handdator

Visa fullständig version : Hur ska man vila?


addeholm
2010-01-18, 17:11
Hej, jag är en 16 årig kille som har tränat i drygt ett år. Nu vill jag börja träna lite mer seriöst, göra ett ordentligt schema, notera resultat och sådant.

Är det bra att vila en hel vecka ibland, eller räcker det om man bara kör olika muskelgrupper? med mitt schema får varje muskel vila i ca 3 dagar, bör man i alla fall ta en hel veckas vila ibland?

Tack på förhand :)

Bear Grylls
2010-01-18, 17:13
Jag tycker det kan vara skönt ibland att vila en vecka från gymmet om man känner sig lite omotiverad eller trött. Dock så brukar man bli ganska träningssugen igen efter ett par dagar. Så länge du sköter vilan bra i vanliga fall skulle jag inte tro att det skulle behövas någon ytterligare vila utöver det. Kommer ändå bli så att vissa träningspass går bort pga en del oplanerade saker som kan komma upp.

addeholm
2010-01-18, 17:17
Jag tycker det kan vara skönt ibland att vila en vecka från gymmet om man känner sig lite omotiverad eller trött. Dock så brukar man bli ganska träningssugen igen efter ett par dagar. Så länge du sköter vilan bra i vanliga fall skulle jag inte tro att det skulle behövas någon ytterligare vila utöver det. Kommer ändå bli så att vissa träningspass går bort pga en del oplanerade saker som kan komma upp.

Ok tack för svar.

Jag håller med dig. Jag tror inte att man behöver vila en hel vecka för att låta kroppen återhämta sig, OM man sköter mat och vila bra. Men ibland kan man bli less och då är det skönt att vila i några dagar i alla fall

fiskebulle
2010-01-18, 17:22
Personligen tycker jag det är ruskigt skönt att ta 3-7 dagar ifrån gymmet. Jag presterar så fruktansvärt mycket bättre när jag kommer tillbaka att det känns helt värt, hela kroppen går på 100% och det är kanonskönt när allting bara funkar. Jag kanske tar ut en längre vila varannan månad eller så, funkar finfint för mig.

inzie92
2010-01-18, 17:33
felpost