handdator

Visa fullständig version : Angående sockeravgiftning...


Zsara
2010-01-17, 16:37
Hej hej är det någon därute som har gjort en avgiftning eller vet hur man går till väga ordentligt?

Har klarat en vecka nu, men funderar över hur man ska göra med tillsats av sött i maträtter(t.ex tomatsås, thaimat, sötsur sås)? är det ok med det i maten eller förstör man hela avgiftningen då? Har tänkt avgifta mig i en månad för att återfå normala smaklökar o tappa det enorma monsterberoende jag har, känns just idag fruktansvärt motigt då motivationen svajar då ja känner att jag inte riktigt satt alla mål/regler. Har tänkt äta mkt mat varierat, men stöter på söta tillsatser(torkad frukt, honung, sötn.medel, socker mm) i många nya recept eller typ alla o t.ex så älskar ja asiamat!
Om någon kan mkt om detta så snälla ge all info ni kan ! :)

//little me

tsp
2010-01-17, 16:37
Avgifta dig från socker? :S

Eddie Vedder
2010-01-17, 16:42
Det du gör är att du vänjer dig av med att äta socker, varken mer eller mindre komlicerat. Det finns inget att avgifta sig ifrån. I såfall "avgiftar" du dig från alla kolhydrater, fett och protein. Eftersom kroppen omsätter det.

King Grub
2010-01-17, 16:43
Kvacksalveri. Inte begäret efter socker, utan "avgiftningen".

stafh
2010-01-17, 16:55
Hur gör du med frukt och sånt? Eller är det bara tillsatt socker som gäller?

Zsara
2010-01-17, 18:31
Hur gör du med frukt och sånt? Eller är det bara tillsatt socker som gäller?

har ätit frukt men begränsat, ej banan, vindruvor osv äter mkt grönsaker.

King Grub: Ja du får ju tycka vad du vill men jag anser att det inte är NÅGON som vet vad som är en BRA kost utan man måste ju gå på vad man själv tror på utifrån de "fakta" man själv har och inte minst egna ERFARENHETER!

Socker är precis lika farligt(beroende) som alkohol eller vilken drog som helst, men framkommer fakta som bevisar annat så är jag absolut inte omöjlig om det, men jag vet att jag själv är mkt känsig för råvaror som ger " kick för stunden" men som sedan gräver ner mig djupare o djupare för varje gång för att inte tala om hur min mage/tarm + hud reagerar....

Och som sagt har aldrig påstått att jag ska sluta för all framtid, utan vill finna en balans bara Allt med måtta tror jag på så länge det inte är onaturligt framställt av oss människor, även om d också troligen kommer slinka ner ibland.
Tror mkt på den forskning som tyder påatt det finns en missbrukargen och såklart att uppväxtens kost påverkar otroligt mkt. jaja nu skrev ja massor , men blir så irriterad på vissa fyrkantiga människor ibland haha inge illa ment! :b

tsp
2010-01-17, 18:33
har ätit frukt men begränsat, ej banan, vindruvor osv äter mkt grönsaker.

King Grub: Ja du får ju tycka vad du vill men jag anser att det inte är NÅGON som vet vad som är en BRA kost utan man måste ju gå på vad man själv tror på utifrån de "fakta" man själv har och inte minst egna ERFARENHETER!

Socker är precis lika farligt(beroende) som alkohol eller vilken drog som helst, men framkommer fakta som bevisar annat så är jag absolut inte omöjlig om det, men jag vet att jag själv är mkt känsig för råvaror som ger " kick för stunden" men som sedan gräver ner mig djupare o djupare för varje gång för att inte tala om hur min mage/tarm + hud reagerar....

Och som sagt har aldrig påstått att jag ska sluta för all framtid, utan vill finna en balans bara Allt med måtta tror jag på så länge det inte är onaturligt framställt av oss människor, även om d också troligen kommer slinka ner ibland.
Tror mkt på den forskning som tyder påatt det finns en missbrukargen och såklart att uppväxtens kost påverkar otroligt mkt. jaja nu skrev ja massor , men blir så irriterad på vissa fyrkantiga människor ibland haha inge illa ment! :b

Vad hos sockerbetan är "onaturligt framställt" av oss människor?

stafh
2010-01-17, 18:36
Socker är precis lika farligt(beroende) som alkohol eller vilken drog som helst

Eh. Nej.

Eddie Vedder
2010-01-17, 18:39
har ätit frukt men begränsat, ej banan, vindruvor osv äter mkt grönsaker.

King Grub: Ja du får ju tycka vad du vill men jag anser att det inte är NÅGON som vet vad som är en BRA kost utan man måste ju gå på vad man själv tror på utifrån de "fakta" man själv har och inte minst egna ERFARENHETER!

Socker är precis lika farligt(beroende) som alkohol eller vilken drog som helst, men framkommer fakta som bevisar annat så är jag absolut inte omöjlig om det, men jag vet att jag själv är mkt känsig för råvaror som ger " kick för stunden" men som sedan gräver ner mig djupare o djupare för varje gång för att inte tala om hur min mage/tarm + hud reagerar....

