handdator

Visa fullständig version : Jordnötsmör diet


freddeL
2010-01-17, 23:14
Tjena, går in i deff den 25:e januari och känner mig faktiskt riktigt taggad. Jag har tänkt köra en vanlig deff (för mig iaf) som innebär att inte äta mer skit, lika mycket och att träna hårdare.

MEN

Jag har hört bla från en polare om jordnötsmör dieten som tydligen också ska vara riktigt effektiv, att man ska kunna tappa en massa vikt och fett men inte nödvändigtvis tappa i muskler.

Finns det någon trovärdighet i detta eller är det för bra för att vara sant?

WHITEFOLKS
2010-01-17, 23:16
Den är inte bättre (antagligen bra mycket sämre) än att äta lika mycket protein och kcal från annan mat.

Enda den har som fördel är väl att den är väldigt "enkel".

Dykan
2010-01-17, 23:21
Körde JS-diet förra året och ska göra det snart igen. Tycker den fungerar riktigt fint. Men den är inte magisk.

Det är väl en ketogen diet som vilken som helst. men med fördelen att den är mycket enkel att portionera.

siimon89
2010-01-17, 23:25
Det är väl en ketogen diet som vilken som helst. men med fördelen att den är mycket enkel att portionera.

Jordnötter innehåller väl drygt 14g kolhydrater per 100g. Om man då har en diet baserat på det borde man väl komma upp i 50+ kolhydrater om dagen utan problem. Borde man inte ha lämnat det ketogena stadiet då? Jag är mest nyfiken.

Nelli
2010-01-17, 23:46
Inte ketogen, du äter alldeles för mycket protein (pulver) för det + jordnöts smör (som sagt kolhydrater) :)
Sen är jordnötssmörs fettkvalitén inte den bästa.

siimon89
2010-01-18, 00:09
Inte ketogen, du äter alldeles för mycket protein (pulver) för det

En ketogen diet har ingenting med proteiner att göra. Snarare att kolhydratsintaget är tillräckligt lågt för att kroppen ska tvingas bränna fetter som primär energi.

Sniggel
2010-01-18, 01:20
En ketogen diet har ingenting med proteiner att göra. Snarare att kolhydratsintaget är tillräckligt lågt för att kroppen ska tvingas bränna fetter som primär energi.

Tillräcklig mängd protein och det bildas tillräckligt mycket glukos från proteinet så att dieten inte längre blir ketogen.
Så jo det har även med proteinmängd att göra.

edit: jordnötssmör har för övrigt en dålig/usel proteinkvalité också så det känns dumt att basera en större mängd av sin mat på jordnötter.

Nelli
2010-01-18, 03:00
:) Tack, ja kroppen är smart och kan tillverka egna kolhydrater av proteinet!
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3993234&postcount=4

Eddie Vedder
2010-01-18, 08:53
edit: jordnötssmör har för övrigt en dålig/usel proteinkvalité också så det känns dumt att basera en större mängd av sin mat på jordnötter.

Just den bedrövliga proteinkvalitén är ju dessutom en faktor som eventuellt kan påverka omfattning av glukoneogenes. Att en stor del av ens protein utgörs av ett så dåligt protein borde ju logiskt innebära att mer aminosyror oxideras till glukos än mer kvalitativa proteiner. Lite spekulation bara.:)

En annan faktor som kanske får JS-dieten att svårare bli ketogen borde ju ha med det hyfsat stora intaget av vassledrinkar också. Mycket insulinpåslag där.

En viss mängd kolhydrat från jordnötssmöret, mycket protein totalt sett, stor andel dåligt protein (där mer kanske blir energi) samt en stor del av det kraftigt insulinogena vasslet. Det sammantaget lär knappast gör JS-dieten ketogen.

pclillen
2010-01-18, 09:29
är du sugen så kör på det annars gör en vanlig..
Skulle inte bry mig så mkt om vad dem här sa tbh, alla är ju så jävla opti-kåta så det är sjukt..
Tror inte du ser större skillnad på denna diet än jämfört med en vanlig i vilket fall som helst.

Nelli
2010-01-18, 10:33
Men snälla rara, han frågade ju om synpunkter och sen kom påståendet om det var en ketogen diet.
Visst är det bara att köra på det om ts vill, det är bara att prova sig fram :) Men om man frågar om synpunkter får man svar...

siimon89
2010-01-18, 10:37
Tillräcklig mängd protein och det bildas tillräckligt mycket glukos från proteinet så att dieten inte längre blir ketogen.
Så jo det har även med proteinmängd att göra.



Ketoner är väl läget då protein omvandlas till glucogen och fett är den primära energikällan?

"When you consume a diet very low in carbohydrates, the body responds to the significantly lowered levels of blood sugar by flipping the switch to another power source. The body converts fatty acids in the liver to ketones. Ketones, then, become the main energy source as long as blood sugar levels remain low."
Mark Sisson

Zera
2010-01-18, 10:55
freddeL: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=141210

Sniggel
2010-01-18, 13:44
[QUOTE=siimon89;4112207]Ketoner är väl läget då protein omvandlas till glucogen och fett är den primära energikällan?


Följande:
"The body converts fatty acids in the liver to ketones"

Blir svårt när följande inte inträffar:
"When you consume a diet very low in carbohydrates"

Speciellt inte som proteinintaget är så högt att stor omvandlig till glukos kan ske i kroppen. Samt då att jordnötter faktiskt innehåller en viss mängd kolhydrater som i sig kan motverka ketos.

Edit: Har för mig att man brukar ha vissa riktlinjer om att kolhydratsintaget ska ligga nånstans under 50g per dag (givetvis beroende på person och aktivitet) samt att fett bör bestå av kanske 50-55% av det totala energiintaget som minst. Detta för att dieten ska kunna bli ketogen i nån utsträckning.
Hur ser sammansättningen ut på JS-dieten?

siimon89
2010-01-18, 13:55
Edit: Har för mig att man brukar ha vissa riktlinjer om att kolhydratsintaget ska ligga nånstans under 50g per dag (givetvis beroende på person och aktivitet) samt att fett bör bestå av kanske 50-55% av det totala energiintaget som minst. Detta för att dieten ska kunna bli ketogen i nån utsträckning.
Hur ser sammansättningen ut på JS-dieten?

Japp, det tycker jag låter mer bekant. Därav var jag kritisk till att jordnötsdieten skulle behålla kroppen i ketos.

Sniggel
2010-01-18, 13:57
Ok, hittade ett upplägg för JS-dieten och antar att det är "den officiella":

3,0g Jordnötssmör/kg kroppsvikt och 1,8g-2,5g vassleprotein/kg kroppsvikt per dag (proteinmängden beror på hur aktivitetsgrad och hur pass vältränad man är).

