handdator

Visa fullständig version : råd till "chock" diet


definition
2003-09-17, 21:09
Ja nu får det vara nog med övervikten...
Det har varit tänk länge att jag skulle omvandla det till muskler men det kommer ta så otroligt lång tid och med den tiden så sjunker mitt självförtroende och jag blir bara depprimerad..

Så nu är det så att jag skiter fullständigt i om muskelmassan minskar drastiskt. Nu ska jag ner i vikt....

Jag har tänkt ligga runt 1200kcal / dag kanske något mera de två dagarna jag tränar Thaiboxning i 1 1/2 timme..

Vad ska jag äta som är iprincip kalorilös? Sallad har jag fått mycket råd om.
Vilka sallader är goda och nyttiga framför allt.
Annars är det väll gröt till frukost och sen sallad resten utav dagen, funkar det tro?

godis sugen = light läsk.

Fakta:
19år
174cm
nuvarande vikt: 80kg
målvikt: 68-70kg
midjemått: 91cm(hade 102 i julas så lite har hänt runt magen men det har tagit lång tid pga ingen seriös diet utan mest minskande på det onyttiga osv)

Några råd/tips hade inte varit helt fel.

Mvh.

Daniiiel
2003-09-17, 22:06
ska bli roligt att följa dig hur det går..e precis på samma ställe..skiter fan i allt nu ska överflödiga kilona bort..ska från 88kg till 82kg..nu ska det fan gå..börjar min diet på måndag..

skullle det inte va bra att hålla lite högre kcal? vid 1200 kommer väl kroppen behålla allt för det går i typ svältläge..ska hålla mig kring 2000..

Prankie
2003-09-17, 22:07
Herregud... Trodde du var världens fläskberg...

1200kcal är inte så jätte smart, för att det är fett du vill ner antar jag. Ta en kölapp å kommer Grubs standard inlägg igen.

Eftersom han verkar inte vara på hugget så citera jag hans standard.
"Mitt standardsvar är:

För att gå ner i vikt måste du ligga på energi(kalori)underskott. Ett underskott på cirka 500 kcal per dag ger en viktminskning på ungefär 0.5 kilo per vecka, en optimal nedgångstakt. Genom att äta rätt sorts mat och träna styrketräning under tiden ser du till att allra största delen av den viktnedgången består av kroppsfett, inte muskler. Korta, intensiva intervallpass är också att rekommendera, och höjer din förbränning rejält.

Dela upp ditt matintag på fler mål. 5 eller 6 mindre mål per dag.

Ät långsamma kolhydrater och protein till varje mål.

Långsamma kolhydrater har ett GI på 70 eller lägre. Här är en tabell:

http://www.kolozzeum.com/gemensamma/gi-tabell_ny.htm

Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka och lövbiff, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, mm.

Välj minst en kolhydratkälla och en proteinkälla till varje mål, 5 eller 6 gånger om dagen. Till det bra fett som raps-, oliv-, eller linfröolja, eller fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax om du valt den proteinkällan. Komplettera med grönsaker och frukt. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.

Undantaget är efter träningspassen. Då tar du en proteindrink och snabba kolhydrater, dvs cornflakes, vitt bröd, skumgodis, potatismos, russin, mm.

Efter träningen behöver du alltid kolhydrater, då snabba, för återhämtning och glykogeninlagring. Då väljer du alltså ett högt GI i stället, enda gången på dagen. Plus protein till det. Målen därefter kan du snåla in på kolhydratintaget och basera målet innan du hoppar ner i sängen på protein och fett. Huvudsaken om du vill gå ner är dock att du ligger på kaloriminus, inte att du stryper kolhydraterna helt. Vill du däremot bygga muskler är det nästan ett måste att ligga på kaloriplus. Alltså går de båda sakerna inte ihop speciellt bra, utan man får prioritera.

