handdator

Visa fullständig version : Bra övningar att göra om man har ont i knäområdet men inte vet vad som är fel?


Fredrik_S
2010-01-19, 18:10
En kompis har problem med att hon har ont i knäet och har fått råd om att stärka muskulaturen där. Men de har inte hittat nått fel.

Vilka övningar kan man tänka är bra att göra då?

Hotan
2010-01-19, 18:27
Jag har haft samma problem ganska länge (har varit hos sjukgymnaster som inte gav så mycket). Jag försöker nu fixa knämuskulaturen. Har börjat göra strikta knäböj (utan vikt) på balansplatta med båda fötterna och med en fot samt excentrisk benpress med en fot. Men skulle behöva lite fler tips. Funderar på om utfall på en "halv pilatesboll" skulle vara något?

dream_theater_
2010-01-19, 18:38
låter som väldigt avancerade övningar där du Hotan. När jag opererade mitt knä, om det nu går att jämföra med din väninnas knä, så fick jag köra mycket benspark och lårcurl dom första veckorna. Då var det högreps som gällde, 12+ reps. Efter ett tag när knät börjat bli starkare gick jag över till balansövningar med gummiband, där man står på ett ben och varvid man med det andra benet som har gummibandet fastknutit för det fram och tillbaka i sidled framför sig.

Sen dom mer avancerade övningarna så blev det enbens-knäböj på balansplatta utfall med vikt. En rolig övning jag fick göra var "hockeyglid" där jag med raggsockar fick glida från sida till sida på en silikonbehandlad plastskiva.

Hoppas det var lite tips med värde i.