handdator

Visa fullständig version : Koffein + fettförbränning


Robinha
2010-01-14, 21:30
Hej! Har läst på lite olika ställen att om man får i sig koffein (genom t.ex kaffe) 30-45 min innan träning gör att man förbränner mer fett, eftersom "Koffein ökar frisättningen av fett från fettcellerna vilket ger bättre möjligheter att förbränna fett. Koffein ger även en ökad energiförbrukning i levern vilket är någonting som även det kan bidra till en viktminskning.". Stämmer detta?
Dessutom; är inte koffein farligt för hjärtat, speciellt om man intar det innan träning, som höjer pulsen rätt så rejält?

Eddie Vedder
2010-01-14, 21:31
Det stämmer.

Kauppi
2010-01-14, 21:33
Tex Rage LTD... den innehåller ju koffein. Men innehåller den så pass mycket att de blir någon effekt av fettförbränning?
Jämtemot om man endast tagit 400-600mg koffein istället tex.

TehSaxo
2010-01-14, 21:34
Fungerar skitbra för mig, blir dessutom betydligt starkare. :)

Robinha
2010-01-14, 21:45
Okej. Jag har tänkt att testa apotekets koffeintabletter. Hur stor mängd bör jag ta? väger 84 kg i dagsläget.

mattilainen
2010-01-14, 22:01
Okej. Jag har tänkt att testa apotekets koffeintabletter. Hur stor mängd bör jag ta? väger 84 kg i dagsläget.

Apoteket ligger på runt 50 mg per tablett va? Jag tar 200 mg tablett innan träning. Inga problem för mig.

King Grub
2010-01-14, 22:02
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=129309&highlight=200+mg

Aimar
2010-01-14, 22:35
Ger detta bästa effekt när man deffar eller går de även bra vid bulk? Förbränner man mer fett även vid kaloriöverskott?

Eddie Vedder
2010-01-14, 22:37
Ger detta bästa effekt när man deffar eller går de även bra vid bulk? Förbränner man mer fett även vid kaloriöverskott?

Koffeinets effekt ändras inte för det. Koffeinet kommer inte känna att "Nu under en period kallar Aimar sitt träningsupplägg för bulk så jag slutar att vara biologiskt aktiv tills han kallar det deff". ;)

Scratch89
2010-01-15, 06:58
Koffeinets effekt ändras inte för det. Koffeinet kommer inte känna att "Nu under en period kallar Aimar sitt träningsupplägg för bulk så jag slutar att vara biologiskt aktiv tills han kallar det deff". ;)

... men TS kommer inte att bli större och starkare och samtidigt hårdare p.g.a koffeinet i alla fall.

Eddie Vedder
2010-01-15, 08:32
... men TS kommer inte att bli större och starkare och samtidigt hårdare p.g.a koffeinet i alla fall.

Inte hårdare, men att styrka och muskeltillväxt inte skulle påverkas skulle jag inte säga rakt av.

Och får man ut mer muskeltillväxt vid ett överskott i kombination med en ökad lipolys kanske hårdheten blir mätbart annorlunda.;)

johanar
2010-01-15, 14:41
Men bara för att vara tydligare, det är alltså fettförbränningen som ökas och inte bara energi i allmänhet som går åt? Någon som deffar kan ju minska sitt kroppsfett genom att öka energiförbrukningen, men för en som försöker gå upp i vikt skulle det väl kännas lite kontraproduktivt.

Eddie Vedder
2010-01-15, 15:50
Men bara för att vara tydligare, det är alltså fettförbränningen som ökas och inte bara energi i allmänhet som går åt?

Båda. Det ger både en ökad ämnesomsättning och en ökad lipolys.

energiförbrukningen, men för en som försöker gå upp i vikt skulle det väl kännas lite kontraproduktivt.

Det håller jag inte med om. Vi pratar ju inte enorma kalorimängder här direkt. Och för de allra flesta innebär ett intag för långsam och successiv viktökning knappast jättemängder extra mat heller.

Har man aptit nog att äta för att hålla vikten lär den lilla extra mängden inte vara ett problem. Inte lär det vara minskat koffeinintag som förenklar uppgången heller tror jag.

Barbastark
2012-05-09, 20:59
Nån som har någon form av siffror på hur mycket x mängd koffein ökar energiförbruknigen? Känns ju lite väl diffust med bara "ökar energiförbruknignen" och "ökar lipolysen"?

312
2012-05-09, 21:47
Nån som har någon form av siffror på hur mycket x mängd koffein ökar energiförbruknigen? Känns ju lite väl diffust med bara "ökar energiförbruknignen" och "ökar lipolysen"?

Har FÖR mig att det fanns antingen här på Kolozzeum eller på träningslära. Siffrorna var inte så stora. Det var typ 6 eller 8 koppar kaffe som brände 150-200 kalorier, om jag minns rätt.