handdator

Visa fullständig version : Hur började ni träna?


way
2010-01-14, 21:49
Som rubriken lyder, undrar jag helt enkelt hur ni började träna när ni var nybörjare på gymmet. Vad för sorts program? Reps/sets? Antal pass per vecka? Och hur gick det för er?

kjellm444n
2010-01-14, 21:53
Helkropps i 1 månad, sen 3-split, 8 reps. Det gick bra!

mattilainen
2010-01-14, 21:56
Program? När jag började träna så körde jag lite allt möjligt. Blev väl en 4 - 5 pass per vecka.

anders172
2010-01-14, 21:56
3x20 i de maskinerna som fanns.

Petoria
2010-01-14, 21:59
Lite allt möjligt i ungefär 1 månad, sen en 3-split (bröst, triceps, axlar - ben, mage, vader - rygg, biceps, underarmar)

way
2010-01-14, 22:02
Lite allt möjligt i ungefär 1 månad, sen en 3-split (bröst, triceps, axlar - ben, mage, vader - rygg, biceps, underarmar)

Reps/sets? Och hur gick det för dig?

Petoria
2010-01-14, 22:16
Reps/sets? Och hur gick det för dig?

I början 2x10, sen 3x6/8. Tycker det har gått ganska bra, ökat ca 10kg i vikt och blivit mycket starkare

Ristretto
2010-01-14, 22:19
Det började väl med att jag ville ha nånstans att springa på vintrarna, för att gå ner i vikt. Sen började jag dra i lite kablar och lyfta lite stänger, utan en aning om vare sig kost- eller träningslära. Sen hamnade jag på denna sida och på den vägen är det.. det började väl 06-07 nån gång.

Ean
2010-01-14, 22:21
Började med en trafikolycka när jag var liten, blev tvingad till sjukgymnastiken och fastnade för gymmet där.

Tobbeh
2010-01-14, 22:33
Följde med en kompis till en atletklubb och där hängde jag på han ett par pass, tills jag hade fått kontakt med lite "vettigt" folk att prata med, några snälla styrkelyftare hjälpte mig att sätte upp ett nybörjar schema, "tvåsplit" som jag körde någon månad, sedan gick jag över till 3split.

way
2010-01-14, 22:36
Följde med en kompis till en atletklubb och där hängde jag på han ett par pass, tills jag hade fått kontakt med lite "vettigt" folk att prata med, några snälla styrkelyftare hjälpte mig att sätte upp ett nybörjar schema, "tvåsplit" som jag körde någon månad, sedan gick jag över till 3split.

Vad hade du för antal repetioner och sets på ditt två-split?

Glenfiddich
2010-01-14, 22:37
Typ 12 - 13 års åldern. Mest biceps och triceps som kördes då. Man visste ju inget mer.

Psyla
2010-01-14, 22:39
Började med helkroppspass. Vägde omkring 120 kilo och var smällfet.

Tobbeh
2010-01-14, 22:41
Vad hade du för antal repetioner och sets på ditt två-split?


Om jag inte missminner mig så var det runt 15-20, blev väl runt 12~ i början då man "fan va jobbigt......"

FGK
2010-01-14, 22:42
Började utan speciellt schema/program utan körde på lite och testade mig fram, efter någon måndag blev det mer seriöst och började köra 3/4 splitt!

J.V
2010-01-15, 00:37
Nautilus-metoden. Inga synliga resultat på ungefär ett halvår, och tyckte själv att jag inte blev mycket starkare heller, däremot tyckte min hockeytränare att jag blivit mycket rappare och bättre i närkamper.

Efter det skaffade jag mig lite egna kunskaper och började med en 4-split; bröst/triceps, rygg/biceps, axlar/mage och ben och fick snabbt både styrkeökningar och synliga resultat.

Scratch89
2010-01-15, 06:55
Tresplit; bröst+ben, axlar+triceps och rygg+biceps. Repsintervall 3 x 10-12.

Nelson81
2010-01-15, 07:30
tog upp en hantel och började curla, sen dess så är det mina armar man hänvisar till när någon frågar om bodens kanoner.

Ungrim
2010-01-15, 08:09
Det var nog som för så många andra lite allt möjligt man gjorde, måste sett
kul ut när man sprang runt överallt utan att ha en aning om vad man egentligen sysslade med.

blue8ball
2010-01-15, 08:47
tresplit körde jag, (Bröst,Axlar)(Biceps,Triceps,underarmar)(Rygg,mage ) typ 1år

Larsson92
2010-01-15, 09:05
Körde 16x3 på maskinerna som fanns och kombinerade detta med fotboll i ca 1 år :) Blev väl inga dunder resultat på det ^^

Eriic
2010-01-15, 09:14
Körde lite allt möjligt, nästan lite discogymmande den första månaden. Sen körde jag på med en ganska vettig 3 split, sen har jag ändrat den lite hela tiden, lagt till marklyft och lite annat.

