handdator

Visa fullständig version : doping prov på gymmet


Sidor : [1] 2

LPA
2010-01-14, 20:16
hej undrar om de som jobbar på gymmet eller är med í klubben som tränar på gymmet har rätt att kräva någon som tränar där på ett doping prov?

Även fast de inte har någon säker källa på att den skulle använda sig av dopingmedel steroider eller vad nu som är vanligt. Utan att det bara skulle vara rykten eller inbillning?

mini
2010-01-14, 20:21
Beror på vilket avtal du har med gymmet iom ditt medlemskap och om gymmet tillhör en RF-ansluten klubb.

bubbe
2010-01-14, 20:22
hej undrar om de som jobbar på gymmet eller är med í klubben som tränar på gymmet har rätt att kräva någon som tränar där på ett doping prov?

Även fast de inte har någon säker källa på att den skulle använda sig av dopingmedel steroider eller vad nu som är vanligt. Utan att det bara skulle vara rykten eller inbillning?

Beror på hur medlemskapet ser ut. Är man medlem i en idrottsförening knyten till riksidrottsförbundet så är svaret ja.

Rags
2010-01-14, 20:36
exempelvis så är friskis och svettis RF anslutna och kan därför kräva dopingtest. hände en gång när jag va i omklädningsrummet efter ett pass med skolan för några år sedan

Sverker
2010-01-14, 20:38
Tjaa..skriver du under ett kontrakt/medlemskap för att träna på gymmet så är det OK.

Så borde det vara på fler gym:thumbup:

WHITEFOLKS
2010-01-14, 20:43
Om det är RF-prov kan de väl inte kräva som i att tvinga dig att lämna det. Du kan väl vägra att lämna det (vilket räknas som positivt?)

mini
2010-01-14, 20:49
Om det är RF-prov kan de väl inte kräva som i att tvinga dig att lämna det. Du kan väl vägra att lämna det (vilket räknas som positivt?)

RF har ingen rätt att tvinga någon, men som du säger blir man avstängd för smitning, vanligen två år.

LPA
2010-01-14, 21:09
gymmet jag tränar på kan nog vara ansluta till riksidrottsförbundet men man får inte skriva under nå papper och sånt när man börjar träna där, hur är det dådå?

Vill pojenter att jag inte har någon andlidning att frukta ett test, men vill ändå vet vad som gäller och vilka rättigheter man har. tycker att det skulle vara rätt förnedrande att bara bli tvungen att göra ett test även fast man inte skulle testa posetivt :(

mini
2010-01-14, 21:13
Du ingår ett avtal då du betalar medlemsavgiften. Då godkänner du gymmets regler.

Pjotor
2010-01-14, 21:34
Som sagt, du kan vägra, men då får du också ta konsekvenserna.

oTure
2010-01-14, 21:51
är väl bara friskis som är RF anslutna?

wird
2010-01-14, 21:52
Se det inte som något förnedrande mot dig personligen, känn dig stolt att kunna lämna ett negativt prov och ta det med en klackspark. Ta det med en klackspark och ett léende på läpparna :)

oTure
2010-01-14, 21:53
Ja det är skönt att ge tvivlare svar på tal

mattilainen
2010-01-14, 21:54
ofta är det bara random utpekande som gäller. Om det inte ligger misstanke bakom. Så ta det inte så hårt.

mini
2010-01-14, 21:55
är väl bara friskis som är RF anslutna?

Nej, många privata gym/atletklubbar som är anslutna till en idrottsförening är det, men om du menar av de stora kedjorna - ja.

sunkan
2010-01-14, 21:56
är väl bara friskis som är RF anslutna?

absolut inte.

oTure
2010-01-14, 21:58
absolut inte.

Här är det så av typ 7 gym är bara friskis och atletklubben med i rf

mini
2010-01-14, 22:04
Här är det så av typ 7 gym är bara friskis och atletklubben med i rf

Nästan 30% alltså.

Mapa
2010-01-14, 22:42
vad är problemet? ta testet bara om du nu inte har nåt att dölja

Här är det så av typ 7 gym är bara friskis och atletklubben med i rf

hur kan du då själv säga att bara friskis är med i RF???

