handdator

Visa fullständig version : Ingen är bäst från början


Trance
2010-01-14, 22:26
År 2002 skrev en person ett inlägg på ett konstforum. Han hade börjat rita/måla och hade förmodligen suttit ett litet tag och försökt men var trots allt en nybörjare.

Journey of an Absolute Rookie: Paintings and Sketches

Dag 3 såg det ut såhär:
http://imgur.com/cxE1T.jpg

Något som man själv skulle kunna producera om man följde något bra bok och satt i några veckor/någon månad som han förmodligen gjort innan han postade sin tråd.

Hi Everyone,
If you didn't see my last post(s) on www.conceptart.org then I will bring you up to speed. Basically I have been inspired by the art produced and the work ethic of Jon Foster, Andrew Jones, Jason Manley, and my brother "Smeagol71" (among many others) and have decided to learn how to paint (primarily digitally). I am starting from rock bottom and I am going to paint at least one painting and do at least one sketch every day...probably two on the weekends. The order you see them in is the order that I am painting and/or sketching them...every day starting on 9/15/02. I am bearing my soul to everyone. I will post everything I do...whether it is awful or not. Most of the paintings and sketches, in the beginning, are going to look like crap but hopefully over the days/weeks/months/years they will start to get better. I have no formal art training but have signed up for classes this semester. I have a passion to paint and welcome any encouragement or critique that you want to give. Any feedback you want to give me you can leave in the threads I or just email me.
Thanks

http://www.conceptart.org/forums/showthread.php?t=870


Dag 2562 såg det ut såhär:
http://imgur.com/gLEOL.jpg




Nothing in the world can take the place of persistence. Talent will not; nothing is more common than unsuccessful men with talent. Genius will not; unrewarded genius is almost a proverb. Education will not; the world is full of educated failures. Persistence and determination alone are omnipotent.
Calvin Coolidge

Tom Warrior
2010-01-14, 22:29
Helt underbart. Utomordentligt initiativ av dig att sprida dylikt till massorna oxo. Så'nt här är sann inspiration och ett bevis på den vitala och mycket potenta livskraft som trots allt existerar. Big ups! Bless!

miss_incorrigible
2010-01-14, 22:30
wow.:)

ChewChew
2010-01-14, 22:32
Sjukt snyggt! Gjorde han den sista på en dag då?

davve
2010-01-14, 22:32
Coolt, själv skulle man behöva lite mer av den varan (persistence då) ibland.

tsp
2010-01-14, 22:47
Jag vill börja måla :D

Sheogorath
2010-01-14, 22:49
Mycket bra tråd. Bra initiativ.

Krampus
2010-01-14, 23:02
Wow! Trance får pluspoäng från mig idag för den här tråden. :)

Fatalist
2010-01-14, 23:02
Inspirerande! Ska börja göra likadant, fast med blyerts, bara för det. :D

shadowfire
2010-01-14, 23:13
Wow! Trance får pluspoäng från mig idag för den här tråden. :)

+1
Tycker dessutom Trance utvecklas rejält nu under dessa åren jag hängt här iaf.
Apropå tråden i sig. :D

joriice
2010-01-14, 23:20
Kan ha med talang att göra med.

Psyla
2010-01-14, 23:23
Fint!!!

Yes
2010-01-14, 23:24
Älskar den där tråden. Har för mig jag länkade den för länge sen i Kolo-konstnärer-tråden här, när det påstods att kunna rita och måla hängde på talang.

Riktigt inspirerande och motiverande hursomhelst. :)

Åsberg
2010-01-14, 23:35
Helt sjukt inspirerande, tack för denna tråd.

Lando
2010-01-14, 23:37
Otroligt inspirerande, tack för den posten!

stevebc
2010-01-15, 00:01
Gillar hur det här blev en hyllning till Trance istället för konstnären ifråga, men jag kan bara stämma in :D

Sen var konstnären grym också btw, fin utveckling! Kul att se och inspirerande.

stevebc
2010-01-15, 00:03
dude this thread is amazing
i know its been said a lot already... but truly inspiring
to watch how you progressed from this -

http://www.conceptart.org/forums/attachment.php?attachmentid=90144&d=1180110576

to this -

http://www.conceptart.org/forums/attachment.php?attachmentid=94289&stc=1&d=1171553706

...incredibleSom sagt...