Hasse-B
2010-01-15, 09:18
Började i gymnasiet, var väl 17 år kanske. (28 år nu)
Hängde med några polare till gymmet och fastnade direkt för bänkpress. Körde bänk varje pass, givetvis med maxning första lyftet utan uppvärmning. :smash:
Tur att det inte rörde sig om några större vikter på den tiden. Som många andra var det mest discoträning som gällde.

Rimmon
2010-01-15, 09:49
Nautilusmetoden... i 6 månader utan några direkta ökningar.
Var ganska bra att jag startade där, det resulterade i att jag sökte upp information om hur man EGENTLIGEN skulle träna, då hamnade jag här och började läsa på, sen kom massor i vägen för mitt tränande i över ett år tyvärr.

Langster
2010-01-15, 09:59
Hmm, kommer inte riktigt ihåg varför jag började som jag gjorde. Jag hade styrketränat ett par ggr med en kompis på gym flera år tidigare och jag antar att jag när jag började träna själv fortsatte precis så. 4-split, 3 övningar per muskelgrupp typ, 3 set typ. Helt vanligt program alltså som jag fortsatte i flera år med eftersom det funkade.

El Maco
2010-01-15, 11:05
Jag var för ivrig i början. Körde 10 minuter stenhård kondition innan, sedan gymmade jag i två timmar, körde alla maskiner på hela gymmet. Sedan avslutade jag med 10 minuter stenhård kondition. Ökade noll i muskelstyrka men gick ner fruktansvärt mycket och blev en vandrande pinne.

Låg på konstant Kcalunderskott och var fan helt galen...
Icke bra

way
2010-01-15, 20:39
Jag var för ivrig i början. Körde 10 minuter stenhård kondition innan, sedan gymmade jag i två timmar, körde alla maskiner på hela gymmet. Sedan avslutade jag med 10 minuter stenhård kondition. Ökade noll i muskelstyrka men gick ner fruktansvärt mycket och blev en vandrande pinne.

Låg på konstant Kcalunderskott och var fan helt galen...
Icke bra

Låter som en bra början. :D

Gabriel174
2010-01-15, 20:45
Nautilusmetoden i någon månad och nu z_bumbis 3dagarssplit.

inzie92
2010-01-15, 20:46
Gled runt lite i ett år höll mig oftast runt 8-15reps i huvudsak maskiner med kass rom..
Gick väl sådär med styrkan.. Tappade iaf 24kg det året vilket gav mig en stabil grund att bygga på för '09.

way
2010-01-15, 20:48
Nautilusmetoden i någon månad och nu z_bumbis 3dagarssplit.

Hur gick det med Nautilusmetoden?

<Mike>
2010-01-15, 21:06
Började med tung marklyft, knäböj och bänkpress och har fortsatt på den banan :)

hugok
2010-01-15, 21:07
För det första trodde jag att det var den näring man stoppade i sig innan gymmet som bildade muskelmassa så jag tryckte i mej massa käk innan träningen och ingenting efter. Efter ett halvår när jag tyckte att jag fått för lite resultat kollade jag upp det på internet och lade om kosten helt.

