handdator

Visa fullständig version : Smärta rot.kuff/överarm


korv3n
2010-01-16, 16:51
Kön: man

Ålder: 23

Längd och vikt.184 cm, 81 kg

Smärtbeskrivning: Var gör det ont?
Främst rotatorkuffen men även överarm.

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig?
Svårt att avgöra.

Gör det ont någonstans då du trycker? Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt?
Har tidigare haft problem med smärta i underarm i flera månaders tid. Nu har smärtan vandrat upp till bicep och främst rotatorkuffen, högerarm. Tilläggas ska att underarmen inte längre smärtar. När jag trycker och känner så känns det som att smärtan är skarpast i rotatorkuffen.


Är smärtan skarp eller mer dov? Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Känns det bättre eller sämre efter träning?
Vill säga att det är en dov smärta. Smärtan uppkommer vid träning och håller i sig fram till och med att jag lyckats somnat samma natt. Nästa morgon är smärtan avsevärt lindrigare. Det är på passen axlar/rygg samt bröst/biceps som smärtan uppkommer. Triceps/mage samt Ben fungerar.

Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Var i rörelsen smärtar det? Hur länge har du haft ont? Smärtvariation över dygnet.
När väl smärtan kommit så smärtar alla övningar. Men de övningar som frambringar smärtan är axelpress, lyft till haka, bänkpress men detta är nog pga av att jag kör dessa övningar först i passen. Helt övertygad om att andra övningar på dessa pass också skulle frambringa smärtan. Men när smärtan väl uppkommit så stör smärtan mer eller mindre på alla övningar gällande biceps/bröst/axlar. När smärtan igår uppkommit under bröst/bic passet kunde jag inte ens göra bicepscurl och avbröt därefter passet.
Ska även noteras att jag får problem under/efter innebandyträning.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?
4 pass gym, 2-3 pass innebandy. Precis tillbaka i innebandyn efter en dryg månads uppehåll pga sträckning i baksida lår. Annars hållit mig till denna träningsrutin konstant.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Smörjer armen med Voltaren gel innan träning, men hjälper knappt/inte alls.


Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
Nej

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:
Inget som är av relevans i detta anseende.

Övrigt:
Den senaste veckan har smärtan efter varit så pass att jag haft väldiga problem att sova trots att jag tagit ett par alvedon samt smörjt armen/axel med voltaren gel.
Testade nu i jul att ta ett 2 veckors uppehåll från träningen, men detta hjälpte inte.

Oerhört tacksam för svar. Fruktansvärt frustrerande att inte kunna träna i den utsträckning man önskar och framför allt inte kunna få ut den kvalitén av träningen som man eftersträvar.

Martin Löwgren
2010-01-17, 10:03
Sluta med drag till hakan, och latsdrag/chins, axelpress och bänkpress närmaste två veckorna. Ta massage för skuldra och töj aktivt muskulaturen.

Du verkar ha en strulande supraspinatussena så se till att stärk din rotatorcuff. Sådana här skador har god prognos om avlastning och rätt rehab sätts in.

korv3n
2010-01-17, 13:27
Sluta med drag till hakan, och latsdrag/chins, axelpress och bänkpress närmaste två veckorna. Ta massage för skuldra och töj aktivt muskulaturen.

Du verkar ha en strulande supraspinatussena så se till att stärk din rotatorcuff. Sådana här skador har god prognos om avlastning och rätt rehab sätts in.

Som vanligt är du kung Martin. Skönt att vara på väg mot en lösning och slippa träna runt problemet.

Kan man lägga in massage även vid tillfällen då man inte har kört ett träningspass eller ger det mest att ta före/efter passen?
Har du dessutom några tips på bra övningar för att töja muskulaturen? Antar att det ska töjas i arm/rotator/axel och kanske nacke? Töjning antar jag att det ska göras före och efter alla träningspass (innebandy samt alla gym-pass)?

Martin Löwgren
2010-01-18, 12:56
Som vanligt är du kung Martin. Skönt att vara på väg mot en lösning och slippa träna runt problemet.

Kan man lägga in massage även vid tillfällen då man inte har kört ett träningspass eller ger det mest att ta före/efter passen?
Har du dessutom några tips på bra övningar för att töja muskulaturen? Antar att det ska töjas i arm/rotator/axel och kanske nacke? Töjning antar jag att det ska göras före och efter alla träningspass (innebandy samt alla gym-pass)?
Tack :D

Jag skulle ta (om du känner att du behöver det såklart) massage på vilodagar. Träna mycket rotatorcuff och skulderstabilitet och töja musklerna i den grad du känner att du har kunskap till.

Mvh

korv3n
2010-02-02, 22:27
Sluta med drag till hakan, och latsdrag/chins, axelpress och bänkpress närmaste två veckorna. Ta massage för skuldra och töj aktivt muskulaturen.

Du verkar ha en strulande supraspinatussena så se till att stärk din rotatorcuff. Sådana här skador har god prognos om avlastning och rätt rehab sätts in.

+1
Vilade ett tag och kört igång nu. Kört med riktigt bra intensitet på både axel, rygg och bröstpass utan den minsta tendens till smärtkänningar. :thumbup:

Tack för hjälpen!!!

Martin Löwgren
2010-02-02, 22:40
+1
Vilade ett tag och kört igång nu. Kört med riktigt bra intensitet på både axel, rygg och bröstpass utan den minsta tendens till smärtkänningar. :thumbup:

Tack för hjälpen!!!

KUNG :thumbup: