handdator

Visa fullständig version : Fettsnål frukost viktigt?


Slartibartfast
2010-01-15, 10:04
Jag har nånstans fått för mig att frukosten bör vara ganska fettsnål för att fett på morgonen försämrar fettförbränningen över dagen. Stämmer detta?

Jag äter en i övrigt väldigt fettsnål frukost, men har börjat ta en blanding av ryps/olivolja (ca 15 g) på morgonen tillsammans med frukosten för att jag för tillfället käkar en medicin som bör tas med fett för att tas upp på bästa sätt. Vill helst ta medicinen på morgonen, annars glömmer jag den.

Är detta en dålig idé?

Eddie Vedder
2010-01-15, 10:10
Är detta en dålig idé?

Inte alls.

Den primära anledningen till en lite mindre fettrik måltid är ju att "tillåta" en större andel kolhydrat just då om man vill "optimera" kolhydratintaget efter när glukostoleransen är som bäst i vila (dvs på morgonen).

Vad gäller fettet som sådant bygger rekommendationen på att mättat fett påverkar insulinkänsligheten negativ och det gäller även för efterföljande måltider.

Jag äter den mest kolhydratsnåla och fettrika måltiden just till frukost. Då står jag mig bäst.

Slartibartfast
2010-01-15, 13:37
Finemang! :thumbup:

Dreas
2010-01-15, 15:49
Jag har nånstans fått för mig att frukosten bör vara ganska fettsnål för att fett på morgonen försämrar fettförbränningen över dagen. Stämmer detta?Aldrig hört om och det känns ologiskt att fettförbränningen över dagen sett skulle bli påverkad negativt. Men någon annan kanske vill dela med sig av sin kunskap :)

Eddie Vedder
2010-01-15, 15:55
Aldrig hört om och det känns ologiskt att fettförbränningen över dagen sett skulle bli påverkad negativt. Men någon annan kanske vill dela med sig av sin kunskap :)

Jag skrev ju det.;)

Det bygger alltså på att man observerat en nedsatt insulinkänslighet vid intag av mättat fett. Den påverkan på insulinkänsligheten ser man oavsett vad klockan är men om den redan inträder vid frukost kommer ju dagen innebära fler måltider som blir påverkade.

Om man vill ta det till sig eller ej är ju upp till var och en. Själv ser jag det som totalt obetydligt, ibland är det ägg, ibland fisk, ibland nötfärs till frukost.:)

Dreas
2010-01-15, 15:58
Jag skrev ju det.;)

Det bygger alltså på att man observerat en nedsatt insulinkänslighet vid intag av mättat fett. Den påverkan på insulinkänsligheten ser man oavsett vad klockan är men om den redan inträder vid frukost kommer ju dagen innebära fler måltider som blir påverkade.

Om man vill ta det till sig eller ej är ju upp till var och en. Själv ser jag det som totalt obetydligt, ibland är det ägg, ibland fisk, ibland nötfärs till frukost.:):em:


*kissass*

Ska försöka läsa allt och inte bara skumma innan jag postar...

Eddie Vedder
2010-01-15, 16:30
:em:


*kissass*

Ska försöka läsa allt och inte bara skumma innan jag postar...

Inga problem, jag är snäll.*cupid*

Lite off topic men om någon undrar vad "ryps" är så är det alltså samma sak som raps men Slarti är finne och där heter det ryps.:D

dossanftw
2010-01-17, 17:54
Är det någon som vet hur kesella, alternativt vaniljkesella, smakar med fullkornsflingor?

Anton Fräs
2010-01-17, 18:10
Är det någon som vet hur kesella, alternativt vaniljkesella, smakar med fullkornsflingor?

Späd kvargen tillräckligt så smakar det dunder.

dossanftw
2010-01-17, 19:58
Vad menar du med späd? :P

Sverker
2010-01-17, 20:05
Är inte rybs bara en annan art. Någon kusin till kålväxten raps.
Antar att rybsen tål det finska klimatet bättre än rapsen.


En snabb koll på Wikipedia gav:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rybs