handdator

Visa fullständig version : Side bend för mage, bra?


Seb74
2010-01-15, 13:07
Det finns ju vissa övningar som klassas som skitövningar, vilket kan va svårt att inse när man hittar en övning på nätet och som någon tycker är bra, så tänkte bara fråga om detta är en sådan, eller om den faktiskt är ok som magträning.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/DBSideBend.html

Känns ju i magen om man testar, men det har man ju lärt sig att bara för nåt känns så är det inte en bra massbyggare per automatik.

Har problem med en ömmande höftböjare så den mesta magträningen går bort, typ roliga benlyft och sånt...har inte tillgång till nån "magmaskin" heller.

Så, kan denna va nåt, eller är det typ en fjollövning, eller tom en skadlig övning?

NÅGON här inne som använder den i sin träning?

Tack :)

vicarious
2010-01-15, 13:11
Har väl hänt ibland, men inte är det ofta. Kör crunches ist. för benlyft / situps som aktiverar höftböjaren mer.

Seb74
2010-01-15, 13:20
Har väl hänt ibland, men inte är det ofta. Kör crunches ist. för benlyft / situps som aktiverar höftböjaren mer.

Ja crunches kör jag ju såklart, tänkte som komplement till det...nåt där man kan öka i belastning. Platta på bröstet för crunches funkar inget vidare för mig, man bara gör övningen mindre strikt på nåt sätt, blir lite annat utförande, så att det egentligen inte känns tyngre än utan vikten på bröstet.
Därför jag skulle vilja hitta en övning till för mage, en hemmaövning, som inte påfrestar höftböj, så den här verkar ju som sänd från ovan, om den nu är bra dvs :D

Johan_P
2010-01-15, 13:28
Jag har alltid tyckt det känns som en bra magövning. Men jag gissar på att skaderisken kan vara hög om man inte utför övningen korrekt, med tanke på ryggens belastning. Någon mer anatomiskt kunnig får gärna kommentera!

Seb74
2010-01-15, 13:35
Får man fråga i så fall vad för vikt du kör i hanteln, och typ hur många reps?
Är det liksom en övning där man köttar på med så tungt man orkar, eller "ska man" köra lätt och göra 20 reps.

Antar man inte ska ta ut rörelsen alldeles för långt iallafall om man vill va säker.

Johan_P
2010-01-15, 13:41
Får man fråga i så fall vad för vikt du kör i hanteln, och typ hur många reps?
Är det liksom en övning där man köttar på med så tungt man orkar, eller "ska man" köra lätt och göra 20 reps.

Antar man inte ska ta ut rörelsen alldeles för långt iallafall om man vill va säker.

Magmuskulaturen bör tränas som de flesta andra muskelgrupper. Hur man väljer att utföra denna övning är nog upp till var och en, jag gillar att köra den strikt med ganska tunga hantlar.

Seb74
2010-01-15, 13:42
Ok, tackar för det, tar nog och lägger till den då, så man iallafall har två dynamiska övningar för mage. Blir ju en del statiskt också, hur mycket nu det ger, vid rodd och raka mark tex, som brukar kännas jäkla mycket men som sagt kanske ingen "riktig" träning för mage.

Johan_P
2010-01-15, 13:48
Ok, tackar för det, tar nog och lägger till den då, så man iallafall har två dynamiska övningar för mage. Blir ju en del statiskt också, hur mycket nu det ger, vid rodd och raka mark tex, som brukar kännas jäkla mycket men som sagt kanske ingen "riktig" träning för mage.

Om inget annat kan du ju testa den och se hur den känns. Jag tycker det är en bra övning för magen som är en del i min arsenal för det abdominala området :thumbup:

Seb74
2010-01-15, 13:53
Om inget annat kan du ju testa den och se hur den känns. Jag tycker det är en bra övning för magen som är en del i min arsenal för det abdominala området :thumbup:

Mmm...verkar ju ta på korsrygg och annat med, och det skadar inte direkt för min del....eller det kanske det gör iofs om det blir för tungt, men det är sånt jag behöver träna upp, ryggen i allmänhet.

svennebanan
2010-01-15, 14:21
Den där övningen tror jag klassas som mindre bra. Du kommer få en bred midja.

Seb74
2010-01-15, 14:37
Den där övningen tror jag klassas som mindre bra. Du kommer få en bred midja.

