handdator

Visa fullständig version : Några allmänna frågor som rör styrketräning


JimmyJoe
2010-01-19, 21:04
1. Jag vet hur viktigt det är att fylla på med mat. Men hur mycket skadar det att ta en promenad eller jogga innan frukost? förlorar jag mycket på det?

2. Förlorar jag något från min styrketräning om jag gör kondition på mina vilodagar? Om jag skulel köra kondition, säg, 1-3 dagar i veckan?

3. Vad händer om jag nästan utesluter kolhydrater helt ur min kost?

4. Är det någon specefik muskelgrupp som man kan belasta lite mer än andra? Och om jag vill ha fokus på att få större biceps el bröst, whatever.. Kan jag då träna de grupperna hårt två gånger i veckan eller lönar det sg att köra en gång?

Tack på förhand :)

lanzal
2010-01-19, 21:13
1. En promenad skadar aldrig, du behöver inte heller ta den innan frukost om du inte vill, du kommer inte att förbränna mer bara för att du gör det innan frukost.

"Förlorar jag mycket på det?"
Förstod inte riktigt vad du menade.

2. Konditionsträning och styrketräning bör inte kombineras för bästa resultat men jag antar att du vill att ditt hjärta ska må bra också och inte bara kroppen. Konditionsträningen borde du lägga så långt ifrån styrketräningen som möjligt i alla fall.

3. Konditionsträningen kommer nog bli jobbigare (?). Jag tror att det var någon funktion i hjärnan som funkade sämre eller nåt med för lite kolhydrater men jag är inte säker, låter någon mer kunnig svara på det

4. Om du är nybörjare skulle jag köra igenom två stycken helkroppspass i veckan. Lita på mig när jag säger att du inte vill belasta en muskelgrupp mer än en annan, träna allt lika mycket så kommer du inte se helt konstig ut efter ett tag.

Bänkpress 3*10-15
Axelpress 3*10-15
Sittande rodd 3*10-15
Latsdrag 3*10-15
Benpress 3*10-15
Lårcurl 3*10-15
Situps 3*10-15
Ryggresningar 3*mindre än max.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Hoppas att det där hjälpte lite i alla fall!

mvh

JimmyJoe
2010-01-19, 21:21
Jag är inte helt ny i gymmet. Men inte så erfaren heller.

Kör 3-split nu

Bröst/triceps.

axlar/mage/ben

Biceps/rygg

Bör jag byta detta mot helkroppspass?

L-Sami
2010-01-19, 21:26
1. Jag vet hur viktigt det är att fylla på med mat. Men hur mycket skadar det att ta en promenad eller jogga innan frukost? förlorar jag mycket på det?
Skadar vadå?

2. Förlorar jag något från min styrketräning om jag gör kondition på mina vilodagar? Om jag skulel köra kondition, säg, 1-3 dagar i veckan?
Beror på vad du vill uppnå med din styrketräning. Det är nog inte det bästa om du är ute efter maximal styrka eller muskeltillväxt, men ur hälsosynpunkt är det bara bra att utöva konditionsträning.

3. Vad händer om jag nästan utesluter kolhydrater helt ur min kost?
Kolhydrater används främst vid styrketräning som energi, glykogen binder vatten och en vätskefylld muskel är starkare. Möjligtvis kan du få nedsatt prestationsförmåga.

4. Är det någon specefik muskelgrupp som man kan belasta lite mer än andra? Och om jag vill ha fokus på att få större biceps el bröst, whatever.. Kan jag då träna de grupperna hårt två gånger i veckan eller lönar det sg att köra en gång?
Rekommendationerna är väl att man ska träna en muskel två gånger i veckan om du är ute efter hypertrofi (större muskler)

Johan_P
2010-01-19, 21:41
Jag är inte helt ny i gymmet. Men inte så erfaren heller.

Kör 3-split nu

Bröst/triceps.

axlar/mage/ben

Biceps/rygg

Bör jag byta detta mot helkroppspass?

Jag tycker det är helt upp till dig. Personligen ser jag inga direkta fördelar med att du skulle köra helkroppspass istället för den tresplitten du skriver. Jag skulle valt tresplitten.

JimmyJoe
2010-01-19, 22:44
"Skadar vadå?"

Muskeluppbyggnaden. Eller, inte skadar, men att den inte blir optimal. Eftersom jag inte har något i magen när jag vaknar. Om jag då tränar eller joggar på morgonen för att förbränna extra kroppsfett så tar det ju ett tag innan jag får något i magen.

Sen det här med att träna muskelgrupper två dagar i veckan. Hur får ni till det? om man, som jag, kör en 3-split.

Johan_P
2010-01-19, 23:30
"Skadar vadå?"Sen det här med att träna muskelgrupper två dagar i veckan. Hur får ni till det? om man, som jag, kör en 3-split.

Det här handlar ganska mycket om personliga uppfattningar - vad man tycker fungerar bäst själv, helt enkelt. Men kör man en 3-splitt så är det ett tips att man fokuserar på en muskelgrupp under en period som man vill öka i. T.ex. väljer man att träna triceps två gånger i veckan på alla tre passen, föredömligt på första och sista, alltså där det finns mest vila mellan.

T.ex:

1:a passet: Bröst/triceps
2:a passet: Ben/axlar/mage
3:e passet: Biceps/rygg/triceps


Nu kanske det inte passar just dig, men det är ett alternativ. Jag tycker man får testa runt lite om man inte tycker det känns helt hundra.