Commando1980
2010-01-15, 00:29
Se det inte som något förnedrande mot dig personligen, känn dig stolt att kunna lämna ett negativt prov och ta det med en klackspark. Ta det med en klackspark och ett léende på läpparna :)

håller inte alls med. jag har aldrig dopat mig och tänker inte göra det heller men skulle absolut inte gilla att behöva lämna ett prov. jävla fascistmetoder säger jag. nu talar jag som icke-tävlande gymmare.

om man tävlar i någon sport så tycker jag det är ok.

Ungrim
2010-01-15, 08:11
Se det inte som något förnedrande mot dig personligen, känn dig stolt att kunna lämna ett negativt prov och ta det med en klackspark. Ta det med en klackspark och ett léende på läpparna :)

+1 :thumbup:

Mats J
2010-01-15, 08:41
håller inte alls med. jag har aldrig dopat mig och tänker inte göra det heller men skulle absolut inte gilla att behöva lämna ett prov. jävla fascistmetoder säger jag. nu talar jag som icke-tävlande gymmare.

om man tävlar i någon sport så tycker jag det är ok.

Jag kände tvärtom när jag blev testad. Typ "yes, de tycker jag är så stor så jag kan misstänkas". Största problemet var väll att pissa medans en gubbe stod och glode på k*ken.

Ungrim
2010-01-15, 09:27
Största problemet var väll att pissa medans en gubbe stod och glode på k*ken.

Ha Ha, nog fick jag vara för mig själv på toan när jag har gjorde det för några år sedan. Jag lämnade också stolt över pissprovet til snubben!

mini
2010-01-15, 09:51
håller inte alls med. jag har aldrig dopat mig och tänker inte göra det heller men skulle absolut inte gilla att behöva lämna ett prov. jävla fascistmetoder säger jag. nu talar jag som icke-tävlande gymmare.

om man tävlar i någon sport så tycker jag det är ok.

Det finns ju ett enkelt sätt att undvika det: ge fan i att träna på RF-gym. Det finns enkla sätt att lära sig vad fascism betyder också, så du slipper använda ordet så fel som du nu gjorde.

z_bumbi
2010-01-15, 10:12
är väl bara friskis som är RF anslutna?

Friskis, korpen,, atletklubbar (styrkelyft och tyngdlyftning), vissa andra idrottsföreningar har också gym bl a hockey, fotboll, friidrott, gymnastik, kampsport och handboll, i vissa kommuner finns det samarbetsavtal mellan gymmen om testning där de skrivit på att RF får testa. Det finns också andra varianter bl a att alla offentliga lokaler som upplåtes till idrott och träning kan testas.

Pepz
2010-01-15, 10:20
håller inte alls med. jag har aldrig dopat mig och tänker inte göra det heller men skulle absolut inte gilla att behöva lämna ett prov. jävla fascistmetoder säger jag. nu talar jag som icke-tävlande gymmare.

om man tävlar i någon sport så tycker jag det är ok.


blir du lika upprörd om du får blåsa alkotest när du är ute och kör?

panzerpig
2010-01-15, 10:30
blir du lika upprörd om du får blåsa alkotest när du är ute och kör?

+1

mattilainen
2010-01-15, 10:50
Jag kände tvärtom när jag blev testad. Typ "yes, de tycker jag är så stor så jag kan misstänkas". Största problemet var väll att pissa medans en gubbe stod och glode på k*ken.

Fluffade du upp den i smyg innan du tog fram den eller körde du med gymstorleken på kuken? :p

L-Sami
2010-01-15, 11:59
Jag kan förstå att det känns kränkande att lämna ett urinprov. Jag har fått göra det två gånger nu under ett halvår, min personliga åsikt som sitter djupt inne i hjärnan säger att det är fel att jag tvingas lämna ett urinprov när folk står och glor på. Jag ogillar det just att inte få göra det i fred. Men den ytliga nyare åsikten säger att det måste göras eftersom det är så reglerna är om man tävlar i en idrott eller om man tränar på ett gym som är anslutet till RF. Man lär sig att acceptera att man måste lämna urinprov lite då och då.

Commando1980
2010-01-15, 11:59
blir du lika upprörd om du får blåsa alkotest när du är ute och kör?

verkligen relevant jämförelse.

