs i hela köket - vad ska jag göra?

Svaret på alla dina frågor är aldrig längre bort än en tråd på kolo!

jaaaaag
2010-01-22, 14:29
Borde räcka till falska papper och ny identitet i nåt annat land. ;)

Ehm, jag menar - lycka till och hoppas allt går bra för er!

Hahaha

Grattis typ och lycka till då. :-)

Trapper Buzz
2010-01-22, 15:01
Gratulerar. Barn är framtiden. Stålarna ni sparat räcker ända till barnets universitetsstudier.
Allvarligt kan man inte planera livet in i minsta detalj :) ; det en villfarelse
som min svåger och Socialstyrelsen är ensamma om. Lycka till!

Och blir inte sånadär tråkiga föräldrar. Skydda ungen och fokusera på'n;
men fortsätt spela rockenrål och köra grislyft på gym.

Nelson81
2010-01-22, 22:01
Klart att du är. Men det är bara att lösa problemen efter hand.

Tänk bara på alla underbara trådar du kan starta här på kolo.

Ungen har svalt bilnyckeln - vad ska jag göra?

Bajs i hela köket - vad ska jag göra?

Svaret på alla dina frågor är aldrig längre bort än en tråd på kolo!

:laugh:

Baan
2010-01-22, 22:33
Kör hårt! Det är ju bara första barnet av åtta!

BrorDuktig
2010-01-22, 22:38
Enligt henne så behöver vi inte kontakta barnmorska för abort fören om 2 veckor, så vi har väl lite tänketid kvar. Men min erfarenhet med kvinnor är att om de tvekar för abort, då blir de ingen. :):Virro

Fly till Frankrike och främlingslegionen, så slipper du byta blöjor. Lagom när du kommer hem så är ungen nästan klar för att börja förskolan.

Fatalist
2010-01-22, 22:41
Enligt henne så behöver vi inte kontakta barnmorska för abort fören om 2 veckor, så vi har väl lite tänketid kvar. Men min erfarenhet med kvinnor är att om de tvekar för abort, då blir de ingen. :):Virro

Nåt att lära barnbarnen sen! :laugh::D

shut teh face
2010-01-23, 10:38
Det känns bättre för varje dag. Vi har nu bestämt att om jag får fortsätta på Gotland så kan vi bo där inledningsvis, det blir kanske bara 1 år. Men bara som säkerhet ifall jag inte hittar i stockholm tills dess. Det är rätt svårt att få tag på oracle dba jobb faktiskt. Men med kanske 1-2 år i bagaget på ett företag så är det större chans att plocka tjänster som stora företag lägger ut (de kräver rätt mkt erfarenhet).

Jag borde inte säga detta men jag hoppas det blir en dotter. Jag och Malin har tillsammans 11 syskon, varav bara 1 är kille. :D

Hemi
2010-01-23, 12:10
Har flera döttrar födda i olika länder, ett i ett regelrätt slumområde. Mina jobb ändras från att sitta vid ett electrochickt skrivbord till att bli översköljd med kattpiss varje dag. Ibland arbetslös. Utan benefits. Fighter med advokater och usla fackförbund. Kontot har legat på minus i genomsnitt genom åren. I går lastade jag och ett par polare 31 ton med sopor,för en lön som skulle vara oacceptabel i Sverige. Utan lyftkranar och annan hjälp. Men barnen mår bra. Katterna springer dock som kometer åt alla håll när jag kommer gående från jobbet. Tar en dessinfektiongenomgång innan hemgåendet och hur länge får jag behålla detta jobb? Ingen aning.

