handdator

Visa fullständig version : Nyttiga ostbågar?


Arson
2010-01-15, 10:55
Hej,

Efter en halvbulkig höst går jag nu mot att deffa ner mig så gott det går till sommaren. Tanken är att ligga på c:a 350-400kcal minus varje dag.

Hur som helst så har jag ett "problem".

Jag är EXTREMT överförtjust i ostbågar, speciellt OLW's variant. Det krävs knappast ett geni för att förstå att deff + ostbågar inte direkt går hand i hand.

Ställer därför en fråga här.
Finns det substitut till bågarna med likvärdig smak men inte samma höga kcal-nivå att tillgå?

Enormt tacksam för tips :)

//Mattias

Eddie Vedder
2010-01-15, 10:58
Finns det substitut till bågarna med likvärdig smak men inte samma höga kcal-nivå att tillgå?

Mindre mängd ostbågar.;)

Skämt åsido utesluter deffen givetvis inte ostbågar. Antingen kan man kompensera genom lite mindre vanlig mat eller lite mer rörelse eller så kan man se det ur ett lite större perspektiv och ställa sig frågan om HUR viktigt det egentligen är om EN dag under deffen skiter sig.

Låt säga att du vill ner x antal kg innan sommaren. En kväll med ostbågar här och där lär inte avgöra på så lång tid. Det kanske förlänger deffen någon dag men inte mer.

AronP
2010-01-15, 10:59
Protein Puffs kanske är något, har inte testat det själv.

Arson
2010-01-15, 11:14
Mindre mängd ostbågar.;)

Skämt åsido utesluter deffen givetvis inte ostbågar. Antingen kan man kompensera genom lite mindre vanlig mat eller lite mer rörelse eller så kan man se det ur ett lite större perspektiv och ställa sig frågan om HUR viktigt det egentligen är om EN dag under deffen skiter sig.

Låt säga att du vill ner x antal kg innan sommaren. En kväll med ostbågar här och där lär inte avgöra på så lång tid. Det kanske förlänger deffen någon dag men inte mer.

Hehe, mindre mängd är inget alternativ ;)

Det är så lätt att det blir för mycket av det goda bara...

Protein Puffs, vad tusan är det? :)

snarlik
2010-01-15, 11:14
Protein Puffs är som sagt riktigt gott, alla smaker! Lysande att ha med på vandringar osv.

EDIT: Det är som ostbågar som är på soja eller liknande.

userfriendly
2010-01-15, 11:16
Protein Puffs är som sagt riktigt gott, alla smaker! Lysande att ha med på vandringar osv.

EDIT: Det är som ostbågar som är på soja eller liknande.

Hm, jag som skämtade med mig själv om att det skulle finnas nåt sånt. Så fanns det redan.
Väntar bara på deff-recepten som kommer snart, nåt i stil med "deff ostbågar på keso - supergoooda" *popcorn* :D

Arson
2010-01-15, 11:17
Skall kolla närmare på Puffarna :)

Någon speciell leverantör som rekommenderas för dessa?

AlmostRipped
2010-01-15, 11:17
Det Eddie Vedder sade...

Sålänge du inte gör det hela tiden så kan du ju köra 1 dag med vad du gillar (ostbågar i detta fall)... Eller så går du ut och springer tills du förbränt det mesta av det :)

Onigiri
2010-01-15, 11:28
Du kan deffa och äta ostbågar... håll dig till rimliga mängder bara.

Apos78
2010-01-15, 11:52
Jag tror det är viktigt för deffen att det är iaf finns med lite godis för sinnet. Och i ditt fall låter ostbågarna utmärkt. Se dom som det där lilla extra du unnar dig då kosten i övrigt kommer att vara mer begränsad än vanligt under deffperioden. Oavsett vilka alternativ du hittar så tror jag aldrig du kommer att tycka att det är en fullvärdig ersättare till dina ostbågar. Unna dig med förnuft helt enkelt :).

Arson
2010-01-15, 12:37
Tack alla för svaren!

Kanske unnar mig 175g till helgen då! :)

Alfred Nobel
2010-01-15, 12:55
Tack alla för svaren!

Kanske unnar mig 175g till helgen då! :)

Precis och inget säger att du måste äta 175g på en kväll! Häll upp lite i en skål och känn sedan efter om du är sugen på en skål till :)

Tanner
2010-01-15, 15:29
På de flesta större coop och ica finns ngt som kallas "majskrokar" som man köper till små barn och låter dem knapra på.

De innehåller typ ingenting och är puffrad majs. De med lite ostkrydda kan kanske vara ett så nära substitut man kan komma utan en massa kcal.

Bara ett förslag.

Arson
2010-01-15, 15:35
På de flesta större coop och ica finns ngt som kallas "majskrokar" som man köper till små barn och låter dem knapra på.

De innehåller typ ingenting och är puffrad majs. De med lite ostkrydda kan kanske vara ett så nära substitut man kan komma utan en massa kcal.

Bara ett förslag.

Bra idé.

Senast jag och tjejen var på bio köpte vi hem en popcornkrydda med cheddarsmak. Skall nog ta och testa den ikväll :)
Fanns ju även tips i annan tråd om goda dippsåser man kunde göra med Kesella bland annat. Låter som en grym kombination detta hehe

Arson
2010-01-15, 15:47
Ser dock att majskrokar har en ganska hög kalorihalt ändå.

Grymt med egen hemsida föresten ;)

http://www.majskrokar.se

Frumpish
2010-01-15, 15:55
gillar deras definition av nyttigt :D

ETT NYTTIGT SNACKS SOM PASSAR MÅNGA

Majskrokarna och Vaniljkrokarna innehåller endast 2% fett vilket gör dem till ett nyttigt alternativ för många.

NÄRINGSINNEHÅLL
100 g majskrokar innehåller:
Energi 1650 kJ (390 kcal)
Protein 8 g
Kolhydrater 84 g
Fett 2 g

mtlca
2010-01-15, 17:06
Ju mindre fett desto nyttigare! Aftonblaskans gyllene regel

Tanner
2010-01-16, 16:36
Ser dock att majskrokar har en ganska hög kalorihalt ändå.

Grymt med egen hemsida föresten ;)

http://www.majskrokar.se

Högt och högt.


En påse som är lika stor som en partychipspåse väger bara 90g.

Så man får lätt i sig många bågar utan att få i sig så många kcal om man vill snaska på :D

Aljo
2010-01-18, 19:17
Smaksatta riskakor :)

944RS
2010-01-19, 08:00
På de flesta större coop och ica finns ngt som kallas "majskrokar" som man köper till små barn och låter dem knapra på.

De innehåller typ ingenting och är puffrad majs. De med lite ostkrydda kan kanske vara ett så nära substitut man kan komma utan en massa kcal.

Bara ett förslag.

De som rekomenderar Majskrokarna har nog inte smakat på dem själva*spy*

Men visst är de "nyttigare"....:thumbup:

Civilrätt
2010-01-19, 08:06
testa majsbågar (heter dom så? :)) och köp ostdipp.


edit; majskrokar