Det blir för mig:

225g jordnötssmör (antar att det är sockerfri jordnötssmör, alltså jordnötter med liten mängd tillsatt olja och eventuellt salt)

Sen tar jag och räknar på 2g vassleprotein/kg för att vara snäll och ge dieten en chans att bli ketogen, trots att jag är rätt vältränad. det blir då 150g vassleproteinpulver.

Uträknat får jag att det blir:

Protein 180g (varav 61g är jordnötsprotein)
Fett 121g
Kolhydrater 30g

E% fett 56%

Inte så illa iofs. Ni andra som är mer kunniga får väl kommentera om jag har något fel i mitt föregående inlägg för det här ser ut att kunna funka enligt de kriterier jag ställde upp.

freddeL
2010-01-18, 14:20
Man får tacka så hemskt mkt för hjälpen!

Efter att ha läst igenom alla svar jag fått så känns det nog som att det blir en vanlig lång deff :) Är faktiskt riktigt peppad på att börja.

Är ca 190 cm lång och väger just nu 100 kg (ungefär). Målet blir väl att tappa en tio kilo fram till juni också får man väl se hur man ser ut då =)

Tusen tack för hjälpen, lär nog återkomma snart med ett deffupplägg som ni gärna får ha åsikter på!

Sniggel
2010-01-18, 14:30
Kanske ska inflika vad jag tycker om JS-dieten också och inte bara huruvida den är ketogen eller ej :P

Jag tycker upplägget är mediokert. Det ger säkerligen resultat om det skapar ett underskott, och proteinintaget är åt det höga hållet.

De största nackdelarna tycker jag är:
* Ej välkomponerad näringsmässigt. Där är en massa luckor i näringsprofilen, mineraler och vitaminer lär saknas, fettsyreprofilen är kass fast å andra sidan tar man även omega-3 och vitamintabletter till denna diet vilket antagligen väger upp en hel del.
* De båda livsmedlena jordnötssmör och vassleprotein är inte speciellt mättande. Har man inga problem med att följa dieten så kanske det inte gör så mycket men det finns smartare val.
* Vassle är snabbt men blandas det med jordnötssmöret så tas det upp långsammare så det kanske tar bort en av svagheterna med dieten.

"Ägg-dieten" hade slått denna diet med hästlängder, både närings-, keto-, mättnads- och "proteinkvalitémässigt" och då pratar jag om att enbart äta ägg (24st) för en sådär 1900 kcal (i mitt fall). För jag antar att anledningen till att man väljer en diet som JS-dieten är för att man vill ha något som är enkelt att följa.

pclillen
2010-01-18, 17:58
Men snälla rara, han frågade ju om synpunkter och sen kom påståendet om det var en ketogen diet.
Visst är det bara att köra på det om ts vill, det är bara att prova sig fram :) Men om man frågar om synpunkter får man svar...

weak spot? Klart man får lägga fram sina och jag lade fram mina, sen hackar du på att jag tycker folk är lite för opti kåta här och kan få det att låta som de som inte är optimalt är dåligt? Och ja det är ju så flertalet här får allt att låta, oavsett va det handlar om.

Om TS vill ha en j*vligt bra diet/upplägg så läs the ultimate diet 2.0 av lyle mcdonald, dock så kan ja säga att det inte är det bästa för nybörjare men bra skit är det.

Anton Fräs
2010-01-18, 18:10
weak spot? Klart man får lägga fram sina och jag lade fram mina, sen hackar du på att jag tycker folk är lite för opti kåta här och kan få det att låta som de som inte är optimalt är dåligt? Och ja det är ju så flertalet här får allt att låta, oavsett va det handlar om.

Om TS vill ha en j*vligt bra diet/upplägg så läs the ultimate diet 2.0 av lyle mcdonald, dock så kan ja säga att det inte är det bästa för nybörjare men bra skit är det.

Faktum är att JS dieten är mer eller mindre skräp. Usel kvalité på både fett och protein i JS. Dessutom mättar varken JS eller whey bra, samt att brister på mikronutrienter kommer komma som ett brev på posten. Det handlar inte om "opti onani", det handlar om att vara efterbliven och gå på aftonbladet diet.

Eddie Vedder
2010-01-18, 21:29
weak spot? Klart man får lägga fram sina och jag lade fram mina, sen hackar du på att jag tycker folk är lite för opti kåta här och kan få det att låta som de som inte är optimalt är dåligt? Och ja det är ju så flertalet här får allt att låta, oavsett va det handlar om.

Om TS vill ha en j*vligt bra diet/upplägg så läs the ultimate diet 2.0 av lyle mcdonald, dock så kan ja säga att det inte är det bästa för nybörjare men bra skit är det.

Att resonera kring huruvida en kost är ketogen eller ej har inget med "optikåthet" att göra.

Nelli
2010-01-18, 22:20
ledsen att du tror att jag hackade på dig

till TS, jag tror du har fattat rätt beslut :) Lycka till!

pclillen
2010-01-18, 23:59
Att resonera kring huruvida en kost är ketogen eller ej har inget med "optikåthet" att göra.

Iofs aldrig sagt något emot det? .. Jag vet sj när man kommer in ketosis och det var aldrig det jag syftade på. Flertalet har en negativ klang så fort det inte innefattar allt och är så bra somd et går typ.

Ang kvalitén så har jai nte nämnt något om det direkt, menar att man får nog snarlikt resultat som med andra dieter om man inte är på elitnivå etc. Och så väger man upp fettet med omega-3. Mättnaden nämnde jag aldrig. och bryr jag mig inte om.

WHITEFOLKS
2010-01-19, 00:01
Viktmässigt får du nog samma effekt ja, det är ju mer en fråga om "hälsomässigt".

Lite som du kan äta bara hallonbåtar och vassle och gå ner i vikt.

pclillen
2010-01-19, 07:36
Viktmässigt får du nog samma effekt ja, det är ju mer en fråga om "hälsomässigt".

Lite som du kan äta bara hallonbåtar och vassle och gå ner i vikt.

sen kan man fråga sig hur illa de är o vara "ohälsosam" i 8 veckor? Men som sagt så rekommenderar jag inte folk att köra denna utan det som känns rätt och bra för den personen. :)

Eddie Vedder
2010-01-19, 09:30
Flertalet har en negativ klang så fort det inte innefattar allt och är så bra somd et går typ.

Tvärtom. Oftare negativ klang när någon tror sig veta det optimala och propagerar religiöst för detta.

Jag tycker att förslag om en allmänt sund kost är att vara MINDRE optikåt än att nitiskt följa ett konkret upplägg måste jag säga. Men vi har väl olika syn på det antar jag.

