handdator

Visa fullständig version : Dumt att äta 2st ostfrallor?


stargate
2010-01-15, 16:19
Hej!

Jag har nu i någon/några veckor dragit ner rejält på kolhydraterna och börjat träna en hel del. Jag tränar styrketräning men försöker även gå ut och gå en hel del + att jag kör ca 20-30 minuter på en crosstrainer efter avslutat styrketräningspass.

Jag anser inte att jag är speciellt överviktigt men har en väldigt uppblåst och hård mage, det ser ut som att jag är gravid =) Jag misstänker att jag har mycket farligt fett lagrat innanför mina magmuskler pga mycket chips och godis, läsk m.m.. i princip varje dag. Så tanken är att jag ska få en platt och fin mage men även försöka ändra om mina matvanor permanent.

Det mesta har jag kunnat sluta med utan problem. Jag dricker bara vatten, äter inget godis eller annat onyttigt, tränar regelbundet osv....

Det är bara en sak som jag inte förmår mig att sluta med: Ostfrallorna på jobbet. Dessa är så enormt goda att dessa helt ärligt är en stor anledning till att jag fortfarande jobbar kvar *drool*

Min frukost på jobbet brukar bestå av:
1 stor tallrik havregrynsgröt (med lite sylt och kanel på )
1glas vatten
2 ostfrallor med skinka och ost på

Jag glömde nämna att frallorna är helt nybakade varje morgon, så dom är fortfarande sådär småvarma och goa.

Nu till frågan, är det dumt att jag fortsätter trycka i mig detta onyttiga bröd varje morgon eller kan jag fortsätta med gott samvete?

Mitt jobb är ganska fysiskt så jag förstår att jag måste ha lite kolhydrater som bränsle iaf.

Jag försöker ändra min livstil sakta men säkert men förstår att det inte går att göra allt på en gång.
____________________________________
"onyttigheter" jag fortfarande trycker i mig:
Ostrfrallor
Sylt på gröten
Socker i kaffet (1-2 koppar om dagen)
____________________________________

z_bumbi
2010-01-15, 16:38
Jag ser inget fel i ostfrallorna om de inte gör att du äter för mycket kalorier totalt under dagen.

LadyG
2010-01-15, 16:42
Dum fråga kanske, men är du gasig i magen också eller bara uppblåst och hård i största allmänhet? Tänkte mest på om du kanske är lite känslig mot något livsmedel, har för mig att magen kan bli svullen, hård och gasig då (om man inte helt sonika får diarré och blir allmänt sjuk)?

Fast det kanske inte var hård på det viset du menade?

Jag skulle inte ge upp godaste målet på dagen, om det är så du känner för frallorna. Försök planera in dem som en del av en balanserad kost istället.

stargate
2010-01-15, 17:03
Z_Bumbi:
Det låter bra det, jag får helt enkelt som du säger, äta mindre kolhydrater/kalorier under resten av dagen!

LadyG:
Jag är inte speciellt gasig i magen (iof lite men det beror på proteindrinkarna). Jag trodde också för ett tag sedan att jag inte hade så mycket fett på magen utan mer var gasig.
Det är konstigt för jag har inte mycket fett ovanför magmusklerna, dom ser bra ut när jag spänner magen. Det är när jag slappnar av som allt bara väller utåt och jag ser gravid ut. Jag har för mig att jag såg någon gång på Anna Skippers program att det var en kille som hade samma problem sk "inre" fett som ligger vid tarmarna och gottar sig.

Hur som helst så kommer jag fortsätta träna och äta nyttigt, förhoppningsvis försvinner fettet om det nu är fett och även gaserna om det nu är gasproblem jag har:)

944RS
2010-01-15, 20:12
Klart du ska äta dina ostfrallor. Ös på med lite extra ost och skinka så blir det ju en riktigt toppen frukost! Har du möjlighet att få dit lite ägg oxå så är den ju ännu mera toppen!

Scratch89
2010-01-15, 20:42
Bröd behöver inte vara negativt för din diet. Om du känner att du mår bra av det och det inte motarbetar dina mål, så kör på. Jag äter massor av bröd, mycket ljust, och det skulle jag aldrig sluta med under diet.