Angående blöjor, 6ggr om dan, enkelt och snabbt. Det är mer de vakna nätterna och hormoner som gör tjejen deppressiv efter förjossningen som måste vara berett på. Inget tillfälle i livet är rätt för barn, återigen, det är bara en dröm, inbilla er inget, no vet aldrig hur framtiden ser ut. Och tjänar man 40 000kr i månaden kräver ofta jobbet lite hjärna och extratid efter jobb och helg. Då är ett vanligt kneg bättre då man kommer hem kl 17.00 och kan släppa allt. Tänkockså på, åter igen, niha rätt till mamma/pappaledighet i Sverige- 5 veckors! betald semester (?) annars kan ni ta ut det i pengar, och låååånga sommarlov för barnen.

Grattis grattis!

Ignatius72
2010-01-23, 15:45
Saxat från min journal:
Det borde stå pass 12 men det här får vara en beskrivning av en vanlig dag hemma.
30 minuter av lillemans liv kan se ut som följer; vältar två kökstolar (oavsiktligt) samt sin egen (med flit) så att han kommer fram och sätter på kranen full patte samt tömmer en halv gryta med vatten på golvet. När jag torkar upp det knallar han ut till ena toan och öppnar kranen där. Fortsätter mot trappan där han sliter upp grinden, innan jag hinner i kapp honom så har han tagit två wii kontroller, han slår dem mot bordet så att batterierna åker ut (ha gillar batterier). Jag tar ner honom igen och tar ut honom i köket då jag ska laga lite käk. Min idé är att han kan stå på en stol och slabba lite med vatten. När jag tar fram en stol som han kan stå på så passar han på att vrida igång två plattor och ugnen. Sen står han rätt så lugnt och leker med två muggar och häller vatten mellan dem (en del såklart på golvet). Medan makaronerna kokar går jag ut till TV:n 3 m bort och kollar skidåkning, en kort stund senare hör jag att micron är igång. Han har då fyllt micron med allt som fanns runt omkring den och smällt igen luckan. jag lyfter ner honom tömmer ugnen och fixar lite med käket. Oroväckande tyst. Kollar ut från köket och då står han med min iphone mot örat och hamrar med den andre näven på datorn.´
NU sitter han och bygger pussel, sitt alldeles egen pussel på golvet.

V70 eller ej, sånt här finns det inte optimala tider för.

shut teh face
2010-02-05, 12:48
Lite namn brainstorming

Mina förslag:
# TJEJ
Alva
Joline
Livia
Ellie
Klara
Nora
Fanny
Daisy
Juni
Lewisa
Luna
Chanie
Amelie
Amelia


# KILLE
Noel
Neo
Alvin
Noah
Maximillian
Liam
Hannes

Tjejens förslag:
Tuva
Amina
Elvira
Jolina
Theodor
Algot


Efter att vi sagt NEJ på varandras är vi är i dagsläget:
Alva
Livia
Klara
Luna
Noel
Theodor
Tuva
Jolina

C.E.J.
2010-02-05, 12:54
Inga fan av mer typiska namn alltså ;)

shut teh face
2010-02-05, 12:56
Inga fan av mer typiska namn alltså ;)
Herregud nej :devil:

mangs
2010-02-05, 12:57
Bra att ni redan arbetat ihop en sådan diger lista men bered er på att när ungen väl kommer ut så stämmer inte namnet in på denne. Vår son hade ett och samma namn under hela graviditetet och första veckan han kom ut men efter några veckor bytte vi namn till dell det som låg på kanske 5e plats på listan då han var en liten Edvin. :)

Nu känns det konstigt om han skulle heta någonting annat. Jag tycker dock listan på namn ni har är fina namn. Mitt förslag är att välja ett namn som är någorlunda eget men inte för out there så att de får lida för det senare. Om namnet är lätta att uttala för barn är det en bonus. Inte så kul om han/hon 4 år gammal har problem att uttala sitt namn.

Fearstrike
2010-02-05, 12:58
Zeus
Herkules
Odjobb
006
1337
OumpaLoumpa
SirGankAlot
Roumpaah
Rocco
Mohammad
Abdullah
SirVaskAlot
Epic

Lite brainstorming från min sida för att bidra.

On topic: Gulligt att ni behåller ungen, gratulerar :)

Scratch89
2010-02-05, 12:59
Ni har bestämt er nu, alltså? Grattis!

shut teh face
2010-02-05, 13:02
Scratch det har varit bestämt ett par veckor om du hade läst tråden, hehe. Ja det får ju inte vara allt för skumt namn, men det ska vara ganska ovanligt. Jag är besviken att Neo inte blev godkänt.

JJ
2010-02-05, 13:16
De flesta namnen på din lista är vanliga på barn nu för tiden, mina barn heter Noel och Alva. Vill ni vara unika på dagis så döp ungen till Stefan, Jonas eller Joakim. 70-talet har inte gått igen på namnsidan än:)

Nitrometan
2010-02-05, 13:18
Pojke:
Vasker

Flicka:
Gulla

shut teh face
2010-02-05, 13:18
De flesta namnen på din lista är vanliga på barn nu för tiden, mina barn heter Noel och Alva. Vill ni vara unika på dagis så döp ungen till Stefan, Jonas eller Joakim. 70-talet har inte gått igen på namnsidan än:)
De gör inget att vissa heter det också, jag kan tänka mig att dina barn är ensamma på dagiset om att heta Noel och Alva :)

ceejay
2010-02-05, 13:20
maximus

Biceps
2010-02-05, 13:43
Grattis :)

Väldigt speciella namn ni tittar på. Vad är det för fel på Erik eller Anna :D

MasterChief
2010-02-05, 13:50
Shit, jag har helt missat tråden.

Grattis fejset. Du kommer bli en bra pappa.

Finns inget bättre än att vara pappa. *cupid*

shut teh face
2010-02-05, 13:51
Shit, jag har helt missat tråden.

Grattis fejset. Du kommer bli en bra pappa.

Finns inget bättre än att vara pappa. *cupid*
Tack. :) Jag har alltid känt att barn är livet, det har bara varit lite "när".

Grattis :)

Väldigt speciella namn ni tittar på. Vad är det för fel på Erik eller Anna :D
Hehe, om jag fick bestämma skulle jag döpa en son till constantinos le bleh

MasterChief
2010-02-05, 13:56
Tack. :) Jag har alltid känt att barn är livet, det har bara varit lite "när".




Jag fick ganska sent, och det är väl det enda jag ångrar. Barn förgyller tillvaron. Det finns faktiskt tid till "allt annat" bara man anstränger sig lite. Personligen tål jag inte folk som gnäller att de aldrig har tid sen barnen kom. Dålig jävla planering helt enkelt och sånt är jag allergisk mot.


Som exempel:
Frågade ett par om de sett "den filmen" eller "den där filmen" för ett tag sen. Fick svaret: "När skulle man ha tid med det då?". Men för helvete, en unge går och lägger sig mellan 19-21. Finns ju hur mycket tid som helst efter det. Den där offermentaliteten vissa föräldrar har är motbjudande.

C.E.J.
2010-02-05, 14:28
stf, några namnförslag:

Pojknamn:
shut teh face, jr
Baan
skaparn
King Grub
jwzrd

Flicknamn:
Tolkia
machine gun
wintersnowdrift
Prisman
o_wao

Hope this helps!

mangs
2010-02-05, 14:35
Jag fick ganska sent, och det är väl det enda jag ångrar. Barn förgyller tillvaron. Det finns faktiskt tid till "allt annat" bara man anstränger sig lite. Personligen tål jag inte folk som gnäller att de aldrig har tid sen barnen kom. Dålig jävla planering helt enkelt och sånt är jag allergisk mot.


Som exempel:
Frågade ett par om de sett "den filmen" eller "den där filmen" för ett tag sen. Fick svaret: "När skulle man ha tid med det då?". Men för helvete, en unge går och lägger sig mellan 19-21. Finns ju hur mycket tid som helst efter det. Den där offermentaliteten vissa föräldrar har är motbjudande.

