handdator

Visa fullständig version : Kör varierat , utan bestämt schema. Vad tycker ni?


xarizma
2010-01-19, 22:48
Jag har under den senaste tiden inte kört efter ett speciellt schema när jag styrketränar. Jag kör lite som jag vill och känner för, varierar mellan lätta och hårda pass , varierar i princip allt. Det jag är mest försiktig med är att jag vilar muskeln jag kört dagen innan. Men jag tycker bara det är roligare att köra på utan något specifikt schema och variera allt.


Det jag varierar är ;

Övningar
Ordningen på musklerna jag kör
Lätta / Hårda pass
Set / Reps
Maskiner / Fria Vikter


Någon/Några som kör samma ?

dream_theater_
2010-01-19, 23:04
Jag kan tänka mig att det är svårare att få någon progression på träningen när man kör så... Men tycker du att det är kul så..

mattilainen
2010-01-19, 23:07
Körde samma förr och det var då ajg inte växte eller blev starkare utan jag låg samma på allt hela tiden.

xarizma
2010-01-20, 00:27
Hmm tack för funderingarna hittils .

Kanske bättre om jag styr upp ett schema istället då , eftersom jag nu börjar träna seriöst och oftare igen.

J.V
2010-01-20, 01:31
Det enda jag har strukturerat upp är ordningen jag tränar muskelgrupperna på;
- (övre) rygg
- bröst
- ben (olika böjvarianter)
- axlar
I övrigt kör jag helt vad jag känner för den dagen. Låg- eller högreps, lätt eller tungt, övningsval, osv.

Marklyft slänger jag ibland in på ryggpasset, men oftast blir det på benpasset då jag också kör vader.
Mage när jag anser mig ha tid.
Armarna tränar jag ibland inte alls, men i normala fall kör jag biceps efter ryggpasset, och triceps efter bröstpasset. Då och då händer det att jag sparar armarna och kör ett renodlat armpass.

Säkerliken inte det bästa för varken optimal utveckling av varken massa eller styrka, men för mig det roligaste sättet att träna på.

Lovisa
2010-01-20, 08:13
Jag har under den senaste tiden inte kört efter ett speciellt schema när jag styrketränar. Jag kör lite som jag vill och känner för, varierar mellan lätta och hårda pass , varierar i princip allt. Det jag är mest försiktig med är att jag vilar muskeln jag kört dagen innan. Men jag tycker bara det är roligare att köra på utan något specifikt schema och variera allt.


Det jag varierar är ;

Övningar
Ordningen på musklerna jag kör
Lätta / Hårda pass
Set / Reps
Maskiner / Fria Vikter

Någon/Några som kör samma ?

Jag har ett grundprogram (3-split) som jag borde hålla mig till. Men i praktiken fungerar det inte så. Jag har ganska ryckiga arbetstider och får klämma in träningen på de luckor som finns. Det gör att min träning kan bli ganska oregelbunden. Då gäller det att jobba tidseffektivt = högre tempo / mer belastning, alternativt helkropp ett och samma pass. Jag väljer alltså att se till att träningen blir av öht, oavsett hur "proffsigt" upplägget är eller inte är, och att prioritera träningsglädje framför struktur. Om jag skulle försöka tvinga mig till att följa en viss rutin, skulle det troligen inte bli någon träning alls. Då är valet lätt.

Under perioder då jag har mera gott om tid, blir det mer struktur på träningen (t ex semester eller andra ledigheter).

Sedan finns det tillfällen då man känner sig sliten eller småskadad i någon kroppsdel. Då måste man också vara öppen för förändring. Om det smärtar i knät kan man inte säga att idag måste jag köra benpressen -och riskera att dra på sig skador. Man skall lyssna på sin kropp. Jag tror att många som skadar sig eller sliter ut sig på gym, gör det för att man tvingar sig till övningar trots att kroppen skickat varningssignaler.

Grundregeln är att träning skall vara roligt och skönt. Med skönt menar jag inte lätt. Det får gärna "brinna" och kännas ordentligt. Men det skall vara för att man anstränger sig, inte pga överbelastning.

panzerpig
2010-01-20, 08:18
Har Kört varierat de senaste månaderna, känns roligt och fräscht jämfört att som förut köra väldigt strikt efter en planering.
Det jag gör för att hålla lite fokus är att jag skriver upp allt i en loggfil på datorn.
Knäböj, frivändningar och bänkpress är mina huvudövningar, Jag kan följa viktökningar sen flera månader tillbaka och har ökat riktigt bra!