Och som sagt har aldrig påstått att jag ska sluta för all framtid, utan vill finna en balans bara Allt med måtta tror jag på så länge det inte är onaturligt framställt av oss människor, även om d också troligen kommer slinka ner ibland.
Tror mkt på den forskning som tyder påatt det finns en missbrukargen och såklart att uppväxtens kost påverkar otroligt mkt. jaja nu skrev ja massor , men blir så irriterad på vissa fyrkantiga människor ibland haha inge illa ment! :b

Inget av det du säger är på något som helst sätt ett argument för att din lever och din kropp inte kan förbruka socker. Vad får dig att tro att glukosmetabolismen bara säger stopp för att den glukos som levern portioneras ut blivit spjälkad från en sackarosmolekyl och därefter ombildad från fruktos till glukos i din lever?

Och vart har just DOM glukosmolekylerna tagot vägen till skillnad mot en identisk molekyl som tidigare var pasta?

Pepz
2010-01-17, 18:40
ja för sackaros blir extra farligt om man extraherar det från sina naturliga källor ;)


jag tror att sockerberoende ofta är en beteendestörning med andra bakomliggande orsaker.
Många obesa människor kanske skulle kunna få hjälp av KBT.. detta är bara vad jag tror

för att svara på ursprungsfrågan - laga din egen mat så vet du ju exakt vad du stoppar i och då kan du ju utesluta alla sockerkällor.
Kan ju testa LCHF- flera har blivit helt av med sitt sockerbeteende då de slutat äta kolhydrater helt. men jag anser att det är att behandla symptomen och inte orsaken

Zsara
2010-01-17, 18:49
vem har sagt att jag vill sluta spjälka sockerarter? mitt mål är att få tillbaka normala smaklökar och få bort det stora behovet som finns ..vet int om vi missförstår varann nu men...

King Grub
2010-01-17, 18:52
King Grub: Ja du får ju tycka vad du vill men jag anser att det inte är NÅGON som vet vad som är en BRA kost utan man måste ju gå på vad man själv tror på utifrån de "fakta" man själv har och inte minst egna ERFARENHETER!

Va?

Det finns inga "kurer" som sockeravgiftning, annat än att dra ned på intaget eller ersätta sockerenergin med annan energi (eller icke enerigivande saker).

Trance
2010-01-17, 19:00
vem har sagt att jag vill sluta spjälka sockerarter? mitt mål är att få tillbaka normala smaklökar och få bort det stora behovet som finns ..vet int om vi missförstår varann nu men...

Det är nog ingen som anser att du inte har ett felaktigt förhållande till socker eller att du vill bli av med det. Det folk motsätter sig är de uttalanden som du gör som likställer socker med beroendeframkallande droger och att du behöver någon form av avgiftning.

Ape3
2010-01-17, 20:08
Jag tror att ni övertolkar varandra.

Sverker
2010-01-17, 20:13
Sockeravvänjning för mig att byta till osötade varor. Osötat lingonsylt, osötad äppelmos, osötat müslie eller vad det nu är man väljer.

Efter några veckor blir standardproukten sötsliskig.

Zsara
2010-01-17, 20:14
Va?

Det finns inga "kurer" som sockeravgiftning, annat än att dra ned på intaget eller ersätta sockerenergin med annan energi (eller icke enerigivande saker).

d är precis vad jag är ute efter, och har aldrig kallat det "kur" heller även om det faktiskt finns en "kur" kallad sockeravgiftning eller d är i princip samma som alkoholavgiftning.

WHITEFOLKS
2010-01-17, 20:18
Kan du inte bara lägga dig på den sockernivån som du tycker är bra istället för att göra någon sorts späkning först.

Zsara
2010-01-17, 20:22
Jag tror att ni övertolkar varandra.

+ 1

en sak jag tänkt på ända sedan jag blev medlem är om allting här går ut på att ifrågasätta och klanka på varandras åsikter, för jag tycker inte det är ofta det är nå "trevliga" diskussioner i form av respekt till varandras ideer och åsikter/erfarenheter. Tycker ofta det är mkt negativa inlägg från de som ej tänker lika, istället för att som jag är nyfiken o frågar vad som gjort att ni tror på vissa vis för att jag sedan ska kunna ta en ställning till vad jag tror på(om jag fortfarande tror d ja trodde innan eller om nån fått mig på andra tankar.)
men kanske bara jag som tänkt på detta eller känner såhär?

Anton Fräs
2010-01-17, 20:23
+ 1

en sak jag tänkt på ända sedan jag blev medlem är om allting här går ut på att ifrågasätta och klanka på varandras åsikter, för jag tycker inte det är ofta det är nå "trevliga" diskussioner i form av respekt till varandras ideer och åsikter/erfarenheter. Tycker ofta det är mkt negativa inlägg från de som ej tänker lika, istället för att som jag är nyfiken o frågar vad som gjort att ni tror på vissa vis för att jag sedan ska kunna ta en ställning till vad jag tror på(om jag fortfarande tror d ja trodde innan eller om nån fått mig på andra tankar.)
men kanske bara jag som tänkt på detta eller känner såhär?

