handdator

Visa fullständig version : If m.m


malleman
2010-01-16, 14:48
Tjohej!

Man kan inte hjälpa att förundras lite över hur olika upplägg "de som kommit nån vart" med sin träning, använder sig av. Antingen är de så att vissa svarar väldigt bra på all form av styrketräning, och upplägget då inte spelar så stor roll. Eller så finns det stora individuella skillnader i vad som fungerar för olika personer.

Jag tar två ytterligheter som exempel:

Ronny Runnesson Han kör alltid hårt och tungt. Många set (snitt 20 - 30 st) och låga reps, tror aldrig jag sett honom köra över 6-8 reps. Han ändrar heller ingenting under tävlingsdeffen. Referens: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=140359

OCH

Martin Berkhan

mitt träningsprogram går över en 8-dagars period och ser ut som följer;

Dag 1

Bänkpress 1 set till failure, 1 standard set
Bänkpress, smalt grepp, 1 standard set
Sittande tricepsextension 1 set till failure, dropset
Stående curl 1 set till failure, dropset, 1 eccentrisk repetition.


Dag 4

Marklyft, 1 max singel, 1 set till failure
Militärpress 1 standard set


Dag 7

Knäböj 1 set till failure, 1 standard set
Stående vadpress 1 set till failure
Latsdrag 1 set till failure, dropset
Referens: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82612

I alla fall... Nu till min fråga! Är det nån som provat grandmasters kost och/eller träning. Mest är jag intresserad över resultat av hans kosthållning, Intermittent Fasting, funderar nämligen på att prova nåt sånt!

MVH

Martin Löwgren
2010-01-16, 14:49
Eller så finns det stora individuella skillnader i vad som fungerar för olika personer.
Japp :)

Att försöka följa andras dieter, scheman eller teorier bara för att det funkar för dem är väldigt naivt. Man måste hitta sitt eget sätt tror jag.

malleman
2010-01-16, 15:08
Hmm, du har rätt till en viss del Martin =) Men ändå finns det ju vissa regler och riktlinjer man kan följa. Funderar på om Intermittent Fasting är en sådan riktlinje...

Jorgen
2010-01-16, 15:18
Kostfrågor ställes med fördel i kostdelen av forumet.

Commando1980
2010-01-16, 15:35
Tjohej!

Man kan inte hjälpa att förundras lite över hur olika upplägg "de som kommit nån vart" med sin träning, använder sig av. Antingen är de så att vissa svarar väldigt bra på all form av styrketräning, och upplägget då inte spelar så stor roll. Eller så finns det stora individuella skillnader i vad som fungerar för olika personer.

Jag tar två ytterligheter som exempel:

Ronny Runnesson Referens: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=140359

OCH

Martin Berkhan
Referens: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82612

I alla fall... Nu till min fråga! Är det nån som provat grandmasters kost och/eller träning. Mest är jag intresserad över resultat av hans kosthållning, Intermittent Fasting, funderar nämligen på att prova nåt sånt!

MVH


det finns ett 'intervall' av olika varianter av program som funkar, men man kommer inte undan att vissa fundamental 'ingredienser' måse finnas med för att man ska utvecklas. det gäller att se bortom detaljerna och identifiera grunderna som måste finnas i ett bra kost och träningsupplägg (först därefter blir detaljerna viktiga). upplägg kan på pappret se annorlunda ut men i grund och botten ha stora likheter. sen just kostdelen är egentligen mycket enkel..det handlar om att få i sig tillräckligt med protein, fett, kolhydrater och andra näringsämnen. det är träningen som är den viktigaste och svåraste delen, iaf för naturliga byggare.

Commando1980
2010-01-16, 15:42
jag har sedan flera år tillbaka använt mig av ngt som jag kallar 'koncentrerad ätning' som mycket liknar periodisk fasta. det passar mig mycket bra och jag känner flera personer som jag har hjälpt som håller med mig (passar dock inte alla).

jag tycker att du ska prova upplägget och se om det passar dig, de första dagarna (3-7) är jobbigast då kroppen ställer om. pröva som sagt och se om du tycker om ätmönstret, det är ingen magi men har flera fördelar. man kan ju skriva en uppsats om ämnet, men lättaste är att du läser på berkhans blogg.

malleman
2010-01-16, 15:43
Kostfrågor ställes med fördel i kostdelen av forumet.

Tänkte först att frågan både var kost och träningsrelaterad, men kan du flytta frågan till kostdelen då? =)

MVH

Jorgen
2010-01-16, 15:48
Tänkte först att frågan både var kost och träningsrelaterad, men kan du flytta frågan till kostdelen då? =)

MVH

Fixat.

malleman
2010-01-17, 02:04
Fixat.

Täck så möcket! =)

malleman
2010-01-17, 02:05
jag har sedan flera år tillbaka använt mig av ngt som jag kallar 'koncentrerad ätning' som mycket liknar periodisk fasta. det passar mig mycket bra och jag känner flera personer som jag har hjälpt som håller med mig (passar dock inte alla).

jag tycker att du ska prova upplägget och se om det passar dig, de första dagarna (3-7) är jobbigast då kroppen ställer om. pröva som sagt och se om du tycker om ätmönstret, det är ingen magi men har flera fördelar. man kan ju skriva en uppsats om ämnet, men lättaste är att du läser på berkhans blogg.

Jaha, vad innebär koncentrerad ätning då? Att man äter större delen av födan efter man tränat lr vadå?

malleman
2010-01-17, 23:11
Ingen som har lite egna erfarenheter från IF att dela med sig!?

WHITEFOLKS
2010-01-17, 23:43
En hel tråd om det:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=96449