handdator

Visa fullständig version : Mat efter Invägning?


Gatsu
2010-01-18, 14:51
På lördag har jag tävling i Brottning och kommer väga in ganska tidigt på morgonen. Matcherna kommer starta dryg 2-3h efter invägningen och jag kommer ha bantat ner mig 3kg till 83kg inför matchen, jag kommer alltså va helt tom i magen efter invägningen.

Min fråga är då vad bör jag äta efter invägningen för att kunna prestera på topp?. Jag har laddat med Vitargo och diverse vitaminer, men matfrågan är jag som sagt osäker på.

Tack!

Sniggel
2010-01-18, 16:35
Om det är 2-3 timmar du har på dig så bör du iaf inte äta för mycket. Vitargo är ju bra för att snabbt hinna fylla på förråden lite. Utöver det så antar jag att något lättsmält efter invägning och vitargo-intag (låt det gå några minuter så att vitargon lämnar magsäcken innan du äter) samt kanske något lättsmält till 1-2 timmar före match, bara så du känner att du fått i dig något och blir pigg.
Viktigt att du inte äter så mycket att du blir dåsig eller för ont i magen sen när det väl är match.

Mat du kan äta beror väl lite på vad du brukar äta men något halvflytande kolhydratsrikt skulle jag tro är en bra idé, t ex risgrynsgröt med nån sylt.

TheGodfather
2010-01-18, 18:09
Pulvermos kanske.. lättsmält och mättar ändå hyggligt för stunden.

Gatsu
2010-01-18, 23:04
Om det är 2-3 timmar du har på dig så bör du iaf inte äta för mycket. Vitargo är ju bra för att snabbt hinna fylla på förråden lite. Utöver det så antar jag att något lättsmält efter invägning och vitargo-intag (låt det gå några minuter så att vitargon lämnar magsäcken innan du äter) samt kanske något lättsmält till 1-2 timmar före match, bara så du känner att du fått i dig något och blir pigg.
Viktigt att du inte äter så mycket att du blir dåsig eller för ont i magen sen när det väl är match.

Mat du kan äta beror väl lite på vad du brukar äta men något halvflytande kolhydratsrikt skulle jag tro är en bra idé, t ex risgrynsgröt med nån sylt.

Tack för svaret!.

På mina vitargo påsar står det att jag ska ta en dos vitargo varje dag i 3 dagar innan tävling för bästa prestation. Jag undrar om detta kan påverka min viktnedgång eftersom det tar upp kolhydrater snabbare?

WHITEFOLKS
2010-01-18, 23:22
Om det påverkar dig positivit (ökad prestation pga ökad glykogeninlagring) så kommer det även påverka dig negativt viktmässigt.

Gatsu
2010-01-19, 15:17
Om det påverkar dig positivit (ökad prestation pga ökad glykogeninlagring) så kommer det även påverka dig negativt viktmässigt.

Okey tack!.

Jag bör med andra ord inte dricka vitargo förren efter invägningen..vägde 84.9 i morse så jag ligger ändå ganska bra till..

Sniggel
2010-01-19, 15:23
Aha, trodde du skulle ta vitargon efter invägning enbart. just för att vitargon fyller på dina glykogendepåer och dem depåerna kan väga nåt kg eller två har jag för mig. Men ligger du i fas med din viktnedgång så är det nog ingen fara. Prestationsförmågan är ju förstås viktig så det är dumt att plocka bort vitargon för att snabbt tappa vätska (glykogen+vätska), om det inte behövs.

hangatyr
2010-01-19, 17:34
om du har vätskebantat mkt så skulle jag rekommendera vätskeersättning.
Om brottningstävlingar påminner om SW/BJJ-tävlingar så brukar de ha en tendens att 1: dra ut sjukt mkt på tiden och 2: vara dåligt arrade. Därför bör du äta konstant men lite i taget, eftersom du aldrig vet när det är din tur att matcha. Brukar funka för mig. Men vad ska man äta då, var frågan.

Jag brukar käka vanlig mat. Kanske lite mer kaloririk mat, som är enkel att småäta. Nötterm choklad etc och dricka vatten till det. Men som sagt: småät hela tiden, så att du hela tiden har energi utan att vara proppad i magen.

Gatsu
2010-01-19, 18:51
om du har vätskebantat mkt så skulle jag rekommendera vätskeersättning.
Om brottningstävlingar påminner om SW/BJJ-tävlingar så brukar de ha en tendens att 1: dra ut sjukt mkt på tiden och 2: vara dåligt arrade. Därför bör du äta konstant men lite i taget, eftersom du aldrig vet när det är din tur att matcha. Brukar funka för mig. Men vad ska man äta då, var frågan.

Jag brukar käka vanlig mat. Kanske lite mer kaloririk mat, som är enkel att småäta. Nötterm choklad etc och dricka vatten till det. Men som sagt: småät hela tiden, så att du hela tiden har energi utan att vara proppad i magen.

Det är SW och ja du har rätt i att det kan ta hur lång tid som helst innan det är dags o matcha.. Smart o försöka äta lite hela tiden istället.

Sniggel: Jag hade planerat att ta Vitargo efter invägningen vilket jag ska göra. Men det står på själva Vitargo påsen att man ska ladda upp 3 dagar innan för att prestera som bäst. Men eftersom det då slog mig att det kanske inte är så smart pga vikt nedgången så var jag tvungen att fråga.. Jag går ner bara genom att dricka mycket vatten 3-4dagar innan o drar ner på maten för att inte äta något kvällen innan. Jag ligger på 85kg vanligt så jag behöver inte basta för att ta mig till 83..

Morty
2010-01-19, 19:33
Ja, om man ska carbladda är det en bra idé att göra det över några dagar.

Dock tycker jag bara du ska dra i dig vitargo direkt efter invägning, och sedan lättsmälta saker som syltmacka (vitt bröd), potatismos, etc. Adekvat mängd vatten dessutom, speciellt om du tömmer inför invägningen.

hangatyr
2010-01-21, 10:13
Det är SW och ja du har rätt i att det kan ta hur lång tid som helst innan det är dags o matcha.. Smart o försöka äta lite hela tiden istället.

Sniggel: Jag hade planerat att ta Vitargo efter invägningen vilket jag ska göra. Men det står på själva Vitargo påsen att man ska ladda upp 3 dagar innan för att prestera som bäst. Men eftersom det då slog mig att det kanske inte är så smart pga vikt nedgången så var jag tvungen att fråga.. Jag går ner bara genom att dricka mycket vatten 3-4dagar innan o drar ner på maten för att inte äta något kvällen innan. Jag ligger på 85kg vanligt så jag behöver inte basta för att ta mig till 83..

Gatsu, vad är det för tävling?

Kolhydratladdning känns lite overkill för kanske sammanlagt 30 minuters matchning allt som allt. Tycker jag.

Nelson81
2010-01-21, 10:27
om du ska göra traditionell brottarbantning som vi gjorde på 90-talet (sluta äta och dricka sista veckan samt bastu på det) så ska du inte ta vitargo före invägningen, kolhydrater gör ju att du lägger på dig extra vikt av vätska med. tyckte iden med vätskeersättning var bra ifall du bastat mycket (resorb finns på apoteket tex).