handdator

Visa fullständig version : halv nybörjare/träningsschema


cippraN
2003-09-17, 21:14
jaa då ska vi se då..
började för några veckor sedan på ett gym här i min hemort. trivs riktigt bra med gymmet men jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp mitt träningsschema för att få den optimala träningen för att bygga muskler. hur ofta ska jag träna vilka muskelgrupper?

observera att jag också kör chins och dips vilket resulterar i att det både tränar axlar/biceps/triceps och bröst.. därför kanske det inte är så smart att köra dessa muskelgrupper olika dagar?
hur många dagar jag ska lägga ner på träning är oviktigt.. kan vara 1-5 dagar. öppen för alla förslag! :cool:

sedan har jag också hört att det ska vara bäst att köra 1 set ggr 12 reps.. alltså en av dem som jobbar på gymmet sa idag till mig att det är bäst att ta ut sig så mycket att du inte orkar röra på vikten efter 1 set.. sedan kan man ta samma övning igen om man vill efter 5-10 minuter något sånt där för att verkligen trötta ut musklerna.. låter det rimligt eller dumt? :confused:

obs. vill verkligen pressa mig och inte köra något messchema :thumbup:

tack på förhand!
/cippraN

Kallingen
2003-09-17, 21:51
Lägger in mitt 4-6 schema som jag kämpar med just nu. Träna 4 dagar av 6, se nedan.

Bröst, biceps (ev. underarmar)
Ben (overall)
Vila
Rygg
Axlar, triceps
Vila


Sen börja om igen. Kan lägga in en extra vilodag efter 6:e dagen då man känner för det.
Funkar mycket bra då man får bra sträckning mellan bröst och triceps passen samt över rygg och biceps, man hinner vila upp sig.
Du tränar dina muskler var 6e dag, funkar bra för mig iallafall.

Bra att köra efter det upplägget, kör du något speciellt kan du väl testa att lägga om passen i den formen, testa dig fram!


Ta en titt på det iallafall! :smokin:

Fok
2003-09-17, 22:24
Originally posted by cippraN
jaa då ska vi se då..
började för några veckor sedan på ett gym här i min hemort. trivs riktigt bra med gymmet men jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp mitt träningsschema för att få den optimala träningen för att bygga muskler. hur ofta ska jag träna vilka muskelgrupper?

observera att jag också kör chins och dips vilket resulterar i att det både tränar axlar/biceps/triceps och bröst.. därför kanske det inte är så smart att köra dessa muskelgrupper olika dagar?
hur många dagar jag ska lägga ner på träning är oviktigt.. kan vara 1-5 dagar. öppen för alla förslag! :cool:

sedan har jag också hört att det ska vara bäst att köra 1 set ggr 12 reps.. alltså en av dem som jobbar på gymmet sa idag till mig att det är bäst att ta ut sig så mycket att du inte orkar röra på vikten efter 1 set.. sedan kan man ta samma övning igen om man vill efter 5-10 minuter något sånt där för att verkligen trötta ut musklerna.. låter det rimligt eller dumt? :confused:

obs. vill verkligen pressa mig och inte köra något messchema :thumbup:

tack på förhand!
/cippraN

Om du kollar tråden som är uppe som heter "Hur många övningar är det lämpligt att köra per pass ?" så borde det ge lite idéer.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=13392&highlight=h%F6gset

Guten gluck.

Legance
2003-09-18, 01:29
sedan har jag också hört att det ska vara bäst att köra 1 set ggr 12 reps.. alltså en av dem som jobbar på gymmet sa idag till mig att det är bäst att ta ut sig så mycket att du inte orkar röra på vikten efter 1 set.. sedan kan man ta samma övning igen om man vill efter 5-10 minuter något sånt där för att verkligen trötta ut musklerna.. låter det rimligt eller dumt?

vaddå du menar vila 5-10 minuter mellan seten?....
själv brukar jag vila medans min träningspartner kör sitt set vilket resulterar i kanske 1minuts vila.

sen det där med 12 reps behöver du inte sträva efter som en idiot :) men du kan ju hålla dig mellan 8-12 om du är nybörjare.

lycka till! :thumbup:

z_bumbi
2003-09-18, 07:24
cippraN: Kör du rygg och biceps på samma dag så tränar du ju just de musklerna iom chinsen.
Samma sak med bröst, axlar, triceps och dips.

Sen kör du ben och mage på en tredje dag så har du ett färdigt upplägg. :D

Att köra 12 reps i början låter lagom men kanske inte allt vad man kan, bättre att satsa på tekniken i början för att senare öka belastningen och sänka repetionerna.

JAM
2003-09-19, 12:12
z_bumbi: varför inte rekommendera honom att ta en titt på din och Allans nybörjartrådar i Best of?

• Best of Kolozzeum > Träning - Grundträning, business och hälsa - Råd till nybörjare del 1 (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9554)

• Best of Kolozzeum > Träning - Programförslag - Råd till nybörjare del 2 (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9555)