Fru_Flisa
2010-01-15, 21:14
Jag skulle inte klassa ett par ostfrallor som onyttigt.
Det är ju inget som får dagens energiintag att rusa i höjden heller, speciellt inte som du är aktiv om dagarna. Då sugs dom kolhydraterna till rätta rätt fort.
Vitt bröd väger rätt lite och innehåller inte särskilt med kcal så, skillnad om du som vana tryckt en wienerlängd till frukost.

Kischen
2010-01-15, 22:06
Jag äter massor av bröd, mycket ljust, och det skulle jag aldrig sluta med under diet.

+1 *popcorn*

stargate
2010-01-16, 05:29
Tack så mycket för alla svaren, då kan jag fortsätta med gott samvete!

Sniggel
2010-01-16, 09:59
Har du mjölk i proteindrinkarna?
Om inte kanske det kan göra skillnad att byta ut pulvret mot ett låglaktos-pulver, eller byta ut mot EAA.
Om du nu skulle vara känslig mot laktos vill säga (rätt vanligt att bli gasig av för mycket laktos).

stargate
2010-01-16, 16:00
Har du mjölk i proteindrinkarna?
Om inte kanske det kan göra skillnad att byta ut pulvret mot ett låglaktos-pulver, eller byta ut mot EAA.
Om du nu skulle vara känslig mot laktos vill säga (rätt vanligt att bli gasig av för mycket laktos).

Jag blandar proteinpulvret med vatten men du kanske menar om själva pulvret innehåller laktos? Det är något slags Whey protein jag använder (vassle). Det kan mycket möjligt vara så att jag är lite känslig mot laktos.

Eddie Vedder
2010-01-16, 16:10
Jag blandar proteinpulvret med vatten men du kanske menar om själva pulvret innehåller laktos? Det är något slags Whey protein jag använder (vassle). Det kan mycket möjligt vara så att jag är lite känslig mot laktos.

Laktosintolerans är lite av en innegrej just nu och alla som uppger lite flatulensbekymmer börjar genast diskutera laktosen.

Jag säger inte att det inte är så men det finns hursomhelst MASSOR av faktorer. Men om vi håller oss till "laktosspåret", har du ingen mjölk eller så på din gröt?

chrilledude
2010-01-16, 17:44
Fortsätt äta det, skadar nog inte ;)

conundrum
2010-01-16, 17:53
Bröd behöver inte vara negativt för din diet. Om du känner att du mår bra av det och det inte motarbetar dina mål, så kör på. Jag äter massor av bröd, mycket ljust, och det skulle jag aldrig sluta med under diet.

Varför bröd över huvudtaget och i synnerhet vitt bröd som innehåller snabba kolhydrater som gör att fettförbränningen hämmas?

Eddie Vedder
2010-01-16, 17:56
Varför bröd över huvudtaget och i synnerhet vitt bröd som innehåller snabba kolhydrater som gör att fettförbränningen hämmas?

Därför att han tycker att det är gott och han uppenbarligen är nöjd med sina resultat ändå givetvis.

Allt kolhydratintag hämmar fettförbränningen. Dock ökar kolhydratoxidationen. Högt fettintag innebär högre förbränning av dietärt fett men likaså fettinlagring i högre grad.

conundrum
2010-01-16, 18:00
Därför att han tycker att det är gott och han uppenbarligen är nöjd med sina resultat ändå givetvis.

Allt kolhydratintag hämmar fettförbränningen. Dock ökar kolhydratoxidationen. Högt fettintag innebär högre förbränning av dietärt fett men likaså fettinlagring i högre grad.

Ingen vits att fråga om han ändå uppenbarligen är nöjd med sina resultat etc. Sant som du säger att allt kolhydratintag hämmar fettförbränningen, dock skillnad på snabba och långsamma kolhydrater, i detta fallet är det frågan om snabb kolhydrater.

conundrum
2010-01-16, 18:03
Hur menar du att fettinlagringen blir högre?

Sniggel
2010-01-16, 18:08
Laktosintolerans är lite av en innegrej just nu och alla som uppger lite flatulensbekymmer börjar genast diskutera laktosen.