Jag tycker inte det du säger stämmer alls. Däremot förstår jag om du uppfattar det som sådant. Folk på detta forum är gärna snabba på att kommentera när folk skriver rena felaktigheter, ex. som du gör i denna tråden när du likställer socker med en drog.

tsp
2010-01-17, 20:34
d är precis vad jag är ute efter, och har aldrig kallat det "kur" heller även om det faktiskt finns en "kur" kallad sockeravgiftning eller d är i princip samma som alkoholavgiftning.

*grr27*

+ 1

en sak jag tänkt på ända sedan jag blev medlem är om allting här går ut på att ifrågasätta och klanka på varandras åsikter, för jag tycker inte det är ofta det är nå "trevliga" diskussioner i form av respekt till varandras ideer och åsikter/erfarenheter. Tycker ofta det är mkt negativa inlägg från de som ej tänker lika, istället för att som jag är nyfiken o frågar vad som gjort att ni tror på vissa vis för att jag sedan ska kunna ta en ställning till vad jag tror på(om jag fortfarande tror d ja trodde innan eller om nån fått mig på andra tankar.)
men kanske bara jag som tänkt på detta eller känner såhär?

Där har du fel. Däremot är man väldigt snabba på att motbevisa och döma rena felaktigheter, och det är denna tråd ett bra exempel på, att den "oliktänkande" sedan känner sig nertryckt och ej respektfullt bemött beror oftast på att de inte vill släppa sina felaktiga idéer utan drar på skygglapparna och stångar sig blodiga.

Zsara
2010-01-17, 20:36
Kan du inte bara lägga dig på den sockernivån som du tycker är bra istället för att göra någon sorts späkning först.

jo jag velade angående det men tar ja lite så kommer ofta begäret efter mer mer mer men står o vinglar emellan nu om ja ska bara försöka hålla det på den nivån jag hoppats ligga på efter denna månad, men vet ej om jag vågar utmana det där mer mer mer begäret"monstret" :S

Zsara
2010-01-17, 20:39
skulle vara kul o veta hur ni vet att det är rena felaktigheter då ingen annan vet det här i världen? :/

Zsara
2010-01-17, 20:42
jag kan inte göra mer än utgå ifrån mina egna kunskaper o erfarenheter o har fått mkt mer hjälp av "alternativ" än "skolmedicin" under alla mina år och då har jag försökt på skolmedicinen största delen av alla år, verkligen litat på den, men har tyvärr inga bra erfarenheter av det alls, mest men...:(

Anton Fräs
2010-01-17, 20:45
skulle vara kul o veta hur ni vet att det är rena felaktigheter då ingen annan vet det här i världen? :/

jag kan inte göra mer än utgå ifrån mina egna kunskaper o erfarenheter o har fått mkt mer hjälp av "alternativ" än "skolmedicin" under alla mina år och då har jag försökt på skolmedicinen största delen av alla år, verkligen litat på den, men har tyvärr inga bra erfarenheter av det alls, mest men...:(

Det finns studier gjorda på s.k sockerberoende (orkar inte söka tyvärr) men så länge kanske vi kan köra ett logiskt resonemang. Kan man bli beroende av något som inte ens har en märkvärd psykisk effekt? Jämför socker <> nikotin. I de fall man upplever "sockerberoende" i hög grad handlar det snarare om ett matmissbruk/hetsätning.

stafh
2010-01-17, 20:50
skulle vara kul o veta hur ni vet att det är rena felaktigheter då ingen annan vet det här i världen? :/

Behöver du verkligen hjälp med att peka ut skillnaderna mellan socker- och heroinberoende?

Eddie Vedder
2010-01-17, 20:53
d är precis vad jag är ute efter, och har aldrig kallat det "kur" heller även om det faktiskt finns en "kur" kallad sockeravgiftning eller d är i princip samma som alkoholavgiftning.

Nej de är inte jämförbara. Om du läser alla de svar du får och inte bara ett par så hade du sett mitt inlägg där jag skrev följande:

Det du gör är att du vänjer dig av med att äta socker, varken mer eller mindre komlicerat.

Det hela handlar alltså om att du vill vänja dig av vid den söta smaken av socker och sannolikt även den effekten som mat med stor blodsockerpåverkan ger dig (typ vitt bröd).

Ta det inte som påhopp, det är fel att kalla det "avgiftning" men det du gör är i sig inget fel givetvis. Jag är snarare av den åsikten att du gör helt rätt. Finner du ingen glädje i att vara sugen på den typen av mat är det helt rätt av dig att utesluta den. Du missar inget som helst av att skippa godis, läsk, kakor och bullar eller produkter med tillsatt socker.

Så kör på med en sockerfri kost!:thumbup:

Dreas
2010-01-17, 20:59
+ 1

en sak jag tänkt på ända sedan jag blev medlem är om allting här går ut på att ifrågasätta och klanka på varandras åsikter, för jag tycker inte det är ofta det är nå "trevliga" diskussioner i form av respekt till varandras ideer och åsikter/erfarenheter. Tycker ofta det är mkt negativa inlägg från de som ej tänker lika, istället för att som jag är nyfiken o frågar vad som gjort att ni tror på vissa vis för att jag sedan ska kunna ta en ställning till vad jag tror på(om jag fortfarande tror d ja trodde innan eller om nån fått mig på andra tankar.)
men kanske bara jag som tänkt på detta eller känner såhär?Det klankas inte ner på folk, du kanske tycker så för att folk säger emot vad du tror. De flesta av oss på brädan baserar det vi tror på fakta, forskning. Erfarenheter är ganska irrelevant då det i många fall är personen i fråga som felar. Vet inte hur många personer jag har haft diskussioner med som tror att de inte kan gå upp i vikt. "Ööööh, jag äter hur mycket som helst ju, ändå går jag inte upp" Så äter de tre panpizzor per dag och tror det är mycket.