Johan_P
2010-01-15, 12:14
håller inte alls med. jag har aldrig dopat mig och tänker inte göra det heller men skulle absolut inte gilla att behöva lämna ett prov. jävla fascistmetoder säger jag. nu talar jag som icke-tävlande gymmare.
Man gör ju stickprov för allas trevnad. Det är inget intrång i någons integritet, skulle jag vilja påstå. Är man ren har man ingen anledning att tycka illa om dopingprov.

verkligen relevant jämförelse.
Absolut. Konsekvenserna av handlingen är annorlunda, men det fungerar på samma sätt.

Intressant läsning om de brotten:
https://lagen.nu/begrepp/Rattfylleri
https://lagen.nu/1991:1969

Commando1980
2010-01-15, 12:21
Det finns ju ett enkelt sätt att undvika det: ge fan i att träna på RF-gym. Det finns enkla sätt att lära sig vad fascism betyder också, så du slipper använda ordet så fel som du nu gjorde.

nej inte aktuellt för min del, jag gillar det som sagt inte men väljer inte gym utifrån det kriteriet, om nu möjligheten nu finns.

ideologin fascism är jag insatt i. ordet fascist används dock ofta för att beskriva ngt som är aukturitärt, nedtryckande etc. så det kanske är du själv som ska läsa på?

Commando1980
2010-01-15, 12:24
Man gör ju stickprov för allas trevnad. Det är inget intrång i någons integritet, skulle jag vilja påstå. Är man ren har man ingen anledning att tycka illa om dopingprov.


Absolut. Konsekvenserna av handlingen är annorlunda, men det fungerar på samma sätt.



håller inte alls med.

Curls
2010-01-15, 12:27
nej inte aktuellt för min del, jag gillar det som sagt inte men väljer inte gym utifrån det kriteriet, om nu möjligheten nu finns.

ideologin fascism är jag insatt i. ordet fascist används dock ofta för att beskriva ngt som är aukturitärt, nedtryckande etc. så det kanske är du själv som ska läsa på?

Så lagar och regler är fascism? Vad är du för hippie, ska man dopingkontrollera verbalt eller? "Hej preppar du eller?" Kan köra dom slumpmässigt också för att inte stega in på någons integritet.

och det här om att tycka det är obekvämt att lämna urinprov inför kontrollant, vad gör ni på krogen eller dylikt?

ARMSTARK
2010-01-15, 12:36
Har man skrivit på ett kontrakt där det står "Gymet har 0-tolerans när det gäller doping och vid misstanke kan dopingprov avkrävas." så kan man inte säga i efterhand att man inte tycker att det är okej.

Står det däremot bara "Gymet har 0-tolerans när det gäller doping." och inget mer så har man inte godkännt några provtagningar och kan heller inte avkrävas detta.

Jag har själv blivit förnedrad med frågor om min "renhet" flera gånger genom åren och vet hur det känns, skulle aldrig träna på ett gym som tvingar mig till nåt så kränkande som ett dopingprov. Det är bara att välja gym.

mini
2010-01-15, 12:46
Har man skrivit på ett kontrakt där det står "Gymet har 0-tolerans när det gäller doping och vid misstanke kan dopingprov avkrävas." så kan man inte säga i efterhand att man inte tycker att det är okej.


Jag tror att du har fel. Jag tror att du då du betalar din medlemsavgift godkänner medlemsreglerna. På ett RF-gym är reglerna RF-regler. Således kan du testas. Det är din skyldighet att kolla upp vad du köper.

Commando1980
2010-01-15, 12:49
Så lagar och regler är fascism? Vad är du för hippie, ska man dopingkontrollera verbalt eller? "Hej preppar du eller?" Kan köra dom slumpmässigt också för att inte stega in på någons integritet.

och det här om att tycka det är obekvämt att lämna urinprov inför kontrollant, vad gör ni på krogen eller dylikt?

jag har inte sagt att alla lagar och regler är 'fascism'. jag har sagt att jag inte tycker om random (och ofta inte random) dopingkontroller på icke-tävlande gymmare.