Jag säger inte att det inte är så men det finns hursomhelst MASSOR av faktorer. Men om vi håller oss till "laktosspåret", har du ingen mjölk eller så på din gröt?

Nu kanske jag inte syftade just på intolerans men alla har väl en tröskel för hur mycket laktos vi kan bryta ner under en viss tidsperiod (beroende på mängd laktas) och får man för mycket blir det gasbildning.

Sniggel
2010-01-16, 18:10
Hur menar du att fettinlagringen blir högre?

Mer fett in genom munnen, mer fett lagras i fettväven, punkt (vilket inte utesluter att man förbränner allt man lagrar om man ligger på kaloribalans förstås).

Eddie Vedder
2010-01-16, 18:14
Hur menar du att fettinlagringen blir högre?

Att inlagringen av fett blir högre ju mer fett man äter. Mindre fett i kosten = mindre fettinlagring. Mer kolhydrater i kosten = lägre fettförbränning men högre kolhydratförbränning.

För en person med frisk glukostolerans och hög insulinkänslighet är inte skillnaden stor mellan långsammare och snabbare kolhydrater. Jag anser inte att fullkornsbröd är bättre än vitt ur den synvinkeln direkt. Kolhydratmängden avgör mer tror jag, högt GL med lågt GI tror jag är sämre än det motsatta.

Nu kanske jag inte syftade just på intolerans men alla har väl en tröskel för hur mycket laktos vi kan bryta ner under en viss tidsperiod (beroende på mängd laktas) och får man för mycket blir det gasbildning.

Det stämmer.:)

conundrum
2010-01-16, 18:14
Mer fett in genom munnen, mer fett lagras i fettväven, punkt (vilket inte utesluter att man förbränner allt man lagrar om man ligger på kaloribalans förstås).

Då håller även glukagonet till som håller igång en hög fettförbränning, att även ha någon aktivitetsfaktor gör att fettintaget inte kommer att lagras som kroppsfett utan användas i första hand som förbrukbar energi.

conundrum
2010-01-16, 18:22
Att inlagringen av fett blir högre ju mer fett man äter. Mindre fett i kosten = mindre fettinlagring. Mer kolhydrater i kosten = lägre fettförbränning men högre kolhydratförbränning.


Fett ger nästan inget insulinsvar och i stället utsöndras fettförbränningshormonet glukagon och man får högre fettförbränning och uthållighet. Äter du kolhydrater åker blodsockret upp högt och snabbt, när behovet at glukosen är tryggad lagras en mindre mängd av det som glykogen. När det inte kan lagras mer av glykogen förs resten in som kroppsfett av de ursprungliga kolhydraterna man fick i sig. Och eftersom glukagonutsöndringen blir låg av kolhydrater hämmas fettförbränningen och lite fett kan användas som energikälla. Glukos frigörs då från glykogendepåerna som bara räcker en kort stund pga den låga fettförbränningen. Då kommer kroppen göra om muskelprotein till glukos och tugga på dina muskler genom kortisol.

Eddie Vedder
2010-01-16, 18:27
Fett ger nästan inget insulinsvar och i stället utsöndras fettförbränningshormonet glukagon och man får högre fettförbränning och uthållighet. Äter du kolhydrater åker blodsockret upp högt och snabbt, när behovet at glukosen är tryggad lagras en mindre mängd av det som glykogen. När det inte kan lagras mer av glykogen förs resten in som kroppsfett av de ursprungliga kolhydraterna man fick i sig. Och eftersom glukagonutsöndringen blir låg av kolhydrater hämmas fettförbränningen och lite fett kan användas som energikälla. Glukos frigörs då från glykogendepåerna som bara räcker en kort stund pga den låga fettförbränningen. Då kommer kroppen göra om muskelprotein till glukos och tugga på dina muskler genom kortisol.

Se där, du vet ju visst allt. :) Då gissar jag att Scratch89 är smällfet då. Han äter ju bröd.

Ditt inlägg har poänger men du är på tok för kategorisk och förenklar med självklara påståendet. Det är ingen debatteknik jag har lust att bemöta. Jag tycker som sagt att du har poänger och vissa av dina teorier känns inte orimliga.:)