handdator

Visa fullständig version : Kräver muskelbyggnad i sig kcal?


Rolv
2010-01-19, 15:44
Undrar lite om kcal överskott och muskeluppbyggnad. Siffrorna i exemlpet är bara tagna i luften, men tror det är enklare för er att förstå om jag ger ett exempel.

A har ett dagligt kcal-behov på 3000 kcal. Han går och tränar och och behöver ytterligare 500 kcal för att förse sitt dags behov den dagen. Då undrar jag om han får i sig 3500 kcal och täcker behovet, om det är tillräckligt för att lägga på sig muskler, eller om muskeluppbyggnaden i sig behöver ytterligare kcal. Ska även tillägga att A tillgodoser sitt proteinbehov.

Nu vill jag bara veta teoretisk fakta, inte vad som är optimalt.

Tack på förhand

stafh
2010-01-19, 15:53
Ja, om han har lite fett att ta av.

Sniggel
2010-01-19, 16:10
Det kan bildas muskelmassa även om du inte ligger på ett överskott. Tillförseln av aminosyror (från t ex mat) måste vara tillräcklig för att det ska ske (och självklart måste styrketränningen finnas där).
Ligger man dock inte på ett överskott som motsvarar den mängden muskelmassa som nybildas per "tillfälle" kommer kroppsvävnad att försvinna vid annat tillfälle, t ex fett och/eller muskler. Förhoppningsvis så byggs det på mer muskelmassa än vad som förloras och det resulterar i mer muskler och mindre fett, över tid. Har man otur så bygger man på sig x gram muskelmassa under några timmar, och förlorar all den muskelmassan vid ett annat tillfälle pga begränsningen av att ligga på kaloribalans (eller usel träning).
Det är svårare att få denna ekvation att gå ihop ju lägre kroppsfett man har och ju närmare man kommit sin genetiska potential.

Så kort svarat: nej du behöver inte ligga på ett kaloriöverskott för att lägga på dig muskelmassa, det blir dock enklare om du gör det.

Tobbeh
2010-01-25, 00:09
Det kan bildas muskelmassa även om du inte ligger på ett överskott. Tillförseln av aminosyror (från t ex mat) måste vara tillräcklig för att det ska ske (och självklart måste styrketränningen finnas där).
Ligger man dock inte på ett överskott som motsvarar den mängden muskelmassa som nybildas per "tillfälle" kommer kroppsvävnad att försvinna vid annat tillfälle, t ex fett och/eller muskler. Förhoppningsvis så byggs det på mer muskelmassa än vad som förloras och det resulterar i mer muskler och mindre fett, över tid. Har man otur så bygger man på sig x gram muskelmassa under några timmar, och förlorar all den muskelmassan vid ett annat tillfälle pga begränsningen av att ligga på kaloribalans (eller usel träning).
Det är svårare att få denna ekvation att gå ihop ju lägre kroppsfett man har och ju närmare man kommit sin genetiska potential.

Så kort svarat: nej du behöver inte ligga på ett kaloriöverskott för att lägga på dig muskelmassa, det blir dock enklare om du gör det.


bra skrivet!

dannegavle
2010-01-25, 09:05
Ligger man i energibalans antar jag att vad och när man äter (näringstimingen) är avgörande för om och hur man förändrar kroppssammansätningen.