Curls
2010-01-15, 12:55
jag har inte sagt att alla lagar och regler är 'fascism'. jag har sagt att jag inte tycker om random (och ofta inte random) dopingkontroller på icke-tävlande gymmare.

off topic så ha ju de inget med fascism att göra.

ta de som att folk tycker du är krallig

Commando1980
2010-01-15, 13:00
off topic så ha ju de inget med fascism att göra.

ta de som att folk tycker du är krallig

du menar att alla regler inte har med fascism att göra ? nej, har inte påstått det heller.

jag kallade dock dopingkontrollerna för 'fascistmetoder' med betydelsen auktoritära, totalitära, nedtryckande etc.

mini
2010-01-15, 13:05
jag kallade dock dopingkontrollerna för 'fascistmetoder' med betydelsen auktoritära, totalitära, nedtryckande etc.

Fast det är de ju inte. Dopinkkontrollanter är såvitt jag erfarit mycket korrekta och i diskreta individer med respekt för processen och den som ska testas. Du har rätt att neka, och de förklarar då konsekvensen men tar inte till någon tvångsåtgärd. De har inte den befogenheten. Auktoritära, ja, de har auktoritet, men totalitära och nedtryckande är lögn.

Curls
2010-01-15, 13:10
Fast det är de ju inte. Dopinkkontrollanter är såvitt jag erfarit mycket korrekta och i diskreta individer med respekt för processen och den som ska testas. Du har rätt att neka, och de förklarar då konsekvensen men tar inte till någon tvångsåtgärd. De har inte den befogenheten. Auktoritära, ja, de har auktoritet, men totalitära och nedtryckande är lögn.

+1

Commando du får hitta på andra sätt att smita undan dopingkontrollerna! :thumbup:

Ungrim
2010-01-15, 13:11
Fast det är de ju inte. Dopinkkontrollanter är såvitt jag erfarit mycket korrekta och i diskreta individer med respekt för processen och den som ska testas. Du har rätt att neka, och de förklarar då konsekvensen men tar inte till någon tvångsåtgärd. De har inte den befogenheten. Auktoritära, ja, de har auktoritet, men totalitära och nedtryckande är lögn.

+1

När jag blev testad så var det ju inte direkt så att nån kom inspringandes i gymmet, slängde sig över mig precis i ett curl sett och släpade mig till toaletten där jag fick lämna prov.

Tror inte någon annan i gymmet överhuvudtaget upptäckte vad som pågick.

Commando1980
2010-01-15, 13:12
Fast det är de ju inte. Dopinkkontrollanter är såvitt jag erfarit mycket korrekta och i diskreta individer med respekt för processen och den som ska testas. Du har rätt att neka, och de förklarar då konsekvensen men tar inte till någon tvångsåtgärd. De har inte den befogenheten. Auktoritära, ja, de har auktoritet, men totalitära och nedtryckande är lögn.

som sagt, håller inte alls med dig. du måste pissa annars hejdå. sen kan dopingkontrollanterna vara hur trevliga som helst ,vilket jag iofs inte heller håller med om. så nej, nedtryckande är heller ingen lögn enligt mig.

Commando1980
2010-01-15, 13:14
+1

Commando du får hitta på andra sätt att smita undan dopingkontrollerna! :thumbup:

kallar du mig dopare? har aldrig dopat mig och tänker inte göra det heller.

Curls
2010-01-15, 13:15
kallar du mig dopare? har aldrig dopat mig och tänker inte göra det heller.

nej, jag kallar dig ingenting förutom att du får hitta andra lösningar till ditt problem med att lämna prov.

mini
2010-01-15, 13:15
som sagt, håller inte alls med dig. du måste pissa annars hejdå. sen kan dopingkontrollanterna vara hur trevliga som helst ,vilket jag iofs inte heller håller med om. så nej, nedtryckande är heller ingen lögn enligt mig.

Ja, du har ju ingått ett avtal som säger att du underkastar dig test. Om du vägrar test bryter du själv avtalet. Hur menar du att det är nedtryckande om du får ta konsekvensen av ditt eget avtalsbrott?

Commando1980
2010-01-15, 13:17
nej, jag kallar dig ingenting förutom att du får hitta andra lösningar till ditt problem med att lämna prov.

nej, det tänker jag inte göra. väljer som sagt inte gym utifrån det kriteriet, men tycker det är för jävligt på flera plan.