Slartibartfast
2010-01-20, 08:20
Jag kör strukturerat i den mån att jag kör överkroppen ena passet och benen andra passet. Jag baserar även passet kring en stor övning för varje kroppsdel. Set och reps varierar ganska friskt.

Kör jag enligt ett hårt strukturerat schema där det framgår vad jag bör klara ett pass är det jobbigt rent psykiskt då jag oftast inte klarar av målsättningarna. Kör man på känsla så vet man när muskeln fått tillräckligt. Sen far man hem. Någon progression ser man ju inte på samma sätt. Ibland går man framåt, ibland bakåt, men man lägger inte märke till det.

Pjotor
2010-01-20, 08:36
Om du behöver variera så mycket för att behålla motivationen så är det bättre än ingen träning alls. Räkna dock inte med att utvecklas särskilt mycket. Nervsystem och motorik utvecklas när man tränar samma övningar under några veckors tid.

Om du inte följer något slags schema så föreslår jag att du åtminstone klämmer in bänkpress, knäböj, marklyft och militärpress så att du tränar dessa en gång i veckan.

Fredrik_S
2010-01-20, 12:13
Jag kör precis enligt ditt Schema! :)

Det beror ju helt på hur bra man kör sin imrovisation. Det är skillnad om en nybörjare går och improviserar och går runt bland lite olika maskiner, eller om man använder sin erfarenhet och improviserar därefter.

Har man en improvisation som innehåller bra basövningar får man bra framgång ändå.

Fredrik_S
2010-01-20, 12:20
Jag kör strukturerat i den mån att jag kör överkroppen ena passet och benen andra passet. Jag baserar även passet kring en stor övning för varje kroppsdel. Set och reps varierar ganska friskt.

Kör jag enligt ett hårt strukturerat schema där det framgår vad jag bör klara ett pass är det jobbigt rent psykiskt då jag oftast inte klarar av målsättningarna. Kör man på känsla så vet man när muskeln fått tillräckligt. Sen far man hem. Någon progression ser man ju inte på samma sätt. Ibland går man framåt, ibland bakåt, men man lägger inte märke till det.

Kände igen mig EXAKT förutom att jag kör en drag en press och en ben dag.

Slartibartfast
2010-01-20, 13:35
Kände igen mig EXAKT förutom att jag kör en drag en press och en ben dag.

Och då har ju vi två dessutom dom hårdaste strandraggarfysikerna på forumet!!OMG!1One1trådlåst :hbang:

Ok, men seriöst. Klart som fan att man bygger bra genom att fara till gymmet, lyfta faking vikter tills man är trött å så far man hem å äter. Behövs ingen strukturering till det. Sen om det kanske inte är det allra mest optimala sättet att göra det på är en annan sak. Det tror jag inte heller. Men folk verkar tro att det är antingen eller.

vicarious
2010-01-20, 14:17
Jag började med att köra strikt samma övningar varje pass, och skrev ner allting. Nuförtiden kör jag det jag känner för, olika övningar oftast varje pass tills man är slut. Tycker det är skitskoj att träna så :) De stora övningarna håller man ju ändå koll på i huvudet och vet ungefär vad man klarar, t ex mark, bänk, böj, chins, dips osv.

+1 på Slarti!

Jenan
2010-01-20, 15:34
Jag har tränat styrketräning från och till i många år och alltid gjort det med liknande system som ditt. En fördel är att träningen känns mer kravlös vilket kanske är bra för motivationen. Däremot har jag börjat uppleva att jag står och stampar på samma ställe. Till skillnad från vicarious lyckas jag inte hålla alla vikter samt vilken övning jag klarar vad i i huvudet, :) så det är svårt att veta om jag gör några framsteg, vilket blir frustrerande och i stället sänker motivationen.

Så nu har jag tagit mig i kragen och plitat ihop ett program som jag tänkte följa strikt samt föra journal över framöver, så får man se om det händer något. Känner mig riktigt peppad på att testa det sättet nu, då jag tidigare känt att min träning är ganska "oseriös", men varit lite för lat för att strukturera upp den. Tröttnar jag på det finns alltid det gamla sättet att gå tillbaka till, men då har man åtminstone testat båda.

xarizma
2010-01-20, 17:52
Tack för alla svar hittils.

Funderar på detta upplägg kanske ;

1: Bröst, Biceps
2: Ben
3: Rygg, Mage
4: Axlar, Triceps
5: Kondition, Mage