handdator

Visa fullständig version : "spartan" training


Numse
2010-01-18, 15:31
Kollade runt lite på youtube (<3) och kom över några videos där folk visade så kallad spartan workout. Kollade upp det och vad jag fattar så kör man en övning 2 set * 15 rep, byter övning och kör samma, sen en ny övning o.s.v upp till 300 rep (därav ordet spartan..). Samt väldigt kort vila.

Jag vet inte hur känd metoden är, och jag är allt ifrån vällärd vad gäller träning. Men som jag förstår det så är tanken att man skall hålla pulsen uppe hela tiden iom de korta pauserna, och att man skall försöka lägga om sitt program inför varje pass så att man "shocktränar" kroppen. Har testa metoden själv och tycker den funkar ok, men jag vill veta vad ni tycker. Vinnar man något på att träna på det här sättet?

Så här kör jag nu:

Dag 1:
Löpning 30-40 mins. Backträning. Spartan 300 (vart annat set överkropp/Ben).

Dag 2:
Löpning 30-40 mins. Styrka Bröst/Rygg

Dag 3:
Vila (brukar bli så att blyvästen åker på och att jag går ut i en timme eller något i brist på annat att göra)

Dag 4:
Löpning 30-40 mins. Styrka Armar/Axlar

Dag 5:
Vila (-"-)

Hatar att vila så ja brukar som sagt dundra på med gång och blyväst eller löpning. Men men.. är det ett vettigt program? Är den här metoden värd att lägga in? Ger den något? Har som sagt testat, men har svårt att bestämma mig om den ger något. Det är tungt när jag väl kör, men jag känner nästan aldrig av något dagen efter.. har i princip lagt in den för att jag vill ha en rotation på 5 dagar men inte vill vila för mycket mellan styrkepassen.
Går det att optimera programmet?

Tacksam för tips.

/noll koll :smash:

Commando1980
2010-01-18, 15:36
Kollade runt lite på youtube (<3) och kom över några videos där folk visade så kallad spartan workout. Kollade upp det och vad jag fattar så kör man en övning 2 set * 15 rep, byter övning och kör samma, sen en ny övning o.s.v upp till 300 rep (därav ordet spartan..). Samt väldigt kort vila.

Jag vet inte hur känd metoden är, och jag är allt ifrån vällärd vad gäller träning. Men som jag förstår det så är tanken att man skall hålla pulsen uppe hela tiden iom de korta pauserna, och att man skall försöka lägga om sitt program inför varje pass så att man "shocktränar" kroppen. Har testa metoden själv och tycker den funkar ok, men jag vill veta vad ni tycker. Vinnar man något på att träna på det här sättet?

Så här kör jag nu:

Dag 1:
Löpning 30-40 mins. Backträning. Spartan 300 (vart annat set överkropp/Ben).

Dag 2:
Löpning 30-40 mins. Styrka Bröst/Rygg

Dag 3:
Vila (brukar bli så att blyvästen åker på och att jag går ut i en timme eller något i brist på annat att göra)

Dag 4:
Löpning 30-40 mins. Styrka Armar/Axlar

Dag 5:
Vila (-"-)

Hatar att vila så ja brukar som sagt dundra på med gång och blyväst eller löpning. Men men.. är det ett vettigt program? Är den här metoden värd att lägga in? Ger den något? Har som sagt testat, men har svårt att bestämma mig om den ger något. Det är tungt när jag väl kör, men jag känner nästan aldrig av något dagen efter.. har i princip lagt in den för att jag vill ha en rotation på 5 dagar men inte vill vila för mycket mellan styrkepassen.
Går det att optimera programmet?

Tacksam för tips.

/noll koll :smash:


vad är målet med din träning?

Matsa
2010-01-18, 15:40
"The 300 Workout" är inte ett komplett träningsprogram utan ett pass som de gjorde någon enstaka gång som ett test. Här är en gammal tråd om ämnet:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=113156&highlight=spartan

Numse
2010-01-18, 15:45
Ska läsa tråden.

Målet är att bygga samtidigt som jag försöker förbränna fett. Antar att det går lite hand i hand. Men jag löper såpass mycket för att jag vill bli av med det lilla fett jag har på så kort tid som möjligt. Samtidigt som jag vill bygga. Jag vet inte om det är speciellt smart.. är det bäst att göra sig av med underhudsfettet först och sen sluta löpa och bara bygga? Eller är det värt att köra på med både mycket styrka och löpning samtidigt?