Imni
2010-01-15, 00:06
mycket bra tråd. Bra initiativ.

+1

stevebc
2010-01-15, 00:16
Att man kan göra något som detta, som självlärd amatör, efter att ändå haft de "svårigheter" han hade är ruskigt imponerande.

http://www.jonathanhardesty.com/images/summerflowers_websize.jpg

Trance
2010-01-15, 00:24
Man skall kanske påpeka att han inte är självlärd. Han tog lektioner på konstskola efter ett tag (som han skrev att han skulle göra i första posten).

Men det gör det inte sämre egentligen utan det är helt enkelt den smartaste vägen.

Avesta
2010-01-15, 00:37
Och visst kan det ha handlat om en talang och fallenhet för saken som verkar ha upptäckts senare i livet och förfinats/utvecklats.

Redan hans dag 3 bild är för mig talang. :D

Olegh
2010-01-15, 00:40
Grymt!

(Har precis suttit en halvtimme och gjort ett stilleben på min jävla mobiltelefon tack vare den här tråden :D )

panzerpig
2010-01-15, 01:34
härligt. detta ska jag visa mina elever när dom gnäller (är bildlärare) ;)

Kwon
2010-01-15, 07:18
Talk about improvements! :)

Practice makes Perfect!

Motivating indeed! Thanks for the thread bro! Makes you think a lil bit extra! :)

Nelson81
2010-01-15, 07:26
fake. visade sig att han bara stulit bilderna från nätet

Kwon
2010-01-15, 07:30
Source Bro?

spoonchest
2010-01-15, 07:44
Jag tyckte iof första bilden var fin.

Nelson81
2010-01-15, 08:00
Source Bro?

någonstans mellan sidan 30-48 i hans tråd diskuterar dom de och han erkände. kolla upp det ska du få se

Lasse Kongo
2010-01-15, 08:50
LYL

Allt på nätet är fake typ haha

Trance
2010-01-15, 08:56
Heh, Herkulez driver med er. Det är inte fake.

Lasse Kongo
2010-01-15, 08:57
Heh, Herkulez driver med er. Det är inte fake.

Va, Herkulez?

Nina L
2010-01-15, 08:58
fake. visade sig att han bara stulit bilderna från nätethttp://www.military-quotes.com/media/data/605/258Troll_spray.jpg

von huff
2010-01-15, 09:01
Fake helt klart...

Stoltz
2010-01-15, 09:06
Fake helt klart...

Han hade ju uppenbarligen bara sju år på sig att utvecklas. Ja, det låter jävligt otroligt :laugh:

Yes
2010-01-15, 09:12
Nu när ni säger det så... man ser ju tydligt att det är Photoshoppat alltihopa!

Slartibartfast
2010-01-15, 09:57
Orka läsa tråden och länken, men verkligen sjuk utveckling! :bow:

Även om man klart ser att killen har potential på första bilden är dom senare alstren helt sinnes. Jag ansåg förut att konstnärer föddes snarare än skapades, men har helt reviderat den åsikten (redan innan denhär tråden iofs). Talang ger ett försprång, men det är enträget övande som producerar resultaten.

Envishet ftw!

MasterChief
2010-01-15, 10:05
Jag föredrar kaffemuggen.

Nelson81
2010-01-15, 10:11
Heh, Herkulez driver med er. Det är inte fake.

fan hade hoppas någon (läs kwon) skulle skumma igenom alla dom sidorna :D


tack för länken btw riktigt ball tråd.

Kwon
2010-01-15, 10:12
Hahaha Herkiz! Din filur! :D "sid 38-40".... Jag som hann till sid 20 innan jag läste din senaste post här!

tsp
2010-01-15, 10:45
Jag tror knappast att någon föds grym på att vare sig spela fotboll, måla, skriva böcker osv. Jag tror att det krävs stort intresse och övning från de tidiga åren för att bli riktigt riktigt bra helt enkelt.

mangs
2010-01-15, 18:10
Kul,
Påminner lite om en tunn rookie som började på Kolozzeum för typ 8-9 år sedan med nybörjarfrågor men som idag är en av de största och starkaste på hela brädan. Potential kan finnas lite varstans

Nitrometan
2010-01-15, 19:00
Kul,
Påminner lite om en tunn rookie som började på Kolozzeum för typ 8-9 år sedan med nybörjarfrågor men som idag är en av de största och starkaste på hela brädan. Potential kan finnas lite varstans

The kid had potential.