Jag förstår vad du menar men nog fan finns det perioder i livet när man har väldigt lite tid, unge eller ej men om de är pigga fram till 21.30 och man själv skall upp 06.00 så blir det tuffare, Speciellt om båda jobbar heltid och man håller på att renovera hus mm. Barnen som så är ju inte den enskilt största tidsboven men nog har jag förståelse för att föräldrar med småbarn har betydligt mindre egen tid än andra.

Sedan handlar det ju mycket om att prioritera. Film är väl en av de saker som prioriteras ned i förhållande till tid med barnen, sköta om hemmet, surfa kolo, betala räkningar och andra livsviktiga saker?

MasterChief
2010-02-05, 14:42
Jag förstår vad du menar men nog fan finns det perioder i livet när man har väldigt lite tid, unge eller ej men om de är pigga fram till 21.30 och man själv skall upp 06.00 så blir det tuffare, Speciellt om båda jobbar heltid och man håller på att renovera hus mm. Barnen som så är ju inte den enskilt största tidsboven men nog har jag förståelse för att föräldrar med småbarn har betydligt mindre egen tid än andra.

Sedan handlar det ju mycket om att prioritera. Film är väl en av de saker som prioriteras ned i förhållande till tid med barnen, sköta om hemmet, surfa kolo, betala räkningar och andra livsviktiga saker?

Jo, det är ju klart som fan att det blir mindre tid. Men man gnäller inte över de val man gjort, och att gnälla att barn tar tid är löjligt. Det man vill hinna med, hinner man med om man anstränger sig lite.

Snafu
2010-02-05, 14:47
Barnnamn, oavsett kön:

Thor, Bror, Sten

Hårdaste namnen fakking ever.

mangs
2010-02-05, 15:10
Jo, det är ju klart som fan att det blir mindre tid. Men man gnäller inte över de val man gjort, och att gnälla att barn tar tid är löjligt. Det man vill hinna med, hinner man med om man anstränger sig lite.

Håller med om att man inte skall gnälla då det är ett val man gjort men jag håller inte med om att jag hinner med allt jag vill göra. Å andra sidan är det heller inte realistiskt då dygnet inte har 35timmar eller att jag har superkrafter a la King Grub så att jag kan läsa en bok på 30 minuter samtidigt som jag har puls 200 på Buttmastern. :)

Å andra sidan har jag blivit grymt mycket mer effektiv med barn då jag nu har lättare för att göra många fler saker samtidigt och mer effektivt än tidigare. Tiden när man kom hem från jobb, segade vid datorn en halvtimme innan man söla ut i köket och lagade mat ihop med en tidning för att sedan vänta på ett TV-program med massa jobbig reklam är förbi. Inte flr att jag någonsin varit så extrem men man hittar ständigt små tidstjuvar i vardagen som man kan vända till sin egna tid. Att ha en Lattop med sig ständigt har gjort att jag mer eller mindre inte har någon dödtid och de saker jag vill klara av på nätet går egentligen på ingen tid alls då det är tid som skulle använts till annat.

stridis
2010-02-05, 15:16
Barnnamn, oavsett kön:

Thor, Bror, Sten

Hårdaste namnen fakking ever.

Torvald räknas lite halvt va?

Torvald- var världens bästa morfar och en hårding osså.:hbang:
Sten - brorsan
Bror - bror till morfar.

Apjavel
2010-02-05, 15:20
Döp alla ungar till TRULS.

Hemi
2010-02-05, 15:43
Håller med om att man inte skall gnälla då det är ett val man gjort men jag håller inte med om att jag hinner med allt jag vill göra. Å andra sidan är det heller inte realistiskt då dygnet inte har 35timmar eller att jag har superkrafter a la King Grub så att jag kan läsa en bok på 30 minuter samtidigt som jag har puls 200 på Buttmastern. :)

...