Folk som tänker olika medför i regel spridning av myter som inte har något med verkligheten att göra.

Vet inte vad för skolmedicin du pratar om och i vilka aspekter.

Scratch89
2010-01-17, 21:14
Ditt "sockerberoende" verkar snarare bero på någon slags hetsätning eller undanträngning av ångest, precis som många andra missbruk. Men det är inte sockret i sig som är boven, utan det underliggande problemet.

Anton Fräs
2010-01-17, 21:15
Ditt "sockerberoende" verkar snarare bero på någon slags hetsätning eller undanträngning av ångest, precis som många andra missbruk. Men det är inte sockret i sig som är boven, utan det underliggande problemet.

Stort +1

Zsara
2010-01-17, 21:39
Nej de är inte jämförbara. Om du läser alla de svar du får och inte bara ett par så hade du sett mitt inlägg där jag skrev följande:



Det hela handlar alltså om att du vill vänja dig av vid den söta smaken av socker och sannolikt även den effekten som mat med stor blodsockerpåverkan ger dig (typ vitt bröd).

Ta det inte som påhopp, det är fel att kalla det "avgiftning" men det du gör är i sig inget fel givetvis. Jag är snarare av den åsikten att du gör helt rätt. Finner du ingen glädje i att vara sugen på den typen av mat är det helt rätt av dig att utesluta den. Du missar inget som helst av att skippa godis, läsk, kakor och bullar eller produkter med tillsatt socker.

Så kör på med en sockerfri kost!:thumbup:

Tack :) blev nog lite övertolkad av ordet avgiftning, men avvänjning eller balansering kanske skulle varit bättre ord även om det för mig just är ett gift precis som alkohol för en alkoholist, fungerar lika men där är vi alla olika uppbyggda o vi mår alla bra av olika saker o dem måste vi finna själva :) tror inte att det finns nån superdiet som alla mår bra av, men sunt förnuft funkar långt! ;)

Bra o trevligt skrivet Eddie, d du skrev muntrade upp mig en hel del.

Zsara
2010-01-17, 21:46
Kan ju lägga in att jag sedan liten blivit "lärd" att behandla känslor med mat både bra o dåliga. MEN socker i sig GER ett tillfälligt "GLÄDJERUS" precis som alkohol, kramar, träning mm . har bäst erfarenhet av hjälp från andra med egna erfarenheter i olika sammanhang och bevisad forskning har däremot sällan fungerat. men det är ju vad jag väljer att gå på i dagsläget tills motsatsen säger nå annat. säger inte att nån annan måste göra eller tycka som jag. måste ju gå på det som funkat för mig o d jag blir lyckligare piggare o mår bättre av helt o hållet, en annan kanske skulle må skit o leva på samma vis, men vi är alla olika :)

WHITEFOLKS
2010-01-17, 21:50
Vad är det för "forskning" när det kommer till socker som inte funkar?

Apos78
2010-01-17, 21:52
Jag tror man får skilja på beroende av typen konsekvens av en biokemisk reaktion och typen självupplevd beroendekänsla. Den första finns det helt enkelt inte belägg för medan den andra lär vara högst närvarande för ganska många. Men det går inte att jämföra med ex. alkohol eller nikotin, iaf inte gällande vad som faktiskt händer i kroppen. Känslan kanske kan likna varandra, även om jag tvivlar på att sockret ger ett lika kraftigt sug som ex. heroin eller alkohol.

Eddie Vedder
2010-01-17, 21:58
även om det för mig just är ett gift precis som alkohol för en alkoholist

Nej du kan fortfarande inte göra jämförelsen utifrån det. Att etanol är ett GIFT är en sak. Att detta gift sedan stimulerar vissa centrum i hjärnan och ger dig effekter som kan upplevas även av sockret och snabba kolhydrater är vad som gör dom jämförbara.

Det ena är ett gift och det andra inte, dock är den gemensamma nämnaren effekten man kan få och om den effekten är lika stark för dig som alkoholens är för en alkoholist (dvs om det få samma effekt på belöningssystemet) gör du som sagt rätt i att undvika det i mina ögon.

Att äta "lagom" med socker som om det vore ett självändamål i sig ser inte jag som någon fördel. Jag själv har i stort sett nollat bröd fullständigt. Åt några köttbullemackor på julafton, vet inte nör jag åt det senast innan och har inte ätit det sedan dess. Jag ser inget fel i bröd som livsmedel alls men jag mår bättre av att själv skippa det. Igen uppoffring alls.

Morty
2010-01-17, 22:22
Jag själv har i stort sett nollat bröd fullständigt.

Helt sjukt. Det som är så gott!