En bra energifördelning för mig personligen är 50 E% kolhydrater och 25 E% var på fett och protein." CITERAS AV KING GRUB


Hoppas du inte ta illa upp Grub. :D

King Grub
2003-09-18, 06:21
Originally posted by Prankie
Hoppas du inte ta illa upp Grub. :D

Jag har inget emot att spara lite tid och energi. :cheers:

z_bumbi
2003-09-18, 07:10
Originally posted by definition
midjemått: 91cm(hade 102 i julas så lite har hänt runt magen men det har tagit lång tid pga ingen seriös diet utan mest minskande på det onyttiga osv)

Några råd/tips hade inte varit helt fel.

Mvh.

Du har alltså tappat 11 cm runt magen bara på att dra bort lite onyttigt ?
Tänk då på vad som händer om du börjar förändra kosten så att du främjar en bra viktminskning...
Är det värt att slänga bort massor av tid på en skräpdiet som bara kommer att få dig att tappa vatten ?

spas
2003-09-18, 09:21
Originally posted by definition
Ja nu får det vara nog med övervikten...
Det har varit tänk länge att jag skulle omvandla det till muskler men det kommer ta så otroligt lång tid och med den tiden så sjunker mitt självförtroende och jag blir bara depprimerad..

Så nu är det så att jag skiter fullständigt i om muskelmassan minskar drastiskt. Nu ska jag ner i vikt....

Jag har tänkt ligga runt 1200kcal / dag kanske något mera de två dagarna jag tränar Thaiboxning i 1 1/2 timme..

Vad ska jag äta som är iprincip kalorilös? Sallad har jag fått mycket råd om.
Vilka sallader är goda och nyttiga framför allt.
Annars är det väll gröt till frukost och sen sallad resten utav dagen, funkar det tro?

godis sugen = light läsk.

Fakta:
19år
174cm
nuvarande vikt: 80kg
målvikt: 68-70kg
midjemått: 91cm(hade 102 i julas så lite har hänt runt magen men det har tagit lång tid pga ingen seriös diet utan mest minskande på det onyttiga osv)

Några råd/tips hade inte varit helt fel.

Mvh.

Vad fan pysslar du med? Du har ju minskat asbra runt midjan, bit ihop nån månad till istället för att gå och bli sjuk på kuppen. 80 kilo är inte specielt mycket.

definition
2003-09-18, 09:59
Starka reaktioner ;)

Vet att 80kg inte är så jätte mycket, men magen är ivägen för mitt självförtroende..(kanske låter konstigt, men men)

Enligt det jättebra programmet :notme: så ska jag ligga på 2000kcal / dag för att behålla min nuvarande vikt, förutom de dagar jag ex tränar thai.
ska jag höja till 1500kcal isåfall eller ännu mera? Om jag höjer till över 2000kcal så ligger jag ju isåfall inte på underskott, då händer det väll inget?

Vet också att jag kan ta det lugnt med allt men det kommer ta bra lång tid. Vet att mitt midjemått är en "stor" minskning och det är jag glad över, men det går trögare nu. Det var enklare att bli av med den "stora" övervikten innan. Vägde runt 92kg vid julas = väldigt mycket för min längd om jag inte är ultra vältränad.

Det du citerade ifrån king crub har jag läst innan och tagit till mig..
Men mitt mål är att gå ner ca 1kg / vecka iaf.

z_bumbi
2003-09-18, 10:35
definition: "Problemet" är ju att du redan gått ner en hel del och då är kroppen känsligare för snabba viktnedgångar.

Detta är inget du vill höra tror jag men jag skulle råda dig till att hitta din egen nivå och inte lita helt på ett program. Den tid det tar får du igen senare när du får mycket lättare att reglera hur mycket du vill gå ner per vecka utan att tappa så mycket muskler.

Om du inte skulle vara så ivrig att gå ner skulle jag t o m råda dig att ligga still i någon månad så att kroppen kan återhämta sig ett tag för att sen istället för att dra ner på maten öka träningen en smula. Två pass Thai i veckan är bra men lite styrketräning samt några promenader gör stor skillnad i slutänden. Gör du av med 500 kcal mer i veckan så behöver du ju inte äta mindre överhuvudtaget för att hamna på underskott.

definition
2003-09-18, 10:51
Originally posted by z_bumbi
definition: "Problemet" är ju att du redan gått ner en hel del och då är kroppen känsligare för snabba viktnedgångar.

