handdator

Visa fullständig version : Hantelrodd duglig bröstträning?


Seb74
2010-01-15, 11:25
Kan ej köra armhävningar eller bänk pga långvarig axelskada.
Ser dock att hantelrodd har stora bröstmuskeln som synergist....känns lite märkligt, aldrig tänkt på att det känns där direkt, kan endast den övningen möjligen hjälpa brösten en liten liten bit på traven, eller är det liksom försumbart tror ni?

http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBBentOverRow.html

Tack :)

Kischen
2010-01-15, 11:27
Kan ej köra armhävningar eller bänk pga långvarig axelskada.
Ser dock att hantelrodd har stora bröstmuskeln som synergist....känns lite märkligt, aldrig tänkt på att det känns där direkt, kan endast den övningen möjligen hjälpa brösten en liten liten bit på traven, eller är det liksom försumbart tror ni?

http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBBentOverRow.html

Tack :)

Definitivt försumbar.

130kg finsk sisu
2010-01-15, 11:31
Sett till ett brett spektrum så arbetar många muskler i de flesta övningar. Därför ställer jag mej ytterst tveksam att "tänka muskelgrupper" och tänka kontakt eller var det tar.
3-4 pass i veckan där du blandar friskt med olika övningar. Främst tunga basövningar kompleterat med några lättare övningar är grunden till ett bra schema oavsettt om det är styrka eller volym du är ute efter.

von huff
2010-01-15, 11:33
Nej det är ingen bra bröstövning:)Personligen så tror jag att ordentlig stretch och ROM är br för bröstutvecklingen t.ex djupa hantelpressar i olika vinklar.

edit:Glömde skadan.Vet ej nån bra övning för att utveckla bröst om du inte klarar av pressövningar.Lätt pec dec och pullover i maskin tycker jag att sparar axlarna lite men då menar jag riktigt lätta vikter

Seb74
2010-01-15, 11:43
Nej precis, pressövningar och allt som tar på framsida axlar är inget alternativ.

Tänkte då den var listad som synergist hos exrx att det kanske skulle ge nånting liksom, men det kanske mest är teoretiskt, för hantelrodden alltså.

Tack iallafall :)

Curls
2010-01-15, 11:47
Jag började träna för ca. 2 år sedan med ruggiga problem med axlarna och har inte kunnat köra press övningar ordentligt förrän nu och det märks nu när framsida axlar och bröst släpar men svårt att undvika men alltså back ot: hantelroddar för bröst? vet inte, men..

För mig va stretch och rom inte bra i början. Jag ha kört det jag ha kunnat göra typ mycket lätta övningar, har kört pressar och ökat succesivt men inte kunnat kört rom förrän nu som sagt. jag har kört mycket rygg vet inte om det har byggt så mycket bröst dock men det har nog inte gjort det sämre heller! Testa och känn efter, tänk inte på vad andra gör och hur dom gör det för får du ont och känns det fel funkar det inte för dig. Är man skadad är man det då får det se konstigt ut för dom som tycker de liksom..

Sir Anselm
2010-01-15, 11:54
Nu vet jag inte hur din skada ser ut, men för mig funkar det att köra bröst i cablecross om jag står ganska upprätt och trycker snett neråt. Kanske inte någon övning man bygger massa styrka på, men den tar iallafall. Alltså inte flyes utan pressar.

von huff
2010-01-15, 11:56
Jag har ochså från och till problem med axlarna.Tror att det beror på stelhet och att jag i början var så viktkåt.Oftast brukar det gör mer ont ju längre ner man går så kanske pröva lätta bröstpressar i maskin med kort ROM?Finns ingen bra bröstbyggarövning som inte involverar axlarna tyvärr.Kan du köra uprätta pressar?

Curls
2010-01-15, 11:57
jag har ochså från och till problem med axlarna.tror att det beror på stelhet och att jag i början var så viktkåt.oftast brukar det gör mer ont ju längre ner man går så kanske pröva lätta bröstpressar i maskin med kort rom?finns ingen bra bröstbyggarövning som inte involverar axlarna tyvärr.kan du köra uprätta pressar?