Eddie Vedder
2010-01-17, 22:24
Helt sjukt. Det som är så gott!

Ja sjukt gott. Lagom att äta någon gång vid speciella tillfällen alltså. Som jag gör med t.ex. godis, efterrätter o.s.v.

Men för mig faller det inom kategorin "unna sig ibland" och ingen basvara.

Dreas
2010-01-17, 22:27
Ja sjukt gott. Lagom att äta någon gång vid speciella tillfällen alltså. Som jag gör med t.ex. godis, efterrätter o.s.v.

Men för mig faller det inom kategorin "unna sig ibland" och ingen basvara.+1 på den.

tsp
2010-01-17, 22:32
jag kan inte göra mer än utgå ifrån mina egna kunskaper o erfarenheter o har fått mkt mer hjälp av "alternativ" än "skolmedicin" under alla mina år och då har jag försökt på skolmedicinen största delen av alla år, verkligen litat på den, men har tyvärr inga bra erfarenheter av det alls, mest men...:(

Ja du, vad ska man säga.. Det har ju alltid funnits människor som går på new age grejer.

Problemet med den här tråden är att du (självklart) baserar det du tror, på den kunskap du har. Men ibland vet man inte allt om en fråga, även om man tror det. Varje mynt har två sidor liksom. Men hur som helst, jag hoppas att du lyckas sluta med sötade matprodukter om du mår bättre av det, så jag ger dig ett stort lycka till! :)

Scratch89
2010-01-17, 23:52
Jag själv har i stort sett nollat bröd fullständigt.

Knäppgök! :Virro

Zsara
2010-01-18, 10:00
Knäppgök! :Virro

och motiveringen till det är? nyfiken

stafh
2010-01-18, 11:31
och motiveringen till det är? nyfiken

Bröd är gott.

tsp
2010-01-18, 11:57
Bröd är gott.

Simple as that

Alone_in_the_dark
2010-01-18, 12:21
Finns kanske inga kurer men det finns kurser att gå på ;)

Klicka här (http://www.bittensaddiction.com/?page=kurser)

Pelle2
2010-01-18, 13:04
Finns kanske inga kurer men det finns kurser att gå på ;)

Klicka här (http://www.bittensaddiction.com/?page=kurser)

Åh herregud :cool:

Mental
2010-01-18, 13:36
Åh herregud :cool:

Som hittat, intensivkursen kostar ju bara 8850kr inkl moms :D

Du får kunskap om sockrets och alla andra droger och beroendeprocessers påverkan på hjärnan och kroppen och - viktigast av allt - kunskap om hur du läker hjärnan och de biokemiska obalanser som uppstått pga raffinerade kolhydrater och annat , och som orsakat övervikt/undervikt/sjukdomar/problem, mm och du får ett nätverk av andra i samma situation att dela dina erfarenheter med mm

Några områden vi går igenom
• Avgiftning från socker/annat . Starten på Biokemisk reparation
• Kunskap om hjärnan och hjärnans näringsbehov
• Socker känslighet kontra beroende (addiction dvs alla beroenden, hur de hör ihop) .
• Kartläggning av beteendemönster (tanke-känsla-handling) och biokemisk obalans som gör att vi återfaller i gamla levnadsvanor samt nya verktyg.
• Relationer; ”medberoende, anhörig, vuxet barn” mm.
• Att lära sig nya beteendemönster, som korrigerar biokemin.
• Mat och näringslära - vad, när och hur du ska äta, laga mat, handla, äta ute/borta etc
• Vikten av fysisk aktivitet
• Individuell livsstilsplan, fortsatt underhåll
• Vikten av stöd från andra
• Under veckan får du fylla i flera formulär om din hälsa och sedan ett enskilt samtal med mig om din fortsatta tillfrisknandeplan.



Detta är ett utmärkt avstamp till en förändring av levnadsvanorna, en häftig ”detox” och nystart.




*whatever*
Jag vill hitta mig en mysig kostsekt jag med! Fan vad underhållande.

Nitrometan
2010-01-18, 14:19
Jag vill hitta mig en mysig kostsekt jag med! Fan vad underhållande.
Man kan tjäna pengar på religiösa sekter. På New-Age-flummeri. Tydligen också på kost-sekter.

Lellan
2010-01-18, 17:52
Knäppgök! :Virro

Bröd är gott.

Simple as that

Det finns inga enkla sanningar. JAG mår skit av bröd. Mår kalas för stunden, men kan inte hantera det. Så fungerar det för mig, inget hokuspokus utan av erfarenhet väljer jag bort el att äta lite om jag känner att jag kan hantera det. Samma med sött, en godispåse gör mig sötsugen i dagar efteråt och jag vill äta allt hela tiden. Varför envisas med att det är ngt grundläggande problem och ångestproblematik där när inga andra livsmedel har den funktionen? Ser hellre till att vara nöjd på sånt jag vet jag mår bra av, och skippa el ytterst moderat smaka på, vad det nu är jag har svårt att äta lagom av.