Detta är inget du vill höra tror jag men jag skulle råda dig till att hitta din egen nivå och inte lita helt på ett program. Den tid det tar får du igen senare när du får mycket lättare att reglera hur mycket du vill gå ner per vecka utan att tappa så mycket muskler.

Om du inte skulle vara så ivrig att gå ner skulle jag t o m råda dig att ligga still i någon månad så att kroppen kan återhämta sig ett tag för att sen istället för att dra ner på maten öka träningen en smula. Två pass Thai i veckan är bra men lite styrketräning samt några promenader gör stor skillnad i slutänden. Gör du av med 500 kcal mer i veckan så behöver du ju inte äta mindre överhuvudtaget för att hamna på underskott.

hmm ok, förstår hur du resonerar och kan inte annat än hålla med dig. Kanske ska låta det löpa fritt istället?
Med andra ord inte följa strikt utan låtan kroppen sköta det själv?
Visst motionen är ju inkluderad.
Jag styrketränar oftast 1-2 gånger / veckan men hoppar över det ibland, ingen jätte seriös styrketräning med andra ord.
Promennader går jag varje kväll(ca 1 timme med hunden)..

Flera här inne som tycker det låter vettigare att inte tokdieta utan att ta det som det "kommer" istället?

PS. Någon som vet en bra sida med massa sallads recept? Blev sjukt sugen på en god sallad :) DS.

Tanman
2003-09-18, 10:56
"Flera här inne som tycker det låter vettigare att inte tokdieta utan att ta det som det "kommer" istället?"

Ja, jag.

mangemani
2003-09-18, 11:15
Originally posted by definition
Ja nu får det vara nog med övervikten...
Det har varit tänk länge att jag skulle omvandla det till muskler men det kommer ta så otroligt lång tid och med den tiden så sjunker mitt självförtroende och jag blir bara depprimerad..

Så nu är det så att jag skiter fullständigt i om muskelmassan minskar drastiskt. Nu ska jag ner i vikt....

Jag har tänkt ligga runt 1200kcal / dag kanske något mera de två dagarna jag tränar Thaiboxning i 1 1/2 timme..

Vad ska jag äta som är iprincip kalorilös? Sallad har jag fått mycket råd om.
Vilka sallader är goda och nyttiga framför allt.
Annars är det väll gröt till frukost och sen sallad resten utav dagen, funkar det tro?

godis sugen = light läsk.

Fakta:
19år
174cm
nuvarande vikt: 80kg
målvikt: 68-70kg
midjemått: 91cm(hade 102 i julas så lite har hänt runt magen men det har tagit lång tid pga ingen seriös diet utan mest minskande på det onyttiga osv)

Några råd/tips hade inte varit helt fel.

Mvh.


been there done that...vet att självförtroendet sjunker när man deffar när det går långsamt,vet det,men alltså resultaten kommer,det lovar jag.....jag var fan också grymt överviktig när jag började min deff,jag suckade fan varje gång man ställde sej framför spegeln eller ställde sej på vågen,det tär på psyket,i know....men ta dej själv i kragen och skaffa lite diciplin så kommer du lyckas gallant utan att förlora nå muskler.

definition
2003-09-18, 11:32
Ok. Skiter i tokdieten och kör i "eget" tempo istället.

Tackar för feedbacken.

Ingen som vet någon sida med goda sallader ? :cryout:

Tanman
2003-09-18, 11:35
sök i nån sökmotor eller på tex www.tasteline.com

definition
2003-09-18, 12:06
danke.
provade att söka i google men hittade mest skit.
kom på att Ica.se hade bra också.

Gammelyxan!
2003-09-19, 09:38
Originally posted by definition
Ok. Skiter i tokdieten och kör i "eget" tempo istället.

Tackar för feedbacken.

Ingen som vet någon sida med goda sallader ? :cryout:






:hbang: Bra val...tänl på alla tanter som går på alla nya batningstips...de brukar aldrig lyckas..


Sallads tips! Gör pasta sallad, bara sallad är ju meningslöst att äta ju , pasta + ton fisk , kyckling mm