handdator

Visa fullständig version : Kapilärtäthet


Daemon
2003-09-17, 11:14
Var nyligen på en föreläsning där föreläsaren påstod att man genom att köra 15-50 reps per set under en period skulle kunna öka kapilärtätheten.

Jag vet vad kapilärer är så jag kan gissa vad kapilärtäthet skulle kunna innebära. Fler kapilärer i muskeln som i sin tur medför ökad möjlighet för muskeln att få tillgång till näring etc? Gissar Gissar

Är det någon här som vet något om det här? Kan man öka antalet kapilärer?
Varför skulle denna grymma Högrepsträning åstadkomma detta?

LunaSpice
2003-09-17, 11:36
Originally posted by Daemon
Var nyligen på en föreläsning där föreläsaren påstod att man genom att köra 15-50 reps per set under en period skulle kunna öka kapilärtätheten.

Jag vet vad kapilärer är så jag kan gissa vad kapilärtäthet skulle kunna innebära. Fler kapilärer i muskeln som i sin tur medför ökad möjlighet för muskeln att få tillgång till näring etc? Gissar Gissar

Är det någon här som vet något om det här? Kan man öka antalet kapilärer?
Varför skulle denna grymma Högrepsträning åstadkomma detta?

Vi har ju två olika typer av skelettmuskelfibrer. Långsamma och snabba. Typ 1 resp. typ 2.

Typ 1 har en hög halt av oxidativa enzymer, hög kapillärtäthet, många mitokondrier, långsam kontraktionshastighet och används för långvarigt arbete som är inte är speciellt intensivt.

Typ 2 har en ganska hög glykolytiskt kapacitet, en väldigt hög aktivitet av myofibrillärt ATP-as dock lägre kapillärtäthet ochj används vid högintensivt arbete.

Jag antar därför att din förläsare syftade på att vid 15-50 reps så används de långsamma fibrerna som har högre kapillärtäthet. Dessutom så ger all form av fysiskt aktivitet ökad kapillärtäthet i någon form därför att musklerna då är i större behov av syre och näringsämnen.

Daemon
2003-09-17, 12:28
Nja,,, Jag fick intrycket utav att han försökte öka kapilärtätheten i Typ II-fibrerna iof. men det är inget jag vet,,,
Därför ställde jag frågan (lite för luddigt formulerad märker jag).

Hmmm,,,
Har Högrepsträning (15-50reps) någon gynsam effekt för Typ II-muskelfibrerna?

Det jag i princip är ute efter är en motivering för att köra så mycket som 50 reps i ett set om man eftersträvar hypertrofi.

z_bumbi
2003-09-17, 13:59
Skeletal muscle adaptations in elastic resistance-trained young men and women.

Hostler D, Schwirian CI, Campos G, Toma K, Crill MT, Hagerman GR, Hagerman FC, Staron RS.

"Ten men [mean (SD) age 20 (1.1) years] and 13 women [20 (1.2) years] performed two sets each to failure of single leg squats and leg extensions at approximately 50 repetitions x min(-1). "

"The capillary:fiber ratio and capillary contacts per fiber type increased significantly for the men, and similar trends were noted for the women. Capillary density did not change in either the men or the women"

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11822469&dopt=Abstract

Men här är vad Mel Siff sa om just denna rapport:
"Note that the bands used offer very samll resistance and were used in
endurance type
exercise, nothing like the large resistance or the combined free
weights-elastics
resistance that is used by powerlifters. The results obtained did not produce
anything
that would be unexpected, nor did the researchers attempt to compare the
effects of
different intensities of elastic resistance or how the results differed from
those
produced by weights exercises of comparable work load. Forgive me for sounding
a
little negative, but how really valuable was this sort of research in
contributing to a better
understanding of muscle physiology or enhanced sporting performance? Other
than the MHC
analysis (which could have been contracted out), this sort of experiment could
have been
done as a high school project. Was this research sponsored by "Sportcord", by
the way?
That might explain why a specific brand name was focused upon." Mel Siff

Jag har inte hittat en rapport som stöder att 15-50 reppare skulle öka den "kapillära denisteten" men det verkar som att det finns skillnader beroende på vilka övningar man kör i alla fall.

Har dock hittat vilka skillnader intervall eller vanlig träning har för vissa fiskartets muskeluppbyggnad (Ska fiskodlarna installera vattenpumpar för att förbättra fiskens kvalitet ? Allt tyder på att det i vissa stadier kan vara befogat) :)

Jag ska leta vidare vid senare tillfälle.

Daemon
2003-09-17, 14:54
Vad drog de för slutsatser egentligen?

"capillary contacts per fiber type increased significantly"
"Capillary density did not change"

Är det någon som kan förklara detta för mig?
Snälla :D

z_bumbi
2003-09-17, 19:44
Man gör skillnad på antalet kapillärer fram till varje fiber och antalet fram till en bunt fibrer/muskelområde och det senare är vad som oftast kallas densitet om jag har förstått det rätt.

Daemon
2003-09-18, 07:05
Ok!

Tack Lunarspice
Tack Björn

z_bumbi
2003-09-18, 07:41
Nu har jag funderat lite...
Om fibrerna växer till sig så ökar kapillärerna till varje fiber men tar man ett tvärsnitt av muskeln så har inte antalet kapillärer ökat per kvadratenhet iom att det är färre fibrer som man får med.

Det blev inte klarare av detta men det är en fundering i alla fall :D

Om 15-50 repparen så är det ju så att vissa fibrer av det som kallats typ II faktiskt antar typ I egenskaper om man tränar mycket uthållighet, frågan är dock fortfarande om 50-reppare räcker till för att få fram denna egenskap. Om det gör det så borde antalet kapillärer öka även på ett tvärsnitt av muskeln då "typ 1" ju är mindre än "typ II".
Det gjorde det ju inte i rapporten ovan i alla fall men jag har inte hittat någon annan rapport som tar upp detta problem.