handdator

Visa fullständig version : Kan man bli längre av Anabola steroider?


Wesa
2010-01-15, 10:30
Bara en generell fundering. Men kan anabola steroider göra dig längre? Även fast du är typ 25 och växt klart.

delta_mats
2010-01-15, 10:31
Det tror jag inte. Om man ser till proffsbyggarna så verkar dessa vara av samma längd år ut och år in.

Pepz
2010-01-15, 10:31
Nope.

Onigiri
2010-01-15, 10:47
Vem vet. Finns väl inget studerat.

stridis
2010-01-15, 12:47
är tillväxtzonerna tillväxta så är det så. Vill du bli längre efteråt så är det benknäckande + benanordningar som drar i skelettet som gäller.

Nyckelbenet sluter sig tämligen sent så denne skulle kanske kunna bli mer axelbred.

stafh
2010-01-16, 01:04
Vem vet. Finns väl inget studerat.

Jodå. Testosteron påverkar tillväxten under puberteten, men som stridis säger så slutar det när tillväxtzonerna i benen är slutna. Är man 25 så blir man inte längre av testosteron.

Tabbe
2010-01-16, 10:30
Men är det inte östrogen som stänger tillväxt zonerna och det får man ju också mer av när man tar aas.
Någon som vet?

malfunction
2010-01-16, 13:38
Jodå. Testosteron påverkar tillväxten under puberteten, men som stridis säger så slutar det när tillväxtzonerna i benen är slutna. Är man 25 så blir man inte längre av testosteron.

Testosteron är ju det som sluter epifyserna och skulle man ta det innan man växt färdigt hade man nog blivit kortare än vad man blivit utan det.

stafh
2010-01-16, 14:37
Testosteron är ju det som sluter epifyserna och skulle man ta det innan man växt färdigt hade man nog blivit kortare än vad man blivit utan det.

Beror det inte på koncentrationen? Epifyserna sluts ju långt efter testosteronnivåerna börjar öka i puberteten.

malfunction
2010-01-16, 15:33
Beror det inte på koncentrationen? Epifyserna sluts ju långt efter testosteronnivåerna börjar öka i puberteten.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag kan verkligen inte dom exakta mekanismerna men troligtvis påverkar koncentrationen av testosteron epifysernas förbening men om du tar testosteron så ökar ju koncentrationen vilket skulle leda till att förbeningen går snabbare. Eller?

stafh
2010-01-16, 18:44
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag kan verkligen inte dom exakta mekanismerna men troligtvis påverkar koncentrationen av testosteron epifysernas förbening men om du tar testosteron så ökar ju koncentrationen vilket skulle leda till att förbeningen går snabbare. Eller?

Testosteron både ökar tillväxten av benen och sluter epifyserna. Jag hade för mig att epifyserna börjar slutas när testosteronnivån har nått en viss gräns, men jag väldigt osäker. Så länge man är under den gränsen så ger mer testosteron ökad tillväxt. Är som sagt inte alls säker, antagligen är det en massa annat som spelar in också. Att testosteron ökar bentillväxten är jag i alla fall rätt säker på.

Gabriel174
2010-01-16, 18:46
Jag trodde man stannade i växten av anabola steroider :confused:

fredrik1
2011-12-19, 01:52
är tillväxtzonerna tillväxta så är det så. Vill du bli längre efteråt så är det benknäckande + benanordningar som drar i skelettet som gäller.

Nyckelbenet sluter sig tämligen sent så denne skulle kanske kunna bli mer axelbred.

Bumpar denna tråd, vilka ben sluter sig tidigast, och vilka senast? Undrar PGA att jag är 15 och går runt på ett par styltben men knappt någon överkropp :(

Fordon
2011-12-19, 06:39
Borde inte tråden ligga i Allmänt?

krubkungen
2011-12-19, 11:57
Bumpar denna tråd, vilka ben sluter sig tidigast, och vilka senast? Undrar PGA att jag är 15 och går runt på ett par styltben men knappt någon överkropp :(

Vad menar du? Att du har långa ben och liten överkropp?

Roger that
2011-12-20, 14:54
Nej

Meanmug
2011-12-20, 14:55
nej

+1

mattilainen
2011-12-20, 14:59
säger som många andra. Du växer nog inte på längden då epifysskivan i lederna "stängts"

prOtotype
2011-12-20, 15:27
Bumpar denna tråd, vilka ben sluter sig tidigast, och vilka senast? Undrar PGA att jag är 15 och går runt på ett par styltben men knappt någon överkropp :(

En del av kroppsformen är rent genetiskt så kolla på din far för en ledtråd. Jag växte dock både på bredden och djupet efter att jag slutat växa på längden.
Håll igång med styrketräningen så helgarderar du dig och har gjort det du kan.