Curls
2010-01-15, 13:20
nej, det tänker jag inte göra. väljer som sagt inte gym utifrån det kriteriet, men tycker det är för jävligt på flera plan.

ok aja ha de bra

Commando1980
2010-01-15, 13:25
Ja, du har ju ingått ett avtal som säger att du underkastar dig test. Om du vägrar test bryter du själv avtalet. Hur menar du att det är nedtryckande om du får ta konsekvensen av ditt eget avtalsbrott?

man kan ingå ett avtal utan att tycka om alla delar i avtalet. sen angående dopingtesterna så är det på flera nivåer jag inte gillar det. med nedtryckande syftade jag på hur jag sett vissa dopingkontrollanter (samt hur dopingkontroller används...) bete sig.

Johan_P
2010-01-15, 13:25
nej, det tänker jag inte göra. väljer som sagt inte gym utifrån det kriteriet, men tycker det är för jävligt på flera plan.

Du tycker alltså att man inte ska bekämpa doping på något sätt? Detta är helt enkelt ett sätt att försöka minska doping i Sverige.

Curls
2010-01-15, 13:27
man kan ingå ett avtal utan att tycka om alla delar i avtalet. sen angående dopingtesterna så är det på flera nivåer jag inte gillar det. med nedtryckande syftade jag på hur jag sett vissa dopingkontrollanter (samt hur dopingkontroller används...) bete sig.

1. ---
2. Va?

Commando1980
2010-01-15, 13:39
Du tycker alltså att man inte ska bekämpa doping på något sätt? Detta är helt enkelt ett sätt att försöka minska doping i Sverige.

varför skulle man bekämpa all doping? löjligt. dock så bör dopingen ske under läkarövervakning på samma sätt som när gunilla 37 år opererar sina pattar.

men om vissa t ex vill tävla i ett dopingfritt styrkelyftarförbund så absolut kan dessa individer låta testa sig varje dag om de nu vill det.

Beepfaaarp
2010-01-15, 13:39
Finns människor som inte kan kissa när någon ser på. För dessa är ett urinprov en kränkning.

Johan_P
2010-01-15, 13:42
Finns människor som inte kan kissa när någon ser på. För dessa är ett urinprov en kränkning.
Vem kollar på när man gör urinprov? :confused:

Ungrim
2010-01-15, 13:42
Finns människor som inte kan kissa när någon ser på. För dessa är ett urinprov en kränkning.

Ska det alltid vara någon som tittar på???

För mig följde han bara med till toalettdörren, jag fick gå in, pissa och sen gå ut och ge det åt honom, ingen som stirra på min prinskorv, om det nu inte var kameraövervakning inne på toaletten.

Johan_P
2010-01-15, 13:45
varför skulle man bekämpa all doping? löjligt.
Kanske för att det är olagligt? Och vem pratar om att bekämpa all doping? Det är lika omöjligt som nollvisionen i trafiken. Vi pratar om stickprov där några få av alla som styrketränar blir testade.

Commando1980
2010-01-15, 13:52
Kanske för att det är olagligt? Och vem pratar om att bekämpa all doping? Det är lika omöjligt som nollvisionen i trafiken. Vi pratar om stickprov där några få av alla som styrketränar blir testade.

du frågade ju om jag inte tycker att man ska bekämpa doping på något sätt? jag svarar: inte all doping. då kanske du kan lista ut vad jag tycker om legalisering av viss doping (under vissa förutsättningar).

nu jämför du igen med trafiken. inte speciellt relevant.

von huff
2010-01-15, 13:55
det är väl inte kränkande att pissa i en burk, stöder man ren idrott borde man göra det med glädje:)

Ungrim
2010-01-15, 13:56
det är väl inte kränkande att pissa i en burk, stöder man ren idrott borde man göra det med glädje:)

Precis, fast endel känner ju sig kränkt bara fel persson råkar titta på dem, eller inte tittar på dem.

LoTiX
2010-01-15, 13:57
Ser inte heller problemet med att lämna ett prov.

