handdator

Visa fullständig version : "Kissa ut protein"


TehSaxo
2010-01-19, 17:20
Jag VET att det är en myt eller ska man kalla det bullshit och har även sett King Grub säga det X antal gånger. Men nu är det så att jag har MochaCream (cappucino) smak på mitt protein och jag tog 1dl (30gram pulver) för drygt en timme sedan och var precis på toan och mitt urin luktade cappucino? Inte första gången det händer. :|

Någon som har någon förklaring till detta?

Vicotnik
2010-01-19, 17:25
Cappucino-aromen sorteras som skräp av kroppen och får åka med avfallet ut? Tror inte det har så mycket med protein att göra.

TehSaxo
2010-01-19, 17:32
Cappucino-aromen sorteras som skräp av kroppen och får åka med avfallet ut? Tror inte det har så mycket med protein att göra.

Så inga proteiner smyger med? :D gött!

Andy.da.wohoo
2010-01-19, 17:51
Det är väll som när man ätit Kalas Puffar, när man sticker på toaletten för att pinka ~1 timme senare luktar urinet Exakt likadant som Kalas Puffarna gjorde.

smeander
2010-01-19, 17:59
Det är väll som när man ätit Kalas Puffar, när man sticker på toaletten för att pinka ~1 timme senare luktar urinet Exakt likadant som Kalas Puffarna gjorde.

Kissar man ut hela kalaspuffar då? Gör inte det ont?

TehSaxo
2010-01-19, 18:04
Kissar man ut hela kalaspuffar då? Gör inte det ont?

Nej, men IQ.


Skämtåsido, gör inte min tråd till en skämttråd är du snäll. ;)

Johan_P
2010-01-19, 19:06
Jag tror det kan ha att göra med en ökning av glukos i kisset men jag är inte alls säker och behöver stor bekräftelse eller rättning om detta :D

edit: det här är troligtvis helt fel, har blandat ihop det med diabetes då man ofta känner lukten av att kisset luktar mer sött - orsakat av en förhöjning av glukos i kisset.

Johan_P
2010-01-19, 19:13
Vätskebrist?

Jag gissar vidare :D

944RS
2010-01-19, 20:07
Finns ju tydligen sådana som dricker sitt eget urin. Kanske läge för det om du vill vara "säker" på att hinna ta upp allt.

För att vara lite mer seriös så gissar jag oxå på att det bara är aromen som kommer ut.

stafh
2010-01-19, 22:23
Protein tas inte upp i blodet direkt, utan delas upp i aminosyror först. Aminosyror tar sig igenom filtret i bowmans kapsel (i njurarna) men reabsorberas igen i proximala tubuli, så det kommer inte ut i urinen. Dock finns det ju ett maximum för all reabsorption, men den nivån borde inte nås om inte något är allvarligt fel (jfr diabetes mellitus). Tror inte man kommer upp i de nivåerna bara genom att käka mycket protein.

Nån läkare eller annan kunnig här på brädan får gärna fylla i.


edit* och självklart är det aromämnena som kommer ut i urinen som luktar. Aminosyror har ingen speciell doft vad jag vet.

TehSaxo
2010-01-19, 22:32
Tack för svaren:)

Johan P, tror du att jag "lider" av vätskebrist? Har inte druckit mycket vatten dom senaste dagarna, men mycket läsk/te(räknas det?) har dessutom ont i halsen, den känns torr på något sätt. :P

Gorilla
2010-01-19, 22:33
Om njurarna håller på att ge vika kan man få protein i urinen. Det är tydligen ett av sätten man kollar efter njurproblem.

JoeyP
2010-01-19, 22:41
Proteinnedbrytningen är en riktigt komplicerad process och styrs mest av massa protein nedbrytande enzymer :D

Nedbrytning av protein börjar i munhålan (tugg tugg) > magsäcken > magsyraproduktionen gör sitt > tunntarmen > enzymlösning med protein nedbrytande enzymer från bukspottkörteln, när proteinerna är sönderköttade så tas dem upp genom slemhinnan i tunntarmen sen åker dem via blodet till levern som rensar bort allt skit sen åker aminosyrorna ut i blodet igen och sen in i cellerna där dem deras valmöjligheter är många men bestäms mest av din arvmassa (DNA) :D men vanligast är väl typ

1 NYTT LIV -> lagras in som nytt protein
2 DÖMMAS TILL DÖDEN -> förbränns som energi

Iom att protein kan bli glukos så kan man väl egentligen kissa ut protein? :D Då man har funnit glukos i urin på njurskadade typ?

TehSaxo
2010-01-19, 22:48
Nu blir jag nervös :O njursjukdomar kommer upp i varje svar. Jag känner bara cappucino lukten, jordgubb, choklad, vanilj och andra smaker har aldrig luktat när jag varit på toa.

JoeyP
2010-01-19, 22:52
Haha du bhver nog inte vara orolig :D

stafh
2010-01-19, 22:53
Nu blir jag nervös :O njursjukdomar kommer upp i varje svar. Jag känner bara cappucino lukten, jordgubb, choklad, vanilj och andra smaker har aldrig luktat när jag varit på toa.

Det är inget konstigt att urinen luktar annorlunda när du har fått i dig ett visst aromämne. Vanligt kaffe gör också att urinen luktar annorlunda, för att inte tala om sparris. Det är helt enkelt aromämnena som luktar, och det betyder inte att ditt urin innehåller protein. Protein luktar inte cappucino.

Johan_P
2010-01-20, 00:53
Troligtvis är det inget fel alls då detta säkert är ganska vanligt :)

Testa att helt enkelt dricka mer vatten under daglig basis för att se om lukterna avtar, om det nu är ett problem. I övrigt skadar det inte att dricka mer vatten, hur som helst :)

Gorilla
2010-01-20, 19:11
Det är inget konstigt att urinen luktar annorlunda när du har fått i dig ett visst aromämne. Vanligt kaffe gör också att urinen luktar annorlunda, för att inte tala om sparris. Det är helt enkelt aromämnena som luktar, och det betyder inte att ditt urin innehåller protein. Protein luktar inte cappucino.
Stora mängder B-vitaminer ger också en lustig färg och doft