handdator

Visa fullständig version : Torrt med endast ris/kyckling


Danne S
2002-04-23, 21:37
Tja, jag tänkte höra om nån kan rekkomendera något man kan lägga till en ris/kyckling måltid? Det blir så torrt att bara trycka ner utan nån form av sås. Självklart kan jag stå ut med det om jag måste men om det går att undvika så säger jag knappast nej. Hörde nåt om salsasås, är det gott och ej för onyttigt?

Sen angående grönsaker så är väl det enda skälet att äta dem att man får i sig vitaminer och mineraler? Om man nu bortser från att de smaksätter det hela lite. i såna fall är det ju lättare att trycka ner 2 vitaminpiller om dan och skita i grönsakerna. Även fast det är gott att ha på bröd om man äter det.

ToXY
2002-04-23, 21:39
Aldrig hört talas om Soya? ;) Funkar aldeles utmärkt tycker ja!

Carro
2002-04-23, 21:50
Mager kesella, bra till allt!
Spä med lättfil/yogurt om du vill ha de lösare, blanda i färska kryddor för att få mer smak...

s@ndberg
2002-04-23, 22:01
Testa sån här röd "sweet chili" thaisås som man brukar kunna köpa i invandrarbutikerna. Fettfri plus att de rätt starka kryddorna höjer din kroppstemperatur om du vill deffa.

krambanan
2002-04-23, 22:06
Håller med pluttesnutten...soya! Vet dock inte GI på soya. Nån som vet?

Kramis Maria

Mia
2002-04-23, 22:09
Tsatsiki på lättyogurt.

Eller till fisk; lättkesella med bostongurka, låt stå en dag innan den äts.

Peter
2002-04-23, 22:39
Ursprungligen skickat av krambanan:
<STRONG>Håller med pluttesnutten...soya! Vet dock inte GI på soya. Nån som vet?

Kramis Maria</STRONG>

Antar att det är sojasås vi pratar om och inte sojabönor, sojakorv eller sojaolja som tydligen också finns. I så fall är vi inne på fruktansvärda detaljer. För att få ett GI värde måste man sätta i sig 50 gram kolhydrat från ett livsmedel. Det blir väl i runda slängar en liter sojasås. Ris med sojasås får alltså det GI-värdet som riset har. +/- 0,001 kanske

Peter

krambanan
2002-04-23, 22:44
Hoppsan. Kanske inte ska skicka inlägg när man är trött....Tack Peter! :D Borde jag ju ha räknat ut själv :rolleyes: Får skylla på lågt kolhydrat intag å lite sömn... :D

Kram Maria

z_bumbi
2002-04-24, 09:44
Danne S: Salsa består av vad du stoppar i den.
Ex tomat, lök, spansk peppar och lite olivolja.

En eller flera sorters frukt, lök, kryddor.

osv osv...

GhostFace
2002-04-24, 10:26
Ursprungligen skickat av s@ndberg:
<STRONG>Testa sån här röd "sweet chili" thaisås som man brukar kunna köpa i invandrarbutikerna. Fettfri plus att de rätt starka kryddorna höjer din kroppstemperatur om du vill deffa.</STRONG>


"Invandrarbutikerna"
Matvaruaffärerna heter det...
;)

Pumping
2002-04-24, 10:55
Frukt är nyttgit för att det inehåller en massa antioxidanter oxå... både frukt å grönsaker är nyttigt att knapra på...

Riset.. själv brukar jag använda mig av Uncle Ben's Hawaiian Sweet ans sour eller liknande... 0g fett...

JP
2002-04-24, 11:05
Kolla in "orientaliska hyllan" i ditt snabbköp (Hemköp brukar ha brett sortiment). Där hittar du garanterat en mängd såser, kryddmixer och marinader som innehåller 0 kcal av allt och smak i mängd. Kan t o m få den tråkigaste tonfiskburk att smaka gott!!!
;)

Danne
2002-04-24, 12:27
Ursprungligen skickat av Pumping:
[QBRiset.. själv brukar jag använda mig av Uncle Ben's Hawaiian Sweet ans sour eller liknande... 0g fett...[/QB]

men hur mycket socker då ?

Paloma
2002-04-24, 13:14
Ett annat tips är att blanda keso och sweet chilisås....fast det blir mer som en röra till kycklingen...men är mums! :D
Isa

Lella
2002-04-24, 14:29
Krossade tomater är bra grund.. sen kan du slänga i de kryddor du gillar! Och/eller koka ihop med färska champinjoner, paprika eller nåt annat som inte ger så mycket kalorier men bra näring.. (röda paprikor är förresten nyttigare än gröna)..

Sweet chilin skulle jag nog hoppa över om du dietar, vill du ha sött kan man ju alltid mosa banan å blanda med curry - fungar jättebra!

Tacosås brukar vara nyttig, kolla innehållsförteckningen..

hmm.. fonder är bra såsgrund också (inte så fett som tex buljong) red med arrowroot eller maizena..

Aioli; finhacka gurka, pressa vitlök å blanda i mild naturell yoghurt (0,5 viktprocent fett).. mums!! Sådan yoghurt fungerar bra med kryddor och/eller krosstomater också..

Sen finns det ratatoullie (stavning?? menar sån där grönsaksröra som är lite "slibbig") på burk, jag gillar det med lite cayennpeppar till..

Till ris och tonfisk är det också jättegott med kikärter (protinrikt har jag för mig)blandat med finstrimlad purjo, svartpeppar å olivolja..