Tycker inte att det är fel att äta bröd, välja bort det el ngt öht. Man gör väl det som passar en själv och ens liv bäst. Om zara nu vill stryka onödigt socker/söta/stärkelserika livsmedel ur kosten tillfälligt för att må bättre av det är det väl fritt fram. För vissa fungerar ju att behålla sötmedel, andra vill hellre skippa den söta smaken helt, bara att prova sig fram. :)

Jagax
2010-01-18, 20:49
Intressant att se hur folk gillar att klanka ner på andra här.
Många verkar ha svårt att förstå att sockerberoende är ett beroende som inte är olikt andra beroenden då det har en hel del gemensamt tex med alkoholism.
Detta eftersom intag av socker ger ökad dopaminfrisättning. Denna frisättning som ingår i belöningssystemet ger ett ökat välbefinnande vilket innebär att kroppen kommer att vilja ha mer efter hand.
Precis som alla som dricker alkohol inte blir alkoholister så blir inte alla heller sockerberoende men som åkommor är de ganska lika. Inte effekten de i allmänhet får på ditt liv men i hänseende till hur beroendet fungerar.

Kischen
2010-01-18, 21:15
Vad har det gemensamt med alkoholism? Jag ser sällan* några utslagna stackare liggandes på parkbänkar ätandes socker.

*aldrig

Eddie Vedder
2010-01-18, 21:16
Tramsinlägg för att göra sig lustig över trådskaparen undanbedes.

Eddie Vedder
2010-01-18, 21:18
Vad har det gemensamt med alkoholism? Jag ser sällan* några utslagna stackare liggandes på parkbänkar ätandes socker.

*aldrig

Kopplingen är tydlig och du får det förklarat på ett utmärkt sätt av Jagax.

Tror man att all alkoholism yttrar sig i parkbänkssupande har man en del att lära.

Kischen
2010-01-18, 21:22
Kopplingen är tydlig och du får det förklarat på ett utmärkt sätt av Jagax.

Tror man att all alkoholism yttrar sig i parkbänkssupande har man en del att lära.

Klarar man inte ironi över internetet har man en del att lära?

Det är larv att säga att det kan ens vara i närheten av alkoholism/narkotikamissbruk. Prova säg det till random skjutare och se vad dom tror om det.

Eddie Vedder
2010-01-18, 21:34
Det är larv att säga att det kan ens vara i närheten av alkoholism/narkotikamissbruk. Prova säg det till random skjutare och se vad dom tror om det.

Finns ingen som jämfört med att skjuta heroin. Det handlar om stark påverkan av belöningssystemet och ett begär man inte kan hantera. Att substansen är mindre farlig förändrar inte det.

Zsara
2010-01-18, 21:35
Klarar man inte ironi över internetet har man en del att lära?

Det är larv att säga att det kan ens vara i närheten av alkoholism/narkotikamissbruk. Prova säg det till random skjutare och se vad dom tror om det.

förstår ej hur du ej kan yttra dig då du tydligen inte vet något om denna sak.

jagax förklarar mkt tydligt d ja borde skrivit för länge sen men ej funnit de rätta orden för.

Eddie: Tack.

Kischen
2010-01-18, 21:37
Finns ingen som jämfört med att skjuta heroin. Det handlar om stark påverkan av belöningssystemet och ett begär man inte kan hantera. Att substansen är mindre farlig förändrar inte det.

Så det finns en accepterad sjukdom som heter sockerberoende?

Eddie Vedder
2010-01-18, 21:42
Så det finns en accepterad sjukdom som heter sockerberoende?

Nej men det hindrar inte att folk kan uppleva ett begär och att belöningssystemet stimuleras enligt samma mekanismer. Vilket är vad vi diskuterar.

Jag vet inte om alkoholism klassas som sjukdom heller.

Kischen
2010-01-18, 21:45
Nej men det hindrar inte att folk kan uppleva ett begär och att belöningssystemet stimuleras enligt samma mekanismer. Vilket är vad vi diskuterar.

Jag vet inte om alkoholism klassas som sjukdom heller.

Jo, men det är väl egentligen för att staten ska få gå in och hjälpa personen som lider av alkoholism.

Nej, det vi diskuterar är "Socker är precis lika farligt(beroende) som alkohol eller vilken drog som helst"

Skriver du under på det?

Eddie Vedder
2010-01-18, 21:47
Skriver du under på det?

Varför läser du inte tråden istället för att be om återupprepningar från min sida?

Jag har ju sagt emot det från första start. Men graden av farlighet är en sak och det faktum att man kan uppleva ett begär är en helt annan.

Kischen
2010-01-18, 21:50
Jag säger inte att man inte kan känna ett begär, jag känner flera just nu. Jag säger att det inte kan likställas med att vara så beroende av en substans att man är beredd att göra vad som helst för en plopp.

Eddie Vedder
2010-01-18, 21:54
Jag säger att det inte kan likställas med att vara så beroende av en substans att man är beredd att göra vad som helst för en plopp.

Men det finns trots allt individer som vittnar om så starkt begär. Att du inte upplever det är ju en annan sak.

Jag har inget begär efter att spela poker t.ex. Men jag erkänner trots det spelberoende som fenomen. Och mig veterligt är det mindre fysiskt skadligt än alkohol det också.