Hysteric
2010-01-19, 15:41
Alltså, hur fasen ska man kunna köpa sådär mycket jordnötssmör? 250g om dagen, det jordnötssmör som Sid Knutsson säljer står det att en burk innehåller ungefär 360g,.. Blir alltså en ny burk varannnan dag? En burk kostar ju 70kr?

snarlik
2010-01-19, 15:55
70 kr var väl att ta i? Good old Skippy är betydligt billigare.

Jag tror att 70 kr/dagen inte är långt från vad genomsnittet på Kolo lägger på mat. Många lägger nog mer...

Sen finns det ju vissa här som inte har åldern för att flytta från mor och far, och därav borde inse hur bra de har det med konstant fylla kylar (tittar bistert på morötterna och fetaosten som befolkar min kyl)

Anton Fräs
2010-01-19, 16:21
Om man nu ska köra den här dieten kan man åtminstonde äta jordnötssmör som enbart består av jordnötter, olja, salt och inte skippy som dessutom innehåller socker.

Ristretto
2010-01-19, 16:45
Det lär ju vara smart att göra eget jordnötssmör om man ska köra denna diet.

Hysteric
2010-01-19, 17:00
70 kr var väl att ta i? Good old Skippy är betydligt billigare.

Jag tror att 70 kr/dagen inte är långt från vad genomsnittet på Kolo lägger på mat. Många lägger nog mer...

Sen finns det ju vissa här som inte har åldern för att flytta från mor och far, och därav borde inse hur bra de har det med konstant fylla kylar (tittar bistert på morötterna och fetaosten som befolkar min kyl)

Som du ser skriver jag om ett visst js. som verkar vara "optimalt" för js-dieten. Skippy innehåller troligen allt för mycket socker.

Sniggel
2010-01-19, 17:21
Det lär ju vara smart att göra eget jordnötssmör om man ska köra denna diet.

Jepp.

1kg jordnötter för 40kr kanske, går o hitta på netto. Ner i mixern, mixa lääänge (tills den naturliga oljan kommer ut), tillsätt eventuellt lite rapsolja.

225g jordnötssmör om dagen blir då en kostnad på ungefär 10kr.

pclillen
2010-01-20, 10:34
Tvärtom. Oftare negativ klang när någon tror sig veta det optimala och propagerar religiöst för detta.

Jag tycker att förslag om en allmänt sund kost är att vara MINDRE optikåt än att nitiskt följa ett konkret upplägg måste jag säga. Men vi har väl olika syn på det antar jag.

Mjo vi har väl det i sådana fall :) (jag tycker i det här fallet att allmännare kost är som sagt bättre :P )

Eddie Vedder
2010-01-20, 12:20
Mjo vi har väl det i sådana fall :) (jag tycker i det här fallet att allmännare kost är som sagt bättre :P )

Om du tycker så som du skriver i det fetmarkerade ÄR vi ju överens och inte oense. Jag menar att JS-dieten inte är nödvändig på något sätt att krångla med och anser även att den har näringsmässiga brister.

Och det var ju vad du kallade för "optikåthet" nyss.;)

Hedztrem
2010-02-11, 10:56
Jag har kört jsdieten i snart 4veckor nu, efter 1.5v gick jag ner 3kg... säkert mycket vätska men något har hänt iaf, har inte vägt mig på sistone. Har några kompisar som blivit av med bra mycket fett och fått behålla musklerna. Vi alla är enliga om dessa saker iaf. Man är mätt, man är pigg, träningen går bra, magen är i bra skick.

Man slipper laga mat hela tiden och man lär sig uppskatta vanlig mat igen. Uppladdningdagen på 36h när du ska äta x kolhydrater för att fylla på glokygenlagrerna är nice. Är väldigt förvånad att jag ser så mycket negativt om denna diet på denna tråd.

Såg även något om att kolhydratmängden kommer överskrida 50g på en dag, det är väl ändå 100g som är gränsen i ketosdiet? Och med det egologiska smöret jag äter blir inte ens 50g/dag. Sen äter man ju multivitamin och omega-3 tabletter för att få i sig det som saknas.

Vars går gränsen för mycket protein per dag då? Som några av ni skriver, Alla ställen man läser om lågkolhydratkost så ska det in mycket protein. har aldrig sett någon maxgräns.

mikaelj
2010-02-11, 11:16
Såg även något om att kolhydratmängden kommer överskrida 50g på en dag, det är väl ändå 100g som är gränsen i ketosdiet? Och med det egologiska smöret jag äter blir inte ens 50g/dag. Sen äter man ju multivitamin och omega-3 tabletter för att få i sig det som saknas.

Det är en skala. Många är inte i ketos på 50g kolhydrater/dygn, särskilt om de samtidigt äter mycket protein, då glukogena aminosyror också omvandlas till glukos. Får testa dig fram.

Vars går gränsen för mycket protein per dag då? Som några av ni skriver, Alla ställen man läser om lågkolhydratkost så ska det in mycket protein. har aldrig sett någon maxgräns.

Nej, lågkolhydratkost behöver inte betyda mycket protein.

Hedztrem
2010-02-11, 12:55
Hmm okej, å hur sjutton ska man veta det då? =) jamen syftet att äta mycket protein är väl att minska så lite i muskelmängd. Är ingen expert och jag skriver bara det jag läst och fått uppfattning ifrån på andra ställen, blir bara så ställd att överallt läser man typ motsatsen vad som sägs här

Sniggel
2010-02-11, 13:20
Japp, rätt angående proteindelen. Men ett högt proteinintag motverkar ketos helt klart. Sen är det ju förstås långt ifrån nödvändigt att vara i ketos för att bli av med fett. Det påstås att det eventuellt är effektivare då ämnesomsättningen blir ineffektiv då det kostar en del energi att bilda ketonkropparna, vilket hjälper en med att förbruka energi och gå ner i vikt.

mikaelj
2010-02-11, 13:30
Hmm okej, å hur sjutton ska man veta det då? =)

Man mäter upp det i urin, eller ännu bättre, blod.

jamen syftet att äta mycket protein är väl att minska så lite i muskelmängd. Är ingen expert och jag skriver bara det jag läst och fått uppfattning ifrån på andra ställen, blir bara så ställd att överallt läser man typ motsatsen vad som sägs här

Ingen motsäger det. Bara att ketos inte uppnås vid ett för högt proteinintag.

Se http://www.bodyrecomposition.com/nutrition/ketosis-and-the-ketogenic-ratio-qa.html

chrilledude
2010-02-11, 13:39
Det är ju ca 600kcal/100g jordnötssmör, då kan man ju inte äta så jäkla mycket ändå?

Fattar inte dieten riktigt heller, ska man BARA äta jordnötssmör och proteinpulver eller? ;S

mikaelj
2010-02-11, 13:46
Ja, och fiskolja och multivitamineraltablett.

Fråga Google om du fortfarande inte förstår.

Kischen
2010-02-11, 14:00
Ja, och fiskolja och multivitamineraltablett.