Tja, ta lite nyttiga saker å blanda bara så blir det bra! :)

:D

JärnBjörn
2002-04-24, 14:52
Till Lella

"Aioli; finhacka gurka, pressa vitlök å blanda i mild naturell yoghurt (0,5 viktprocent fett).. mums!! Sådan yoghurt fungerar bra med kryddor och/eller krosstomater också.."

Förutom att du hade en del riktigt bra förslag till nyttiga såser så vill jag bara göra ett litet påpekande....

Aioli görs på mortlad vitlök, ägg gula och matolja, en gnutta salt och ibland lite, lite vatten. Kanske inte riktigt den bästa såsen man kan stoppa i sig. Men desto godare. Brukar ta den till den grillade laxen. mums

Såsen med yougurt lät mest som zatsiki. Om du lägger ner lite honung och citron i densamma så får du raita. Indisk sås. också jättegott

Lella
2002-04-24, 16:04
-&gt; JärnBjörn (med järnkoll.. ;) )

Menade självklart tzatsiki! :) Gott värre iaf.. ska prova din variant - lät gottis! :p

develer
2002-04-25, 06:32
Haha... Jag mins då jag började träna seriöst och man satt vid köksbordet och "ulkade" när man skule ner med ris och kyckling eller tonfisk. Det var det som var på tapeten då :)
Men i dag har jag lärt mig laga bättre och framförallt godare mat.

Du kan med fördel göra en enkel sås på passerade tomater där du skär ner det du gillar. Typ paprika, brockoli, ärter, majs, etc, etc. Krydda med salt och peppar. Kanongott. Vill du få upp proteinhalten så i med lite räkor. Eller varför inte koka kycklingen och lägga ner den direkt i såsen...
Använd fantasin!! Du kommer aldrig att växa då du troligen inte får i dig all mat du borde om du ska sitta och truga i dig torr och smaklös mat!!

Anton
2002-04-26, 12:38
Fan, jag tycker att kyckling och ris låter som en dröm. Själv äter jag endast sej + gröna linseer båda helt utan salt + kryddor så klart. Anledningen till detta är att gröna linser ger lägre GI sammt mer protein än ris. Kyckling äter jag inte pga den vidriga djurhållningen som råder.

JJ
2002-04-26, 12:44
Varför inga kryddor Anton? Jag är imponerad av din disciplin, för det lät inte gott ;)

Anton
2002-04-26, 14:10
Det använder jag - på ätardagen ;)

Nä alvarligt så tycker jag linserna blir ännu äkligare med salt och kryddor. Och sen så orkar jag inte stå och laga mat utan det går snabbare att bara koka linser och slänga in sejen i micron.

z_bumbi
2002-04-27, 12:38
"jag linserna blir ännu äkligare "

Anton: Ska du tävla ? Annars förstår jag inte varför du inte äter lite mer varierat.

Anton
2002-04-29, 13:16
Nä jag ska inte tävla. Men med träningen har det alltid varit 100 % seriöst, dvs när jag deffar är det endast linser + grönsaker + tonfisk, sej som gäller. Onödigt och överdrivet, ja visst. Men när man har levt och tränat enligt ett extremt mönster under många år så känns det tillslut som det normala. Det tråkiga är att jag har helt slutat bry mig om hur maten smakar, så även på ätardagen händer det ofta att jag äter linser och sej.

stefannn
2002-04-29, 14:05
Ursprungligen skickat av Anton:
<STRONG>Nä jag ska inte tävla. Men med träningen har det alltid varit 100 % seriöst, dvs när jag deffar är det endast linser + grönsaker + tonfisk, sej som gäller. Onödigt och överdrivet, ja visst. Men när man har levt och tränat enligt ett extremt mönster under många år så känns det tillslut som det normala. Det tråkiga är att jag har helt slutat bry mig om hur maten smakar, så även på ätardagen händer det ofta att jag äter linser och sej.</STRONG>

är det bara mig detta gäller eller måste man inte ha lite av det goda i livet för att ens orka bry sig om bra träning och kosthållning??

mbman
2002-04-29, 18:54
Jag är nog också lite som Anton, kan dock inte påstå att det stör mig. Jag har helt slutat bry mig, eller nja, inte helt, jag försöker åtminstone äta ett mål varje dag som innehåller något "roligt". Men annars äter jag mest för att få i mig näringen och håller mig därför till en proteinkälla + kolhydratkälla + fettkälla per måltid. (Och vitaminer givetvis). Blir helt enkelt enklast så :) Lite tråkigt låter det ju dock, men man vänjer sig!

razores
2002-04-29, 19:55
Håller med både gymmaren och Anton. Jag bryr mig inte speciellt mycket om hur maten smakar. Bara det ger rätt energi till träningen. En del lever för att äta, jag äter för att leva. Det kanske verkar som om hela livet kretsar kring mat när man alltid äter strikt (inte nödvändigtvis under deff) men det är som ovanstående skriver... en vanesak. Människan vänjer sig snabbt och det gör jag med... ;)

[ 29 April 2002: Inlägget har ändrats av: razores ]

Numero1
2002-04-30, 09:08
Till kyckling går det att göra t. ex fettfria tomatsåser med alla möljiga färska kryddor.
Sås på vatten+maizenamjöl+buljong (tärning eller på flaska) el. kryddor curry,paprika,finhackad selleri,spenat,persilja,lök mm mm
Till denna redning funkar även soya.
Till fisk = Citron
Ett annat tips är Senap som höjer dessutom höjer ämnesomsättningen.

Ett annat bra tips är att göra grytor istället för att steka. Det blir inte torrt och kräver inget fett att steka i.
Fiskgrytor är en riktig höjdare. Snabbt, lätt och fettfritt !

Lycka till ! :)