handdator

Visa fullständig version : Buktryck - spänna magen först


way
2010-01-15, 22:04
Går det bra att spänna magen först och sedan blåsa in luft, tycker det är mycket lättare att få ett riktigt starkt tryck då.

Bear Grylls
2010-01-15, 22:32
Går det bra att spänna magen först och sedan blåsa in luft, tycker det är mycket lättare att få ett riktigt starkt tryck då.

om det funkar för dig så går det väl bra eller? ;)

dt06mj2
2010-01-15, 22:53
Finns det något som säger att man måste blåsa ut luft alls?

Commando1980
2010-01-15, 22:56
Går det bra att spänna magen först och sedan blåsa in luft, tycker det är mycket lättare att få ett riktigt starkt tryck då.

lättare att andas in först tycker jag. iofs inget jag har funderat över kommer naturligt för mig.

Commando1980
2010-01-15, 22:57
Finns det något som säger att man måste blåsa ut luft alls?

andas in tror jag han menar?

Honken
2010-01-16, 02:02
Utan buktryck så är det helt omöjligt att böja eller dra tugnt från marken.

Pjotor
2010-01-16, 08:23
Huvudsaken är att du har ett bra tryck när det behövs.

Rahf
2010-01-16, 08:50
Den som kan ta ett dugligt andetag medan man spänner bålen gör det bra. Visst går det att andas in ytligt, men inte fyller man lungorna inte. Känns som att man skulle bli yr efter ett tag.

OBS! Subjektivt det här. Ta det för vad det är, min åsikt ;)

Erik__
2010-01-16, 11:33
Utan buktryck så är det helt omöjligt att böja eller dra tugnt från marken.

Är det bara jag som använder bålen helt olika i böj och mark? Böj = trycka ut gravidmagen och mark= suga in magen och spänna.

Eldhroka
2010-01-16, 11:39
Buktryck handlar inte om att fylla mage/lungor med luft utan det är att spänna bukens muskler.

Arne Persson
2010-01-16, 12:06
Buktryck handlar om att andas in och spänna hela muskelkorsetten vilket sker normalt med automatik utan att man behöver "CORE"krångla till det.

davvvan
2010-02-24, 14:47
Spänner ni ut magen eller spänner ni in magen vid buktryck? Har problem med buktrycket vilket märks i knäböjen bl a, problem att hålla upp ryggen. Tacksam för svar.

Sniggel
2010-02-24, 14:56
Jag har märkt att jag andas in först, både "med mage och bröst" för att sen pressa ner luften i magen från bröstet, samtidigt som jag spänner bålen.
Vet inte om andra gör så, men jag är astmatiker (trögare luftrör) så det är möjligt att jag är ganska ensam om det.

davvvan
2010-02-27, 17:10
Jag har märkt att jag andas in först, både "med mage och bröst" för att sen pressa ner luften i magen från bröstet, samtidigt som jag spänner bålen.
Vet inte om andra gör så, men jag är astmatiker (trögare luftrör) så det är möjligt att jag är ganska ensam om det.

Okej, det var informativt. Finns det något sätt att träna upp buktrycket, guide eller liknande...?

nmanradnävna
2010-02-27, 17:36
Någon som har en väldigt detaljerad beskrivning över var man ska trycka in fingrarna i sidan av magen mer exakt och sedan spänna så fingrarna åker ut och ej kan tryckas in igen.. Har försökt med massa tekniker för att bygga buktryck och hittar aldrig någon som känns riktigt rätt. Att först spänna magen och sedan andas in kändes rätt okej faktiskt, kändes som att magen verkligen fylldes upp och blev hård men nästa gång jag testade det så fungerade det inte lika bra alls. Vill hitta något stabilt att göra men blir bara olika resultat varje gång, irriterande.