handdator

Visa fullständig version : Hantelträning hemma


Demon2k3
2010-01-14, 21:01
Hejsan, jag prövade söka runt lite men hittade inte vad jag letar efter.

Jag är studerande och har generellt sett inte tid att träna på gymmet, så jag passade på att köpa ett par hantlar så jag kan träna hemma. 4 st vikter på 1.25 kilo och 4 vikter på 2.5 kilo, två hantlar.

Det jag undrar nu, vad hur bör ett träningsschema se ut för träning hemma? Det jag undrar över är övningar som täcker ben, armar, rygg osv.

Jag tränar också bågskytte regelbundet tre gånger i veckan.

Om ni har några ideer för en nybörjare är dessa välkomna, är inte ute efter att få en superkropp så som kroppsbyggare, utan målet är att komma i form och stanna i form, sen så undrar jag. Hur regelbunded bör jag träna?

PetterSover2
2010-01-14, 21:10
Ben - Utfall, Knäböj

Armar - Växlande hantelcurl, Koncentrationscurl, Sittande hantelcurl, Hammercurl, En arms hantelpress, Kickbacks,Stående handledscurl med hantlar

Rygg - Hantelrodd, Hantelshrugs

Bröst - Hantelbänkpress, hantel pullovers

Axlar - Axelpress, Stående hantellyft åt sidan, Sittande hantellyft åt sidan

Mage - Benlyft med hantel vid fötterna,

Pjotor
2010-01-14, 21:32
Min rekommendation är att du också skaffar en stång till vikterna. Den stora fördelen är att man kan öka vikten i mindre steg. Stänger finns på Rusta, ÖoB och dylikt för ett par hundringar. Lås kostar några tior.

Med det sagt så är övningarna som PetterSover2 alldeles utmärkta. Eftersom du tränar andra sporter så är min standardrekommendation ett helkroppspass med fokus på basövningar. Lägg till isoleringsövningar om du vill bli starkare i enskilda delar.

Dessvärre så tränar jag själv med enbart skivstång, så jag är inte så bra på hantelbaserade scheman. Det brukar inte dröja länge förrän någon annan medlem hjälper dig, vi får hoppas på att det blir så.

Lycka till med din träning!

mattilainen
2010-01-14, 21:59
Du är studerande och har inte tid att träna? Förstår inte.. Du förstår att det finns väldigt väldigt många studerande EXAKT som har det som dig men alla de hinner att träna. Det kallas för prioritering. En timma om dagen som du annars lägger på skit, som nästan alla gör, så tar du dig till gymmet. Ta det inte negativt nu men jag gillar inte när folk säger att "Jag har inte tid att träna"

Om det skulle stått "Jag är studerande och har inte råd att träna" skulle jag däremot förstått.

Demon2k3
2010-01-14, 22:05
Det är lite både och på tid och råd faktist, ibland så är schemat fullbokat så att det blir ingen tid över, dock så erbjuder univeritetet gratis träning mellan 12-1 på gymmet där, problemet den här terminen är att det varit så fullbokat.

Sen så har jag inte alltid råd heller, har tänkt på att börja träna men aldrig haft pengarna. Men ska nog passa på att försöka få in gym en gång i veckan iallafall.

Men nog med förklaringar, den information som jag fått är otroligt hjälpsam och användbar.

tsp
2010-01-14, 22:09
Det är lite både och på tid och råd faktist, ibland så är schemat fullbokat så att det blir ingen tid över, dock så erbjuder univeritetet gratis träning mellan 12-1 på gymmet där, problemet den här terminen är att det varit så fullbokat.

Sen så har jag inte alltid råd heller, har tänkt på att börja träna men aldrig haft pengarna. Men ska nog passa på att försöka få in gym en gång i veckan iallafall.

Men nog med förklaringar, den information som jag fått är otroligt hjälpsam och användbar.

Du kan säkert lägga 150-200kr per månad på gymkort istället för öl nere på nationen?

Demon2k3
2010-01-14, 22:12
super inte överhuvudtaget :)

köper ett fyrpaack typ en gång i månaden, men dricker otroligt sällan. Har bara varit dålig på ekonomo, men det här är väl inget ekonomiforum hehe?

Aja, ska försöka hitta mig tid då jag kan gå och gymma hehe. Som sagt är dock inte ute efter en kroppsbyggarkropp dock.

tsp
2010-01-14, 22:15
super inte överhuvudtaget :)

köper ett fyrpaack typ en gång i månaden, men dricker otroligt sällan. Har bara varit dålig på ekonomo, men det här är väl inget ekonomiforum hehe?

Aja, ska försöka hitta mig tid då jag kan gå och gymma hehe. Som sagt är dock inte ute efter en kroppsbyggarkropp dock.

Med två 2.5kg vikter är det heller ingen risk att du skulle få det *kissass*

Seb74
2010-01-15, 12:31
Vad löjligt att man inte skulle få träna hemma, att det alltid blir tjafs om anledningar hit och dit, det är väl hans eget val.

Curls
2010-01-15, 12:43
cirkel övningar:

stela marklyft > hantelcurl > stående hantelpress > fronböj > utfall

bygg vidare själv, kör några set välj intensitet :)

tsp
2010-01-15, 14:11
Vad löjligt att man inte skulle få träna hemma, att det alltid blir tjafs om anledningar hit och dit, det är väl hans eget val.

Har väl mer med att göra att två hantlar på 5kg vardera inte räcker särskilt långt för en "normal" yngling, samt att ett gymkort faktiskt inte kostar mer än två uteluncher färre i månaden.