Baan
2010-01-15, 19:07
Kul,
Påminner lite om en tunn rookie som började på Kolozzeum för typ 8-9 år sedan med nybörjarfrågor men som idag är en av de största och starkaste på hela brädan. Potential kan finnas lite varstans

Tack! ;)

Tror det är några stycken som gjort bra ifrån sig om man hade frågat random medelsvensson :)

shadowfire
2010-01-15, 19:24
fan hade hoppas någon (läs kwon) skulle skumma igenom alla dom sidorna :D
haha, that was dark bro'

The_RobRoy
2010-01-15, 21:17
Grymt!

Hans lärare har ju tydligen flyttat till Sverige och startat utbildning precis här där jag bor i Solna :)

Andy.da.wohoo
2010-01-15, 22:32
Riktigt otroligt! Tack för inspirationskällan :)

Nalfaren
2010-01-15, 22:45
Kan erbjuda liknande vandring, här är några av de första jag målade
med mitt ritbord år 2000.

http://www.nalf.se/dump/paintings/trollsl%C3%A4nda_f%C3%A4rg_test3.jpg
http://www.nalf.se/dump/paintings/denise-rickards.jpg

Gick sedan över till att måla mycket fantasylandskap i ett par år, som t.ex.
http://www.nalf.se/dump/paintings/gfxartist/portfolio/full/Skullbridge_900_org.jpg

Har dock inte målat mer än 3-4 tavlor de senaste 3 åren. Men de senaste ser ut så här.
http://www.nalf.se/dump/paintings/oliver_9days/oliver_9days_1000.jpg
http://www.nalf.se/dump/paintings/gfxartist/portfolio/full/Painting_of_my_Dog___Lea_by_bm.jpg

mangs
2010-01-16, 00:23
Snacka om att dwarfa killen i OP.

Grymt Nicklas!

Yes
2010-01-16, 00:34
Jag tror knappast att någon föds grym på att vare sig spela fotboll, måla, skriva böcker osv. Jag tror att det krävs stort intresse och övning från de tidiga åren för att bli riktigt riktigt bra helt enkelt.
Stort intresse, övning och en bra metod skulle jag säga. Vad jag meanar är att att envishet inte tar en långt om man bara stångar pannan blodig, men envishet när man hittat en bra väg att gå är riktigt bra.

Apropå bra metoder finns det en riktigt bra bok av Betty Edwards som heter "Drawing on the Right Side of the Brain". Där han har hon blandannat exempel på elever som redan efter 5 dagar gjort riktigt stora förbättringar.

tja88
2010-01-16, 01:11
ah, en utav många som lyckats från conceptart. var någon annan som bestämde sig för att göra tusen självporträtt också, ett varje dag. också minst sagt intressant.

manley & co är fruktansvärt duktiga på att lära ut. faktum är att de i dagsläget håller på att starta en skola som ska konkurrera ut de flesta andra konstskolor.

Verbatim
2010-01-16, 01:14
Mycket vackert, motiverar mig verkligen att arbeta hårdare med mina egna projekt.

renad
2010-01-16, 02:17
Jag kan inte släppa hur många timmar idioten har slösat bort på att sitta och rita, men ja nu kan han ju det.

Wille005
2010-01-16, 05:57
Jag börjar min egen resa den 16 januari 2010. Det är tidigt på morgonen och inspirationen flödar inombords... jag måste skapa konst. Jag har aldrig förut varit ens nära kreativiteten jag känner just nu. Alla börjar någonstans. Låt detta bli mitt datum.

Bild #1

http://img97.imageshack.us/img97/7459/awawea.png

Konstnärens tankar och funderingar: Detta får bli startskottet på min resa. Alla ska vi starta någonstans, jag väljer att göra det yrväckt i kallsonger. Jag ville skapa något dynamiskt med fötterna på jorden. Man ska kunna känna den purfärska köttdoften på benen och den indränkta aromen av vardagsliv i kliv med kosmos svalaste filiader.

