handdator

Visa fullständig version : Liten spinkig söker hjälp :)


Afnaf
2010-01-17, 16:03
Tjena, jag är 1,93m och väger ~60 kg vilket inte är det bästa. Jag har extremt svårt att gå upp i vikt och har alltid ätit bra med mat. Men efter år av att inte gå varken upp eller ner på vågen så har jag i stort sett gett upp och äter inte så bra längre. Men i ett sista försök att fixa lite extra kilon så skulle jag vilja ha lite konkreta tips. Jag har läst en massa om gainers och att man ska käka ofta etc etc. Jag har inte tränat nånting på ungefär 5 år och vill verkligen komma igång. Man måste ju börja nånstans menar jag, svårt att veta var och hur bara.

En sak jag undrar är ju om gainers, om dom nu inte är så super bra så borde det ju inte finnas så många tycker man. Men om jag nu ska börja träna lite smått göra lite armhävningar situps och börja med att dricka och äta mer "fet" mat och köra på med lite gainers etc, så vore ju en inköpslista ganska så bra. Men som sagt så vill jag ha lite tips på t ex gainer, vad ska man träna?, hur ofta, och även hur man ska lägga upp sin mat och vad ett mellan mål ska se ut.

Jag är i stort sett hungrig dygnet runt och även om jag äter mig extremt mätt på gränsen till illamående så kan jag vara jätte hungrig efter 30-60 minuter igen. Det känns liksom väldigt meningslöst för mig att äta när jag ändå bara blir hungrig igen. Och jag är inte dum så att jag vet att saker och ting inte tar tid för jag vet att det gör det, och det finns inga dunder kurer för att gå upp.

/ Tack på förhand, Martin

Gabriel174
2010-01-17, 16:12
http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/

Programförslag här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Stoltz
2010-01-17, 16:13
Hej Martin.

Du har råkat posta i allmänt, en forumdel som är mest skitsnack, politiska diskussioner, raggning samt sex och navelskådning.
Du kommer senare hitta denna med all sannolikhet i Kostdelen :)

Vad äter du idag på en normal dag och hur mycket?

Kwon
2010-01-17, 16:16
Hur gammal är du Martin?

Har du någon sjukdom?

Stråhle
2010-01-17, 16:17
Spana in Axons 10 bästa tips för viktuppgång! (http://axon.blogg.se/2009/october/mina-10tips-for-viktuppgang.html)

Afnaf
2010-01-17, 16:17
Lite svårt och säga hur mycket men jag äter 2-3 gånger om dagen vilket jag vet är för lite men tycker det är svårt med vad man ska trycka i sig i mellan frukost och middag, oftast blir det bara mackor till frukost sen middag och till sist mackor innan man ska lägga sig.

Afnaf
2010-01-17, 16:18
Hur gammal är du Martin?

Har du någon sjukdom?

Jag blir 24 nu i vår. Och inga sjukdomar så vitt jag vet :)

ceejay
2010-01-17, 16:18
ät mer

shibi
2010-01-17, 16:24
Vart i samma sits. Du behöver röra på dig för att få upp aptiten. Ifall du inte finner gymet som din grej, pröva på olika kampsporter eller något annat du tycker är kul. Och ordna ett matschema som du följer så bra det går.

Afnaf
2010-01-17, 16:26
Vart i samma sits. Du behöver röra på dig för att få upp aptiten. Ifall du inte finner gymet som din grej, pröva på olika kampsporter eller något annat du tycker är kul. Och ordna ett matschema som du följer så bra det går.

Ok, det kanske är bra och bara börja jogga lite till en början kanske?

Loke
2010-01-17, 16:26
Jag är i stort sett hungrig dygnet runt och även om jag äter mig extremt mätt på gränsen till illamående så kan jag vara jätte hungrig efter 30-60 minuter igen. Det känns liksom väldigt meningslöst för mig att äta när jag ändå bara blir hungrig igen.

Du blir hungrig igen eftersom du inte äter på ett vettigt sätt. Precis som alla andra som inte klarar att gå upp i vikt (inklusive mig själv i min ungdom) så äter du bara mycket ibland. Det är klart du måste äta dig till illamående om du bara äter ordentligt nån gång om dagen. Låt det bli en tvångstanke, så fort hungern kommer ska det i ett ordentligt mål mat. Mellanmål finns inte.

Jag skulle gissa att du äter ordentligt kanske två gånger om dagen. I övrigt handlar det om enstaka mackor och sånt. Det måste du ändra på. När jag var yngre och hade liknande problem som dig så började jag dels äta ordentlig frukost (ett stort lass havregrynsgröt) och dubbla middagar. Alltså, jag åt en gång av mammas mat, så mycket som jag brukar, runt 17, sen åt jag lika mycket till vid 20. När det fanns tid försökte jag få i mig dubbla luncher också.

Afnaf
2010-01-17, 16:31
Är det viktigt och äta på exakt samma tider som att kliva upp och äta frukost 8 varje dag eller gör man lite som man vill?

tsp
2010-01-17, 16:31
Ät allt du kommer över. Ta bara något ur kylen, vad som helst, och ät det. Repetera om och om igen. Är inte så mycket svårare än så.

Afnaf
2010-01-17, 16:38
Har hittat ett startpaket som innehåller:

Ett komplett och mycket prisvärt paket med basprodukter för såväl nybörjare som avancerade.
Paketet är sammansatt med tillskott av essentiella näringsämnen som tillsammans med varierad kost kan optimera din hälsa och stärka din kropp! Du får ett kilo proteinpulver, en burk Omega-3 fiskolja, en burk extra kraftfull Liponsyra och en burk Only One, våra egna multivitamin- och mineral kapslar.
Paketet räcker upp till 2 månader!

Är protein pulver bra och dra i sig som ett mellanmål kanske ifall man blir sugen och inte har något annat tillgängligt? Är det nått som fattas eller som kan tas bort?

Eddie Vedder
2010-01-17, 16:39
Är det viktigt och äta på exakt samma tider som att kliva upp och äta frukost 8 varje dag eller gör man lite som man vill?

Regelbundenhet i ditt ätande och din dygnsrytm är med stor sannolikhet en fördel ja. Men hur mycket det avgör i praktiken är svårt att ens gissa.

Men mat på hyfsat regelbundna tider, sömn på natten och aktivitet på dagen, ingen onödig stress o.s.v. förefaller värdefullt för hälsan (vilket troligtvis kommer inverka på träningsresultat på ett eller annat sätt).

z_bumbi
2010-01-17, 16:54
Du har svårt att gå upp i vikt men du blir hungrig direkt efter att du har ätit, vad är det som hindrar att du inte bara äter en gång till när du nu är hungrig?

Istället för omega-3 så ät fet fisk, mer kalorier.
Istället för proteinpulver så ät eller drick mejeriprodukter, mer kalorier.
Istället för att äta en multivitamin/mineral så ät mer mat, mer kalorier.
Om du ska satsa på något tillskott så kör en gainer men då bara om du tränar mer än att köra lite med kroppsvikten hemma. Så börja träna något och gärna något som gör att du kan bygga lite muskler. Styrketräning är ett förslag men det funkar med de flesta idrotter där du jobbar mycket med kroppen i korta moment, rugby, vissa kampsporter osv.

ceejay
2010-01-18, 11:10
tränar du något?

Isf rekommenderar jag att du kör 1L mjölk + gainerpulver efter träning :) 1000kcal direkt efter är inte fel, därför jag kört haha. :)