Curls
2010-01-15, 13:58
Precis, fast endel känner ju sig kränkt bara fel persson råkar titta på dem, eller inte tittar på dem.

roidrage :P

Ungrim
2010-01-15, 13:59
roidrage :P

ha ha

Johan_P
2010-01-15, 14:01
du frågade ju om jag inte tycker att man ska bekämpa doping på något sätt? jag svarar: inte all doping.
Hur ska man sätta stopp för viss doping? Ska det vara tillåtet att preppa i viss mån eller?

"X antal ryssfemmor i veckan är okej, men inte mer!"

då kanske du kan lista ut vad jag tycker om legalisering av viss doping (under vissa förutsättningar).
Jag antar att du är för legalisering av (viss?) doping.

Ungrim
2010-01-15, 14:02
Hur ska man sätta stopp för viss doping? Ska det vara tillåtet att preppa i viss mån eller?

"X antal ryssfemmor i veckan är okej, men inte mer!"


Jag antar att du är för legalisering av (viss?) doping.

Kanske han menar som en lättöl till maten.

mini
2010-01-15, 14:02
Alltså, det är inte skojigt att kissa framför ögonen på någon okänd, men det är ju precis så enkelt att man får välja. Tycker man att kränkningen är större än fördelarna på det gym som dopingtestar får man välja ett annat. Svårare än så är det inte.

Commando1980
2010-01-15, 14:06
Hur ska man sätta stopp för viss doping? Ska det vara tillåtet att preppa i viss mån eller?

"X antal ryssfemmor i veckan är okej, men inte mer!"


Jag antar att du är för legalisering av (viss?) doping.

som jag skrev tycker jag att vuxna personer ska kunna dopa sig under läkarövervakning. gå till läkaren, få dina sprutor, läkaren kollar dina värden etc.

sen hur doping i övrigt ska bekämpas. you tell me :D ....utöver att pissa i burk.

Johan_P
2010-01-15, 14:09
som jag skrev tycker jag att vuxna personer ska kunna dopa sig under läkarövervakning. gå till läkaren, få dina sprutor, läkaren kollar dina värden etc.

Jepp, är med på vad du menar.

Commando1980
2010-01-15, 14:09
Alltså, det är inte skojigt att kissa framför ögonen på någon okänd, men det är ju precis så enkelt att man får välja. Tycker man att kränkningen är större än fördelarna på det gym som dopingtestar får man välja ett annat. Svårare än så är det inte.

kanske inte för dig. men alla tycker inte som du gör och alla har inte valmöjligheten heller. sen handlar det inte bara om att pissa i burk framför ngn okänd individ.

Curls
2010-01-15, 14:10
som jag skrev tycker jag att vuxna personer ska kunna dopa sig under läkarövervakning. gå till läkaren, få dina sprutor, läkaren kollar dina värden etc.

sen hur doping i övrigt ska bekämpas. you tell me :D ....utöver att pissa i burk.

men då vill du gör doping tillgängligt för lagligt bruk

sant, det är en hård värld vi lever i :)

mini
2010-01-15, 14:11
kanske inte för dig. men alla tycker inte som du gör och alla har inte valmöjligheten heller. sen handlar det inte bara om att pissa i burk framför ngn okänd individ.

Det är inget tyckande. Det är ju så det är. Menar du att det finns fler alternativ?

Curls
2010-01-15, 14:12
Det är inget tyckande. Det är ju så det är. Menar du att det finns fler alternativ?

blodprov, eler?

jag ha även hört nåt att nån fick lämna saliv prov? men vet inte om det kan stämma..

Torsk_ole
2010-01-15, 14:13
kanske inte för dig. men alla tycker inte som du gör och alla har inte valmöjligheten heller. sen handlar det inte bara om att pissa i burk framför ngn okänd individ.

Jag är intresserad av att höra allt som är kränkande/hemskt/kass för jävligt (eller hur man nu vill uttrycka det) med att bli tvingad att lämna prover. Du skriver i många inlägg att det inte bara handlar om att pissa utan en massa annat.

Vad för något?

tp_88
2010-01-15, 14:16
Vem kollar på när man gör urinprov? :confused:
Kontrollanterna, kanske?

