handdator

Visa fullständig version : Förstagångsköp, vad rekommenderas?


Phille
2010-01-17, 21:23
Tja, känner att det är dags att vidga mina vyer och förhoppningsvis öka mina träningsresultat ;), så jag tänkte prova på kosttillskott. Men eftersom jag alltid kört vanlig mat och flingor+mjölk efter träningen (vilket jag är otroligt trött på) så har jag ingen aning om vad som borde inhandlas, så lite tips skulle vara trevligt.

Ska nu börja en volymperiod så målen är ju då att helt enkel få större volym :thumbup:.

Är för övrigt 17 år och har gått på gym i ca. 4 månader nu regelbundet så klassas väll som nybörjare, en annan anledning till att köpa kosttillskott är att mina föräldrar som jobbar mycket ska testa på nån mat-hemkörnings-sak där du får matkassar+recept hemkörda till huset för x antal personer och detta betyder att jag inte kommer kunna ha någon som helst makt över vad som finns i kylskåpet :(.

Så snälla hjälp mig =)

BePositive
2010-01-17, 23:04
Får du i dig bra med protein ifrån din kost så tycker jag att du ska skaffa EAA. Om inte så är nog ett proteinpulver att föredra.

Dreas
2010-01-17, 23:25
Håller med föregående talare. Sen kan du ju köra på kreatin också, eller vänta i några månader till innan du köper det.

Phille
2010-01-18, 10:10
Är rädd för att proteinet inte räcker då det är ganska små portioner men mer "finare" maträtter (uselt jag vet, men tyvärr inte jag som bestämmer) i det jag beskrev ovan, så ett proteinpulver hade nog varit najs, men några tips på vad som borde inhandlas och är det ************* som gäller då eller?

edit: någon aning om varför ggrossisten blir censurerat? xD

Medusa
2010-01-18, 10:17
jag hade köpt detta..

Omega 3
Kreatin
EAA
Vassleprotein, helst isolat med högsta proteinhalten
Komplett vitamin-mineral tillskott

om du har pengar över..
cissus
beta-alanin

Medusa
2010-01-18, 10:24
pma om du vill ha mer hjälp med vilka specifika tillskott du bör köpa, så kan du få en lista..

mtlca
2010-01-18, 10:30
Tummen upp för Kreatin och EAA, alternativt Vassle

Niklas W
2010-01-18, 11:00
Jag tycker man kommer långt på EAA och kreatin, ev vassleprotein om man äter dåligt.

Dreas
2010-01-18, 14:42
Är rädd för att proteinet inte räcker då det är ganska små portioner men mer "finare" maträtter (uselt jag vet, men tyvärr inte jag som bestämmer) i det jag beskrev ovan, så ett proteinpulver hade nog varit najs, men några tips på vad som borde inhandlas och är det ************* som gäller då eller?

edit: någon aning om varför ggrossisten blir censurerat? xDDu får inte länka ifrån GG och hit. Själv föredrar jag GV eller Kolo. GV har oslagbara priser på kreatin och EAA.

Kischen
2010-01-18, 14:51
jag hade köpt detta..

Omega 3
Kreatin
EAA
Vassleprotein, helst isolat med högsta proteinhalten
Komplett vitamin-mineral tillskott

om du har pengar över..
cissus
beta-alanin

Eller så köper man en sak i taget och utvärderar?

Phille
2010-01-18, 15:00
Så vad borde jag först satsa på? Protein?

Medusa
2010-01-18, 15:17
Så vad borde jag först satsa på? Protein?

protein, vitamin/mineral, omega 3, kreatin...

Phille
2010-01-18, 15:20
som du sa innan då, då kör vi på det :D

Medusa
2010-01-18, 15:21
Eller så köper man en sak i taget och utvärderar?

varför skall man köpa ett riktigt bra vitamin mineral tillskott protein kreatin och omega 3 för sig och utvärdera.. vad finns det att utvärdera, detta är bra tillskott för personer som tränar så enkelt är det...

jag har ingen lust att diskutera, så i slutändan får man helt enkelt avgöra själv vad man är beredd att köpa, men det jag skrev ovan är bra tillskott som både nybörjare och erfarna individer har nytta av...

utvärdera precis hur mycket du vill kischen men i detta fallet får man bättre resultat om man helt enkelt bara köper och använder produkterna..

Medusa
2010-01-18, 15:23
som du sa innan då, då kör vi på det :D

jag är säker på att du kommer ha nytta av dem, du kommer må bättre orka lite mer och prestera högre och kanske återhämta dig bättre.. om du är nyfiken på vad omega 3 gör exakt och likaså vitaminer och mineraler osv finns det massor med information i litteratur och på nätet så bara att söka..