+1

:)

Seb74
2010-01-15, 12:24
Inga pressar alls as far as I know.....vill inte riskera nåt nu heller.

Spelar inte så jäkla stor roll hursomhelst, blev mest lite förvånad att just bröst var listad hos exrx, känns som den muskeln inte borde involveras alls, men den gör tydligen det litegrann iallafall.

130kg finsk sisu
2010-01-15, 12:34
Inga pressar alls as far as I know.....vill inte riskera nåt nu heller.

Spelar inte så jäkla stor roll hursomhelst, blev mest lite förvånad att just bröst var listad hos exrx, känns som den muskeln inte borde involveras alls, men den gör tydligen det litegrann iallafall.

I basövningar aktiveras det flesta muskler. Eller kan man knäböja med XXX med endast framsida lår som arbetar?

Martin Löwgren
2010-01-15, 12:44
Nej den kommer inte ge stora bröstmuskeln något direkt stimuli. Uppsök någon som kan hjälpa dig med din axelskada istället för att gå runt problemet.

Seb74
2010-01-15, 12:50
Nej den kommer inte ge stora bröstmuskeln något direkt stimuli. Uppsök någon som kan hjälpa dig med din axelskada istället för att gå runt problemet.

Redan gjort för typ ett år sen, allt ordnar sig inte på en kvart dock för alla :(

Men frågan känns ganska besvarad nu iallfall, tackar för det :)

Martin Löwgren
2010-01-15, 12:58
Redan gjort för typ ett år sen, allt ordnar sig inte på en kvart dock för alla :(

Men frågan känns ganska besvarad nu iallfall, tackar för det :)

Nej det gör det sällan men har du fortfarande så ont att det påverkar din träning kanske det är dags att utvärdera den rehabiliteringen och kanske försöka så sig på en korrekt diagnos och behandling denna gång om du bryr dig om dina axlar.

Roligare att ha en fungerande axel än att träna runt problemet är bara det jag försöker säga.

Mvh

Erik__
2010-01-15, 13:12
Jag började styrketräna med redan förstörda axlar, eller jag trodde det. Har kört den normala "sjukgymnastaxelrehaben" bestående av utåt och innåtrotationer utan någon som helst framgång. Tung styrketräning för ryggen, lite medvetenhet om hållningen och träna upp rörlighet i bröstryggen löste problemen på 2-3månader :thumbup:

Martin Löwgren
2010-01-15, 13:15
Jag började styrketräna med redan förstörda axlar, eller jag trodde det. Har kört den normala "sjukgymnastaxelrehaben" bestående av utåt och innåtrotationer utan någon som helst framgång. Tung styrketräning för ryggen, lite medvetenhet om hållningen och träna upp rörlighet i bröstryggen löste problemen på 2-3månader :thumbup:
Fast det är en jävligt usel axelrehab men framförallt inkomplett axelrehab så jag förstår att du inte blev bra. Hade du haft en allvarligare axelskada hade lite rygg och hållningsträning inte funkat (precis som att ett korsband inte läker av sig själv).

Mvh

Curls
2010-01-15, 13:16
Fast det är en jävligt usel axelrehab men framförallt inkomplett axelrehab så jag förstår att du inte blev bra. Hade du haft en allvarligare axelskada hade lite rygg och hållningsträning inte funkat (precis som att ett korsband inte läker av sig själv).

Mvh

Vad ska man göra då till exempel?

Jag fick typ samma "program" som erik snackade om..

Seb74
2010-01-15, 13:18
Jag började styrketräna med redan förstörda axlar, eller jag trodde det. Har kört den normala "sjukgymnastaxelrehaben" bestående av utåt och innåtrotationer utan någon som helst framgång. Tung styrketräning för ryggen, lite medvetenhet om hållningen och träna upp rörlighet i bröstryggen löste problemen på 2-3månader :thumbup:

Åh fan.
Själv kör jag, numera efter en korrigering från sjukgymn endast utåtrot (för att få axeln bättre på plats eller nåt), samt ligga på rygg med rak arm och pressa hantel uppåt med skulderbladet, samt nåt ligga på sidan och röra armen fram/tillbaks.

