handdator

Visa fullständig version : nervskada/kraftbortfall


jkthn
2010-01-16, 00:03
Hej

Har precis blivit röntgad och fått reda på att jag har följande:

Halsrygg r1:
Lätt reduktion av diskhöjden i nivå C V- C VI.I denna nivå finns också dorsala pålagringar som delvis buktar in i intervertebralhålet framför allt på vänster sida och förutsättningar finns för påverkan på C6-nervroten vänster.I övrigt ingen nämnvärd förträngning av intervertebralhål. Inga kotkompressioner.
Ingen spondylolistes. Dens u a.

Har visat ortopeden på rygg o ledkliniken röntgen beskedet,och han menar att jag kan träna som vanligt.

Mitt problem e att jag har en triceps/bröst muskel som e typ helt kraftlösa,+ biceps,triceps(får ej bak armen riktigt om man försöker spänna triceps.samt biceps går ej spänna!
går att köra lite biceps men dock inte som förrut.

Kan en nervskada påverka så de blir så här??
eller kan jag ha ett muskelfäste som e kass med??

Har beslutat själv att jag kör ej överkroppsträning på typ 2 månader till en början.
Kan ej köra pressövningar total kraftlöshet i vänster!

kanske aldrig läker o blir bra,om jag inte vilar överkroppen just därför en längre vila!


någon med tips synpunkter?


mvh jonny

Martin Löwgren
2010-01-16, 00:11
Hej

Har precis blivit röntgad och fått reda på att jag har följande:

Halsrygg r1:
Lätt reduktion av diskhöjden i nivå C V- C VI.I denna nivå finns också dorsala pålagringar som delvis buktar in i intervertebralhålet framför allt på vänster sida och förutsättningar finns för påverkan på C6-nervroten vänster.I övrigt ingen nämnvärd förträngning av intervertebralhål. Inga kotkompressioner.
Ingen spondylolistes. Dens u a.

Har visat ortopeden på rygg o ledkliniken röntgen beskedet,och han menar att jag kan träna som vanligt.

Mitt problem e att jag har en triceps/bröst muskel som e typ helt kraftlösa,+ biceps,triceps(får ej bak armen riktigt om man försöker spänna triceps.samt biceps går ej spänna!
går att köra lite biceps men dock inte som förrut.

Kan en nervskada påverka så de blir så här??
eller kan jag ha ett muskelfäste som e kass med??

Har beslutat själv att jag kör ej överkroppsträning på typ 2 månader till en början.
Kan ej köra pressövningar total kraftlöshet i vänster!

kanske aldrig läker o blir bra,om jag inte vilar överkroppen just därför en längre vila!


någon med tips synpunkter?


mvh jonnyBiceps brachii innerveras av C5-C6 och triceps brachii av C6-T1 så det stämmer överens med din halsryggpatologi.

jkthn
2010-01-16, 00:24
Martin löwgren: tackar för svaret nu blev jag lugnare helt klart,som sagt låter det vettigt å lägga ner överkroppsträningen helt eller?

för råka ut för en grej till nu i veckan! körde stångrodd för ryggen!kändes bra på passet men 1 timme efter passet va vänstra skuldran (eller kändes rättare sagt fruktansvärt svullen eller öm) muskelinflammtion ?...'

som sagt blir ben, mage, träning i 2 månader ,,vill bli frisk i kroppen!


då kanske jag öven bör låta bli köra utfall med hantlar? stabilitetsövningar borde väl va oki ?

jag har aldrig råkat ut för detta förrut,så de känns skit när inte kroppen funkar

mvh jonny

Martin Löwgren
2010-01-16, 00:28
Martin löwgren: tackar för svaret nu blev jag lugnare helt klart,som sagt låter det vettigt å lägga ner överkroppsträningen helt eller?

för råka ut för en grej till nu i veckan! körde stångrodd för ryggen!kändes bra på passet men 1 timme efter passet va vänstra skuldran (eller kändes rättare sagt fruktansvärt svullen eller öm) muskelinflammtion ?...'

som sagt blir ben, mage, träning i 2 månader ,,vill bli frisk i kroppen!


då kanske jag öven bör låta bli köra utfall med hantlar? stabilitetsövningar borde väl va oki ?

jag har aldrig råkat ut för detta förrut,så de känns skit när inte kroppen funkar

mvh jonny
Nerver i kläm i halsryggen är inte farligt men smärtsamt och obehagligt men jag känner inte till din anamnes tillräckligt för att kunna ge dig några konkreta råd utan då får lyssna på smärtan och träna det du kan.