Två barn nära i åldern är lättare att ta hand om än ett ensamt. Två leker med varandra mycket, ett barn måste man åka i väg med till andra barn mer och man måste ge det mer uppmärksamhet själv. Mkt viktigt under de första åren. Två är dessutom roligare.

mangs
2010-02-05, 16:18
Två barn nära i åldern är lättare att ta hand om än ett ensamt. Två leker med varandra mycket, ett barn måste man åka i väg med till andra barn mer och man måste ge det mer uppmärksamhet själv. Mkt viktigt under de första åren. Två är dessutom roligare.

På sätt och vis är det ju så men två barn tar ju ibland mer tid (naturligt). Viktigt känns det att synka morgon och kvälls-rutinerna så att de sover så parallellt som möjligt. Inte kul när ena ungen somnar tidigt för att sedan vakna svintidigt medan den andre håller en vaken halva natten. ;)

Jag ser många fördelar med två barn nära varandra men framför allt att det är roligt för barnen och en själv. Precis som du är ine på minskar behovet av att åka till kompisar även om jag tycker dagis mm fungerar ypperligt för att lära upp ett barn gällande gruppdynamik. Ett syskon är ju ändå en del av familjen och behandlas ju ofats på ett annat sätt än en kompis/random unge.

coxie
2010-02-05, 17:34
Om du får en son så tycker jag att du ska döpa honom till Mattis.

Jag har jobbat i en 5-6 år på att bli kallad Mattis men mina vänner vägrar :(, världens hårdaste rövare och "Efterfest i Mattisborgen" är oslagbar.

G_lund
2010-02-05, 21:13
Om du får en son så tycker jag att du ska döpa honom till Mattis.

Jag har jobbat i en 5-6 år på att bli kallad Mattis men mina vänner vägrar :(, världens hårdaste rövare och "Efterfest i Mattisborgen" är oslagbar.

Självklart ska ungen döpas till Mattis så han blir kungen av efterfester :D

Yes
2010-02-05, 21:31
Tunga namn:

Mattis
Maximus
Antaeus
Cicero
Ares
Prometheus
Icarus
Ragnar
Krampus
Chuck Bauer Norris

C.E.J.
2010-02-05, 21:40
Om du får en son så tycker jag att du ska döpa honom till Mattis.

Jag har jobbat i en 5-6 år på att bli kallad Mattis men mina vänner vägrar :(, världens hårdaste rövare och "Efterfest i Mattisborgen" är oslagbar.

Självklart ska ungen döpas till Mattis så han blir kungen av efterfester :D

Tunga namn:

Mattis

Vadan denna förtjusning i namnet Mattis? Tänker bara på en viss ung indie-dj som hette det, dog i Spanien för x antal år sen av typ en hjärtattack.

ceejay
2010-02-05, 21:42
Vadan denna förtjusning i namnet Mattis? Tänker bara på en viss ung indie-dj som hette det, dog i Spanien för x antal år sen av typ en hjärtattack.

ronja rövardotter?!?!

Yes
2010-02-05, 21:44
LarhaJO36pc

Yes
2010-02-05, 21:54
Tjejnamn:

Hera
Rhea
Clara
Adrasteia
Alma
Tove
Nyx

coxie
2010-02-05, 21:58
Vadan denna förtjusning i namnet Mattis? Tänker bara på en viss ung indie-dj som hette det, dog i Spanien för x antal år sen av typ en hjärtattack.

Vad i helvete.

Mattis är utan tvekan den grymmaste karaktären i svensk filmhistoria, han visade tidigt hur man vaskar äpplen och samtidigt sätter frugan på plats.

shadowfire
2010-02-05, 22:18
Klart att du är. Men det är bara att lösa problemen efter hand.

Tänk bara på alla underbara trådar du kan starta här på kolo.

Ungen har svalt bilnyckeln - vad ska jag göra?

Bajs i hela köket - vad ska jag göra?