Commando1980
2010-01-15, 14:17
Det är inget tyckande. Det är ju så det är. Menar du att det finns fler alternativ?

klart det är ett tyckande. till viss del är det så det är, men det måste inte var så. klart det finns fler alternativ. du skriver ju själv att man har ett val, då finns det ju alternativ inte sant? visst, inte just de alternativ jag tycker är bäst, men de finns. dessutom så kan ju fler alternativ skapas. läs bland annat mina tidigare inlägg till johan P.

Johan_P
2010-01-15, 14:22
Kontrollanterna, kanske?

Har inte koll på kontrollanternas policys, men från vad jag hört väntar kontrollanterna utanför toaletten.

Curls
2010-01-15, 14:24
Har inte koll på kontrollanternas policys, men från vad jag hört väntar kontrollanterna utanför toaletten.

Dom väntar utanför, jag tror därimot man måste ha dörren öppen.

Curls
2010-01-15, 14:27
Väntar på toaletten?

:thumbup:

tp_88
2010-01-15, 14:28
Dom väntar utanför, jag tror därimot man måste ha dörren öppen.
Jag har själv aldrig lämnat test, men som jag har fattat det så måste kontrollanterna se att urinet verkligen lämnar kroppen på rätt sätt. Kan någon verifiera att det verkligen inte är någon som kollar?

Ungrim
2010-01-15, 14:28
Har inte koll på kontrollanternas policys, men från vad jag hört väntar kontrollanterna utanför toaletten.

Så var det för mig

L-Sami
2010-01-15, 14:31
Har inte koll på kontrollanternas policys, men från vad jag hört väntar kontrollanterna utanför toaletten.

Eh ne. De har varit inne på toaletten samtidigt som jag har blivit testad. I protokollet ska den som har kollat på skriva under.

Commando1980
2010-01-15, 14:31
ni verkar besatta av just pissandet :D. är det ngn som suttit ner och skitigt samtidigt som ni pissade i en dopingkontroll?

mini
2010-01-15, 14:34
Jag har själv aldrig lämnat test, men som jag har fattat det så måste kontrollanterna se att urinet verkligen lämnar kroppen på rätt sätt. Kan någon verifiera att det verkligen inte är någon som kollar?

De ska kolla.
För att undanröja möjligheten till
manipulation lämnar du urinprovet under
överinseende av en funktionär av samma
kön som du. Funktionären ska oförhindrat
se urinen lämna kroppen.
Källa Svensk Styrkelyft (http://www.styrkelyft.se/files/%7BC41C8072-7B36-460F-AA7F-9F3C1B5525A9%7D.pdf) eller RF (http://www.rf.se/Vi-arbetar-med/Antidoping2/Dopingkontroller/Hur-en-kontroll-gar-till/)

Ungrim
2010-01-15, 14:36
Det var som fan, min stod utanför och jag fick ha stängd dörr.

Commando1980
2010-01-15, 14:37
De ska kolla.

Källa Svensk Styrkelyft (http://www.styrkelyft.se/files/%7BC41C8072-7B36-460F-AA7F-9F3C1B5525A9%7D.pdf) eller RF (http://www.rf.se/Vi-arbetar-med/Antidoping2/Dopingkontroller/Hur-en-kontroll-gar-till/)

allvarliga grejer det här. :D

man vill ju inte att toaobservatörerna gör fel.

Commando1980
2010-01-15, 14:38
Det var som fan, min stod utanför och jag fick ha stängd dörr.

din toaobservatör hade tydligen inte läst på då (regelvidrig toaobservation)

Johan_P
2010-01-15, 14:38
Då vet vi vad som gäller! Tack för citatet mini.

z_bumbi
2010-01-15, 15:03
ni verkar besatta av just pissandet

Det är så testet går till och det är ju en av invändningarna du har mot det så vad finns det annars att diskutera utan att tråden går in de vanliga hjulspåren om doping?

Jag kan tycka det är lite dåligt av de gym som är RF:anslutna eller motsvarande att inte på något sätt upplysa om vad som gäller men jag ser inte heller något som motiverar en sådan motvilja mot ett enkelt test.

Nelson81
2010-01-15, 15:06
ni verkar besatta av just pissandet :D. är det ngn som suttit ner och skitigt samtidigt som ni pissade i en dopingkontroll?

haha fyfan det hade varit nå.