Hoppas inte, har alldeles för stort midjemått redan för min längd/vikt :(

Fast den ska ju ta på "vanliga magmuskulaturen" precis som många andra vanliga magövningar, så jag vet inte varför den skulle få sån effekt iofs :s

Johan_P
2010-01-15, 14:45
Den där övningen tror jag klassas som mindre bra. Du kommer få en bred midja.
Oblikerna bygger på bredden, ja. Det är väl upp till var och en vad man vill, helt enkelt.

Fast den ska ju ta på "vanliga magmuskulaturen" precis som många andra vanliga magövningar, så jag vet inte varför den skulle få sån effekt iofs :s
Den ska ju primärt träffa oblikerna: http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/CBSideBend.html
http://www.exrx.net/Graphics/ObliqueSide.gif

Seb74
2010-01-15, 14:53
Oj jäklar, jag som tänkte fel :(
Borde man väl förstått att en övning i sidled inte tar på framsidan alls.
Inga sexpack av att köra sidebend med andra ord :D

Kanske är bra övning ändå dock, blir ju lite rygg och så med, bra rörlighetsträning.

Peter.B
2010-01-15, 15:11
Jag använder den hyfsat ofta och tycker den funkar bra. Kör då hyfsat tungt och kring 10-12 reps, har svårt att göra den mycket tyngre med bibehållen form. Vill gärna köra ganska strikt.

Angående crunches med vikt, försök hålla en viktskiva bakom nacken. Kan vara lite bökigt men när man får in det blir det rätt tungt på mycket mindre vikt än om man kör på bröstet och tycker den tar bra.

Martin Löwgren
2010-01-15, 15:14
Kör du denna, cablecrunches och någon rotationsövning har du tänkt in alla utav magmuskulaturens funktioner.

TehSaxo
2010-01-15, 15:17
Jag brukar köra den fast på rygglyft-"maskinen", känner att det tar mer och använder mer av min egen kroppsvikt :P

Seb74
2010-01-15, 15:26
Jag använder den hyfsat ofta och tycker den funkar bra. Kör då hyfsat tungt och kring 10-12 reps, har svårt att göra den mycket tyngre med bibehållen form. Vill gärna köra ganska strikt.

Angående crunches med vikt, försök hålla en viktskiva bakom nacken. Kan vara lite bökigt men när man får in det blir det rätt tungt på mycket mindre vikt än om man kör på bröstet och tycker den tar bra.

Axelbekymmer, dom gillar inte att ha händerna bakom nacken överhuvudtaget gärna, framförallt inte med vikt. Så det blir typ 25-reppare här utan vikt, men alltid gör det väl nåt...kanske...
Ska nog lägga till såna här som komplement istället, så har man nåt mer för framsida mage iallafall, känns som dom är ganska sköna när jag testar, och belastar inte höftböj så värst då man böjer benen direkt.

http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/WtLegHipRaise.html

dt06mj2
2010-01-15, 17:17
Martin Berkhan tränar inte mage specifikt, alltså behöver ingen träna mage specifikt.

Så resonerar jag i alla problem jag stöter på, "What would Berkhan do?"

Johan_P
2010-01-15, 17:21
Martin Berkhan tränar inte mage specifikt, alltså behöver ingen träna mage specifikt.

Så resonerar jag i alla problem jag stöter på, "What would Berkhan do?"

Okej.

Vad du än anser om magträning är side bends fortfarande en bra övning för oblikerna :)

Arf Pingvin
2010-01-16, 13:13
Jag kan ju tipsa som "Fetknoppens magövning" som den kallas här på brädan. Det är sidoplanka med rörelse. Du lägger dig på sidan med armbågen på en bänk och utför en sidoplanka, sen lägger du till rörelse nedåt, sen upp till plankan igen. Jag tror att Davids(fetknoppen) beskrivning säger att man ska gå uppåt med höften också mot taket men jag kör tills jag är rak, kanske aningen högre. Sen lägger man till en viktkaka på höften efter förmåga.

Fördelen som jag ser det är att ryggraden är i princip obelastad eftersom man ligger ner. Stående övningar med böjning eller rotation undviker jag helst.

Martin Löwgren
2010-01-16, 13:25
Martin Berkhan tränar inte mage specifikt, alltså behöver ingen träna mage specifikt.

Så resonerar jag i alla problem jag stöter på, "What would Berkhan do?"

Det är ingen bra ide att utgå från vad andra gör och sedan applicera på en själv.

Morrris
2010-01-16, 13:57
Wwmgd?