Kischen
2010-01-18, 17:01
utvärdera precis hur mycket du vill kischen men i detta fallet får man bättre resultat om man helt enkelt bara köper och använder produkterna..

Kom igen nu, ska du rekommendera cissus och beta-alanin till någon som aldrig köpt kosttillskott? Det får bara folk att tro att man behöver använda alla dessa saker för att uppnå en bra fysik.

EAA och koffein, billigt och bra.

Sunnys
2010-01-20, 08:38
Hej :) Följer upp denna tråden här nu oxå, Tjej som nu ska börja köra lite mer seriöst med styrketräning och inte bara kondition. Förstått det här med att jag ska ha protein shakes och använder idag Lean Dessert och Protein Delite för jag gillar smakerna :D. Men är det någon skillnad i upptagningen på dessa och t ex Whey-80? Vilket är att föredra? Funderar även på att ta NO-Explode före träningen. Några andra tips vad jag bör ta eller några andra produkter som bättre? Tacksam för hjälp :)

Morty
2010-01-20, 10:01
Jag hade kört (och kör på) följande produkter:
Optimerad proteinsyntes
EAA runt träning
Vassle för att öka proteinintaget (och det är gott :>)

Prestationshöjare
Kreatin
Koffein (eller PWO om man är rik)

Hälsa
Omega-3
D-vitamin

Sunnys
2010-01-20, 10:11
Jag hade kört (och kör på) följande produkter:
Optimerad proteinsyntes
EAA runt träning
Vassle för att öka proteinintaget (och det är gott :>)

Prestationshöjare
Kreatin
Koffein (eller PWO om man är rik)

Hälsa
Omega-3
D-vitamin


Har du några bra varianter som du kör på som du kan rekommendera mig att köpa där? :D

Tillantilda
2010-01-20, 13:53
Jag har lite samma problem. Får inte i mig allt det som kroppen behöver och måste köpa protein. Vad ska man börja med? är det skilnad för mig som är tjej?

/ Matilda

Sniggel
2010-01-20, 14:33
Jag hade kört (och kör på) följande produkter:
Optimerad proteinsyntes
EAA runt träning
Vassle för att öka proteinintaget (och det är gott :>)

Prestationshöjare
Kreatin
Koffein (eller PWO om man är rik)

Hälsa
Omega-3
D-vitamin

+1!

Även om jag tycker man ska undvika att göra det till en vana att använda sig av stimulantia (koffein).

Sen kan man sätta vassle även under hälsa antagligen.

Sniggel
2010-01-20, 14:41
Jag har lite samma problem. Får inte i mig allt det som kroppen behöver och måste köpa protein. Vad ska man börja med? är det skilnad för mig som är tjej?

/ Matilda

Om du behöver mer protein är nog ett vanligt proteinpulver en av de bästa valen. Kan tas så här:

* direkt före eller efter träning, eller vid båda tillfällena
* mellan måltider
* tillsammans med måltid
Beroende på hur mycket du tror dig behöva. En riktlinje för protein om man styrketränar och vill bygga lite muskler är 2.0g protein per kg kroppsvikt (om du inte får i dig så mycket via maten så lägg till nån dos eller två från pulver så bör du vara uppe rätt snabbt). Observera att siffran 2.0 inte är ett krav utan det går självklart att få resultat på ett lägre intag också men förmodligen är 2.0 bättre än 1.5.
Annars är nog näringsrekommendationerna 0.8g protein/kg satt som minimum för allmän hälsa om du oroar dig för att du får för lite på den fronten.

25g vasslepulver (t ex whey 80, pro fx eller kollozzeum pure whey) är en lagom dos per gång (brukar vara 1 skopa som hänger med förpackningen).

Tillantilda
2010-01-20, 20:20
Tack för det svaret :) Fick lite hjälp av pojken min också så jag har bestält faring complite protein. Ska testa det och se om det blir bra.

Morty
2010-01-21, 17:24
+1!

Även om jag tycker man ska undvika att göra det till en vana att använda sig av stimulantia (koffein).

Sen kan man sätta vassle även under hälsa antagligen.

Absolut, jag köpte en halv burk koffein och tänkte "yeah detta kan man ju ta innan tunga pass!!". Gjorde det kanske 3-4 gånger, men när det började kännas lite småsegt utan så la jag ner. Nu får burken stå, mest...

Tänkte göra det, men imo så är proteinsyntesen det primära för vasslen och hälsofördelar sekundära, men det finns säkert folk som tänker tvärtom. Jag tycker hursom att det är en bra och lagom lista. Lägga på järn om man är kvinna, kanske. haha "man är kvinna"