Träningen då... Jag började i uteslutande maskiner som jag fått instruktion om. Köttade på i maskinerna och bytte sakta men säkert ut maskinerna mot fria vikter, började smått med curls och smithbänk, sedan fribänk och hantelpress över huvudet och benpress istället för benspark och lårcurls men behöll fortfarande de gamla övningarna. Sedan började jag känna att jag började få resultat och blev biffigare än mina kompisar så jag ville ha mer*flex* Min idrottslärare sa att man kunde splitta träningen och träna mer så det blev genast min livsstil. Jag började med halvkropp och köttade på varje dag men lärde mej sen att kroppen behöver lite mer vila. Jag hade mest kört ben då för att jag var tvungen men nu började jag träna kondition så då tyckte jag att det var tillräckligt med benträning för mej så när jag var på gymmet körde jag bara överkropp och dagen efter körde jag kondition med lite lätta knöböj med någon stock vid motionsslingan. På den tiden hade jag ganska bra kondition. sedan flyttade jag (2 år sedan, 1 års gymerfarenhet) och hade ingen motionsslinga så jag lärde mej hur en tresplitt såg ut och började kötta på allvar. Innan detta hade jag bara ökat runt 7 kg på ett år. Men med mitt nya program ökade jag 10 kg på ett halvår. Benen tränades väl inte jättetungt men hängde med i alla fall, lätta böjar och lite tyngre benpressar. Under sommaren blev det mest kroppsarbete och halvåret därefter började jag med lite kampsport och fortsätter gymmandet med få högintensiva pass med superset mellan kampsportträningarna och återigen ökar jag 10 kg på ett halvår och är då uppe i 100 kg tung. Nästa halvår vill jag knappast tala om. Träningene skötte jag jättebra med bra program och så men jag drack alldeles för mycket och mina resultat blev skrattretande, knappt 1 kilo ökning. Sedan började det på allvar igen, jag skaffade mig ett hardcorehelkroppsschema med bara tunga övningar och körde det under sommaren och ökade rätt bra. Jag blir halvt nykterist, köper grippers och nöter på med dem och dessutom blev jag medlem på kolozzeum:)Fortsätter att träna tungt inför nästa halvår och började med mm2k runt augusti. Då ökar jag på bra i bänk och markandet börjar bli seriöst. Jag upptäckte dessutom den underbara övningen tunga knäböj under sommaren som jag också börjar utföra ordentligt. Detta halvår ökar jag på bra och gick upp runt 11 kg och drog upp mina lyftarstats rejält. Som grädde på moset avslutar jag med en månad Boris Sheiko och ökar 5 kg i bänk, 15 i böj och 20 i mark och här är jag nu. 120 i bänk, 160 i böj, 200 i mark och lyckats klämma coc 2,5 ibland. Planerna för framtiden är väl att genomföra KTA så att jag kan certifiera mig på coc 3 innan jag fyller 20 i Januari nästa år och att börja kampsporta igen och fortsätta lyfta tungt.

Så ser min lyftarkarriär ut hittills:Virro

Bear Grylls
2010-01-15, 22:36
När jag köpte ett månadskort på något gym när jag var 15-16 tränade jag lite av varje varje gång jag gick dit. Tröttnade dock ganska snabbt och började inte igen förns jag åkte till USA när jag var 17 och började spela amerikansk fotboll. Då började jag kötta marklyft, bänkpress, knäböj, frivändningar och militärpress och har väl i princip fortsatt köra så fast på ett lite mer strukturerat sätt och lite mer isolationsövningar. Fast det är ändå tunga basövningar som gör mina pass. Utan dem skulle det vara ganska tråkigt.

Gabriel174
2010-01-15, 22:37
Hur gick det med Nautilusmetoden?

Prövade den inte så länge, men lite styrkeökningar fick jag trots allt. Antagligen för att jag aldrig lyft vikter förut :thumbup:

Detective
2010-01-15, 23:54
Halvkropp 3 pass i veckan. 4-8 reps. Gick rätt bra

ceejay
2010-01-16, 00:22
runt 14 år kanske, lallade runt med lite maskiner och sånt typ. Ingen guidening förrän jag började köra med en riktig PT(ingen random gympt) och började köra vettiga övningar :) Dock började jag inte öka så jättemkt förrän för typ 1½ år sen då jag blev serri med träningen.

daks
2010-01-16, 00:58
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2667383&postcount=1

många ord

Lovisa
2010-01-16, 18:29
Jag började med styrketräning för ett och ett halvt år sedan, efter att ha varit löpare i många år. Fick problem med knäna och blev tvungen att tänka om.

Första månaderna på gymmet var rätt ostrukturerade. Mest maskiner och enkla basövningar för mage, rygg, lår och biceps. Men genom att snegla på andra tränande, läsa på nätet och kosta på mig tre PT-timmar, fick jag mer struktur och ett vettigare träningsupplägg.

Nu lägger jag fokus på fria vikter och kör såklart samtliga muskelgrupper. Tränar 4-5 gånger i veckan. Programmet är 3-split. Försöker att byta ut vissa övningar efter ett tag, för att undvika slentrian och att man stagnerar i muskelutveckling.

Sebbe_H
2010-01-16, 18:31
Körde 3x10 halvkropp, 3-5 ggr i veckan.

Hemi
2010-01-16, 23:03
Korsade händerna framför kroppen och curlade biceps/triceps mot varandra.
Hittatde ett ankare till en båt, lyfte det på olika sätt.
Arne tammers program.
Weiders program a la 60-tal.
Tyngdlyftning
Började på gym.
Slutade på gym.
Bakgård.
Nu, TL.

Jorgen
2010-01-16, 23:07
Totalt kaos och övningar som var blandade rent åt helvete.
Reps och set? Det räknades inte, jag bara körde.