Som avslutande ord vill jag bara säga att; Jo - jag är faktiskt bäst från början.

Nelson81
2010-01-16, 07:25
lål åt wille, riktigt inspirerande :D

Luttis
2010-01-16, 08:04
:laugh: :thumbup: :hbang:

Kwon
2010-01-16, 08:09
Wille äger :)

Slartibartfast
2010-01-16, 09:44
HAHAHAhaaha!!! :D

Yes
2016-12-31, 13:39
Resurrection!

https://vimeo.com/29510470

Kan vara värt att klicka sig snabbare genom videon då den är väldigt lång, men i varje fall.

Diomedea exulans
2016-12-31, 13:48
Jag är rätt bra på att rita, men har inte förbättrats ett uns sedan jag var 12. Har börjat fundera på att göra en medveten satsning att bli bättre.

Samtidigt vet jag med mig att det kommer få mig att må dåligt... Så vetefan.

Yes
2016-12-31, 14:02
Jag är rätt bra på att rita, men har inte förbättrats ett uns sedan jag var 12. Har börjat fundera på att göra en medveten satsning att bli bättre.

Samtidigt vet jag med mig att det kommer få mig att må dåligt... Så vetefan.
Varför skulle det få dig att må dåligt?

För egen del vågar jag påstå att jag förbättrats massor. Då har jag ändå aldrig jobbat specifikt för det, vilket förmodligen hade gett större förbättringar. Jag har istället gett mig på det hela som en glad hund. Någon viftar med godis där borta, en annan har en rolig tennisboll och en tredje kommer med en smarrig korv. Voffs! Voffs! Måste prova allt!
Det ger knappast snabbast möjliga utveckling i något. Däremot har man ju roligt under tiden och efter tag börjar alla bitar falla på plats.

Tröskeln att komma över egentligen är att acceptera att man producerar så jävla mycket skit längs vägen. :D

ApexProcyon
2016-12-31, 14:03
Hårt arbete slår talangen när talangen inte arbetar hårt.

Diomedea exulans
2016-12-31, 14:11
Varför skulle det få dig att må dåligt?

Jag tycker det är väldigt tråkigt att rita och måla svåra grejer. Jag brukar tvinga mig att göra det ändå, eftersom jag vill att teckningen/målningen ska bli fin. :) Men jag har alltid väldigt mycket ångest under själva processen.

Det enda jag kan tycka är roligt att rita/måla är loggor, skyltar mm, eller enkla seriefigurer. Simplifierade bilder alltså.

baktung
2016-12-31, 14:20
Jag kan inte släppa hur många timmar idioten har slösat bort på att sitta och rita, men ja nu kan han ju det.

:laugh:

Jag antar att han skulle kunna tänka detsamma om någon som slösat lika många timmar på att lyfta skrot.

Själv fick jag för mig att bli webbdesigner en sommar. Satt väl en månad och hade gjort en första skiss när jag plötsligt kom på att det inte fanns nåt mer själsdödande.

cero
2016-12-31, 14:22
Jag börjar min egen resa den 16 januari 2010. Det är tidigt på morgonen och inspirationen flödar inombords... jag måste skapa konst. Jag har aldrig förut varit ens nära kreativiteten jag känner just nu. Alla börjar någonstans. Låt detta bli mitt datum.

Bild #1

http://img97.imageshack.us/img97/7459/awawea.png

Konstnärens tankar och funderingar: Detta får bli startskottet på min resa. Alla ska vi starta någonstans, jag väljer att göra det yrväckt i kallsonger. Jag ville skapa något dynamiskt med fötterna på jorden. Man ska kunna känna den purfärska köttdoften på benen och den indränkta aromen av vardagsliv i kliv med kosmos svalaste filiader.

Som avslutande ord vill jag bara säga att; Jo - jag är faktiskt bäst från början.

Vill också se. :(

Diomedea exulans
2016-12-31, 14:46
:laugh:

Jag antar att han skulle kunna tänka detsamma om någon som slösat lika många timmar på att lyfta skrot.