Ola Wallengren
2010-01-18, 21:54
Intressant tema i J Nutr

http://jn.nutrition.org/content/vol139/issue3/#SYMPOSIUM_MDASH_FOOD_ADDICTION__FACT_OR_FICTION_

Kischen
2010-01-18, 22:03
Ja det finns individer som vittnar om beroende av alla dess former, men sällan är det nog det dom är beroende av som är boven egentligen.

cosmic_dancer
2010-01-18, 22:07
Ditt "sockerberoende" verkar snarare bero på någon slags hetsätning eller undanträngning av ångest, precis som många andra missbruk. Men det är inte sockret i sig som är boven, utan det underliggande problemet.

+1 på det. Funderade på det där idag då jag tjuvlyssnade på två grabbar i 15årsåldern på hemköp. Den ena berättade för den andra att han ahde under en kväll käkat en hel kartong arraksbollar, ett paket kaor och en grillad kyckling. Jag började då fundera lite mer på varför en del börjar hetsäta och att det värkar vara väldigt vanligt problem även om det i mångas fall inte är sådant stort problem som det är hos vissa.

Tänkte även på det där med underätning. Att folk som under en lång period underätit och förbkjudit sig själv att äta fett, "fel" kolhydrater och socker just för att de anset de så fel att äta och sen när de väl börjar äta allt det där igen så regerar hjärnan och kroppen kraftigare på det och att det då blir att man istället tappar kontrollen och proppar sigi allt som tidigare varit på ens svarta lista.

cosmic_dancer
2010-01-18, 22:12
Vart går egentligen gränserna fär sockerberoende. Jag tycker testerna som ibland kan finnas i tidnigar och dylikt är lite väl missanpassande. I de testen är det som om alla med ett godisförråd är sockerberoende och behöver söka hjälp. Givetvis grundar det sig i något om man verkligen har ett beroende, men jag tror de flesta är vanliga sockerråttor som majoriteten av svenskarna eller att de som sagt är hetsätare

WHITEFOLKS
2010-01-18, 22:18
Orsakar ditt sockerätande ett problem för dig och du kan inte sluta med det trots att du vill?

Då har du nog ett sockerberoende.

Kischen
2010-01-19, 18:25
Kan man tänka sig att det ger samma effekt att dricka en maltodextrinlösning som att äta godis?

Jag kan tänka mig att det borde det, men att det inte gör det. I så fall, varför?

Morty
2010-01-19, 19:35
Vart går egentligen gränserna fär sockerberoende. Jag tycker testerna som ibland kan finnas i tidnigar och dylikt är lite väl missanpassande.

Afaik så läser folk på kolo varken aftonbladet, veckorevyn eller cosmo regelbundet :P

Eddie Vedder
2010-01-19, 19:53
Jag kan tänka mig att det borde det, men att det inte gör det. I så fall, varför?

Dels för att fruktosen har en helt annan påverkan på kroppen. Dessutom kan jag tänka mig att graden av sötma ger olika respons.

Kischen
2010-01-19, 20:11
Dels för att fruktosen har en helt annan påverkan på kroppen. Dessutom kan jag tänka mig att graden av sötma ger olika respons.

Så bitsocker skulle i teorin, men inte i praktiken, kunna ersätta godiset om det är så att det är själva sockret man är beroende av?

Eddie Vedder
2010-01-19, 21:00
Så bitsocker skulle i teorin, men inte i praktiken, kunna ersätta godiset om det är så att det är själva sockret man är beroende av?

Om man lyckades standardisera exprimentet så att vederbörande inte ser skillnad eller får en annan munkänsla så tror jag absolut det ja.

Men får försökspersonen se att det är en hallonbåt blir det genast för mycket confounders.

Johan_P
2010-01-19, 21:21
Om man lyckades standardisera exprimentet så att vederbörande inte ser skillnad eller får en annan munkänsla så tror jag absolut det ja.

Men får försökspersonen se att det är en hallonbåt blir det genast för mycket confounders.

Men det är väl just detta det handlar om? Att man ser det söta och därefter får någon sorts av mental kick som triggar en att äta det för att man vet att det är gott.

Eddie Vedder
2010-01-19, 21:23
Men det är väl just detta det handlar om? Att man ser det söta och därefter får någon sorts av mental kick som triggar en att äta det för att man vet att det är gott.

Det är ju det man inte vet förrän det testats standardiserat. Men jag tror inte hedoniska confounders är det primära. Jag tror sockret inverkar rent biologiskt på belöningssystemet. Det finns det väl ändå forskning på?

Johan_P
2010-01-19, 21:36
Det är ju det man inte vet förrän det testats standardiserat. Men jag tror inte hedoniska confounders är det primära. Jag tror sockret inverkar rent biologiskt på belöningssystemet. Det finns det väl ändå forskning på?

I nuläget får vi helt enkelt nöja oss med att säga att båda är troliga faktorer, där det du nämner - att sockret inverkar biologiskt på vårt system - är bevisat, så vitt jag vet i alla fall. Jag tror hur som helst att det jag påpekade i mitt förra inlägg är en stor del i det hela.

Ola Wallengren
2010-01-20, 07:47
Det är ju det man inte vet förrän det testats standardiserat. Men jag tror inte hedoniska confounders är det primära. Jag tror sockret inverkar rent biologiskt på belöningssystemet. Det finns det väl ändå forskning på?

