handdator

Visa fullständig version : Byta middags-ölen mot saft?


Seb74
2010-01-19, 17:16
Brukar alltid bli en 2.8-burk till middagen, då mejerikvoten ändå blir överfylld varje dag så vill inte dricka ännu mer mjölk.

Matkontot är dock aningen högt tycker jag, och sparar gärna några kronor där det går, så nu funderar jag på att byta den aningen dyra ölen mot blandsaft (behöver kalorierna och lite tråkigt bara dricka vatten till maten).

Skulle, för samma kalorimängd och ungefär samma dryck-mängd, spara sisådär en hundring varje månad, plus att man slipper samla på sig massa burkar som måste pantas, och det blir ju färre vändor att bära hem kassar från affären då saften är koncentrerad.

Frågan är om det är ett stort "nedköp", byta ölens antagligen ganska godkända kolisar, plus vitamin/mineral, hur mycket det nu kan va, mot saft som väl bara är en massa socker.

Bara dumt, eller är saft typ ok, om än ej så macho att dricka? ;)

WHITEFOLKS
2010-01-19, 17:20
Ät lite mer mat och drick vatten istället?

Seb74
2010-01-19, 17:22
Generellt dåligt med aptiten här, så vill inte offra de härliga flytande kalorierna till middagen, och dessutom är det godare med något annat än vatten.

Frumpish
2010-01-19, 18:13
Mjölk :D

"drumroll"

Finns ju koncentrerad juice annars men nyttighetsskillnaderna där emellan är nog hårfin.

Sen är jag personligen lite tveksam till att se det som något tvång att få i sig en viss mängd kalorier genom att fylla kvoten med socker. Drar förmodligen väldigt förhastade slutsatser men är väldigt nyfiken på skillnaden i muskeluppbyggnad hos t ex 2 identiska individer där individ 2 får i sig 100, 200, 300, etc kalorier extra utöver kaloribalans och dessa extrakalorier är i form av rent socker typ.

Morty
2010-01-19, 19:37
Så du tror att alkoholen vinner över mjölken för att du "fyllt mejerikvoten"? Det har jag mycket svårt att tro, speciellt om du siktar på muskelbyggande.

Saft är ett hälsosammare val. Bättre för styrketräningsresultaten, dessutom.

Seb74
2010-01-19, 19:38
Juice kanske är aningen nyttigare, men lite dyrare också, typ som ölen ju om man ska ha sån där man kan ana små fruktköttsbitar i :D

Tror det är absolut skit samma för musklernas del om överskottet, när protte och annat fyllt sin kvot, kommer från socker.

Var bara lite nyfiken om nån insatt hade nån åsikt om byte av öl mot vanlig billig saft.

Seb74
2010-01-19, 19:40
Så du tror att alkoholen vinner över mjölken för att du "fyllt mejerikvoten"? Det har jag mycket svårt att tro, speciellt om du siktar på muskelbyggande.

Saft är ett hälsosammare val. Bättre för styrketräningsresultaten, dessutom.
Jag, liksom ganska många andra här inne, vill inte svulla i mig hur många 100% över kalcium-RDI som helst, så ja.
Dessutom blir man aningen trött på mjölk när man dricker det 3-4ggr/dag ändå.

Men bra du gillar saft-idén då :)
Även om man lär tappa en del vitaminer/mineraler, men kanske är mikroskopiska mängder ändå av sånt i ölen, och man slipper ju kolsyra/jäst och annat som kanske inte är så positivt.

Brooklyn
2010-01-19, 21:06
känns ju som att skjuta sig själv i foten att dricka öl varje dag om man är en tränande individ. alkohol -> nedsatt proteinsyntes, visst är det en liten mängd alkohol men känns ändå onödigt att riskera anser jag.

Seb74
2010-01-20, 09:40
känns ju som att skjuta sig själv i foten att dricka öl varje dag om man är en tränande individ. alkohol -> nedsatt proteinsyntes, visst är det en liten mängd alkohol men känns ändå onödigt att riskera anser jag.