Svaret på alla dina frågor är aldrig längre bort än en tråd på kolo!

hahahah, epic... ser fram emot dessa trådar. :thumbup:

shut teh face
2010-02-13, 23:23
Hej!

Tjejnamn bestämt: Jolina

Men jag ser framför mig att vi kanske får ändra oss i efterhand, men detta är vårt primära val först och främst. :)

Killnamn, tjejen vill ha Alvin, men jag tycker det är lite cheesy.

dt06mj2
2010-02-14, 00:00
Har säkert tagits upp innan, men hur "råkade" hon bli gravid?

*skit i detta inlägg hittade mitt svar nu*
*det var visst en gammal tråd också ^^*
*jag är kass*

BrorDuktig
2010-02-14, 09:55
Hej!

Tjejnamn bestämt: Jolina

Men jag ser framför mig att vi kanske får ändra oss i efterhand, men detta är vårt primära val först och främst. :)

Killnamn, tjejen vill ha Alvin, men jag tycker det är lite cheesy.

Jolina var lite ovanligt, låter som en kombo av Angelina Jolie.

Alvin and the chipmunks behöver jag säga mera? Hans skolkamrater kommer skratta gott åt honom med det namnet.

Kwon
2010-02-14, 09:59
Tunga namn

Thor

Loke

Oden

Wotan

Heimdall

Zeus

Arnold

Horst

-

Tjejnamn om du skulle ångra dig gällande Jolina

Cassiopeia

Atalanta

shut teh face
2010-08-08, 15:25
Snart dags, 6 veckor kvar, och vi får boende först om 3 veckor :)

Ristretto
2010-08-08, 15:52
Kille:
Tengil
Kato

Tjej:
Ursula

shut teh face
2010-09-23, 13:12
I måndags kl 21:20 föddes Tuva, 3335g och 48cm lång. Vi kom hem ifrån BB igår!

Fortfarande i chocktillstånd... :)

Nitrometan
2010-09-23, 13:13
Grattis!

Lycka till!

Grahn
2010-09-23, 13:13
Grattis :)

Yes
2010-09-23, 13:15
Grattis!

Like besviken att ni inte döpte henne till Maximus, men Tuva är ett fint namn.

shut teh face
2010-09-23, 13:15
Direkt efter valvakan så började förvärkarna (en liten politiker vi fått kanske?), sedan åkte vi in till förlossningen och det tog därifrån cirka 10 timmar, så det gick relativt smidigt och fort.

Men vilken kamp det är för kvinnan, oavsett hur bra det går (jag kan bara lida med de som har en lång och jobbig förlossning). Respekten för kvinnans släkte ökade markant. *flex*

Nixon
2010-09-23, 13:15
Grattis!

Huffo the A-LagaRe
2010-09-23, 14:02
Store gratulationar ti di, modarn u töisi!

Bor ni på Gotland nu eller har du flyttat från kalklandet?

mangs
2010-09-23, 14:08
Grattis Shutte! Hälsa familjen och lycka till med allt! Det kommer bli kanon det här.

Eddie Vedder
2010-09-23, 14:16
Grattis! :)

Blir att införskaffa bröstpump antar jag? :)

shut teh face
2010-09-23, 15:19
Store gratulationar ti di, modarn u töisi!

Bor ni på Gotland nu eller har du flyttat från kalklandet?
Jo vi bor på Gotland :)

shut teh face
2010-09-23, 15:22
Grattis! :)

Blir att införskaffa bröstpump antar jag? :)
Nja, hehe... jag kmr va hemma 6 månader efter att malin ammat i cirka 9.

tp_88
2010-09-23, 15:23
Grattis och lycka till! Jag gillar Tuva förövrigt, fint namn.

Chrillee
2010-09-23, 15:49
Grattis :)

Rätt ung farsa va, 23?

shut teh face
2010-09-23, 16:39
Grattis :)

Rätt ung farsa va, 23?
22 va jag tydligen =P

MasterChief
2010-09-23, 16:40
Grattis! Livet har äntligen fått en mening (och jag menar det).

