handdator

Visa fullständig version : Lindra smärta från brännskada


Trashcan
2010-01-19, 21:50
Brände mig i rätt puckat manér när jag tidigare ikväll gjorde panpizza i stekpanna i ugnen. Var smart nog att använda grytlapp när jag tog ut den ur ugnen, men när jag skulle flytta på den några sekunder senare var det i mitt huvud bara en vanlig stekpanna. Doh.
Brände vänsterhanden rätt rejält och det gör helt vansinnigt ont(Typ helt otänkbart. Tycker mycket synd om dom som bränner sig värre). Jag har en 0.5L petflaska fylld med kallt vatten som jag sitter och håller i, vilket intressant nog till 100% tar bort smärtan, känns inget alls, men 5 sekunder efter jag släpper den känns det i handen som en vrålstark habanero känns i munnen typ.

Har googlat och läst men det står bara det uppenbara att man inte ska punktera blåsan typ, hittar inte så mycket mer. Tog en ipren, men det hjälpte inte det minsta. Vad ska jag göra när läggdags nu börjar närma sig?? Ska jag skippa vattenflaskan och försöka låta det vara så att det kanske "vänjer" sig vid att inte vara nerkylt och kanske lugnar sig, eller vad ska jag göra. Lite konstigt att sova med en flaska i handen kanske. Lägga nåt förband? Lite allmänna tips uppskattas! Kan ju tillägga att det är första och andra gradens brännskada det handlar om.

Madame
2010-01-19, 22:04
har du ingen isklamp eller nåt i frysen du kan offra? lägg i påse så det inte sölar ner när det smälter och sen en handduk runt så kylan inte ligger direkt an och skadar skadan. Linda fast i handen och sov! Du lär vakna när det smält och börjar göra ont igen :)

Du kan ju ringa vårdupplysningen också

Larsson
2010-01-19, 22:11
Vid lätta brännskador kan man använda en kortisonsalva fast det får man inte använda i sår. Tycker nog att du ska ta och ringa sjukvårdsupplysningen om du har så ont att du inte kan sova.

limenka
2010-01-19, 22:15
Brände mig likartat för något år sen. Detta är nu ett seriöst tips, dock inte rekommenderat. Det var en lördag kväll, jag gjorde mat innan jag skulle ut- Brände mig som tusan så jag tappa aptiten så klart. Gick ut, svepte ca 20cl vodka (räckte) så släppte smärtan. Det var den smärtan.

Trashcan
2010-01-19, 22:18
har du ingen isklamp eller nåt i frysen du kan offra? lägg i påse så det inte sölar ner när det smälter och sen en handduk runt så kylan inte ligger direkt an och skadar skadan. Linda fast i handen och sov! Du lär vakna när det smält och börjar göra ont igen :)

Du kan ju ringa vårdupplysningen också

Tror inte det... Skulle ju kunna ha lite is i flaskan och nånting som dämpar kylan. Det finns ingen anledning att låta det vara vara varmt då? Funderar ju lite över om det skulle vara dåligt att hålla det kallt liksom. Det är ju lite jobbigt i alla fall, men väl värt det iofs. :P

Åh, det här suger.

edit

Vid lätta brännskador kan man använda en kortisonsalva fast det får man inte använda i sår. Tycker nog att du ska ta och ringa sjukvårdsupplysningen om du har så ont att du inte kan sova.

Tänkte köpa vad jag tror hette xylocain, det skulle visst vara lokalbedövande, men det hjälper ju inte nu..

Brände mig likartat för något år sen. Detta är nu ett seriöst tips, dock inte rekommenderat. Det var en lördag kväll, jag gjorde mat innan jag skulle ut- Brände mig som tusan så jag tappa aptiten så klart. Gick ut, svepte ca 20cl vodka (räckte) så släppte smärtan. Det var den smärtan.

Intressant. Sprit har jag mycket av. :P

Prankie
2010-01-19, 22:21
Du ska kyla ner det och dämpa svullnader. Så håll din flaska.

kjell33
2010-01-19, 22:21
Viktigast med brännskador är snabb nedkylning under rinnade kallt vatten i 20-30 min för att inte skadan ska sprida sig. Plus ngn alvedon el dyl om det skulle behövas.