nyrjoh
2010-01-16, 11:25
Martin löwgren: tackar för svaret nu blev jag lugnare helt klart,som sagt låter det vettigt å lägga ner överkroppsträningen helt eller?

för råka ut för en grej till nu i veckan! körde stångrodd för ryggen!kändes bra på passet men 1 timme efter passet va vänstra skuldran (eller kändes rättare sagt fruktansvärt svullen eller öm) muskelinflammtion ?...'

som sagt blir ben, mage, träning i 2 månader ,,vill bli frisk i kroppen!


då kanske jag öven bör låta bli köra utfall med hantlar? stabilitetsövningar borde väl va oki ?

jag har aldrig råkat ut för detta förrut,så de känns skit när inte kroppen funkar

mvh jonny

Det är iaf väldigt viktigt för dig att du försöker ha nacken i neutralläge när du tränar, alltså var noga med att inte skjuta fram hakan. Kan även vara bra att lägga in specifik träning av djupa nackböjar musklerna som ofta är svaga hos personer med nackbesvär.

Ligg på rygg med böjda ben och en liten kudde under huvudet. Du skall försöka göra en rotation av huvudet i det här läget. Om du tittar på huvudet från sidan så skall rotations axeln gå ungefär genom örat. Jobba hakan uppåt och in mot struphuvudet omväxlande så hittar du rörelsen. För att träna djupa nackböjarna så håller du kvar hakan i indraget läge. Du behöver inte ta i allt du kan i början utan fokusera på lugn rörelse och uthållighet. När du roterar huvudet så åker hakan in och bakhuvudet glider uppåt på kudden. Gör denna rörelse utan att pressa ned huvudet i kudden och utan att lyfta huvudet.

Du skall känna anspänning djupt in på framsidan av halsen och du kan även känna att det sträcker i bakre delarna av nacken.

De pat jag träffar mår ofta mycket bättre när de är noga med hållningen i sittande och stående. Alltså ingen hopsjunken hållning! Mycket viktigt!

Här är en länk med variant på nackövningen:
http://sportinjuriesandwellnessottawa.blogspot.com/2009/11/are-your-muscles-dysfunctional-treating.html

Dock lyfter personen på huvudet här och jag tycker inte man skall göra det förrän man klarar ca 5 ggr 60 sek av den lättare varianten utan huvudlyft innan du går över till att lyfta huvudet.

jkthn
2010-02-23, 23:29
Körde lite lätt axlar idag, och skulle köra axelpress i smith(bakom nacken).
men då e armen helt kraftlös,men köra framför huvudet går bra!

Testa köra axelpress i maskin typ denna :http://www.bodynytt.se/traningsovningar_axlar.htm

då gick de inte alls !!
det har gått snart 5 månader,o jag vet varken ut eller inn,hur jag ska göra.

jkthn
2010-06-30, 17:46
Har börjat få bättre kontakt med bröstet,bicepsen,samt axlar kan jag köra pressar i smith rätt bra nu.

Men tricepsen lika jävla orkeslös änn!

jkthn
2010-11-22, 18:49
Då har man varit på ortopedkliniken!

där sa läkaren att de inte blir operation,en liten lättnad.
Jag hade tydligen en väldigt trång nervkanal!

Har blivit lite starkare i armen,men testade o köra hantelpress för bröst,katastrof klara inte ynka 15kg bara dog efter 10st.

Pressövningarna e största problemet,speciellt för bröst.

Någon mer som haft trång nervkanal som det heter?(har ju fått en nervinklämmning i nacken( kota 5,6
Är ju svagare på vänstra sidan av kroppen(överkroppen)
Biceps och triceps bättrar sig,latsen lite bättre
jonnythn är uppkopplad nu Rapportera inlägget Redigera/radera meddelande

Lillfightern
2012-01-06, 00:02
hm.. halvgammal tråd tydligen men jag lämnar ändå en liten stänkare av mina erfarenheter här. Vänder mig till "jkthn" + alla andra som känner igen sig och söker svar...

Jag då...
Var med om en bilolycka för 5 år sen och pajade nacken, och har efter det skadat den ordentligt ytterligare 2 gånger på samma ställe. Min senaste bravad skedde så sent som för 4 månader sen (ja, jag är en klant :P)
Så just nu har jag en redig nervpåverkan och hela högersidan av kroppen "sover" konstant från halsen och neråt. Har nedsatt känsel och styrka i hela högra kroppshalvan, är hånskrattretande fumlig med den delen av kroppen och välter gärna ut glas, kokande vatten, hett kaffe och allt annat opassande som råkar stå inom en meters radie från mig...