Läs artiklarna i länken jag gav så får du nog en ganska rättvisande bild av kunskapsläget.

Eddie Vedder
2010-01-20, 08:56
Läs artiklarna i länken jag gav så får du nog en ganska rättvisande bild av kunskapsläget.

Sorry.:em:

Har skummat nu under morgonen och det verkar stämma överens med vad jag syftar på. Enda lilla skillnaden är att man i artiklarna överhuvudtaget mer diskuterar faktorer i "skräpmat", alltså energirik mat överhuvudtaget och inte enbart just sockret.

Taken together, these studies demonstrate that limbic regions experience similar neuroadaptations following exposure to both food and drug rewards and that these adaptations alter the motivation to obtain both types of rewards.


Homeostatic and hedonic signals interact in the regulation of food intake. J Nutr. 2009 Mar;139(3):629-32. Epub 2009 Jan 28.

Med lite letande i PubMed finns mer såg jag, en jäkla massa närmare bestämt.:D

Opioid peptides increase food intake and they are particularly effective at stimulating consumption of palatable diets. Ingestion of foods high in sugar and of other “attractive” tastants provides a high reward value and it affects a dynamic status of the central reward circuitry, which incorporates and/or is affected by endogenous opioids. Opioids appear to enhance feeding in a very complex manner: by contributing to the activity of the reward network and by suppressing feeding termination-related signaling in the brain.

Central opioids and consumption of sweet tastants: when reward outweighs homeostasis. Physiol Behav. 2007 Aug 15;91(5):506-12. Epub 2007 Jan 30.

Humans eat for many reasons, including the rewarding qualities of foods. A host of neurotransmitters have been shown to influence eating behavior and some of these appear to be involved in reward-induced eating. Endogenous opioid peptides and their receptors were first reported more than 30 years ago, and studies suggesting a role of opioids in the regulation of food intake date back nearly as far. Opioid agonists and antagonists have corresponding stimulatory and inhibitory effects on feeding. In addition to studies aimed at identifying the relevant receptor subtypes and sites of action within the brain, there has been a continuing interest in the role of opioids on diet/taste preferences, food reward, and the overlap of food reward with others types of reward. Data exist that suggest a role for opioids in the control of appetite for specific macronutrients, but there is also evidence for their role in the stimulation of intake based on already-existing diet or taste preferences and in controlling intake motivated by hedonics rather than by energy needs. Finally, various types of studies indicate an overlap between mechanisms mediating drug reward and palatable food reward. Preference or consumption of sweet substances often parallels the self-administration of several drugs of abuse, and under certain conditions, the termination of intermittent access to sweet substances produces symptoms that resemble those observed during opiate withdrawal. The overconsumption of readily available and highly palatable foods likely contributes to the growing rates of obesity worldwide. An understanding of the role of opioids in mediating food reward and promoting the overconsumption of palatable foods may provide insights into new approaches for preventing obesity.

Reward systems and food intake: role of opioids. Int J Obes (Lond). 2009 Jun;33 Suppl 2:S54-8.

Kischen
2010-01-20, 09:12
Man kan spontant tycka att folk som är så "sockerberoende" att dom måste "avgifta" sig, borde väga mer än genomsnittet, för dom äter väl vanlig mat också? Går man i så drastiska tankar så pratar vi väl inte om att man äter 4-500 kcal per dag i godis/bullar/kakor/läsk för det är verkligen inte onormalt idag tyvärr.

Dom personer (tjejer) jag känner med dåliga godisvanor har i botten dåliga matvanor.

Ola Wallengren
2010-01-20, 09:13
Ja, till exempel. Nu verkar du vara mest intresserad av neurokemin men det var några andra delar som jag tyckte egentligen var mer intressanta.

t.ex.
We propose that specific foods, especially those that are rich in fat and/or sugar, are capable of promoting "addiction"-like behavior and neuronal change under certain conditions. That is, these foods, although highly palatable, are not addictive per se but become so following a restriction/binge pattern of consumption. Such consummatory patterns have been associated with increased risk for comorbid conditions such as obesity, early weight gain, depression, anxiety, and substance abuse as well as with relapse and treatment challenges.

Symposium Overview—Food Addiction: Fact or Fiction?
J. Nutr. 2009 139: 617-619

Eddie Vedder
2010-01-20, 09:18
Man kan spontant tycka att folk som är så "sockerberoende" att dom måste "avgifta" sig, borde väga mer än genomsnittet, för dom äter väl vanlig mat också? Går man i så drastiska tankar så pratar vi väl inte om att man äter 4-500 kcal per dag i godis/bullar/kakor/läsk för det är verkligen inte onormalt idag tyvärr.

Dom personer (tjejer) jag känner med dåliga godisvanor har i botten dåliga matvanor.

Begreppet "avgiftning" har ju t.o.m. Zsara gått med på att det var fel så det kan vi ju lägga åt sidan.

Och att ha den typen av bekymmer behöver givetvis inte korrelera absolut med kroppsvikt. Att variera hetsätning med självsvält är ju knappast ovanligt t.ex.