Är dålig med hållningen dock, tror det kan hjälpa mycket att bli bättre på att tänka på det både gällande gamnacke och framfallande axlar.

Rygg tränar jag dock redan, ska dock satsa mer där om axlarna är med på noterna....inte alls säker där, ska experimentera lite.

Sheogorath
2010-01-15, 13:21
Kan ej köra armhävningar eller bänk pga långvarig axelskada.
Ser dock att hantelrodd har stora bröstmuskeln som synergist....känns lite märkligt, aldrig tänkt på att det känns där direkt, kan endast den övningen möjligen hjälpa brösten en liten liten bit på traven, eller är det liksom försumbart tror ni?

http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBBentOverRow.html

Tack :)

Hantelrodd är bristfällig som bröstövning. Däremot är chins/latsdrag med axelbred fattning (armbågarna går i en rak bana framför kroppen; underhandsfattning känns bäst för de flesta) en övning som aktiverar stora bröstmuskeln rejält. En traditionell "bröstövning" som hantelpullover är samma rörelse som smala latsdrag/chins, men med belastning bara i halva rörelsebanan, och dessutom med minskande belastning! När en hantelpullover är maxbelastad är det dessutom främst latsen och triceps långa huvud som är aktiva. Smala latsdrag/chins däremot, har maximal belastning genom hela rörelsebanan, precis som pullover om den utförs i maskin. Sen ska du självklart försöka jobba med det grundläggande problemet, men där har du två dragövningar där stora bröstmuskeln är aktiva.

Martin Löwgren
2010-01-15, 13:22
Vad ska man göra då till exempel?

Jag fick typ samma "program" som erik snackade om..

Det styrs av skademekanism, omfattning av skadan samt vad målet med rehabiliteringen är (tillbaka till spjutkastning eller datorarbete).

Seb74
2010-01-15, 13:25
Hantelrodd är bristfällig som bröstövning. Däremot är chins/latsdrag med axelbred fattning (armbågarna går i en rak bana framför kroppen; underhandsfattning känns bäst för de flesta) en övning som aktiverar stora bröstmuskeln rejält. En traditionell "bröstövning" som hantelpullover är samma rörelse som smala latsdrag/chins, men med belastning bara i halva rörelsebanan, och dessutom med minskande belastning! När en hantelpullover är maxbelastad är det dessutom främst latsen och triceps långa huvud som är aktiva. Smala latsdrag/chins däremot, har maximal belastning genom hela rörelsebanan, precis som pullover om den utförs i maskin. Sen ska du självklart försöka jobba med det grundläggande problemet, men där har du två dragövningar där stora bröstmuskeln är aktiva.

Intressant då muskeln inte ens är listad överhuvudtaget här :s
Eller snackar vi extra extra breda chins....kör i dörrposten så blir inte mer än axelbredd plus 20cm/sida kanske....inte jättesmalt alltså, men räknas nog inte som extra brett heller.

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/WtChinup.html

Erik__
2010-01-15, 13:29
Fast det är en jävligt usel axelrehab men framförallt inkomplett axelrehab så jag förstår att du inte blev bra. Hade du haft en allvarligare axelskada hade lite rygg och hållningsträning inte funkat (precis som att ett korsband inte läker av sig själv).

Mvh

Det var lite det jag ville komma till, därav " ", men jag börjar inse att allt inte framgår lika bra på internet :D

OT, godis för alla som jobbar med idrottskador. Jag har faktiskt bara 1 fungerande korsband och har opererat fast det andra som dock är extremt slappt, jag blev hemskickad efter att jag fått tillbaka rörligheten i efter gipset med order att köra benspark 1gång/vecka.

Så om man inte blir av med problemen kan det vara bra att uppsöka någon annan.