De två aktiviterna är väldigt lika. Båda görs i syfte att få Likes på Instagram.

Yes
2016-12-31, 15:13
Jag tycker det är väldigt tråkigt att rita och måla svåra grejer. Jag brukar tvinga mig att göra det ändå, eftersom jag vill att teckningen/målningen ska bli fin. :) Men jag har alltid väldigt mycket ångest under själva processen.

Det enda jag kan tycka är roligt att rita/måla är loggor, skyltar mm, eller enkla seriefigurer. Simplifierade bilder alltså.
Jag kan känna igen det lite. När jag försöker göra något och det bara blir bajs hela tiden är det väldigt frustrerande. Att jobba sig igenom det är däremot väldigt belönande.

Bra seriefigurer är för övrigt aldrig enkla. Det finns ärligt talat få artister jag har så stor respekt för som skickliga serietecknare. Kolla exempelvis Glen Keane, Glen Vilppu och Disney's "Nine Old Men". För icke-artister kanske det ser enkelt ut, men i realiteten är de helt sinnessjukt bra. Jag skulle utan att blinka kunna jämställa dem med renässansens stora konstnärer.
Det må vara hänt att deras arbete inte har fullt samma tyngd som Michelangelos, Leonardos eller Titians verk, men den där förenklingen samtidigt som de kan kommunicera så många olika känslor, karaktärer osv. är helt otrolig.

Kolla exempelvis Glen Keane här:
https://youtu.be/xOVlVF3RJQc

Det är Michelangelo animerad. Det kanske ser enkelt ut, men den skicklighet det kräver är makalös.

Jag tror för all del du förstår vad jag menar, men i annat fall... prova kopiera honom. Jag har gjort det. En bildruta är lugn. Det tar tid och är svårt, men det går. Att göra den animationen däremot...

:laugh:

Jag antar att han skulle kunna tänka detsamma om någon som slösat lika många timmar på att lyfta skrot.

Själv fick jag för mig att bli webbdesigner en sommar. Satt väl en månad och hade gjort en första skiss när jag plötsligt kom på att det inte fanns nåt mer själsdödande.
Noah Bradley kan alltid trösta sig med en framgångsrik karriär och att folk betalar dyra pengar för hans kurser. Vilka, för övrigt, är väldigt bra. Jag tror inte han behöver gråta sig själv till sömns, om vi säger så. Fast man vet förstås aldrig, så som branschen ser ut.

Jag hade för övrigt tyckt det var latjo-lajban att jobba som webdesigner. Å andra sidan är jag också den där typen av idiot som lagt ned en vecka på att få rätt design på mitt CV, som inte har något med konst eller design att göra. Det blev dock bra om jag får säga det själv. Behövde bara lära mig inDesign först.

Diomedea exulans
2016-12-31, 15:21
Jag kan känna igen det lite. När jag försöker göra något och det bara blir bajs hela tiden är det väldigt frustrerande. Att jobba sig igenom det är däremot väldigt belönande.

Bra seriefigurer är för övrigt aldrig enkla. Det finns ärligt talat få artister jag har så stor respekt för som skickliga serietecknare. Kolla exempelvis Glen Keane, Glen Vilppu och Disney's "Nine Old Men". För icke-artister kanske det ser enkelt ut, men i realiteten är de helt sinnessjukt bra. Jag skulle utan att blinka kunna jämställa dem med renässansens stora konstnärer.
Det må vara hänt att deras arbete inte har fullt samma tyngd som Michelangelos, Leonardos eller Titians verk, men den där förenklingen samtidigt som de kan kommunicera så många olika känslor, karaktärer osv. är helt otrolig.

Kolla exempelvis Glen Keane här:
https://youtu.be/xOVlVF3RJQc

Det är Michelangelo animerad. Det kanske ser enkelt ut, men den skicklighet det kräver är makalös.

Jag tror för all del du förstår vad jag menar, men i annat fall... prova kopiera honom. Jag har gjort det. En bildruta är lugn. Det tar tid och är svårt, men det går. Att göra den animationen däremot...

