handdator

Visa fullständig version : Att koppla in ryggen och koppla bort armar i latdrag/chins.


Stoltz
2010-01-17, 18:41
Jag har en jävla tendens att alltid dra med mina armmuskler istället för att dra med själva ryggen och armbågarna när jag utför latsdrag - egentligen är det likadant vid alla dragövningar vid närmare eftertanke.

Jag har fått tipset att ha en kompis som knackar en på ryggen medan man utför övningen, och jag ser poängen men jag tränar aldrig med någon annan än mig själv, så jag skulle gärna ta emot tips på hur man bör gå till väga.

CrazyJoeDavola
2010-01-17, 18:45
Att använda sig utav dragremmar hjälper till att koncentrera sig på att dra med "rätt" muskler tycker jag. Smalt latsdrag tycker jag också är betydligt lättare att få kontakt med latsen.

tsp
2010-01-17, 18:47
En grej som funkar med mig i dragövningar, speciellt rodd osv, är att tänka att man ska "dra bakom armbågen". Svårt att förklara, men att du liksom försöker använda kraft som kommer bakom armbågen, inte framför, för att flytta vikten. Då blir det automatiskt för mig i alla fall att jag använder ryggen på rätt sätt.

Arf Pingvin
2010-01-17, 19:10
Tänk dig att armbågarna ska neråt. Inte att du ska dra dig närmare stången.

pazzion
2010-01-17, 19:18
Tänk dig att armbågarna ska neråt. Inte att du ska dra dig närmare stången.

Jag använder också denna tekniken, och det blir dramatisk skillnad!

Morty
2010-01-17, 22:15
Word, det är armbågarna man fokuserar på. Framför allt att dra dom "mot höften" har hjälpt mig mycket!

Stoltz
2010-01-18, 00:54
Jag ska testa det här. Jag har lite svårt att få rätt på det just nu, men när jag väl tränar så kanske det går!

Tack.

way
2010-01-18, 08:56
Tycker du ska testa latsdrag med det smala V-handtaget, lättare att känna kontakt där tycker jag.

Seb74
2010-01-18, 09:11
Blir chinsen generellt sett lättare eller tyngre när man fokuserar rätt på ryggen jämfört med att använda armarna för mycket?

Vildarawk
2010-01-18, 09:20
Blir chinsen generellt sett lättare eller tyngre när man fokuserar rätt på ryggen jämfört med att använda armarna för mycket?

Svårt att säga generellt sett. Allt handlar om du är starkare i armarna i förhållande till latsen.

Ni som kör med smalt V-grepp, pronerat eller supinerat?

way
2010-01-18, 09:23
Svårt att säga generellt sett. Allt handlar om du är starkare i armarna i förhållande till latsen.

Ni som kör med smalt V-grepp, pronerat eller supinerat?

Jag brukar köra pronerat, skulle nog bli ganska svårt med supinerat eftersom att armbågarna skulle komma lite väl nära kroppen då. Fast jag har aldrig testat.

creperiet
2010-01-18, 09:47
Blir chinsen generellt sett lättare eller tyngre när man fokuserar rätt på ryggen jämfört med att använda armarna för mycket?

Att lära in en ny teknik innebär oftast att du får sänka vikterna till en början eftersom du inte behärskar det nya rörelsemönstret. Tanken är ju dock att du på sikt kommer att bli starkare i övningen, tack vare att du lär dig arbeta med "rätt" muskler, typ trycka med rumpan/skjuta in höften i böj.

Morty
2010-01-18, 09:56
Svårt att säga generellt sett. Allt handlar om du är starkare i armarna i förhållande till latsen.

Ni som kör med smalt V-grepp, pronerat eller supinerat?

Med V-grepp blir det ju semi-supinerat?

Vildarawk
2010-01-18, 13:07
Med V-grepp blir det ju semi-supinerat?


V-grepp för mig är en kort stång lätt krökt på mitten (den som folk använder till tricepspushdowns), blir svårt att köra semi-supinerat på det. Jag kör själv semisupinerade latsdrag med det greppet (som nu när jag tänker på det också ser ut som ett V) som vanligtvis används till sittande kabelrodd och älskar det.

Förmodligen är det bara så att jag har missförstått vad folk syftar på med v-grepp och redan kör den övningen ^^

Baboom
2010-01-18, 13:27
Testa att fälla ut latsen när du drar dig uppåt. Eller testa dig fram i latsdragen. Försök att trycka ut latsen och fokusera på dem i huvudet.