Martin Löwgren
2010-01-15, 13:31
Det var lite det jag ville komma till, därav " ", men jag börjar inse att allt inte framgår lika bra på internet :D

[/U]

Jag såg det tydligt och vet om problemet men ville inte se det :thumbup:

Erik__
2010-01-15, 13:41
Åh fan.
Själv kör jag, numera efter en korrigering från sjukgymn endast utåtrot (för att få axeln bättre på plats eller nåt), samt ligga på rygg med rak arm och pressa hantel uppåt med skulderbladet, samt nåt ligga på sidan och röra armen fram/tillbaks.

Är dålig med hållningen dock, tror det kan hjälpa mycket att bli bättre på att tänka på det både gällande gamnacke och framfallande axlar.

Rygg tränar jag dock redan, ska dock satsa mer där om axlarna är med på noterna....inte alls säker där, ska experimentera lite.

Jag var dum i huvudet som inte sökte annan hjälp. Det jag ville komma fram till var bara att kroppen jobbar som en enhet, axelproblem måste inte komma ifrån själva axelleden enbart.
Dessutom märkte jag att min skadade sida inte arbetade likadant som den högra vid pressar/drag/whatever så jag la ner mycket tid att få hela vänstra axelpartiet att röra sig mer likt den högra vilket fungerade väldigt bra, men jag vet inte hur nyttigt det är att börja försöka ändra rörelsemönster själv.

Om man haft problem 1år och hjälpen du fått inte fungerar kan det ju vara värt att låta någon annan kika på axeln.

Seb74
2010-01-15, 13:51
Jag var dum i huvudet som inte sökte annan hjälp. Det jag ville komma fram till var bara att kroppen jobbar som en enhet, axelproblem måste inte komma ifrån själva axelleden enbart.
Dessutom märkte jag att min skadade sida inte arbetade likadant som den högra vid pressar/drag/whatever så jag la ner mycket tid att få hela vänstra axelpartiet att röra sig mer likt den högra vilket fungerade väldigt bra, men jag vet inte hur nyttigt det är att börja försöka ändra rörelsemönster själv.

Om man haft problem 1år och hjälpen du fått inte fungerar kan det ju vara värt att låta någon annan kika på axeln.

Har vart hos några olika. Har dock envisats med att köra tunga bänkdips, för dom har egentligen inte gjort ont i axeln för det mesta....tror dom har gjort att det inte velat läka ut. Får se nu vad som kan hända på några månader framåt, utöver det faktum att mina triceps kommer försvinna då....

Jag har tydligen också nån form av obalans bak i skulderbladstrakten, svagare på höger problemsida, därför jag bla ska köra den när man ligger på rygg och med rak arm pressar upp hantel genom att skjuta ut/upp skulderbladet.

Martin Löwgren
2010-01-15, 14:10
Har vart hos några olika. Har dock envisats med att köra tunga bänkdips, för dom har egentligen inte gjort ont i axeln för det mesta....tror dom har gjort att det inte velat läka ut. Får se nu vad som kan hända på några månader framåt, utöver det faktum att mina triceps kommer försvinna då....

Jag har tydligen också nån form av obalans bak i skulderbladstrakten, svagare på höger problemsida, därför jag bla ska köra den när man ligger på rygg och med rak arm pressar upp hantel genom att skjuta ut/upp skulderbladet.

Inte undra på att du inte blir bra min vän ;)

Sheogorath
2010-01-15, 14:11
Intressant då muskeln inte ens är listad överhuvudtaget här :s
Eller snackar vi extra extra breda chins....kör i dörrposten så blir inte mer än axelbredd plus 20cm/sida kanske....inte jättesmalt alltså, men räknas nog inte som extra brett heller.