Skön kompromiss där :Virro

Hedztrem
2010-02-11, 14:00
Fattar inte dieten riktigt heller, ska man BARA äta jordnötssmör och proteinpulver eller? ;S

Japp samt det mikaelj skrev. Sen har du ju ätardag på 36h 1gång i veckan när du äter kolhydrater i sinne.

mikaelj:
Hmm ok, mycket text det där orkade inte läsa allt. Jag har beräknat min smörmängd och protein mängd med hjälp av dessa 2sidor.
http://www.fitnessguru.se/js-dieten/
http://www.halso.info/74.html

Käkar nu ca 270g smör och ca 180g protein per dag

WHITEFOLKS
2010-02-11, 14:11
dvs cirka 2400kcal / dag.

Kan man nog äta bra mycket roligare och "nytttigare" för :D

Kischen
2010-02-11, 14:12
För att sammanfatta.

Proteinet är för dåligt, komplettera med vassle
Fettet är för dåligt, komplettera med omega3
Vitaminer & mineraler är för dåligt, komplettera med tablett.

Ser ju mycket bättre ut än att äta en vanlig balanserad kost.

chrilledude
2010-02-11, 14:19
All right, mitt kaloribehov är ~2300kcal. Så om jag käkar vi säger

200g JS, 126g protein, ~1300kcal. Samt 3dl proteinpulver = 450kcal

Så blir det 1750kcal (Dock inte räknat mina tillskott, tar omega3 tre gånger om dagen osv)

Man lär dock tröttna sjukt fort.

Hedztrem
2010-02-11, 14:26
Mer protein är väl ändå för att det i smöret är långt ifrån tillräckligt.


När man äter lågkolhydratkost är väl inte kcal så viktigt eftersom kroppen funkar på ett annat sätt? proteinet kan ju inte förvandlas till fett bl.a
Hela grejen att göra denna diet är ju att få behålla muskelmassan och minska enbart i fett vilket är ruggigt svårt med t.ex kcal underskott.?

Jag är inne på 4:e veckan som sagt och är inte alls less.

WHITEFOLKS
2010-02-11, 14:32
Fördelen som dieten har är att den är väldigt simpel och begränsad.

Eftersom den är så begränsad så är det för många lättare att hålla sig till den. Äter man bara jordnötssmör och proteinpulver så behöver man aldrig göra några övervägningar hur man ska passa in X och Y i dieten utan man äter det som är förutbestämt.

Dock skulle man i princip lika gärna kunna göra ett kostschema på 2000kcal där man äter precis samma sak till frukost varje dag osv. Antagligen skulle det vara bättre.

Hedztrem
2010-02-11, 14:42
Joo den är ju väldigt simpel.

Jag har bara prövat 1 diet före denna och det var att räkna kcal.
Jag gick ner 11kg av det. Nu ville jag pröva något annat denna gång och så har jag hört så mycket om att man kan förlora fettet utan musklerna ryker för kroppen funkar på ett annat sätt under ketosdiet. Den tar energin från fettet eftersom det inte finns några kolhydrater att ta ifrån bl.a. Men nu verkar så många tycka denna diet suger och har brister osv osv så man är ju inte lika peppad att fortsätta. Kanske dax att pröva vanlig lchfdiet istället

WHITEFOLKS
2010-02-11, 14:55
Antagligen så hamnar du inte i ketos oavsett eftersom du äter så mycket protein och en hel del kolhydrater trots allt. Sen är det inget magiskt med ketos heller, du kanske kan äta lite mer kcal än under blanddiet men det är nog inga större skillnader.

Indirekt så är js-dieten baserad på kcal också, bara att han ger dig mängder med js och protein istf ett antal kcal.

Den funkar ju med största sannolikhet, du kommer nog gå ner i vikt. Dock får du antagligen inte bästa möjliga resultat med den men det är en helt annan fråga.

LCHF är inget "speciellt" det heller när det kommer till viktnedgång. Fördelen som ev. kan finnas är att det kanske är lättare att hålla sig mätt men med samma mängd kcal kommer du antagligen få i princip samma viktnedgång.

Den stora skillnaden mellan olika dieter är att olika människor har olika lätt att följa de. De allra flesta funkar dock om man bara följer de och ger oftast i princip samma resultat.

Sniggel
2010-02-11, 14:58
Bra sammanfattat Kischen ;)

Jordnötssmörsdieten i ett nötskal.

mikaelj
2010-02-11, 15:07
LCHF är inget "speciellt" det heller när det kommer till viktnedgång. Fördelen som ev. kan finnas är att det kanske är lättare att hålla sig mätt men med samma mängd kcal kommer du antagligen få i princip samma viktnedgång.

Den stora skillnaden mellan olika dieter är att olika människor har olika lätt att följa de. De allra flesta funkar dock om man bara följer de och ger oftast i princip samma resultat.

Såvida du inte är sjuk. Då tror jag att lågkolhydratkost är bättre.

Kanske dax att pröva vanlig lchfdiet istället

En typisk matdag i mitt liv. Periodisk fasta/"Warrior Diet", ungefär.

* frukost/lunch: ½-1 dl mjölk vid vardera tillfälle, i mjölk

* förrätt (18-19-tiden): någon av:
-- 500-750g blomkål/broccoli/morot med kesella/creme fraiche/dijondip
-- 200-300g surkål, creme fraiche
-- blandsallad

* huvudrätt (19-20-tiden), något av:
-- halvkilo fullfet köttfärs, creme fraiche
-- en ugnsgrillad kyckling
-- halvkilo ost
-- äggröra på trekvarts kilo ägg (~10 st) dränkta i smör

* efterrätt (20-21-tiden), något av:
-- musli på fibrex (1 dl)/kruskakli (2-3 dl)/solrosfrön (½ dl)/kokosrasp (½ dl), hackade mandlar (näve), kanel, sötströ, kesella, yoghurt
-- keso (250-500) och jordnötssmör (några matskedar)

Något högprotein och högkolhydrat, men som tränande icke-diabetiker går det nog bra. Så skulle det kunna se ut.

Hedztrem
2010-02-11, 15:07
Okej, nu har man blivit lite klokare.. ska kanske återgå till mitt kcal räknande då som är lite jobbigare men riktigt effektivt. Hade bara fått för mig att lchfdieter var bättre på att behålla muskelmassa p.g.a. allt protein du äter. mer än andra dieter.

mikaelj
2010-02-11, 15:09
Okej, nu har man blivit lite klokare.. ska kanske återgå till mitt kcal räknande då som är lite jobbigare men riktigt effektivt. Hade bara fått för mig att lchfdieter var bättre på att behålla muskelmassa p.g.a. allt protein du äter. mer än andra dieter.