Ja det är ju löjligt lite alkohol.
Men vafan, jag byter mot saft då och sparar en slant, och en del "besvär" :)
Fast just nu är det deff och vatten som gäller :)

vicarious
2010-01-20, 09:46
Under bulk skulle jag tveklöst dricka mjölk. Kaloririkt, gott och nyttigt :) Annars skulle jag välja juice över saft alla gånger, mycket godare och säkert "nyttigare", om man nu kan säga så. Juice brukar ju vara dyrt men köper man koncentrat borde det inte bli så stor skillnad från saft.

Du kan ju dricka saft under deffen också, Fun Light ;)

Eddie Vedder
2010-01-20, 09:56
Annars skulle jag välja juice över saft alla gånger, mycket godare och säkert "nyttigare", om man nu kan säga så.

Den skillnaden är ytterst marginell bör nämnas. Viss saft är väl dessutom C-vitaminberikad vad jag vet och då är det tveksamt om det ens skiljer ett dugg.

Du kan ju dricka saft under deffen också, Fun Light ;)

FUN Light får enligt lag ej tituleras som "saft".:D

Scratch89
2010-01-20, 11:23
Så du tror att alkoholen vinner över mjölken för att du "fyllt mejerikvoten"? Det har jag mycket svårt att tro, speciellt om du siktar på muskelbyggande.

Saft är ett hälsosammare val. Bättre för styrketräningsresultaten, dessutom.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2965692&postcount=9

Seb74
2010-01-20, 12:37
Den skillnaden är ytterst marginell bör nämnas. Viss saft är väl dessutom C-vitaminberikad vad jag vet och då är det tveksamt om det ens skiljer ett dugg.



FUN Light får enligt lag ej tituleras som "saft".:D

Käka nåt utan kalorier, som light, skulle jag aldrig göra...varför betala för nåt som inte ger nåt annat än att det är gott liksom :s

Och juice är som sagt dyrare än saft, typ minst 100%, så hela idén med att spara en slant på bytet fallerar där.

Tack för feedbacken, verkar inte som nån tror jag kommer gå under av att byta 2.8'an mot blandsaft :)
Kanske min manlighet dock haha :D

vicarious
2010-01-20, 12:43
Käka nåt utan kalorier, som light, skulle jag aldrig göra...varför betala för nåt som inte ger nåt annat än att det är gott liksom :s

Och juice är som sagt dyrare än saft, typ minst 100%, så hela idén med att spara en slant på bytet fallerar där.

Tack för feedbacken, verkar inte som nån tror jag kommer gå under av att byta 2.8'an mot blandsaft :)
Kanske min manlighet dock haha :D

Varför betala för en massa socker? Är det bättre?

Att juicekoncentrat skulle vara 100% dyrare än saft vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om men lite dyrare är det säkert.. eller det beror väl förstås på vilken saft man ska köpa. Euroshopper har ju faktiskt blandsaft på dunk :D Smakar så gott gör den däremot inte..

Du får prova ett tag med saft och sedan utvärdera :thumbup:

stevebc
2010-01-20, 12:45
Alkoholen är försumbar. Om näringen i den är det vet jag inte, är väl en del B-vitaminer till skillnad från saften (som dock kanske har C-vitamin).

Seb74
2010-01-20, 14:49
Varför betala för en massa socker? Är det bättre?

Att juicekoncentrat skulle vara 100% dyrare än saft vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om men lite dyrare är det säkert..

Oh yes, mycket bättre :)

De flesta juicer jag ser som ger 1L kostar minst 10kr.
"Fin" saft däremot från BOB, kostar 5kr/liter och ger minst lika mycket kcal.
Så ja, typ 100% skulle jag säga, även om undantag säkert går att hitta om man ger sig på extrema billighetsmärken, men då kan man leta såna gällande saften också i så fall...