handdator

Visa fullständig version : Osymmetrisk rygg


Megatuttarna
2003-09-17, 21:51
Idag när jag blev masserad av morsan så la hon märkte till hur vänstra sidan av ryggen stack ut drygt 1 cm mer än högra sidan, jag har större tjocklek i just vänster sida och känner av det i ryggövningar som hantelrodd då jag inte alls har lika bra tryck i höger sida...

Vad kan det vara som spökar?

Träna fel? Nån skada? nåt måste det vara, känns inte ok alltså, var ska man vända sig för att råda bot på skiten?

Pressarn
2003-09-17, 22:10
Hade jag varit du hade jag skippat hantelrodden och börjat med stång/kabelrodd.

Megatuttarna
2003-09-17, 22:41
Jag har bara kört stång och sådant innan, hantelrodden har jag bara kört i dryga månaden, det kan inte vara det eftersom jag minns att en kiropraktor nämnde det men att jag inte brydde mig nämnvärt, nu känns det som att jag måste ta tag i skiten, den där kiropraktorn visste inte mycket kändes det som.

Castro
2003-09-17, 22:42
Originally posted by Pressarn
Hade jag varit du hade jag skippat hantelrodden och börjat med stång/kabelrodd.

Jag tror iofs att problemet ligger djupare än så, men det kan väl vara nåt att testa. Är det bara ryggen som är osymmetrisk på det här viset eller är axlar och armar också så?

Megatuttarna
2003-09-17, 22:47
Ryggen och sedan är mitt vänstra lår 2 cm större än det högra, det är nog nåt från fotbollen, jag är vänsterfotad, men det har blivit bättre med jämlikheten benen emellan

Pez
2003-09-18, 03:13
Jadu... alla är vi osymmetriska, sen om det syns eller inte är en annan fråga.

Har samma grej som dig - ena sidan av ryggen är "bättre på alla sätt och vis" dvs bättre kontakt, massa, styrka osv.
Skulle tro att det precis som andra muskelgrupper gäller att köra sida för sida för att ge den sämre sidan en chans att komma ikapp, dvs köra hantelrodd och enarmsdrag samt verkligen försöka pricka kontakten i tvåhandsfattade övningar.

Att ena sidan av ryggen är starkare än andra kan ge en del oönskade spänningar och låsningar och i längden bli riktigt illa...

/pez

z_bumbi
2003-09-18, 07:28
Megatuttarna: Har du spelat fotboll och är vänsterfotat så är det ju inte konstigt att vänstersidan är större, den var ju bättre tränad när du började styrketräna och svarar därför bättre på stimulansen.

Du får låta det gå ett tag och se om det börjar jämna ut sig, hantelrodd verkar vara en lämplig rörelse då du ju märker styrkeskillnadner mellan sidorna direkt.

shirunai
2003-09-18, 08:32
Jag kan mala 10reps på högersida i hantelrodd och exempel 7med vänster :(

subliminal
2003-09-18, 09:33
Originally posted by z_bumbi
Megatuttarna: Har du spelat fotboll och är vänsterfotat så är det ju inte konstigt att vänstersidan är större, den var ju bättre tränad när du började styrketräna och svarar därför bättre på stimulansen.

Du får låta det gå ett tag och se om det börjar jämna ut sig, hantelrodd verkar vara en lämplig rörelse då du ju märker styrkeskillnadner mellan sidorna direkt.

Intressant det där. Har du någon koll på hur mycket det kan påverka att ha spelat en sport som fotboll? Själv spelade jag i ca åtta år i min ungdom och det verkar som om hela jag är osymmetrisk. Naturligtvis behöver ju inte allt bero på fotbollen men det hade varit kul att veta om det finns något litet samband någonstans. Mitt högerben är till exempel synligt större än mitt vänsterben. Kanske inte helt ovanligt bland gamla fotbollspelare. Men hur mycket kan det påverka osymmetri på överkroppen?
Jag har en gnagande känsla av att den osymmetri som jag upplever inte bara beror på muskelfästen som ej går att påverka utan också hur man har utfört olika aktiviteter och rörelser tidigare i livet. Om så är fallet så borde det ju gå att "reparera" en del av osymmetrin.

z_bumbi
2003-09-18, 10:24
subliminal: Använder man t ex höger ben mer så får man bättre förbindelser mellen hjärna och muskler så att man kan styra benet bättre = lättare att bygga muskler. Detta gäller dock inte bara benet.
Om man testar att sparka några gånger så märker man snart att man ju inte bara använder benet i själva sparken utan hela kroppen är ju med och på sätt påverkas hela kroppen asymetrisk. Det behöver inte betyda att enbart höger sidan blir större men att musklerna utvecklas ojämt. Vissa muskler på vänstersidan kanske används väldigt mycket i just själva sparken och blir på sätt mer tränade. (Har inte tänkt så långt vad gäller asymetriskpåverkan som vilka muskler som påverkas så fråga inte vilka det gäller.)

Om man sen tar med att många anser att man bygger upp nervsystemet mycket bättre under uppväxten så bör de flesta vuxna människor som har sysslat med en idrott med asymetrisk påverkan under sin uppväxt ha svårare att få upp symetrin. Det är inte omöjligt på något sätt men det är antagligen lite svårare än om man har pysslat med någon idrott som ger en jämnare påverkan. Iofs är det lättare än för någon som aldrig sysslat med idrott då den ju saknar en stor del av muskelkontakten överhuvudtaget.
Sen är ju iofs inte många människor helt symetriska av naturen men den skillnaden får man nog leva med :D

Intressant om fotbollspelare:
Man låtit fotbollspelare testa att använda "fel" ben under en längre period och de blev som väntat mycket bättre på att använda detta ben men fick även en bättre utveckling på "rätt" ben än de som fortsatte att bara använda "rätt" ben under samma period. (Norsk undersökning har jag för mig.)
Så tränarna gör nog ett stort misstag när de "låter" barn välja ben förtidigt inom fotbollen, ser man till riktigt unga barn så har de knappt någon dominerande sida och man kan nog med rätt stimulans bibehålla detta förhållanden längre än vad som sker idag. T ex genom att låta ungarna variera sin träning mycket mer än vad som sker idag och se till att de får rätt stimuli redan i unga år.

Dagens uppsats klar :D

subliminal
2003-09-18, 14:23
:thumbup:

Får kämpa på med att försöka korrigera osymmetrin. :bpump:

Megatuttarna
2003-09-18, 17:02
Originally posted by subliminal
:thumbup:

Får kämpa på med att försöka korrigera osymmetrin. :bpump:

Jag får börja kämpa så det ser ut som att jag tränar, jag brukar ha blyinlägg i skorna för att inte blåsa bort