Jag är inte intresserad av en body builder kropp, mer fitness. Slim och snygg :) musklerna ska synas och va välformade, men de behöver inte vara gigantiska.

/edit
Alright, träningsmetoden blev ju lagom dissad i den tråden. Hur ska jag träna istället?

ThisIsTheOne
2010-01-18, 16:08
Ska läsa tråden.

Målet är att bygga samtidigt som jag försöker förbränna fett. Antar att det går lite hand i hand. Men jag löper såpass mycket för att jag vill bli av med det lilla fett jag har på så kort tid som möjligt. Samtidigt som jag vill bygga. Jag vet inte om det är speciellt smart.. är det bäst att göra sig av med underhudsfettet först och sen sluta löpa och bara bygga? Eller är det värt att köra på med både mycket styrka och löpning samtidigt?

Jag är inte intresserad av en body builder kropp, mer fitness. Slim och snygg :) musklerna ska synas och va välformade, men de behöver inte vara gigantiska.

/edit
Alright, träningsmetoden blev ju lagom dissad i den tråden. Hur ska jag träna istället?

Jag har inte skitmycket att komma med själv, mer än ett bra råd; kolla nybörjarprogrammet (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454) som z_bumbi skapat.

tsp
2010-01-18, 16:11
Låter ju mest som ett försök att locka folk som tycker filmen 300 var jävligt cool.

Numse
2010-01-18, 16:15
Mm, i princip att slänga in ett rent benpass istället. Det är så jag kört innan, när ja va yngre.

@tsp
Möjligt.. jag är dock inte så naiv att jag trodde de skådespelarna i filmen 300 bara tränat den metoden :> eller använt den alls för den delen.

Matsa
2010-01-18, 16:26
Ska läsa tråden.

Målet är att bygga samtidigt som jag försöker förbränna fett. Antar att det går lite hand i hand. Men jag löper såpass mycket för att jag vill bli av med det lilla fett jag har på så kort tid som möjligt. Samtidigt som jag vill bygga. Jag vet inte om det är speciellt smart.. är det bäst att göra sig av med underhudsfettet först och sen sluta löpa och bara bygga? Eller är det värt att köra på med både mycket styrka och löpning samtidigt?

Jag är inte intresserad av en body builder kropp, mer fitness. Slim och snygg :) musklerna ska synas och va välformade, men de behöver inte vara gigantiska.

/edit
Alright, träningsmetoden blev ju lagom dissad i den tråden. Hur ska jag träna istället?

Löpning är bra för allmänhälsan och det finns mycket positivt med förbättrad ork. Däremot så är inte löpning nödvändigt för att tappa fett, det gör man bäst genom sin diet. Om du vill löpträna så föreslår jag att du gör det så långt ifrån styrketräningen som möjligt, gärna på en dag då du inte styrketränar.

Läs z_bumbis nybörjarprogram som länkades till tidigare, det är en bra utgångspunkt.


Jag är inte intresserad av en body builder kropp, mer fitness. Slim och snygg :) musklerna ska synas och va välformade, men de behöver inte vara gigantiska.

Träningen för att få en sådan kropp skiljer sig inte nämnvärt mot träningen för att få en gigantisk byggarfysik, det tar bara olika lång tid.

Numse
2010-01-18, 16:29
Ok tack. Skummade igenom programmet men såg ingen förklaring till varför jag ska lägga löpningen långt ifrån styrketräningen. Är nyfiken på varför det är så? Är det helt enkelt för att man skall få all energi att gå till styrketräningen och återhämtning för den, istället för att "slösa" på löpning?

Matsa
2010-01-18, 16:34
Ok tack. Skummade igenom programmet men såg ingen förklaring till varför jag ska lägga löpningen långt ifrån styrketräningen. Är nyfiken på varför det är så? Är det helt enkelt för att man skall få all energi att gå till styrketräningen och återhämtning för den, istället för att "slösa" på löpning?

Finns en ganska ny tråd även om det, finns en del förklaringar där:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=142152

Numse
2010-01-18, 16:39
mm skummade tråden. Att löpa direkt efter styrka har jag testat, men det funkar fan inte. Och jag har inte tid att köra två pass om dagen på helt olika tillfällen. Så.. jag får nog köra på som jag gör nu, bara se till att äta ordentligt så att löpningen inte hämmar muskelökningen så värst.

david85
2010-01-18, 17:44
Det är crossfit. Du hittar mkt på www.crossfit.com

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/bP_w_uh1lF8&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/bP_w_uh1lF8&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

Numse
2010-01-18, 20:31
Intressant video, tackar