Dreas
2010-01-16, 23:12
Började extremt klen och körde mycket promenader + underskott i början. Det blandat med hel/halvkroppspass 1-2ggr i veckan. Sen gick jag över till 3/4-split och började äta mer.

von huff
2010-01-16, 23:27
Dett avar mitt första schema:

säckboxning 1 min
hantelcurl 12kgx10
dips kv*10
hantelrodd 15*20
kick-back 12*10
stående hantelpress 12*10
situps 20st

Jag gick i nian då schemat såg ut såhär.Cirkelträning 3 varv+Ludacris

hyenan
2010-01-16, 23:57
började med helkroppspass lite alla möjliga övningar med 10+reps

Danne2k
2010-01-17, 00:44
Började med att endast köra maskiner, körde först 3x10 men en rutten instruktör sa att 3x15 var "mycket bättre" så jag körde på det ett tag. Körde väl igenom typ alla maskiner som fanns.

Splittade kroppen i över och underkropp där jag körde lite kondition dom dagarna jag körde underkropp. Men fan så lång tid ett överkroppspass tog eftersom man körde igenom säkert 10-12 maskiner med 3x15 :D

När man tänker efter så har man kommit jävligt långt på rätt kort tid ändå (jag har tränat lite över ett år) inte bara styrkemässigt utan jag menar framförallt kunskapsmässigt och sånna saker som ens attityd och inställning gentemot träning (och även kost).

Danne2k
2010-01-17, 00:52
@ hugok, impressive! Du kommer nog bli jävligt starkt nån gång i framtiden, eller såhär skulle jag uttryckt mig, du ÄR jävligt stark och kommer säkerligen bli brutalt stark i framtiden :D

christian9
2010-01-18, 01:33
Jag körde helkropp varannan dag. Som fan. Mitt första program innehöll väl kanske 20 övningar och tog flera timmar att beta av. Hyfsat sliten visade jag programmet för en instruktör efter någon vecka, som gav mig ett av de bredaste flinen jag sett. :)

Efter det gick jag över till ett helkroppsprogram inte helt olikt det bumbibjörnen satt ihop för det här forumet. Funkade mycket bra, och så här i efterhand ångrar jag att jag inte höll fast vid det längre än vad jag gjorde.

LoTiX
2010-01-18, 01:38
3*10 Bänkpress
3*10 Benpress
3*10 Liggande lårcurl
3*10 Sidolyft
3*10 Axelpress
3*10 Hypersträck
3*10 "Insida lår"
3*10 "Utsida lår
3*10 Bröstpress
3*10 Hantelcurl
3*10 Situp

Allt i maskin förutom bänkpressen i början. Därefter grundlig stretching för hela kroppen. Därefter cykla hem i 30-40 minuter för att inta 10 gram proteinpulver jag köpt på Maxi.

MrPowa
2010-01-18, 08:14
När man började körde man nästan alla övningar som fanns/per muskelgrupp. Vilan vär väll för lång mellan seten men körde ändå 3 split.

hugok
2010-01-18, 22:43
@ hugok, impressive! Du kommer nog bli jävligt starkt nån gång i framtiden, eller såhär skulle jag uttryckt mig, du ÄR jävligt stark och kommer säkerligen bli brutalt stark i framtiden :D

Tack:D det värmer mej en kväll som denna efter ett halvmisslyckat ryggpass:)

L-Sami
2010-01-18, 23:49
Kommer ihåg när jag började med styrketräning på gym. Första året på basketgymnasiet, var 15år gammal, vi körde cirkelträning med en 20kgs skivstång. Övningarna var knäböj, good mornings, stångrodd, stångcurl, drag till hakan och kanske några andra övningar, tror att det var 6 reps per övning vi körde och i tre omgångar. Väldigt mjölksyrebildande. Det var ett bra sätt att komma i kontakt med skivstången, efter det programmet började jag träna en del bänkpress, frivändningar, knäböjar, excentriska chins då jag inte klarade av vanliga. Körde något bänkpress program som de använde i Pittsburghs universitetslag, då våran gymnasietränare hade kontakter där. Väldigt effektiv, ökade riktigt bra med det. Det är mina första minnen från styrketräningsdebuten på gym :)

1990
2010-01-19, 18:08
Kommer i håg att jag tränade 2 gånger i veckan :D Jag tränade inte basövningar på den tiden i alf, och det var för 4 år sedan.

Baan
2010-01-19, 18:49
Började med en hantel och hemträning på mellanstadiet (lol). Vet inte var jag hittade övningarna jag körde - som för den delen var dom man kan vänta sig - men det gick sisådär träna det mesta med en hantel på 8 kg :) Sen utökade jag "hemgymmet" till bänk och skolstänger och det blev lite bättre träning. Var nog halvkroppspass på den tiden.

När jag började gymnasiet började även på ett riktigt gym och sålde så småningom allt jag hade köpt (vilket inte var mycket egentligen.). Där blev det väl tresplit en period, sen fyrsplit i ett par år. Efter ca tre-fyra år av träning blev det femsplit och det har jag kört i ca 5.5 år nu.

Sen hur det gick för mig... pro bodybuilder, nuff said?