Det här är ungefär nivån jag kan hålla om det ska vara lustfyllt:

https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/10258625_10152379913375631_1037944213934932433_n.j pg?oh=0ccdb86de6e10ca7ba060dc8b055a922&oe=58E6EB53

Här börjar det bli riktigt jobbigt:

https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/s960x960/10498483_10152534087370631_5138765171613041362_o.j pg?oh=39a2ce67e934f0bc68a733d903e5246e&oe=58DC49F6

Och när jag ritade den här ville jag ta livet av mig flera dagar i rad:

http://i.imgur.com/p6jkuGw.jpg

Men som du är inne på, det är belönande på en annan "nivå". Man mår dåligt medan man ritar, men man mår bra efteråt. Det är lite motsatsen till dopamin-kickar a là datorspelande eller tv-tittande, som får en att må bra för stunden, men att känna sig smutsig efteråt. Så det kanske skulle vara nyttigt för mig att tvinga mig att bli bättre på att rita. Kanske kan tjäna pengar på det dessutom!

Sheogorath
2016-12-31, 15:28
Holy, fucking crap! Jag är mållös. Vem är det?

timoat
2016-12-31, 15:29
De två aktiviterna är väldigt lika. Båda görs i syfte att få Likes på Instagram.

absolut inte. mindcandyman eller Jonathan hardesty som han heter lever gott på sin konst nu och är eftertraktad för både workshops och sina verk.

fö ser det inlärningsbanan ut såhär för ALLA konstnärer, .

mangemani
2016-12-31, 15:33
och ingen(förutom 1), är bäst senare heller.

Diomedea exulans
2016-12-31, 15:34
Holy, fucking crap! Jag är mållös. Vem är det?

Bruden? En polare till mig som jag umgicks med för fem år sen. Hon lurade i mig att jag hade lovat att rita av henne på fyllan och sen glömt bort det, så jag gick med på det. Halvvägs igenom teckningen gnällde jag så mycket över hur jobbigt det var att hon sa "nu fick jag dåligt samvete, du behöver inte rita klart den". Jag svarade "nu när jag har ritat halva får jag ju fan rita färdigt, du kan sitta där med ditt dåliga samvete som tvingade mig att påbörja den!"

Här är fotot jag ritade av. Integritetskränkande av mig att sitta och visa foton av folk utan att fråga dem, jag vet, men det kan hon gott ha:

Edit: Ser nu att jag sket i att rita halsbandet. Det hade jag glömt, måste tyckt det var för jobbigt.

https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/s720x720/132604_10150106903381280_510012_o.jpg?oh=aab4881db cdb320dfbb82ce45e01df57&oe=58F0163F

Sheogorath
2016-12-31, 15:49
Häftigt! Använde du någon speciell teknik? :thumbup:

Diomedea exulans
2016-12-31, 15:53
Häftigt! Använde du någon speciell teknik? :thumbup:

Javisst! Jag ritade ett rutnät över fotot i Paint. Sen ritade jag ett likadant rutnät på ett A4-papper. Därefter ritade jag löst med blyerts på pappret, och sen ritade jag med kolkrita över blyertsen.

Sheogorath
2016-12-31, 16:05
Fyllde i en ruta i taget alltså?

Yes
2016-12-31, 16:20
Det här är ungefär nivån jag kan hålla om det ska vara lustfyllt:

https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/10258625_10152379913375631_1037944213934932433_n.j pg?oh=0ccdb86de6e10ca7ba060dc8b055a922&oe=58E6EB53

Här börjar det bli riktigt jobbigt:

https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/s960x960/10498483_10152534087370631_5138765171613041362_o.j pg?oh=39a2ce67e934f0bc68a733d903e5246e&oe=58DC49F6

Och när jag ritade den här ville jag ta livet av mig flera dagar i rad:

http://i.imgur.com/p6jkuGw.jpg

Men som du är inne på, det är belönande på en annan "nivå". Man mår dåligt medan man ritar, men man mår bra efteråt. Det är lite motsatsen till dopamin-kickar a là datorspelande eller tv-tittande, som får en att må bra för stunden, men att känna sig smutsig efteråt. Så det kanske skulle vara nyttigt för mig att tvinga mig att bli bättre på att rita. Kanske kan tjäna pengar på det dessutom!
Om jag får vara så fräck tycker jag du är stark i förmåga men svag vad gäller kunskap. Jag ser mig för egen del som motsatsen.
Du kan fånga karaktärer och situationer med Dio-humor, men när det kommer till exempelvis porträttet syns det att du är på okänt vatten. Inte för att det är dåligt men jag kunde på en halv sekund peka ut det som kopierat från ett foto.

