handdator

Visa fullständig version : Privata företag tar över uppkörningen


tsp
2010-01-19, 13:08
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6449775.ab

Ja, vad tycker ni? Enligt mig helt åt helvete.

tsp
2010-01-19, 13:08
För er som inte vill klicka på länkar till aftonbladet

Privata företag ska ta över körkortsproven från staten, föreslår regeringen i en proposition i mars.

Bakom förslaget står infrastrukturminister Åsa Torstensson och tanken är att bland andra studieförbund, trafikutbildare, internationella företag och motororganisationer ska ta hand om proven, skriver Dagens Nyheter.

Tidigare har det diskuterats om körskolorna skulle kunna administrera körkortsproven, men den lösningen är inte aktuell.

– Den som har möjlighet att kugga dig ska inte kunna tjäna pengar på det. Jag har lite svårt att se hur körskolor skulle kunna förena de två uppdragen, säger Torstenssons pressekreterare Kenneth Hultgren till tidningen.

Körskolläraren Johan Palola tycker inte det resonemanget håller.

– Även andra företag skulle ju tjäna pengar på att någon kuggas och måste göra om provet, säger han.

Vägverket och Transportstyrelsen ska reda ut hur övergången ska ske. Den 1 januari 2011 ska det vara klart.

Nitrometan
2010-01-19, 13:18
Men att låta rederierna kontrollera sina egna fartyg och byggen går bra?

http://www.sr.se/ekot/sokresult.asp?first=1&last=20&from_date=1990-01-01+00%3A00%3A00&to_date=2010-01-19+13%3A16%3A40&page=1&intUnitID=83&programID=83&nyheter=&Artikel=3375856&strSearch=rederier

Rederierna ska kunna få kontrollera sin egen sjösäkerhet och slippa låta Sjöfartsinspektionen granska vid nybyggen av fartyg. Det föreslår regeringens för att minska kostnaderna för svenska rederier.

– Det är väldigt viktigt att vi ser över möjligheterna att ha ett flexibelt system, som innebär lägre kostnader, alltså regelförändring för sjöfarten. Och då finns det möjligheter från Transportstyrelsens sida att delegera över kontroller till exempel till olika klassificeringssällskap, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Det gäller till exempel kontrollen av nybyggen som ofta görs i länder i Asien. Det gäller också kontrollen av svenska fartygs sjösäkerhet i utländska hamnar.

Där ska, enligt Åsa Torstensson, rederierna själva kunna utföra kontroll. Sjöfartsinspektionen ska enbart göra stickprovskontroller av sjösäkerheten.

stevebc
2010-01-19, 13:20
Rubriken är lite missvisande. Det är bara en proposition än så länge.

jakke
2010-01-19, 13:23
utmärkt. Kommer ihåg själv när det var 6veckors kö för både uppkörning och teoriprov. Inte fick man boka innan man klarat av teoriprovet heller.

Tycker gott Arbetsförmedlingen skulle kunna privatiseras också.

Nitrometan
2010-01-19, 13:23
Rubriken är lite missvisande. Det är bara en proposition än så länge.

Rubrikchock!

Det är taget från AB, deras rubriker stämmer aldrig. Å andra sidan så stämmer inte heller deras artiklar så det kanske bara är den logiska följden?

AlmostRipped
2010-01-19, 13:33
Tycker det är dumt, och det kommer inte att hända.. Men AB gillar att skriva mycket skit så inte speciellt förvånad, men tvivlar starkt på att det kommer ske då det inte ska finnas privat vinstintresse i körkort.

Nitrometan
2010-01-19, 13:36
Tycker det är dumt, och det kommer inte att hända.. Men AB gillar att skriva mycket skit så inte speciellt förvånad, men tvivlar starkt på att det kommer ske då det inte ska finnas privat vinstintresse i körkort.

Varför kommer det inte att hända?

Bilprovningen ska ju privatiseras nu.

tsp
2010-01-19, 14:58
Allt ska privatiseras! Varför? Tja ingen vet, men det spelar ingen roll för det är bra med privatisering. Punkt.

Min åsikt är att, visst bör man se över vilka förbättringar inom olika branscher som kan göras, men att hasta igenom privatiseringar till höger och vänster tror jag är väldigt väldigt dumt. Det går oftast bara att spekulera i utgången av olika privatiseringar som genomförs, eftersom man inte väger in alla aspekter av förändringarna tillräckligt. Och det viktigaste, när privatiseringen väl är genomförd går den inte att göra ogjord eller tas tillbaka

martikainen
2010-01-19, 15:19
Jag tycker det är dumt att lägga statens resurser på att kontrollera körkortsprov. Visst nu betalar man ju själv proven, men det är ju ingen plusaffär för dom.

nackdelar?

Det kostar pengar
Det är en statlig verksamhet vilket innebär en satans ineffektivitet (vet ej hur mycket bättre det blivit med de nya reglerna dock, kanske funkar bra med köer och ansökningar nu?)

Fördelar
Vi behöver inget ytterliggare kontrollorgan för vilka vi släpper ut på vägarna.
Det blir ingen privat konkurrans som trissar upp priserna.


Jag tror inte att vi kommer få sämre förare om vi släpper marknaden fri (med vissa begränsningar på kontroller av företagen som får godkänna uppkörningar) alla har fortfarande ett ansvar jäntemot svensk lag, och om en förare inte uppfyller kriterierna som vägverket idag ställer så får dom inget körkort, om samma personer dömmer efter samma dokument kommer samma kriterier behöva uppfyllas.

Jag tror inte heller att företagen kommer sitta och underkänna folk för att tjäna pengar på dom då detta fort skulle sprida sig till nyheterna. Om man sen även har ett kontrollorgan ovanför dit man kan rapportera eventuella fel så kan man nog få en lösning på eventuella fusk.

summasummarum: Jag är för privatisering, men det behöver finnas någon som kontrollerar detta ovanfrån.

AlmostRipped
2010-01-19, 15:27
Varför kommer det inte att hända?

Bilprovningen ska ju privatiseras nu.

Tror inte att det kommer hända snart iallafall, det kommer krävas extremt mycket kontroller för att få det att funka och just nu funkar det bra att vägverket håller i det. Men man vet aldrig...

Privatisering av systembolaget är jag för! :thumbup:

Viktor_Balck
2010-01-19, 15:34
Rubriken är lite missvisande. Det är bara en proposition än så länge.

I sann aftonbladets anda där :D

TehSaxo
2010-01-19, 15:42
Ska ta mitt körkort innan 2011, hoppas inget hinner ändras förrän jag är klar *selfish*

Bubban
2010-01-19, 16:43
Yeeeeeees!

Trapper Buzz
2010-01-19, 16:57
Frågan besvarar sig själv.

Nitrometan
2010-01-19, 17:00
summasummarum: Jag är för privatisering, men det behöver finnas någon som kontrollerar detta ovanfrån.
Ska staten med sin "satans ineffektivitet" kontrollera det?

Blir det billigare än dagens system tror du?

z_bumbi
2010-01-19, 17:04
Vad är det som är positivt med det, jag kommer på rak arm inte på något så vad förväntar man sig att vinna?