handdator

Visa fullständig version : Bulk - Kcal överskott, blir man fet elleh?


Victuhh
2010-01-17, 01:08
Ja, Rubriken säger väl det mesta.

Bulk är ju när man går på Kaloriöverskott från sitt behövda dagliga intag eller vad man nu säger, tar in mer mat och därför ökar vikt.(?)

Men hur hänger detta ihop med styrketräning?

Jag äter väldigt mycket för min vikt och ökar självklart i vikt med ungefär 1kg i månaden. Jag känner att jag har svårt för att bli mätt och det har kommit nu på senare tid tillsammans med gymmet.

Under hela min uppväxt har jag varit den där lilla killen i klassen som alltid varit mindre utvecklade än alla andra i längd, jag var också ganska spinkig större delen av min uppväxt tills jag kom in i dataåldern då godis och cola blev en vana.

Så målet med min träning är att Bli stor.
Gymmet har på senare tid blivit en stor del i mitt liv, jag kör stenhårt ett par gånger i veckan och på de senaste månaderna har jag sett av bra resultat som man också får bekräftat av vänner som självklart är en stor pepp i sig.

För att kunna köra färden mot brudarna i rätt riktning inför stranden '10 tänkte jag inte köra cardio eller så utan behålla underhudsfettet om jag inte märker att det blir alltför illa så tar jag till Plan B.

Till frågan, lär jag bli en tjockis av att öka matintag utan att börja springa eller deffa i längden?

Tänkte också höra om en rekommendation till proteintillskott :)

Och jag ber om ursäkt för att tråden blev mer som en självbiografi, klockan är mycket, God Kväll.

limenka
2010-01-17, 01:12
Ja. Du lägger på dig fett. Mer desto större överskottet är! Har för mig att cardio under byggperiod(?) försämrar resultaten, men detta får någon med mer kunskap intyga. Ligg på ett någorlunda sunt överskott, kanske 500 som rekommenderas? Mer protein = mer muskler. Så ja, proteintillskott av valfri form är att rekommendera.

GLHV :)

WHITEFOLKS
2010-01-17, 01:16
Hur mycket fett du kommer lägga på dig beror delvis på hur stort ditt överskott är men även till stor del vad du har för genetiska förutsättningar.

Förhållandet mellan fett och muskler som kommer av ett överskott kan variera väldigt mycket mellan olika individer.

Eddie Vedder
2010-01-17, 08:44
Om du tittar absolut högst upp på sidan så är det ju för tillfället väldigt bra pris på Kolozzeum Pure Whey. Det är ett proteintillskott som definitivt duger gott och väl för dig.

Själv har jag SKogsbär som jag tycker smakar gott men det finns även fler smaker.

Ökar du i vikt blir du fetare men i kombination med styrketräning regelbundet och en bra kost blir förutsättningarna goda för att så stor del av viktuppgången som möjligt blir muskler. Bulka inte överdrivet fort:

http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/

burtan
2010-01-17, 10:52
Om du vill gå upp i vikt (muskelmassa) kommer du även att gå upp i fettvikt, hur mycket beror på överskottets storlek.
Om du skulle lägga till cardio (med underskott som följd) för att inte gå upp i fettvikt så kommer du heller inte att gå upp i muskelmassa.

Mvh Andreas.

Emil_Larsson
2010-01-17, 11:16
Så länge man bulkar under kontrollerad form utan att totalt grisäta så tror jag de flesta mer eller mindre tjänar på att bulka.

Det är skillnad på att ha inställningen "jag skall bulka för jag är trött på att vara i stenhård form och behöver bli svinstor" mot att ha inställningen "jag skall bulka kontrollerat och överlag äta nyttigt för att lägga på mig kvalitetskilon och behålla en okej form".

Jag har gått upp totalt 24kg på 3 år, dock inte en jämn viktuppgång hela tiden, haft perioder jag gått upp mer och andra perioder jag tappat vikt pga. sjukdom, men att fokusera på träningen och se maten som en nödvändighet för utveckling istället för en "genväg", tror jag är mer hållbart i längden.

1kg per månad tror jag är en viktökningstakt där man kan gå upp i en sund takt, utan att drabbas av hälsorisker och slippa lägga på sig massa dödvikt.

/Peace.