Kan vara bra med en spegel framför sig, så att du ser att de små liven åker ut.

Martin Löwgren
2010-01-18, 13:30
Jag har en jävla tendens att alltid dra med mina armmuskler istället för att dra med själva ryggen och armbågarna när jag utför latsdrag - egentligen är det likadant vid alla dragövningar vid närmare eftertanke.

Jag har fått tipset att ha en kompis som knackar en på ryggen medan man utför övningen, och jag ser poängen men jag tränar aldrig med någon annan än mig själv, så jag skulle gärna ta emot tips på hur man bör gå till väga.

Rikta all din fokus på att försöka dra med ryggmusklerna och inte med armarna. Be gärna någon "knacka" lätt på de nämnde musklerna under rörelsen och tänk på att dra med armbågarna, inte händerna/armarna.

Se även till att draget riktas mot naveln i en rodd och mot bröstbenet i ett latsdrag.

way
2010-01-18, 17:41
V-grepp för mig är en kort stång lätt krökt på mitten (den som folk använder till tricepspushdowns), blir svårt att köra semi-supinerat på det. Jag kör själv semisupinerade latsdrag med det greppet (som nu när jag tänker på det också ser ut som ett V) som vanligtvis används till sittande kabelrodd och älskar det.

Förmodligen är det bara så att jag har missförstått vad folk syftar på med v-grepp och redan kör den övningen ^^

http://3.bp.blogspot.com/_pKY51hApY_A/SBHIQNwHKWI/AAAAAAAAAIc/aNd9wneXuSA/s400/latsdrag+v-hantag.jpg

Anders The Peak
2010-01-18, 19:16
Att lära in en ny teknik innebär oftast att du får sänka vikterna till en början eftersom du inte behärskar det nya rörelsemönstret. Tanken är ju dock att du på sikt kommer att bli starkare i övningen, tack vare att du lär dig arbeta med "rätt" muskler, typ trycka med rumpan/skjuta in höften i böj.

Bra råd sänk vikterna och nöt in känsla och teknik. Jobba med vikter som man inte kan hantera blir bara innötning av felaktigheter.

Exhale_
2010-01-18, 19:19
Bra tips i tråden! Jag testade det här och kände genast en skillnad. Thx *popcorn*

Cmile
2010-01-19, 18:59
Fortsätter på Seb74:s fråga om styrkan: Säg att man har två enäggstvillingar. A har alltid tränat chins och lärt sig koppla in ryggen bra. B har bara försökt dra sig upp och har dragit med armarna. De väger lika och har tränat identiskt i övrigt. Vem klarar flest/tyngst chins?

Arf Pingvin
2010-01-19, 19:20
Tvilling A. Han använder de stora musklerna på ryggen tillsammans med armarna.

Cmile
2010-01-19, 19:26
Tvilling A. Han använder de stora musklerna på ryggen tillsammans med armarna.

Fast B använder väl ryggmusklerna oxå, bara mest armar, fast det kanske ändå blir A, eller?

Stoltz
2010-01-21, 02:36
Nu har jag testat tipset med armbågarna och.... ja, det gick inte så bra tror jag. Nu har jag i och för sig sänkt vikterna rätt rejält för att tvinga in bättre teknik och få bort det ryckiga i mina utföranden, så det kanske var att jag var ovan vid bägge sakerna. Men jag kände inte den där skillnaden jag förstod det som att det skulle vara.

Jag ska fortsätta försöka dock, självklart, och hoppas på att det går bättre efter en massa försök :)

Scratch89
2010-01-21, 08:09
Nu har jag testat tipset med armbågarna och.... ja, det gick inte så bra tror jag. Nu har jag i och för sig sänkt vikterna rätt rejält för att tvinga in bättre teknik och få bort det ryckiga i mina utföranden, så det kanske var att jag var ovan vid bägge sakerna. Men jag kände inte den där skillnaden jag förstod det som att det skulle vara.

Jag ska fortsätta försöka dock, självklart, och hoppas på att det går bättre efter en massa försök :)

Testa att "hänga ut" mellan varje repetition. I toppläget går du alltså fram en liten bit med överkroppen, släpper upp skuldrorna och känner hur det drar längs med latsen.