Larsa_wee
2010-01-19, 22:22
Lägg in en Halvliters flaska med kallt vatten i frysen, när du skall gå o lägga dig borde den vara rejält nerkyld/frusen. på med något utanpå och håll i den när du lägger dig. och hoppas på att det känns bättre då du vaknar.

Trashcan
2010-01-19, 22:33
Dåså, då blir det kyla för hela slanten. Det känns ju onekligen bra. Tack för tipsen!

capture
2010-01-19, 22:36
Ta en STOOR kastrull med kallt vatten, släng i lite isbitar och sov med handen i den. Så gjorde en kompis göra när han brände sig på handen en gång.

tröskel
2010-01-19, 22:49
Ta en STOOR kastrull med kallt vatten, släng i lite isbitar och sov med handen i den. Så gjorde en kompis göra när han brände sig på handen en gång.

Då kan han även ta reda på om det är sant att man kissar ner sig om man får fingrarna doppade i vatten när man sover :D

capture
2010-01-19, 22:55
två flugor i en smäll, opti :thumbup:

O_Wao
2010-01-19, 23:01
Då kan han även ta reda på om det är sant att man kissar ner sig om man får fingrarna doppade i vatten när man sover :D

Funkar bara om vattnet är fingervarmt och handen inte ligger däri från början.

_Robbie_
2010-01-20, 01:44
Vaf*n håller ni på med i den här tråden? Hur kan ni ge Trashcan råd om behandling när ni inte har någon som helst aning?!?

Kyl sedan skadan med svalt, inte för kallt vatten, under cirka 15 minuter.

Använd inte is eller snö, det kan skada mer än det hjälper. Tänk på att det är farligare för hälsan att bli nedkyld än att brännskadan svider.

http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=26625&PreView=

Läs i denna länk. Där står allt du behöver veta. Du bör åka in till akuten om det är allvarlig brännskada. De ger dig speciell gel som kyler och påskyndar tillfriskningen.

Lycka till!

Vicotnik
2010-01-20, 02:22
Vi måste ju få se en bild på handen.

tsp
2010-01-20, 07:08
Hur går det, blev det någon sömn?

Mitt tips är precis som någon ovanför skrev - alkohol, mycket alkohol. Vet inte hur många gånger jag bränt mig/skadat mig på fyllan eller strax innan utan att i princip känna något under hela kvällen. Men framåt morgontimmarna när alkoholen börjar gå ur, då märker man plötsligt av att man brände sig på spisplattan för ett antal timmar sen. :D

(det finns ju ett skäl till att man använde alkohol som bedövningsmedel vid operationer osv förr i tiden. iofs är väl största skälet att det var det enda man hade att tillgå, men mycket bättre än inget hur som helst.)

Rimmon
2010-01-20, 07:16
Jag var en eldboll en fin sommardag när jag var yngre, blev väl typ 20% av kroppen, och har efter det dragit på mig några mindre brännskador. Och precis som redan är sagt så ska man inte lägga något allt för kallt direkt på skadorna. Utöver det så finner jag just den sortens smärta att vara lätt att ignorera om jag sysselsätter mig. Jämfört med ett djupt skärsår så kan jag sätta mig med en bra film och faktiskt glömma bort smärtan.
Dock när det är dags att sova hjälpte knappt ens dom tyngre smärtstillande jag fick utskrivna, det var bara att bita ihop.

Trashcan
2010-01-24, 20:43
Till de som varnar att man inte ska ha typ is eller liknande rakt på huden är det väl rätt självklart egentligen, det gör ju liksom ont. Sånt kan man ju få köldskador av även om huden är helt frisk.

Det gick jättebra att sova. Jag tog min 0.5L-flaska, fyllde den med snö och vatten så det skulle hålla sig kallt länge, sen drog jag på en strumpa och en socka på flaskan och en strumpa över handen+flaskan så att flaskan satt fast på handen. Tog bort smärtan helt, och när jag vaknade hade det slutat göra ont. :hbang: Trodde aldrig att det här skulle läka så fort, men nu syns det nästan inte längre, hade ju blåsor och läderaktig hud för bara några dagar sen. Skönt! Lite "prasslig" och torr hud bara.