Hur som helst har jag haft några år på mig att skrapa ihop lite kött på benen om nackbesvär vid just C5-C6 med tillhörande spökerier i nerverna..
Har själv en buktande disk mellan C5-C6 som ger sjukt irriterande och handikappande men ändå ofarlig nervpåverkan under mina sk. "mindre bra" perioder. Rent muskel- och styrkemässigt mest längs högra sidan i nacken, axeln och ner mot skuldran och ut i armen och fingrarna. Men ibland ända ner under fotsulorna.

För några år sen hade jag dessutom en förträngning i höger handled som gjorde att de nerver som går från nacken och ut i fingertopparna (karpaltunnelsyndrom-nerverna) blev klämda från båda hållen samtidigt. Det gjorde att jag knappt kunde lyfta eller röra högra armen på ca 1-2 år för att kraften helt enkelt försvann typ så fort jag använde armen. Nacken hade då läkt, och det var egentligen inget fel på själva armen heller så inget kunde bli mer skadat av träning i varken nacken eller armen, men nervpåverkan stängde liksom ner musklerna då och då efter behag och det var då bara att acceptera läget och vänta ut det och träna efter bästa förmåga under tiden.

Jag kunde ex. få upp armen så jag precis kunde sätta nyckeln i bildörren men sen bara "dog" armen och blev livlöst hängande som en parasit 1-2 vecka bara för att jag råkat röra på handleden och nacken samtidigt som jag lyfte armen. En operation av handleden blev den viktigaste räddningen för min arm då jag äntligen kunde påbörja sjukgymnastik med den. 4 månader senare klarade jag min första armhävning på två år! Åh den lyckan!!

Känner ibland exakt samma slags nervsmärta och kraftbortfall i armens muskler som på den tiden. Fast nu är det ju inte alls i närheten av så gravt som det var då.
Om jag i dagsläget skulle träna hårdare än vanligt under ett pass och chockar musklerna eller överanstränger nacken eller högerarmen under mina mindre bra perioder då disken krånglar och skaver mer än vanligt, så får jag exakt samma problem som du beskrev. Min egen amatörmässiga teori om det är att nerverna är "irriterade" pga mikroskopiska egentligen obetydliga skador som bara ger sig till känna när de omgivande musklerna svullnar av ex. ökat blodflöde, och ökar trycket mot nerven. - Särskilt under och efter aktiviteter som ex. styrketräning? Må hända? ^^ En läkare som behandlade mina besvär nämnde nåt om detta en gång, men jag är inte säker på att jag minns allt korrekt... >.<

Jag vet i alla fall att när jag ska träna axlar, nacke eller bröstrygg så måste jag i förväg planera in 1-3 sjukdagar efter passet att ta igen mig på för jag vet hur dålig jag kommer bli av all nervpåverkan som brukar komma och gå i samband med träningsvärken och den tillfälliga svullanden i musklerna. I mitt eget fall har jag dock lärt mig att det är värt GULD att bita ihop och acceptera att jag tillfälligt blir mycket sämre av träningen, för det är bara då som jag faktiskt märker en förbättring av besvären på längre sikt.
Och så fort de värsta obehagen lugnat sig, efter ca 2 dagar, är det bara att gå tillbaka till gymmet och göra om samma procedur och sen gå hem och lägga sig igen..
Det var så jag gick från att knappt klara axelpressen på gymmets maskiner utan en enda vikt på (haha) till att halvåret senare klara marklyft med övergång till militärpress med 22 kg fri skivstång utan att märka av några besvär alls efteråt. Det var verkligen värt all den smärta och det heeemska lidande jag utsatte mig för pga träningen. I och med att jag blev starkare och mer stabil kring nacken och ryggen så försvann i stort sett alla problem helt under ca ett halvår och jag klarade till och med att klämma in en militärutbildning med allt vad det innebar mitt i allt- även det utan problem!

Nu har jag korkat nog slarvat med träningen igen en längre period, och jag är faktiskt redan tillbaka på ruta ett igen = axelpress i maskin utan en enda sketen minivikt på, och senaste passet klarade jag ändå bara patetiska 15 lyft och blev sängliggande med nackhuvudvärk och migrän dagen efter -Och kände mig såklart jäkligt dum över mitt senaste val av livsstil nertryckt i tv-soffan... >.<

Hur som haver. En klen liten spinkig tjej som jag klarade uppenbarligen av att ta sig förbi all skit ända in i mål, och råkade dessutom bli soldat på köpet. Och nu när jag redan gjort det en gång så vet jag att jag klarar det igen.