Enligt Dan Duchaine (BODYOPUS) hjälper det inte att öka proteinmängden vid ett större energiunderskott än 10%, om du fortfarande följer SNRs rekommendationer. Eller med andra ord, >10% energiunderskott funkar lågkolhydrat kost, helst ketogen, bäst.

Kischen
2010-02-11, 15:36
När man äter lågkolhydratkost är väl inte kcal så viktigt eftersom kroppen funkar på ett annat sätt?


Nej, du kommer inte ifrån kcalräknandet beroende på vad du väljer att äta. En modern myt.

mikaelj
2010-02-11, 15:47
Nej, du kommer inte ifrån kcalräknandet beroende på vad du väljer att äta. En modern myt.

Inte helt sant. Envist fett mobiliseras bäst på lågkolhydratkost.

chrilledude
2010-02-11, 15:50
Fördelar med JS-Dieten

* Du är alltid mätt
* Du får äta jordnötssmör hela dagarna
* Du går ner i vikt och fettvikt extremt snabbt
* Du har en väldigt liten “överkompensationsinlagringseffekt” mot andra snabbdieter
* Du krymper magsäcken snabbt och efter dieten kommer du inte vilja äta lika mycket
* Du kan ha med dig alla mat för hela dagen i en liten handväska
* Du behöver inte tömma plånboken för att påbörja någon ny “superdiet”

Stämmer dessa? Särskilt dem jag har gjort med fet text?

Kischen
2010-02-11, 15:51
Inte helt sant. Envist fett mobiliseras bäst på lågkolhydratkost.

Envist fett? Menar du att man går ner mer i fettmassa om man utesluter kolhydrater men äter isokaloriskt?

mikaelj
2010-02-11, 15:51
Magsäcken krymper när du äter mindre volym mat, naturligtvis. Inget magiskt med js-dieten, utan valfri energität kosthållning hade gett samma effekt.

Går ner i vikt och fettvikt extremt snabbt är ganska subjektivt. Jag går inte ned extremt snabt på js-dieten...

mikaelj
2010-02-11, 15:53
Envist fett?

"Envisa fettceler" har dålig blodtillförsel samt få receptorer för det hormon som har till uppgift att frisätta lagrat fett.

Menar du att man går ner mer i fettmassa om man utesluter kolhydrater men äter iskaloriskt?

Du går ned fördelaktigare, i alla fall. Istället för att ta av lättrörligt fett (t ex ansiktet) kanske du äntligen blir av med fettet på magen/låren/etc. som annars försvunnit sist.

Kischen
2010-02-11, 15:57
"Envisa fettceler" har dålig blodtillförsel samt få receptorer för det hormon som har till uppgift att frisätta lagrat fett.



Du går ned fördelaktigare, i alla fall. Istället för att ta av lättrörligt fett (t ex ansiktet) kanske du äntligen blir av med fettet på magen/låren/etc. som annars försvunnit sist.

Låter lite godtyckligt, är det där något märkbart ens. Så jag tappar lite mer fett runt love handles men har procentuellt mer fett kvar runt tuttisarna istället typ ;)

mikaelj
2010-02-11, 16:16
Låter lite godtyckligt, är det där något märkbart ens. Så jag tappar lite mer fett runt love handles men har procentuellt mer fett kvar runt tuttisarna istället typ ;)

Mer att du inte har så mycket fett på kroppen, men det du har ligger på ett och samma ställe och vill inte försvinna.

http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/why-is-stubborn-fat-stubborn.html

Specifik information om hur det relaterar till kolhydrater hittar du i SFS, Ultimate Diet 2.0 eller Dan Duchaines BODYOPUS. (lågkolhydratkost är lösningen)

Kischen
2010-02-11, 16:23
Faktum kvarstår dock, man behöver räkna kcal oavsett kolhydrater eller inte Punkt

Sniggel
2010-02-11, 21:17
Envist fett är nog inte något man behöver tänka på om man inte ska tävla. Som mikaelj säger så har de en annan fördelning av receptorer vilket gör det svårare att frisätta fett från de depåerna. För att underlätta detta kan det krävas en cocktail av stimulin som t ex bl a adrenalin (från intensiv träning) och låga nivåer insulin (får t ex lågkolhydratkost), om jag minns rätt.
Dock är det nog rätt lätt att lagra in fett där igen i dessa depåer.

Det är knappast något som gör någon skillnad i en vanlig deff.

Gila
2010-03-01, 21:48
Hur mycket påverkar den dåliga protein kvaliten? Blir det ens en märkbar skillnad i resultatet i slutändan?
Och angående de dåliga fetterna är det för det är mycket omega 6 och lite omega 3? Isånafall borde man när man gör egen jordnötssmör kunna använda linfröolja för att på så sätt få mer omega 3...
Sedan är väl själva huvudgrejen med denna diet att den är så enkel, man behöver inte stå och laga mat och det är enkelt att väga upp och packa ner jordnötssmöret.

WHITEFOLKS
2010-03-01, 22:02
Du kan nog använda kokosflingor ist om du vill ha det jättenkelt.

Gila
2010-03-01, 22:44
Du kan nog använda kokosflingor ist om du vill ha det jättenkelt.

Okej, du var jätterolig nu men skulle uppskatta ifall du kunde skriva nånting som faktiskt har med mitt inlägg eller dieten att göra...
Eller du kanske menar att folk som vill testa denna diet ska testa äta bara kokosflingor istället?

Eddie Vedder
2010-03-01, 22:48
Hur mycket påverkar den dåliga protein kvaliten? Blir det ens en märkbar skillnad i resultatet i slutändan?

Läs tråden. Det är ju betydligt mer proteinkällor än så.

Gila
2010-03-01, 22:57
Läs tråden. Det är ju betydligt mer proteinkällor än så.

Var lite otydlig men tänkte ifall man t.ex. skulle utesluta protein drinkarna och enbart få sitt protein från jordnötssmör, skulle den dåliga protein kvaliten då spela någon stor roll eller blir det inte ens märkbar skillnad i längden?

WHITEFOLKS
2010-03-01, 23:01
Om du bara skulle få protein från jordnötssmör så skulle inte det vara bra.

King Grub la upp en tråd som hanterade en studie där de bland annat hade ätit bara jordnötsprotein och det var inte bra för diverse saker.

Ristretto
2010-03-02, 09:23
King Grub la upp en tråd som hanterade en studie där de bland annat hade ätit bara jordnötsprotein och det var inte bra för diverse saker.

Den studien var ju inte gjord på människor...

WHITEFOLKS
2010-03-02, 11:07
Nej den var inte gjord på människor men det är ju inte så otroligt att även människor skulle få "dåliga" effekter av att BARA äta protein från jordnötter.