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/WtChinup.html

Jag skrev axelbreda... Här:

Cable Underhand Pulldown (http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBUnderhandPulldown.html)

Target

Latissimus Dorsi

Synergists

Brachialis
Brachioradialis
Teres Major
Deltoid, Posterior
Rhomboids
Levator Scapulae
Trapezius, Lower
Trapezius, Middle
Pectoralis Major, Sternal
Pectoralis Minor

Eller:

Underhand Chin-up (http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/BWUnderhandChinup.html)

Target

Latissimus Dorsi

Synergists

Brachialis
Brachioradialis
Teres Major
Deltoid, Posterior
Rhomboids
Levator Scapulae
Trapezius, Lower
Trapezius, Middle
Pectoralis Major, Sternal
Pectoralis Minor

Martin Löwgren
2010-01-15, 14:13
Pectoralis Major, Sternal
Och tensor fascia latae är även den teoretiskt med i en benspark, frågan är bara hur mycket ;)

Seb74
2010-01-15, 14:34
Ah ok, tror inte supinerade pullups är bra för min problemaxel, dessutom kör jag hellre vanliga chins (pronerade) då det känns som en bättre övning för mig, men då förstår jag hur du menade iallafall Sheogorath, tack för info :)

Seb74
2010-01-15, 14:36
Inte undra på att du inte blir bra min vän ;)

Menar du att bänkdipsen är axel-dödare, om man har problem där?

Vad tror du, rent generellt blir det ju nu, om chins (pronerade) och hantelrodd då? Om man behöver fokusera på just baksidan av axlar/skulderblad, det är väl inga överdrivet påfrestande övningar för axlar generellt sett?

Hoppas hoppas hoppas jag kan köra vidare hårt där utan att det förstör för axeln, det lär ju visa sig på lite sikt...

Martin Löwgren
2010-01-15, 14:39
Menar du att bänkdipsen är axel-dödare, om man har problem där?

Vad tror du, rent generellt blir det ju nu, om chins (pronerade) och hantelrodd då? Om man behöver fokusera på just baksidan av axlar/skulderblad, det är väl inga överdrivet påfrestande övningar för axlar generellt sett?

Hoppas hoppas hoppas jag kan köra vidare hårt där utan att det förstör för axeln, det lär ju visa sig på lite sikt...

Djupa dips generellt är axeldödare (många AF-killar börjar på ac-ledsartros efter många års nötande, 2av mina närmaste vänner t ex)

Jag har ingen aning om din diagnos så jag kan ej utala mig om vad som är bra och dåligt.

Seb74
2010-01-15, 14:43
Djupa dips generellt är axeldödare (många AF-killar börjar på ac-ledsartros efter många års nötande, 2av mina närmaste vänner t ex)

Jag har ingen aning om din diagnos så jag kan ej utala mig om vad som är bra och dåligt.

Ok, tack för det...då ska jag nog aldrig mer köra dips antar jag...bättre ge sig på armhävningar/bänkpress istället den vackra dag axeln är bra.

Undrade bara generellt, nu sa du ju generellt att dips är hårt för axlar...är det så med chins/hantelrodd med, eller är det relativt snälla övningar för de flesta?

Min sjukgymn tyckte jag kunde testa iallafall om det funkar, så antar det inte är döden iallafall, vilket dips tydligen kan va :(

Martin Löwgren
2010-01-15, 14:48
Ok, tack för det...då ska jag nog aldrig mer köra dips antar jag...bättre ge sig på armhävningar/bänkpress istället den vackra dag axeln är bra.

Undrade bara generellt, nu sa du ju generellt att dips är hårt för axlar...är det så med chins/hantelrodd med, eller är det relativt snälla övningar för de flesta?

Min sjukgymn tyckte jag kunde testa iallafall om det funkar, så antar det inte är döden iallafall, vilket dips tydligen kan va :(

Nja dips är väl i sig inte jättefarlig om man har en fungerade rotatorcuff och fräsch axel men att nöta djupa dips som af-killarna gör kommer slita rätt rejält på leden.

Hantelrodd/chins har inte samma skadepanorama.

Morty
2010-01-15, 15:02
Anledningen (afaik) till att djupa dips är hårda mot AC-leden är att det är en rörelse där det blir mer rörelse än vad de "borde" bli i AC-leden. Att göra det någon gång i veckan och inte många tunga viktade set borde bara vara nyttigt, dock. Om man är frisk i axeln from the start, såklart!