Ett tips är att studera Andrew Loomis. Han böcker finns gratis. När du är säker på dem föreslår jag Reilly-metoden. Där finns det tvärtom lite som är gratis, om än bra böcker att köpa. När vi ändå nämner böcker som kostar är Nathan Fowkes "Portraits in Charcoal" fantastiskt bra (som allt den mannen producerat). Han använder också Reilly metoden.

Diomedea exulans
2016-12-31, 16:24
Fyllde i en ruta i taget alltså?

På blyerts-stadiet, ja.

Om jag får vara så fräck tycker jag du är stark i förmåga men svag vad gäller kunskap.

Låter logiskt, jag har ju inte studerat någonting.

när det kommer till exempelvis porträttet syns det att du är på okänt vatten. Inte för att det är dåligt men jag kunde på en halv sekund peka ut det som kopierat från ett foto.

Det var iofs hela poängen att det skulle se ut som om det var kopierat från ett foto. Vad ska man göra istället? Överdriva vissa saker, osv, i syfte att framkalla en viss effekt?

Edit: Haha, jag har faktist läst igenom nästan hela den här boken, som jag hittade via annat håll nyligen: https://s3.amazonaws.com/compressed.photo.goodreads.com/documents/1344503651books/147941.pdf

Det var ju han du rekommenderade.

Yes
2016-12-31, 16:36
På blyerts-stadiet, ja.



Låter logiskt, jag har ju inte studerat någonting.



Det var iofs hela poängen att det skulle se ut som om det var kopierat från ett foto. Vad ska man göra istället? Överdriva vissa saker, osv, i syfte att framkalla en viss effekt?

Edit: Haha, jag har faktist läst igenom nästan hela den här boken, som jag hittade via annat håll nyligen: https://s3.amazonaws.com/compressed.photo.goodreads.com/documents/1344503651books/147941.pdf

Det var ju han du rekommenderade.
Yes, tanken är att beskriva formerna, ljuset, karaktären etc. på ett bra sätt. Foton är inte särskilt bra material att utgå ifrån, om man inte redan har bra koll på begränsningarna. Därför syns det också så tydligt när något är kopierat från ett foto.

Nu sitter jag på mobilen så jag ser inte titeln, men det ser ut som Loomis "Figure drawing". Grejen med böcker som dessa är inte att gå igenom dem en gång utan verkligen bemästra teknikerna.

Diomedea exulans
2016-12-31, 16:39
Yes, tanken är att beskriva formerna, ljuset, karaktären etc. på ett bra sätt. Foton är inte särskilt bra material att utgå ifrån, om man inte redan har bra koll på begränsningarna. Därför syns det också så tydligt när något är kopierat från ett foto.

Nu sitter jag på mobilen så jag ser inte titeln, men det ser ut som Loomis "Figure drawing".

Det är den boken ja (har redan smygstartat med att utbilda mig). Känner igen det där du säger om att rita från foton, läste någon utläggning om det på en konstskolas hemsida.

Grejen med böcker som dessa är inte att gå igenom dem en gång utan verkligen bemästra teknikerna.

Javisst, men han rekommenderade att man läser igenom den en gång först, så man vet vad som väntar. :)

Yes
2016-12-31, 16:55
Precis, det är en väldigt typisk reklomendation att inte studera från foton. Detta av goda anledningar. Exempelvis att det är svårt att avläsa form, perspektivet beror på det objektiv som använts och kameran läser inte av värdeförhållamden på samma vis som ögat gör. Samtidigt ska det påpekas att de som skriker högst om fotografiers tillkortakommanden är beppon som bara upprepar vad andra sagt. Det är absolut inget fel på fotorereferenser när man känner till begränsningarna och vet hur man ska hantera dem.
Om du inte redan gjort det kan det vara värt att faktiskt prova på foto. Då kommer det hela framstå som väldigt uppenbart efter ett tag.