Problemet är att många har dragit någon sorts slutsats att jordnötter är dåliga nu, oavsett förhållanden. Studien handlade ju om att BARA äta jordnötsprotein, inte att äta jordnötter.

i_disaster
2010-03-13, 19:51
minst[/B]. Detta för att dieten ska kunna bli ketogen i nån utsträckning.
Hur ser sammansättningen ut på JS-dieten?

Jag har kört js dieten ett tag och min sammansättning ser ut som följer:

Fett 15g från vassleprotein + 140 g från js = 155 g
Kolhydrater 9,25 g från vassleprotein + 35,1 g från js = 44,35 g
Protein 140 g från vassleprotein + 78,3 g från js = 218,3 g

Ristretto
2010-03-13, 20:39
Jag har kört js dieten ett tag och min sammansättning ser ut som följer:

Fett 15g från vassleprotein + 140 g från js = 155 g
Kolhydrater 9,25 g från vassleprotein + 35,1 g från js = 44,35 g
Protein 140 g från vassleprotein + 78,3 g från js = 218,3 g

Hur tycker du dieten funkar då?

Hedztrem
2010-03-14, 17:20
Hur tycker du dieten funkar då?

Nu fråga du ju inte mig men jag blev då inte imponerad när jag körde jsdieten.
4veckor totalt ingen viktnedgång....

Efter 12dagar så vägde jag 3kg mindre och orken första veckan va prima.
2:a veckan så kändes bristen av kolhydrater och det gick dåligt och jag var trött. Efter jag åt första uppladdningen (totalt 3st) vägde jag lika mycket som startvikten. Jag kan inte ha gjort något fel för jag räknade på exakta grammet på samtliga saker (smöret,kolhydraterna,proteinet)

Har dock 2kompisar som gått ner några kilon och det var dom som fick mig börja med denna diet. Kommer inte pröva på denna igen, betydligt värdare att räkna kcal och få äta vanlig mat!

mikaelj
2010-03-14, 19:19
... kcal räknas även i js-dieten ...

Ristretto
2010-03-14, 19:24
Nu fråga du ju inte mig men jag blev då inte imponerad när jag körde jsdieten.
4veckor totalt ingen viktnedgång....

Efter 12dagar så vägde jag 3kg mindre och orken första veckan va prima.
2:a veckan så kändes bristen av kolhydrater och det gick dåligt och jag var trött. Efter jag åt första uppladdningen (totalt 3st) vägde jag lika mycket som startvikten. Jag kan inte ha gjort något fel för jag räknade på exakta grammet på samtliga saker (smöret,kolhydraterna,proteinet)

Har dock 2kompisar som gått ner några kilon och det var dom som fick mig börja med denna diet. Kommer inte pröva på denna igen, betydligt värdare att räkna kcal och få äta vanlig mat!

Nu funderade jag inte så mycket på hur mycket man går ner i vikt. Det handlar ju bara om kalorier som i alla andra fall. Det jag undrade var mer om hur dieten upplevs ur välmåendesyn och dylikt.

Hedztrem
2010-03-14, 19:35
Joo jag vet det handla om kcal där också men som sagt man kände sig fräsh och pigg så länge man hade uppladdningsdagarna 1gång i veckan. Magen har aldrig varit så bra. Hungrig var man knappt heller...

mikaelj
2010-03-14, 19:46
Mångas magar brukar fungera bättre utan kolhydrater....

Läs LCHF - det bästa jag gjort (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=119875).

MeekGeek
2010-03-16, 16:19
Se http://www.bodyrecomposition.com/nutrition/ketosis-and-the-ketogenic-ratio-qa.html

Lyle skriver;

"For the treatment of epilepsy, the ratio of K to AK must be at least 1.5 for a meal to be considered ketogenic (1). Typically, this results in a diet containing 4 grams of fat for each gram of protein and carbohydrate, called a 4:1 diet."

Men han måste ha räknat fel här. K/AK-kvoten blir närmare 4 vid en 4:1-diet för den givna formeln (viktprocent antaget).

Om nu 100g protein kan ge 58g glukos, är det någon som tränar som är i ketosis alls?

mikaelj
2010-03-16, 16:24
Jag vet inte hur han räknade. Ketokvoten är fett : (protein+kolhydrater).

Om nu 100g protein kan ge 58g glukos, är det någon som tränar som är i ketosis alls?

Ketos heter det på svenska.

Och ja, folk som tränar kan definitivt vara i ketos. En maratonlöpare är troligtvis "i ketos" (= förhöjda ketonnivåer i blodet) efter ett lopp.

Ju mer du rör på dig, desto högre ketonvärden får du. Hjärnan, CNS, ögon, blodkroppar, etc. förbrukar en del glukos, och om du dessutom rör dig hamnar en del i dina muskler.

MeekGeek
2010-03-16, 16:35
Ketoner i blodomloppet finns ju hela tiden förutsatt man bränner fett. Att vara i ketos/ketosis trodde jag innebar att man hade ett överskott av ketoner på grund av att kroppen kräver mer glukos än tillgängligt. För att uppnå detta, måste alltså fett/protein brytas ner för att skapa detta glukos, varpå mer ketoner än vad som förbrukas frigörs i samma process. Men om man äter protein i storleksordningen 1g per kilo kroppsvikt, kan detta protein i sig ge mer än tillräckligt med glukos för att något ketonöverskott ska behöva inträffa. Momentant har du förstås rätt i att det kan ske, men jag trodde lite av poängen med lågkolhydrat var att man skulle vara ketogen i snitt över hela dygnet, vilket jag alltså inte får att gå ihop med annat än extremt fattigt proteinintag.

Har jag förstått allt fel?

mikaelj
2010-03-16, 16:41
Ketoner i blodomloppet finns ju hela tiden förutsatt man bränner fett.

Nej, bara ofullständig förbränning pga att citronsyracykeln inte hänger med.

Att vara i ketos/ketosis trodde jag innebar att man hade ett överskott av ketoner

Nej. Def. ketos är när ketonnivåerna i blodet är förhöjda.

Men om man äter protein i storleksordningen 1g per kilo kroppsvikt, kan detta protein i sig ge mer än tillräckligt med glukos för att något ketonöverskott ska behöva inträffa.

Nej.

trodde lite av poängen med lågkolhydrat var att man skulle vara ketogen i snitt över hela dygnet,

Det är du.

vilket jag alltså inte får att gå ihop med annat än extremt fattigt proteinintag.

1,5g/kg går väl an, om du håller nere kolhydratmängden. Säkerligen 2g/kg också om du motionerar. Och för egen del: undvika aspartamsötad lightläsk (ev citronsyra).

MeekGeek
2010-03-16, 17:15
Nej, bara ofullständig förbränning pga att citronsyracykeln inte hänger med.


Ok.


Nej. Def. ketos är när ketonnivåerna i blodet är förhöjda.