Mats J
2010-09-24, 09:40
Men vilken kamp det är för kvinnan, oavsett hur bra det går (jag kan bara lida med de som har en lång och jobbig förlossning). Respekten för kvinnans släkte ökade markant. *flex*

Min fruga hade en förlossning på 4 dygn från vattnet gick tills det blev akut kejsarsnitt. Var asjobbigt, fick ont i ryggen av att sitta på de hårda stolarna så länge.

Mats J
2010-09-24, 09:40
grattis! Livet har äntligen fått en mening (och jag menar det).

+1

shut teh face
2010-09-24, 10:06
Joo det var kämpigt även för mig, mestadels psykiskt, man var på spänd hela tiden (är fortfarande), svårt med matlusten.

Sen var ju allting i rummet anpassat efter medelålders kvinnor så jag fick ont i hela kroppen av att stå hålla lustgas och stötta Malin, kunde inte stå rakt direkt.

shut teh face
2011-05-18, 14:35
Då är det 7 månader sedan Tuva föddes, helt sjukt vad tiden går fort egentligen, känns som hon föddes för en vecka sen.

http://img695.imageshack.us/img695/5875/bildtuva.jpg

Nitrometan
2011-05-18, 14:37
Bra uppdatering!

Grattis igen och kul att det går så bra!

Angel
2011-05-18, 14:38
Fy vad roligt att se. Antar du är rätt glad att ni valde att köra. Eller klart du är.

lei
2011-05-18, 14:39
Stats i böjen?

Lellan
2011-05-18, 14:40
Fy vad roligt att se. Antar du är rätt glad att ni valde att köra. Eller klart du är.

:D Fan va humor om han hade svarat "Nä, det är skit.. vill nån ha na?"

Iaf; grattis till go tös, det blir roligare med tiden dessutom! Njoy! :)

Angel
2011-05-18, 14:44
Själv fyller jag 27 nu om några veckor, och har hittils aldrig slagits av tanken att skaffa barn. Antar att man antingen skall känna att "nu är det läge", eller så kör man ändå och så blir det bra.

En av mina vanligaste mardrömmar är dock att jag upptäcker att jag är gravid och det är typ dags och föda. *Brrrrr*

Bonnie
2011-05-18, 14:52
Jag är precis fyllda 39 och är i vecka 13 med mitt första barn. Jag borde väl ha velat ha barn tidigare,men jag har inte träffat någon vettig kille att bilda familj med förrän nu.

Nitrometan
2011-05-18, 14:55
En av mina vanligaste mardrömmar är dock att jag upptäcker att jag är gravid och det är typ dags och föda. *Brrrrr*
Surprise! :D


Låter som en obehaglig dröm.

shut teh face
2011-05-18, 15:02
Jo men det är klart att man är glad att man inte gjorde abort, man hade ju inte kunnat leva med sig själv annars. :)

Sen är det klart ingen dans på rosor hela tiden även om vi har det väldigt lätt jämfört med andra. Just nu är Tuva inne i någon seperationsfas eller liknande så hon vill inte vara ifrån Mamma eller mig mer än 0.0001 sekunder. :)

Mental
2011-05-18, 15:09
Grattis till en jättesöt liten tjej! Det blir roligare allt efter vad tiden går med :)

bubbe
2011-05-18, 15:14
Jag hade inte fyllt 21 när jag fick mitt första.

Så här i efterhand så kan jag tycka det var kämpigt till en början då jag hade inga pengar, kom direkt från värnplikten och var en korkad omogen person. Å andra sidan växte jag snabbt. Vid 24 fick jag mitt andra barn, då kände jag att det fanns kontroll över situationen. Var då pappaledig ett halvår.

Ångrar naturligtvis ingenting. Att få barn är så oerhört mycket värt att jag aldrig skulle byta bort det mot något annat i världen.