handdator

Visa fullständig version : Grillad kyckling hållbarhet?


Onigiri
2010-01-18, 10:11
Tänkte köpa rätt många färdiggrillade kycklingar på ica och ha i kylskåpet över veckan (eller ev längre) de är redan nedkylda i butiken så de ställs inte in varma i kylen, naturligtvis.

Min fundering är hur lång tid en grillad kyckling står sig i kylskåpet innan den blir direkt "farlig" att äta, om den har grillats idag?

dt06mj2
2010-01-18, 10:47
Allt håller en vecka i kylskåpet är mitt motto, och jag har inte varit magsjuk sedan jag var ett litet barn. Men har tyvärr inga studier som styrker mitt påstående.

Mental
2010-01-18, 13:37
Allt håller en vecka i kylskåpet är mitt motto, och jag har inte varit magsjuk sedan jag var ett litet barn. Men har tyvärr inga studier som styrker mitt påstående.

Testa färsk fisk och butikspackad köttfärs så bör du rätt snabbt bli magsjuk med det måttot :D

dt06mj2
2010-01-18, 13:58
Testa färsk fisk och butikspackad köttfärs så bör du rätt snabbt bli magsjuk med det måttot :D

Fisk är nog faktiskt något jag också gör ett undantag för. ^^


Menar du nötfärs/fläskfärs?
Nötfärs har jag flera gånger haft 5-6 dagar i kylskåpet, med bruten förpackning.

tsp
2010-01-18, 14:16
Tänkte köpa rätt många färdiggrillade kycklingar på ica och ha i kylskåpet över veckan (eller ev längre) de är redan nedkylda i butiken så de ställs inte in varma i kylen, naturligtvis.

Min fundering är hur lång tid en grillad kyckling står sig i kylskåpet innan den blir direkt "farlig" att äta, om den har grillats idag?

Beror väl på. Om en kyckling inte blir såld en dag så packar man om den i ny påse och skriver nytt datum på bara. Har man gjort det typ 2 gånger så håller den ju inte särskilt länge i kylskåpet längre, även om man tror den ska göra det.

Fisk är nog faktiskt något jag också gör ett undantag för. ^^


Menar du nötfärs/fläskfärs?
Nötfärs har jag flera gånger haft 5-6 dagar i kylskåpet, med bruten förpackning.

Äckligt *spy*

Sverker
2010-01-18, 19:26
Beror väl på. Om en kyckling inte blir såld en dag så packar man om den i ny påse och skriver nytt datum på bara. Har man gjort det typ 2 gånger så håller den ju inte särskilt länge i kylskåpet längre, även om man tror den ska göra det.


Nej. Finns ingen butik idag som packar om redan förpackad kyckling.
Det finns ett kvalitetsarbete idag, inom de stora matvarukedjorna, som förhindrar detta.


Det finns riktlinjer idag för hur långt fram man får sätta Bäst före- på kyckling.
Bäst före gäller. Sedan är det upp till dig ifall du sparar kycklingen ytterligare någon dag.

Onigiri
2010-01-18, 20:25
Right. Tack för svar!

F.W.Y.H
2010-01-18, 20:35
Beror väl på. Om en kyckling inte blir såld en dag så packar man om den i ny påse och skriver nytt datum på bara. Har man gjort det typ 2 gånger så håller den ju inte särskilt länge i kylskåpet längre, även om man tror den ska göra det.



Äckligt *spy*

Om det smakar ok och luktar ok så borde det inte vara några problem, speciellt eftersom han inte har blivit sjuk. Fan vad jag stör mig på människor som är överdrivet kinkiga och som då istället kastar mat som är klart ätbar. Det sista var alltså inte menat till dig tsp.

Eddie Vedder
2010-01-18, 22:02
Nötfärs har jag flera gånger haft 5-6 dagar i kylskåpet, med bruten förpackning.

Samma här. Varje gång jag köper det i stort sett. Först 3-4 dagar i kylskåpet, sedan fryser jag in hälften och sedan efter att jag tinat upp det tar det ju ett par dagar tills jag ätit resten.

Eftersom jag köper så mycket. Har ett halvt kg i frysen just nu som redan legat tre dagar i bryten förpackning. När jag sedan tinar upp det lär det ta ungefär lika lång tid innan det sista ätits upp.

Och jag är medveten om att man självklart kan göra storkok osv men jag vill käka nystekt/nykokt sådeså.:D

dt06mj2
2010-01-18, 22:22
Äckligt *spy*

Så länge man har det i en påse så att köttet fortfarande är rött och inte luktar det minsta illa så ser jag inte vad som skulle vara så äckligt.

inZane
2018-07-01, 16:04
Upp på denna, inte helt nöjd med svaren.
Köpte en (varmhållen) i fredags 29:e och på den står det Packdag 29/6 och Bäst före 29/6.

Hur länge äter ni kyckling? Det är ju söndag idag och smakar och luktar som vanligt.

leee
2018-07-01, 16:26
"I kylskåp håller tillagad mat ofta flera dagar, ibland upp till ungefär en vecka. Det är främst temperaturen i kylskåpet som avgör hur länge maten håller och en lämplig kylskåpstemperatur är 4 °C. Vid 4°C håller sig maten fräsch ungefär dubbelt så länge som vid 8 °C. I frysen (-18 °C eller lägre) är hållbarheten mycket längre."
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillagning-hygien-forpackningar/avsvalning-forvaring

vicarious
2018-07-01, 16:29
Viktigt att tänka på är att bäst före är inte samma som sista förbrukningsdag.

Så länge den har förvarats kallt (kylskåp ska ligga runt 4-6 grader) bör den vara helt OK. Något du kan tänka på är att inte återuppvärma den flera gånger om.

Bob90
2018-07-01, 18:06
Viktigt att tänka på är att bäst före är inte samma som sista förbrukningsdag.


+1

Sen så är det ju inget magiskt som händer med maten omedelbart då sista förbrukningsdatumet har passerat, men då får man verkligen laga maten på egen risk :p

Sverker
2018-07-01, 18:11
Upp på denna, inte helt nöjd med svaren.
Köpte en (varmhållen) i fredags 29:e och på den står det Packdag 29/6 och Bäst före 29/6.

Hur länge äter ni kyckling? Det är ju söndag idag och smakar och luktar som vanligt.

Det kritiska är nedkylningen från 60°C till < 8°C. Fick du ned kycklingen i temperatur på någon timme håller den flera dagar i kylskåpet. Låg kycklingen i bagageluckan på bilen under eftermiddagen och i hallen, när du kommit hem, en lång stund är kycklingen mer tveksam.

inZane
2018-07-02, 14:58
Tack alla, måndag idag och fortfarande okej så jag kör hårt på snabb nedkylning i framtiden också då!