De flesta medicinska källor jag hittar definierar det som "An excessive production of ketones in the blood", men ok, på andra ställen läser jag även "förhöjda".

Jag har för mig jag har sett att den kolhydratdepriverade kroppen kan klara sig på så låga mängder som 20g glukos per dygn. Detta kan man få av ~40g protein, vilket då samtidigt ger ~20g ketoner. Dvs protein är en relativt billig källa till glukos, relativt fett, om man räknar det i mängden ketonkroppar som skapas samtidigt. Men ditt kategoriska "Nej" på att det inte fungerar så, menar du att fett prioriteras pga kroppens affinitet till fett framför protein? Men om överskottet protein inte oxideras till energi, vart tar det då vägen? Andra nedbrytningsvägar än via glukos? Jag får helt enkelt inte plus och minus att gå ihop.


1,5g/kg går väl an, om du håller nere kolhydratmängden. Säkerligen 2g/kg också om du motionerar. Och för egen del: undvika aspartamsötad lightläsk (ev citronsyra).


Nej, jag ser heller ingen poäng med att lära smaklökarna att allt måste smaka sockersött. Ingen bra vana (utöver sötningsmedlens eventuella hälsoeffekter).

mikaelj
2010-03-16, 18:04
De flesta medicinska källor jag hittar definierar det som "An excessive production of ketones in the blood", men ok, på andra ställen läser jag även "förhöjda".

Kroppen överproducerar bara ketoner till en början. Varför slösa på energi?

Jag får helt enkelt inte plus och minus att gå ihop.

Det är inte en av/på-knapp. Biokemin överlåter jag till någon annan.

MeekGeek
2010-03-17, 09:07
Kroppen överproducerar bara ketoner till en början. Varför slösa på energi?


Det är skillnad på energi och energi. Kroppen behöver glukos, speciellt om den inte är van att vara sockerdepriverad. Utan kolhydratintag kan denna glukos bara komma från fett eller protein. Om vi antar den använder fett främst, har detta ett utbyte av en del glukos per nio delar ketoner. För att då tillverkar essentiell mängd glukos, kommer alltså man samtidigt generera ~10 ggr mer ketoner. Därav överskottet på ketoner som slösas bort genom urin, respiration etc. Men visst, ju längre detta pågår, desto bättre blir man på köra på ketoner i stället för glukos, och man bekämpar detta slöseri från båda håll (kan utnyttja ketoner bättre + behöver mindre glukos).

Protein å andra sidan har ett utbyte 1:1 för ketoner/glukos. De flesta referenser jag kollat upp, säger att pga detta hamnar man inte i ketos med lägre än en 2:1-diet, vilket alltså innebär dubbelt så mycket fett som kolhydrater och protein tillsammans. Om vi t ex antar 70g protein, 20g kolhydrater betyder det 180g fett, vilket ger ett totalt energiintag på runt 2000 kcal. Jag förvånas över att ett såpass lågt proteinintag kräver ett såpass högt energiintag för att uppnå ketos, speciellt som det antas vara ett sätt att deffa. Förvisso är det en gradskillnad, men 2:1 verkar användas som något av en lägre gräns, och kliniskt kör man enligt t ex Wilder m.fl. 4:1 och än högre för ketos, vilket betyder antingen inget protein alls, alternativt ett extremt energiintag.

En tanke som slagit mig är att det kanske handlar om olika utläsning av just "ketos"? Påvisabar ketos betyder i praktiken ett överskott, emedan "ketondrift" bör ske vid lägre diet-kvoter, om än inte påvisbar via överskott i urin och/eller andedräkt?

Ursäkta viss övertydlighet i delar här, den är naturligtvis inte riktad till dig mikaelj.

mikaelj
2010-03-17, 09:24
Protein å andra sidan har ett utbyte 1:1 för ketoner/glukos. De flesta referenser jag kollat upp, säger att pga detta hamnar man inte i ketos med lägre än en 2:1-diet, vilket alltså innebär dubbelt så mycket fett som kolhydrater och protein tillsammans. Om vi t ex antar 70g protein, 20g kolhydrater betyder det 180g fett, vilket ger ett totalt energiintag på runt 2000 kcal.

Man behöver vid viktnedgång i praktiken inte räkna fett, bara protein & kolhydrater (se nedan). 100g protein håller mig i ketos, antagligen kring 150g också (fast jag har inte bekymrat mig om att mäta proteinmängden exakt).

Jag förvånas över att ett såpass lågt proteinintag kräver ett såpass högt energiintag för att uppnå ketos, speciellt som det antas vara ett sätt att deffa.

Nej, det är inte sant. Det är till för någon i energibalans. Det gör för kroppen ingen skillnad på om du äter ditt fett eller om du tar det från kroppens fettceller (i praktiken tas det ju ändå alltid ut från fettcellerna, även det du äter då det transporteras dit först).

Vid viktnedgång "äter" du alltså fortfarande fett, men från låren istället för via munnen.

Förvisso är det en gradskillnad, men 2:1 verkar användas som något av en lägre gräns, och kliniskt kör man enligt t ex Wilder m.fl. 4:1 och än högre för ketos, vilket betyder antingen inget protein alls, alternativt ett extremt energiintag.

Men nu har du väl inte epilepsi?

En tanke som slagit mig är att det kanske handlar om olika utläsning av just "ketos"? Påvisabar ketos betyder i praktiken ett överskott, emedan "ketondrift" bör ske vid lägre diet-kvoter, om än inte påvisbar via överskott i urin och/eller andedräkt?

Överskottsketoner får du i urin/andedräkt om inte allt används. Efter ett tag använder kroppen mindre (= inget i urin/andedräkt) och då måste du ta ett blodprov för att mäta.

MeekGeek
2010-03-17, 09:45
Nej, det är inte sant. Det är till för någon i energibalans. Det gör för kroppen ingen skillnad på om du äter ditt fett eller om du tar det från kroppens fettceller (i praktiken tas det ju ändå alltid ut från fettcellerna, även det du äter då det transporteras dit först).

Vid viktnedgång "äter" du alltså fortfarande fett, men från låren istället för via munnen.


Låter mycket logiskt, på samma sätt som jag tycker förhållandet fett : protein+kolhydrater torde vara mindre intressant än den totala mängen glukosgenererande mat man tar in. Jag tycker man borde hamna i ketosis om man intar mindre mängd lågketongenererande glucoskällor än vad kroppen behöver i absoluta tal.

Knepet är att jag hittar inget stöd i litteraturen för detta. Har du några bra pekare?


Men nu har du väl inte epilepsi?


Hur menar du nu? Har epileptiker en annan form av ketos? Eller har de en annan metabolism som kräver annat diet för uppnå ketos?

mikaelj
2010-03-17, 10:32
"Ketogenic ratio" är till för epilepsibehandling, och har att göra med hur "djup" ketos du skall ha. För de med epilepsi verkar det korrelatera med minskade anfall, men för alla andra är det ointressant (förutom möjligtvis den hungerdämpande effekten).