Liten Men Fet
2010-01-21, 10:39
Jag har aldrig riktigt förstått problemet med att "bara dra med armarna" i ryggövningar. Man bör ju använda så mycket vikt att ryggen blir ansträngd och ryggen är starkare än armarna.
För mig har det alltid funkat att lasta mycket vikt och köra med stort rörelseomfång. Latsdrag med mycket vikt och bra utsträck smiskar latsen bra, jag kör gärna med tätt grepp framför.
Likaså i skivstångsrodd, hantelrodd och sittande rodd måste det vara omöjligt att "koppla ur" ryggen och bara dra med armarna, då klarar man inte av att förflytta vikten.

Jag har alltid lastat på ordentligt i ryggövningar, "kontakten" med ryggen har uteblivit men den har växt riktigt bra.

Har man klena armar i förhållande till rygg så kommer kanske armarna ta slut innan ryggen blir trött men på sikt jämnar det ju ut sig när armarna växer ifatt.

Jag tror på att lära sig ett bra utförande på övningarna, lära sig tekniken och sen lasta vikter när man har vant sig.

thompaboy
2010-01-21, 10:55
Naturligtvis bör ju hyfsad teknik och "släppa ut ryggen" eftersträvas i första hand men duogrips har hjälpt mig att koppla in latsen mer. Förvisso försakar man greppträningen en aning men kan man avvara det i övningen i fråga kanske det är ett alternativ.

Sagzy
2010-01-21, 19:45
låter kanske lite korkat, men när jag ska tex köra latsdrag, då tänker jag helt enkelt "det är ryggen som drar". Och det brukar funka för mig, du kan ju alltid prova.

Sheogorath
2010-01-21, 20:57
låter kanske lite korkat, men när jag ska tex köra latsdrag, då tänker jag helt enkelt "det är ryggen som drar". Och det brukar funka för mig, du kan ju alltid prova.

Inte alls korkat.

sz0
2010-01-22, 07:28
Folk har sagt dom bra tipsen men jag gör ett försök:

Jag tänker nu bara typ armbågar och föreställer mig att händer är krokar som är fastkrokade i handtaget.

Det som fick mig att hitta hur kontakten skulle kännas var att ta en medioker vikt i latsdrag, dra ner handtaget och sedan jättelångsamt släppa upp det medan jag typ flexade latsen. Det var lättare att hitta känslan i tillbakasläpparfasen och man har ju lång tid på sig att hitta den rätta känslan om man släpper upp långsamt.

CRZ
2010-01-22, 07:43
Angående lats med V-handtag, får en grym kontakt. Men inte ett 100%igt utförande då ställningen är alldeles för kort, eller så är det jag som har för långa armar. Hamnar på ungefär 45 grader i utgångspositionen, surt! ;/

Jenan
2010-01-22, 07:49
Jag tränar armarna innan så de är färdigt "slutkörda". Då blir det automatiskt att man använder ryggen i latsdrag. Vet inte om det är ett bra eller dåligt råd, jag är noob på detta och provar mig bara fram. :) Tycker det har hjälpt mig hitta tekniken iaf.

Sheogorath
2010-01-22, 07:57
Jag tränar armarna innan så de är färdigt "slutkörda". Då blir det automatiskt att man använder ryggen i latsdrag. Vet inte om det är ett bra eller dåligt råd, jag är noob på detta och provar mig bara fram. :) Tycker det har hjälpt mig hitta tekniken iaf.

Det är ett dåligt råd. Alla studier (jag läst) om den metoden du använder dig av ("föruttröttning") visar på att mål-muskulaturen aktiveras till en mindre grad (troligen p.g.a. flaskhalseffekten). Bättre att lära hjärnan skicka rätt signaler till musklerna och ha hela kedjan fräsch så att maximal belastning kan användas.

Morty
2010-01-22, 11:24
Det är ett dåligt råd. Alla studier (jag läst) om den metoden du använder dig av ("föruttröttning") visar på att mål-muskulaturen aktiveras till en mindre grad (troligen p.g.a. flaskhalseffekten). Bättre att lära hjärnan skicka rätt signaler till musklerna och ha hela kedjan fräsch så att maximal belastning kan användas.

Om det är något som borde föruttröttas så är det lats, så att man ska få känna "var det är jobbigt". Detta bara ett fåtal gånger, för att lära sig att hitta muskeln.

Jenan
2010-01-22, 11:26
Ok, thx! Ska sluta med det i så fall.