Så DU!! Kan nog se rätt ljust på framtiden för du lär ha alla möjligheter i världen att bli tillräckligt återställd för att kunna göra vad du vill utan att behöva hålla tillbaka dig själv. Ha tålamod bara och var förlåtande mot kroppen även när den är bångstyrig och presterar mindre än planerat. Tro mig, du vill inte vara osams med och kriga mot din egen kropp, det slutar bara dåligt :*


May the force be with you!


:hbang:


Mvh Lillfightern

Lillfightern
2012-01-06, 01:51
Maffigt mycket text här nu, jag vet... Men den bjuder iaf på en del enkla knep som verkligen gör skillnad både på kort och lång sikt. I alla fall för mig :D


Tips på saker som hjälpt mig enormt:

1. Crosstrainer!! (alt. stavgång eller promenader) Minimalt slitage på leder, nerver, muskler, etc i övre delen av ryggen och armarna, men håller ändå igång cirkulationen som är ASVIKTIG för kroppens självläkning och även för diskarna! Den hjälpte dessutom mig att få till en bättre hållning som bidrog till att minska belastningen på nacken. Seriöst stavgångande i kuperad terräng ska vara bland det mest ultimata för att skrämma liv i de små djupa musklerna längs hela ryggraden och det drar även med de stora muskelgrupperna i samma veva.

2. Var jäääkligt petig med uppvärmningen!!! Ofta känner jag mig riktigt uppvärmd redan efter 5-15 minuter, men kroppen brukar trots det protestera ettrigt efteråt. Har nyligen insett att minst 20-30 minuters uppvärmning med snabb promenad, crosstrainer, zumba etc är vad som behövs för mig, för att de mer stela områdena också ska kunna hänga med i svängarna utan att gnälla efteråt. Är man nu extra stel och har nedsatt cirkulation nånstans krävs det ju logiskt sett mer bearbetning för att bli mjuk just där, det oavsett om resten av kroppen redan är pottvarm och fit for fight..

3. Träna träna träna!! Uppehåll i träningen = big NO NO! Även om det i mitt fall kunde handla om endast en halv till en veckas paus här och där, så började problemen åter hopa sig och det skitsnabbt, så jag fick börja om med min rehab. Så fortsätt att träna och styrketräna vad du än gör. Även dina problemområden och det även när de protesterar!! Känns det vid nåt tillfälle verkligen inte bra alls att pressa dessa problemområden med fria vikter på gymmet, prova då att byta dom mot maskiner då de till stor del kan förhindra dålig hållning och felbelastningar just när du tränar de känsliga områdena.
När musklerna inte lyssnar på vad hjärnan säger så blir de dessutom kassa på att samordna och stabilisera rörelserna, vilket kan slita onödigt mkt på kroppen och öka skaderisken om man är oförsiktig med fria vikter.


4. Utnyttja sjukgymnast/naprapat/kiropraktor
Skulle det dock inte fungera bra med maskinerna heller, gå då till en sjukgymnast och be om personligt anpassat träningsprogram att köra på så länge så musklerna inte kärvar ihop pga inaktivitet, för det försämrar bara de problem du redan har. Många sjukgymnastikövningar kan se lite smålöjliga ut, men många av dom är faktiskt såpass fiffiga att de kan lirka rätt kotor och diskar så trycket mot nerverna lättar om man gör det regelbundet. Dessutom ökar de cirkulationen och rörligheten och skyndar på läkningen. En duktig sjukgymnast eller motsvarande kan dessutom med sk manipulering rätta till leder, kotor och sträcka ut ex ryggraden för att ge mer plats åt klämda diskar och nerver. - Ger oftast en sjukt fin lättnad i hela kroppen redan under själva behandlingen, men man kan bli lite snurrig och knepig i kolan några dagar efteråt.. *host host*

5. Ifrågasätt din kudde! Och även din säng. Det var som dag och natt för mig när jag bytte till en ergonomisk specialkudde för nacken. Mina nackbesvär dyker nästan uteslutande upp efter jag har legat ner typ 2 timmar eller mer och kudden inte legat perfekt hela tiden. Om du sover i en för mjuk säng så kan det också bidra till irritation för att man då ofta ligger obra med hela ryggraden. Jag har även haft stora problem vid bilkörning när nacken inte fått stöd av en bra kudde och huvet har gungat lite fram och tillbaka under färden. Så investera i kuddar som ger rätt stöd för just din nacke just när du behöver det. Är det i nacken grundproblemet sitter så är det verkligen inget fel med att skämma bort den! Lyxa till det med en varm vetekudde, hästliniment eller tigerbalsam då och då också. Det använder jag dagligen och vet inte om jag skulle överleva utan det :P