Frumpish
2010-01-15, 15:05
hmm, brukar köra djupa dips 2x vecka, parallell är att föredra? Antar att det inte finns någon generell guideline som samtliga här på kollo förespråkar?

Martin Löwgren
2010-01-15, 15:06
hmm, brukar köra djupa dips 2x vecka, parallell är att föredra? Antar att det inte finns någon generell guideline som samtliga här på kollo förespråkar?

Vad är målet med dipsen? Ska du tävla i AF/Fitness Five är det ett måste att vara bra i dips (eller om du bara vill allmänträna rent funktionellt) men som muskelbyggande övning ligger den långt efter t ex axelpress, bänkpress med mera och med en högre förslitning.

Seb74
2010-01-15, 15:23
Vad är målet med dipsen? Ska du tävla i AF/Fitness Five är det ett måste att vara bra i dips (eller om du bara vill allmänträna rent funktionellt) men som muskelbyggande övning ligger den långt efter t ex axelpress, bänkpress med mera och med en högre förslitning.

Då borde alltså även armhävningar med några kg på ryggen va bättre än bänkdips med massa kg i knät, som triceps-träning, och inte minst bröst såklart som man får på kuppen?

Armhävningar gör dock ont i dagsläget, mer så än dips, vilket känns lite konstigt, men men, en vacker dag så kanske man kan köra igång igen :)

Martin Löwgren
2010-01-15, 15:28
Då borde alltså även armhävningar med några kg på ryggen va bättre än bänkdips med massa kg i knät, som triceps-träning, och inte minst bröst såklart som man får på kuppen?

Armhävningar gör dock ont i dagsläget, mer så än dips, vilket känns lite konstigt, men men, en vacker dag så kanske man kan köra igång igen :)

Jag hade inte kört någon utav dessa övningar om du får ont utan ett axel/skulderrehabprogram tills jag vart återställd.

Seb74
2010-01-15, 15:42
Jag hade inte kört någon utav dessa övningar om du får ont utan ett axel/skulderrehabprogram tills jag vart återställd.

Nej absolut inte, tänkte när/om det blir bra, att då jag har problemaxlar kanske jag bör byta dips mot armhävningar då som tricepsträning. Aldrig mer köra nån form av dips, ever...

När jag ändå har dig på tråden, är det ok om jag frågar angående hantelrodd, om man skulle vända strax innan överarmen är horisontell, missar man mycket av träningen då för lats?
Alltså, är de sista centimetrarna viktiga, eller kan man vända aningen tidigare för att vara mer safe, och ändå få fullgod ryggträning?

Tack för all hjälp :)

nyrjoh
2010-01-15, 16:43
Jag började styrketräna med redan förstörda axlar, eller jag trodde det. Har kört den normala "sjukgymnastaxelrehaben" bestående av utåt och innåtrotationer utan någon som helst framgång. Tung styrketräning för ryggen, lite medvetenhet om hållningen och träna upp rörlighet i bröstryggen löste problemen på 2-3månader :thumbup:

Finns inget som kan sägas vara en "sjukgymnastrehab". Lika lite som det finns en "läkarmedicin". Att endast ordinera inåt- och utåtrotationer är inte rehabilitering. Det är okunskap möjligen kombinerat med lathet.

130kg finsk sisu
2010-01-15, 16:56
Tycker det är riktigt intressant detta med de här listorna med synergits och target muscles. De stämmer iofs riktigt bra. Men det folk borde diskutera och fundera över är hur strikt och delvis omöjligt utförande det krävs för att verkligen "träffa rätt". Själv förespråkar jag som 1000ggr tidigare en träning utan "target muscles". Utan ett övningsval och ett utförande som tar på stora delar av kroppen. Men trots det strikt och skadeförebyggande. Vad anser Martin,Sheo m.fl?

Erik__
2010-01-15, 17:01
Finns inget som kan sägas vara en "sjukgymnastrehab". Lika lite som det finns en "läkarmedicin". Att endast ordinera inåt- och utåtrotationer är inte rehabilitering. Det är okunskap möjligen kombinerat med lathet.

