handdator

Visa fullständig version : shoulderpress med 1 hantel


kharon
2003-09-17, 15:58
Gjorde en upptäckt som kommer att ta min axelträning till nya höjder igår!

Jag har haft problem med shoulder press (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBShoulderPress.htm) att orka få upp vikten över axlarna till startposition för att kunna pressa något överhuvudtaget. Så jag har varit tvungen att nöja mej med lättare vikter...

Nåväl igår testade jag av någon outgrundlig anledning att bara pressa en hantel åt gången, istället för en hantel i var hand.
Och jag lyckades öka vikterna med nästan 20%!!

Så jag tänkte nu satsa på att köra en sida åt gången. Och sedan köra dödsstöten för axlarna i "front press" maskinen samt side laterals och upright row.

Det jag kan tänka mig är negativt att jag inte kommer att bli bättre på att få upp vikter till startposition, men jag kan ju inte låta detta störa min axelträning.

Har ni tips på hur jag ska stärka upp detta?

Hur gör ni själva? Eller är det bara jag som är konstigt svag?

tips? kommentarer?

acke_t
2003-09-17, 16:24
startposition för mej är vid axlarna med tummarna pekandes bakåt,armbågarna pekandes neråt. För att få dem dit e det ju bara att ha dom på låren/knäna och sen kicka upp dem med knäna

Legance
2003-09-17, 17:13
alltså kharon kör du typ 90kgs hantlar eller? =) ja menar SÅ svårt e det väl inte få upp 2? =)

Munter
2003-09-17, 17:27
Det är lite trixigt att få upp hantlarna, men det krävs ju bara lite övning. Ställ dem på varsitt knä och kicka upp samtidigt som du använder lite armkraft för att styra dem på plats (en i taget alltså), eller ta hjälp av någon. Tyckte det var svårt i början också, men numer är det inga problem att fiffla upp ett par 45-50kg hantlar (har testat 46kg och det gick då i alla fall).

/fidde

Pressarn
2003-09-17, 17:47
Det här med att man tar mycket mer när man kör enarms axelpress, för/nackdelar?

shirunai
2003-09-17, 17:48
tycker det är lätt att stå och svinga upp dem också, men att trixxa upp dem med knäna är väll vanligast