6. Mycket tid vid datorn? eller allmänt sittande med klassisk gamnacke.. Säger sig nog självt.. :P Men spana på dig själv när du gör självklara saker i din vardag, ex städar, bär grejer, när du går, joggar, sitter, ligger ner, läser, ser på tv, äter, jobbar etc. Detta ingick i min rehab på smärtklinik efter min bilolycka och gav mig många nyttiga insikter och idéer om nya bättre sätt att utföra saker på. Så skänk en extra tanke på hur du faktiskt använder kroppen i vardagen när du inte tränar. Det är oftast just då jag personligen slarvar mest, för när jag är på gymmet skärper jag ju till mig.. XD

6. Särskild nack-träning!
En dag var jag djärv nog att börja med shootfighting trots min dumma nacke, och jag märkte att nackhävningarna vi körde under passen faktiskt var helt suveräna för mig om jag gjorde dom försiktigt och med bra fokus på vad jag gjorde.

Nackhävning Utförande:
Man ligger på rygg och går upp i brygga med endast hjässan och fötterna i golvet, ev. med stöd från händerna för att hålla balansen medan man gungar fram och tillbaka och upp och ner med huvet tills det riktigt bränner i nackmusklerna. Obs! Viss risk för tjurnacke!

Stabiliseringsövning utförande:
Ställ dig mot en vägg och räta på rygg och nacke så bakhuvudet får stöd mot väggen och var samtidigt noga med att inte skjuta fram hakan. Dra hellre in/ner den liiite mot bröstet. Ta sen sikte med blicken på en klocka eller likvärdigt, och rör blicken, utan att röra nacken, från den ena siffran till den andra och gå varvet runt några gånger åt båda hållen. Denna övning tränar de djupa nackmusklerna som ger ökad stabilitet.

Ögonens och nackens muskler är fränt nog rätt tajta och påverkar varandra åt bägge hållen. Jag har själv besvär med att ögonens muskulatur och till och med min syn påverkas när nacken bråkar. Jag upplever ibland att jag blir stel i ögonen i samband med stelhet i nacken, och att jag skulle behöva stretcha dom. Jag gör det genom att titta så långt åt sidorna, uppåt och neråt och runt, så långt ut i ytterlägena och periferin som det bara är möjligt. Ibland får jag faktiskt träningsvärk i ögonen efter detta ^^

Har på senare tid spännande nog också upptäckt att om jag vrider huvudet åt sidan, och samtidigt vrider ögonen åt samma håll, så får jag världens yrselattack.. :O - så nåt invecklat händer ju uppenbarligen där inne då både ögon och nacke jobbar :O

7. Investera i din rygg inför framtiden
En "grogrund" för fortsatta besvär med muskler och nerver kan mycket väl finnas kvar resten av livet, speciellt om en disk buktar eller om nerverna haft ett konstant tryck mot sig en längre tid utan att få chans att återhämta sig. Det som gäller då är att man hela tiden ligger steget före och ständigt förebygger uppkomsten av sekundära besvär, stress och sk. smärtcirklar genom att hålla igång kroppen och egentligen aldrig aldrig tilllåta sig sacka efter och slarva med träningen för då blir man nästan garanterat ambushad av problemen igen förr eller senare och får backa tillbaka.
Tänk på att diskarna förlorar mycket av sin stötdämpande effekt allt eftersom de torkar ut och får brist på näringsämnen med åldern. Gör vad du kan för att bromsa upp diskarnas åldrande, och se till att blodtillförseln till dom inte stryps mer än nödvändigt ex. genom regelbunden massage och andra behandlingar som motverkar att kotorna trycks ihop för mycket under dagen och gör det trångt för blodkärl, diskar och nerver.. Vet inte hur stor skillnad det skulle göra att vara extra noga med sitt näringsintag, men det lär knappast göra någon skada ^^


Önskar lycka till med alla blivande framsteg för "jkthn" och även till er andra som också tvingas traska er fram genom denna inte alltför angenäma hinderbana. Kom dock ihåg att man inte har misslyckats förrän man gett upp.


God fortsättning på nya året!!

Mvh Lillfightern

Malone
2012-01-06, 14:50
Måste bara fråga. Har börjat få känningar i nacken vissa dagar.

Hur dåligt är det för nacken att ligga med huvudets öronsida mot soffans armstöd så att man får en kurvatur i cervicalen varje gång man ligger i soffan?

Hur undviker man liknande problem som TS? Bra hållning och träning av nackmusklerna?