Det var skrivet med glimten i ögat, då både jag, min syster och folk jag känner fått det som rehab ungefär som ett skrev på posten utan någon större tanke bakom det.

Seb74
2010-01-15, 17:08
Det var skrivet med glimten i ögat, då både jag, min syster och folk jag känner fått det som rehab ungefär som ett skrev på posten utan någon större tanke bakom det.

Ofta vart samma för mig med, fast kombinerat med 2-3 övningar till, typ "skidåkning" med gummiband, eller rodd med gummiband, och några till.

Martin Löwgren
2010-01-15, 19:26
Ofta vart samma för mig med, fast kombinerat med 2-3 övningar till, typ "skidåkning" med gummiband, eller rodd med gummiband, och några till.

Tyvärr är detta väldigt vanligt vilket är skrämmande. Vad det beror på kan jag inte svara på.

dellan
2010-01-15, 19:41
Tänk träning av serratus (retraktion), trapezius alla delar och LÄTT träning av axlarna, väldigt lätt. Tex axelpressar med 2-5 kg's hantlar 15-20 reps, såklart beroende på din styrkenivå. Tillsammans stretch.

Men framförallt, gör inte övningar som gör ont!

Jag har själv haft en axel/skulderskada och där upplevde jag att ENDAST rotatorcuffträning stjälpte mer än det hjälpte. Utan tvekan!

När jag sedan började med träning av hela skulderpartiet tillsammans med stretch gick rehabiliteringen väldigt bra. 8 månader med rotatorcuffträning gav inget, 2 månader med skulderstabilitetsträning gav allt!

Martin Löwgren
2010-01-15, 19:45
Denna löser många problem även om det inte är något rehabprogram.

<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/AW4qBsP1CFU&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/AW4qBsP1CFU&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

Seb74
2010-01-16, 14:45
Intressant förövrigt att bröst som sagt är listad som synergist, fast jag aldrig känt nåt där, medan magen inte alls är listad, och jag tycker rodden tar som fan i mage....kanske för att jag försöker spänna och stabilisera korsrygg, något jag utgår från att man ska göra, och då blir det ju magträning på kuppen.
Konstigt :s

PepzAdept
2010-01-16, 15:10
Djupa dips generellt är axeldödare (många AF-killar börjar på ac-ledsartros efter många års nötande, 2av mina närmaste vänner t ex)

Jag har ingen aning om din diagnos så jag kan ej utala mig om vad som är bra och dåligt.
Håller verkligen med dig, det är anledningen till att jag bara tränar djupa dips innan tävling. Annars strax under parallellt (vilket teoretiskt är godkänt djup men inte på tävling ;)) Men det råder ju delade meningar om det, vill minnas att vi diskuterade det i nån tråd för inte allt för länge sen där Major pectorialis tyckte precis tvärt om.

Och tensor fascia latae är även den teoretiskt med i en benspark, frågan är bara hur mycket ;)

Prova att klättra i rep, det aktiverar bröstet väldigt mycket skulle jag vilja påstå.
JzkNVQM_nmk

Sen hur mycket det bygger... det lämnar jag osagt.

Martin Löwgren
2010-01-16, 15:11
Håller verkligen med dig, det är anledningen till att jag bara tränar djupa dips innan tävling. Annars strax under parallellt (vilket teoretiskt är godkänt djup men inte på tävling ;)) Gud ja, det är bara Arne som tycker man fan ska doppa ac-leden i ställningen :thumbup:

PepzAdept
2010-01-16, 15:13
Jo det är lustigt det där. Men som sagt det är ju bara att köra det på tävling, man måste ju inte träna så särskilt ofta egentligen.

Martin Löwgren
2010-01-16, 15:14
Jo det är lustigt det där. Men som sagt det är ju bara att köra det på tävling, man måste ju inte träna så särskilt ofta egentligen.

Det är väl lite av en balansgång de där kan jag tänka mig (suger hästballe på dips)?

Nöter man inte djupet blir det väl lite av en chock när man ska ned i ett djup man inte är van vid sen på tävling?