handdator

Visa fullständig version : Slopa enarmstriceps?


kostkrig
2010-01-19, 14:35
Hej,

en-arms triceps. Klarar 10st med högern men bara 6 med vänstern. Skitsvagt! Sökte och läste att ett alternativ kan vara att börja med vänstern och se hur många du klarar för att sen göra samma antal med högern.

Problemet är ju att jag naturligtvis vill att min högra triceps ska få jobba och få en så stimulerad muskeltillväxt som bara möjligt. Är det här något jag får försöka förbise och inse att jag måste låta min vänstra komma ikapp innan man kan köra för fullt med högern? Ska jag helt slopa enarms övningar och gå över till skivstången istället?

mtlca
2010-01-19, 14:41
Nu vet jag inte vad "en-arms triceps" är men. Om du är svagare i en triceps, så är det ingen bra ide att köra med skivstång där båda sidorna aktiveras olika mycket. Fortsätt kör varje sida separat.

krellik
2010-01-19, 15:48
Bara "nojande"... Stannar du upp med den starka armen vid samma reps som den svaga armen klarar (eller inte kör fler än du klarar idag iallafall) och pressar dig hårt med den svagare armen så är den ifatt på några pass och du slipper det här problemet i fortsättningen...

mattilainen
2010-01-19, 16:59
bättre att komma ifatt än att träna runt problemet

Kauppi
2010-01-19, 17:05
ja men låt säga man börjar med vänstern, gör PRECIS 6 reps... sedan med högern 6 st ganska enkelt.
säkert att vänstern växer ikapp då? inte så att högern får mer striktare träning då o växer ifrån ännu mer kanske? hur kan man veta?!

feyin
2010-01-19, 17:07
ja men låt säga man börjar med vänstern, gör PRECIS 6 reps... sedan med högern 6 st ganska enkelt.
säkert att vänstern växer ikapp då? inte så att högern får mer striktare träning då o växer ifrån ännu mer kanske? hur kan man veta?!
Köra något extra set med vänstern, kanske.

Personligen så skippar jag alla sorters "en-arms-triceps-övningar" då jag tycker det finns en massa skitbra övningar för triceps när man belastar båda armarna samtidigt.

krellik
2010-01-19, 17:20
ja men låt säga man börjar med vänstern, gör PRECIS 6 reps... sedan med högern 6 st ganska enkelt.
säkert att vänstern växer ikapp då? inte så att högern får mer striktare träning då o växer ifrån ännu mer kanske? hur kan man veta?!

Vänstern får arbeta hårdare, man ser helt enkelt till att lägga mer fokus på den svagare armen... Snabb fix har varit med om det själv och det är fixat på några pass...

Handlar inte om att det är någon enorm muskelmassa som ska till för att rätta till problemet...

kostkrig
2010-01-19, 17:30
Övningen är förstås enhands hantelpress ovanför huvudet. Förlåt för att jag var otydlig.

Om jag förstått det rätt ska jag alltså fortsätta köra dom separat men lägga lite mer fokus på den vänstra armen istället? Kanske ge den något extra set? Spelar det då någon roll på de extra seten om jag är och leker med samma vikt som jag gjorde på högern fast i en mindre skala, dvs kanske 3-6 reps (MAX) och där jag eventuellt behöver hjälpa till för att komma upp eller ska jag gå ner en del i vikt och lägga mig på 10 reps? Rent generellt vill jag alltså ligga på 10 reps då jag tycker det har varit bäst för min muskeltillväxt men jag vill fokusera på att komma ikapp högern först.

schröder
2010-01-19, 17:33
om du orkar 10 med höger och 6 med vänster så e det väl ba vila snabbt (20-30sek) sen köra det återstående med vänstern. gjorde jag alltid när man tränade hemma när man var yngre. är lika stark i båda armarna nu så det funkade bra för mig iaf och armarna e typ lika stora oxå, kanske skiljer nån milimeter så det är mitt tips!

Sheogorath
2010-01-19, 19:31
Övningen är förstås enhands hantelpress ovanför huvudet. Förlåt för att jag var otydlig.

Om jag förstått det rätt ska jag alltså fortsätta köra dom separat men lägga lite mer fokus på den vänstra armen istället? Kanske ge den något extra set? Spelar det då någon roll på de extra seten om jag är och leker med samma vikt som jag gjorde på högern fast i en mindre skala, dvs kanske 3-6 reps (MAX) och där jag eventuellt behöver hjälpa till för att komma upp eller ska jag gå ner en del i vikt och lägga mig på 10 reps? Rent generellt vill jag alltså ligga på 10 reps då jag tycker det har varit bäst för min muskeltillväxt men jag vill fokusera på att komma ikapp högern först.

Grejen är att du inte kommer att förlora vare sig styrka eller muskelmassa på att skippa de sista fyra repetitionerna med högern. Du kanske inte kommer ha något utveckling heller, men det vill du ju inte ha förrän vänstern är lika stark. Och skulle du nu förlora lite styrka i högern betyder ju bara det att vänstern kommer att komma ikapp tidigare, och sen kan du börja kötta på med riktiga bra, tunga tricepsövningar som smala dips, smalbänk och stångsträck runt huvudet. Då kommer den där lilla styrkan du (mot förmodan) tappat att återvända i ett nafs.