Det ska för övrigt nämnas att Loomis knappast har sista ordet. Hans böcker är bra och han vet definitivt vad han sysslar med. Hans metod har däremot begränsningar. Den passar bäst för stiliserade karaktärer. Dessutom är det ganska svårt att placera saker som ögon, näsa och mun.
Reilly-metoden är mer komplicerad men samtidigt mer anpassningsbar. Du får så att säga detaljerna på köpet. Sen tycker jag för egen del tänket är intressant. Du kan hitta på egna rytmer och linjer om du väl förstår grunden.

Diomedea exulans
2016-12-31, 17:32
Precis, det är en väldigt typisk reklomendation att inte studera från foton. Detta av goda anledningar. Exempelvis att det är svårt att avläsa form, perspektivet beror på det objektiv som använts och kameran läser inte av värdeförhållamden på samma vis som ögat gör. Samtidigt ska det påpekas att de som skriker högst om fotografiers tillkortakommanden är beppon som bara upprepar vad andra sagt. Det är absolut inget fel på fotorereferenser när man känner till begränsningarna och vet hur man ska hantera dem.
Om du inte redan gjort det kan det vara värt att faktiskt prova på foto. Då kommer det hela framstå som väldigt uppenbart efter ett tag.

Jadå, jag har varit Instagrammissbrukare i ett par år, och känner igen det där. Det kan vara ett litet helsike att få saker att få samma form på fotot som IRL, de blir större närmare kameralinsen, har jag för mig. Allra tydligast blir det när man ska fota fönster och andra helt fyrkantiga saker; det är ibland väldigt svårt att få fyrkanten att passa lagom in på kortet. För att inte tala om att fånga rätt ljus; en klassiker är att man ska fotografera en horistont, och antingen himlen blir för ljus eller marken för mörk.

baktung
2016-12-31, 17:59
Noah Bradley kan alltid trösta sig med en framgångsrik karriär och att folk betalar dyra pengar för hans kurser. Vilka, för övrigt, är väldigt bra. Jag tror inte han behöver gråta sig själv till sömns, om vi säger så. Fast man vet förstås aldrig, så som branschen ser ut.

Jag hade för övrigt tyckt det var latjo-lajban att jobba som webdesigner. Å andra sidan är jag också den där typen av idiot som lagt ned en vecka på att få rätt design på mitt CV, som inte har något med konst eller design att göra. Det blev dock bra om jag får säga det själv. Behövde bara lära mig inDesign först.

Av allt man hört folk lägga sin tid på känns design ändå vettigare än mycket. Om det ger dig stimulans så var det nog ett bra val av sysselsättning att spendera din tid på. För egen del har jag noll intresse av teckning. Liksom av matlagning. Däremot har jag kunnat lägga timmar på att finna den mest kreativa formuleringen när jag redigerat ett stycke i en vetenskaplig text eller bara ett inlägg på något forum. Dessutom har jag skrivit poesi och rap. Så min kreativa lust kan vakna i samband med språkliga form.

Att prestera sitt yttersta och sträva efter att bli bättre kräver mycket energi och motivation och kan såklart bli ångestfyllt. Jag hatar att skriva mitt yttersta men kan precis som när ni ritar ert yttersta bli väldigt tillfreds efteråt.

Diomedea exulans
2016-12-31, 18:55
Av allt man hört folk lägga sin tid på känns design ändå vettigare än mycket. Om det ger dig stimulans så var det nog ett bra val av sysselsättning att spendera din tid på. För egen del har jag noll intresse av teckning. Liksom av matlagning. Däremot har jag kunnat lägga timmar på att finna den mest kreativa formuleringen när jag redigerat ett stycke i en vetenskaplig text eller bara ett inlägg på något forum. Dessutom har jag skrivit poesi och rap. Så min kreativa lust kan vakna i samband med språkliga form.

Att prestera sitt yttersta och sträva efter att bli bättre kräver mycket energi och motivation och kan såklart bli ångestfyllt. Jag hatar att skriva mitt yttersta men kan precis som när ni ritar ert yttersta bli väldigt tillfreds efteråt.

Jag tycker skriva är mycket roligare än att rita, så det kanske vore vettigare att lägga tid på det.