MeekGeek
2010-03-17, 11:19
"Ketogenic ratio" är till för epilepsibehandling, och har att göra med hur "djup" ketos du skall ha. För de med epilepsi verkar det korrelatera med minskade anfall, men för alla andra är det ointressant (förutom möjligtvis den hungerdämpande effekten).

Jo, förvisso. Wilder definierar dock ketos som "That ratio at which significant ketosis first appears may be called the threshold of ketogenesis." och inte kopplat till dess terapeutiska effekt mot epilepsi. Hans forskning gav "a clinically significant ketosis appears has a value of at least 2:1". Han pratar här om KR-kvoten, och 2:1 motsvarar då en ... *räknar* ... 1,3:1-diet. Hm, det är ju faktiskt inte alls lika illa som en 2:1-diet.

Om man ovanpå det lägger till att träning ger en implicit fettkonsumtion (om än från låren än tallriken), vilket verkar till fördel på kvoten, kan man nå ketos vid *räknar lite till* ~2200 kcal och ~125g protein per dag, dvs om man i stället för konsumerat fett, räknar på energiförbrukningen. Ser man på, det verkar ju faktiskt gå ihop sig. :)

Själv måste jag dock skippa någon proteinshake och/eller köra mer cardio för att få ekvationen visa ketos. :-/ Dock ser det nu i allafall helt görbart ut. :)

Gillar när teori och praktik går ihop sig.

mikaelj
2010-03-17, 11:32
Ratio är en dålig definition på ketos, mer intressant är ketonnivåer i blodet mätt i mmol/L. Jag har sett en tabell men hittar den inte.

MeekGeek
2010-03-17, 12:52
Svårigheten är att man inte som lekman tar blodprov enkelt, och behöver något riktvärde. Men ja, diet-ration verkar för förenklad. Jag har räknat på Wilders keton/glucos-ratio (KR) i stället, vilket han har belägg för i sin studie "The threshold of ketogenesis" (1922) där han har fina tabeller som relaterar näringsintag mot keton/glucos i blodet.

Nu när jag räknat lite, har jag kommit fram till tre missuppfattningar som ställt till det;

- "Diet-faktorn måste vara 2:1 för ketos ska uppstå" står det lite varstans. Detta verkar vara en missuppfattning av denna studie som säger att KR måste vara 2:1. I ett räkneexempel kan KR=2 ge Dietfaktor 1,2:1, vilket är en stor skillnad.

- Fettintaget i beräkningarna gäller vid energibalans, vid icke-balans är det energiförbrukningen som implicit anger fettförbränningen (kompenserat för protein/kolhydrater). Tack för den, nu när du säger det, är det ju helt självklart.

- "Initialt är 150g protein per dag muskelbesparande". Ok, säkert sant, men för att nå KR=2 (dvs ketos, enligt Wilder) vid 150g protein, måste man bränna minst 2350 kcal per dag. Då når man ketos med KR=2, men en dietfaktor på låga 1,1:1.

(alla uträkningar här baserar sig på 18g kolhydrater, och dietfaktorn räknat på förbränt fett, inte konsumerat)

mikaelj
2010-03-17, 13:13
Svårigheten är att man inte som lekman tar blodprov enkelt, och behöver något riktvärde.

Jodå, Precision Xceed mäter BHB.


Table 1: Comparison of ketone concentrations under different conditions
Metabolic state Ketone body concentration (mmol/dl)
Mixed diet 0.1
Ketosis 0.2
Fasting 2-3 days 1
Post-exercise Up to 2
Fasting 1 week 5
Ketogenic diet 5-6
Fasting 3-4 weeks 6-8
Ketoacidosis 8+
Diabetic ketoacidosis Up to 25

Note: Ketone body concentrations are higher in fasting than during a ketogenic diet due to the slight insulin response from eating.
Data is from Mitchell GA et al. Medical aspects of ketone body metabolism. Clinical & Investigative Medicine (1995) 18:193-216 ; and Robinson AM and Williamson DH. Physiological roles of ketone bodies as substrates and signals in mammalian tissues. Physiol Rev (1980) 60: 143-187.

MeekGeek
2010-03-17, 13:27
Jodå, Precision Xceed mäter BHB.

... och det säger du nu?! :-P

Skämt å sido, såg apoteket hade den, men inte teststickor?! Var hittar man sådana?

Plus att även med denna dära, är det ju bra att ha en luring vad det är man gör fel när den visar -7. ;)

mikaelj
2010-03-17, 13:34
... och det säger du nu?! :-P

Skämt å sido, såg apoteket hade den, men inte teststickor?! Var hittar man sådana?

Plus att även med denna dära, är det ju bra att ha en luring vad det är man gör fel när den visar -7. ;)

Apoteket har teststickor. 270 kr för 10 st.

På min ask står det "Precision Xtra B-Ketone Test Strips", till blodketonmätning med "Precision Xtra" och "Precision Xceed".

MeekGeek
2010-03-17, 16:48
Nu gäller det bara väga nördigheten mot snålheten ... :)

Satte ihop ett litet fånigt javascript med mina beräkningar ovan; http://whiteboard.ping.se/InSwedish/ProtCarbs

mikaelj
2010-03-17, 17:03
Återigen stämmer inte din fakta.

Ketos är inte definierat som en kvot mellan makronutrienter, utan ett tröskelvärde för en viss halt ketoner i blodet. Sidan är kanske intressant i teorin, men inte i praktiken.

Sorry. :-/ Blodprov eller ev. Ketostix är det enda vettiga här.

MeekGeek
2010-03-17, 17:09
Återigen stämmer inte din fakta.

Ketos är inte definierat som en kvot mellan makronutrienter, utan ett tröskelvärde för en viss halt ketoner i blodet. Sidan är kanske intressant i teorin, men inte i praktiken.

Sorry. :-/ Blodprov eller ev. Ketostix är det enda vettiga här.

Humpf? Har jag sagt det? Jag har bara sagt att Wilder kommit fram till i studier att med detta intag av de olika näringsämnena når man ketos - inget om dess definition. Jag anser denna modell är bra, eftersom den är mer rättvisande än den förenklade - men för den skull påstår jag inte den är varken optimal eller i alla lägen korrekt. Faktum är att jag inte påstår något alls, det är Wilder som gör det. :P

Ser att IE inte gillar onclick ... så den där fungerar bara i icke-IE. Meh.

MeekGeek
2010-03-17, 17:33
Ser att IE inte gillar onclick ... så den där fungerar bara i icke-IE. Meh.

Såja, nu trivs IE också. "recalc" är tydligen reserverat i IE.