Commando1980
2010-01-15, 15:11
Det är så testet går till och det är ju en av invändningarna du har mot det så vad finns det annars att diskutera utan att tråden går in de vanliga hjulspåren om doping?

Jag kan tycka det är lite dåligt av de gym som är RF:anslutna eller motsvarande att inte på något sätt upplysa om vad som gäller men jag ser inte heller något som motiverar en sådan motvilja mot ett enkelt test.

det var 50% ett skämt men visst, jag tycker inte heller om att ngn (toaobservatör) kräver att jag ska pissa medan de tittar på. men just pissandet är ju inte hela grejen, och vad är felet med att tråden går in på de 'vanliga hjulspåren om doping', frågorna hör ju ihop.

Commando1980
2010-01-15, 15:14
haha fyfan det hade varit nå.

lika bra att passa på om man nu måste in på toan

Commando1980
2010-01-15, 15:15
mini du som är så insatt i reglerna kring toaobservation, får man skita samtidigt? eller räknas det som manipulation av provet?

Sir Anselm
2010-01-15, 15:16
Det var som fan, min stod utanför och jag fick ha stängd dörr.

Detta är ren spekulation, men om det var "surprise visit" på ditt gym kanske kontrollanten kände att risken att du går omkring med en liten burk piss i fickan varje gång du tränar var ganska liten :D

mini
2010-01-15, 15:16
mini du som är så insatt i reglerna kring toaobservation, får man skita samtidigt? eller räknas det som manipulation av provet?

Jag är inte mer insatt än jag är läskunnig. Om du har problem att kontrollera din tarm kanske du skulle ringa både RF och fråga samt en läkare.

chrilledude
2010-01-15, 15:18
Se det inte som något förnedrande mot dig personligen, känn dig stolt att kunna lämna ett negativt prov och ta det med en klackspark. Ta det med en klackspark och ett léende på läpparna :)

Om han nu inte är positiv. :)

Commando1980
2010-01-15, 15:20
Jag är inte mer insatt än jag är läskunnig. Om du har problem att kontrollera din tarm kanske du skulle ringa både RF och fråga samt en läkare.

och jag som trodde att du var expert på toaobservationer.

ingen problem med min tarm, men det gäller ju att vara effektiv.

mini
2010-01-15, 15:23
och jag som trodde att du var expert på toaobservationer.

ingen problem med min tarm, men det gäller ju att vara effektiv.

Vill du tramsa kan du hålla dig i allmänt.

ARMSTARK
2010-01-15, 15:24
De ska kolla.

Källa Svensk Styrkelyft (http://www.styrkelyft.se/files/%7BC41C8072-7B36-460F-AA7F-9F3C1B5525A9%7D.pdf) eller RF (http://www.rf.se/Vi-arbetar-med/Antidoping2/Dopingkontroller/Hur-en-kontroll-gar-till/)

Och kontrollera att dankarna håller RF-standard, kanske kika in mellan skinkorna också för att säkerställa att ansningen är rätt gjord. *spy*

Näe, fy fan va förnedrande. Jag skulle inte fixa det där. :(

z_bumbi
2010-01-15, 15:24
och vad är felet med att tråden går in på de 'vanliga hjulspåren om doping', frågorna hör ju ihop.

Självklart hör frågorna ihop men nu handlar ju tråden om pissprovet så varför styra över det till något annat? Då får man starta en ny tråd.
Med tanke på att du är den som verkar vara mest fixerad vid hur själva testet går till så undrar jag lite varför du har denna fixering. Du har ju fått länkar till hur testet går till och har du några direkta frågor så går det bra att maila RF.
Eller är det bara ett sätt att försöka förlöjliga hela processen som du av vad det verkar av ett antal anledningar inte tycker är något bra?

LindaS
2010-01-15, 15:24
och jag som trodde att du var expert på toaobservationer.

ingen problem med min tarm, men det gäller ju att vara effektiv.Du har grävt dig ett ganska djupt hål i denna tråden. Andvänd det istället.

mini
2010-01-15, 15:26
Och kontrollera att dankarna håller RF-standard, kanske kika in mellan skinkorna också för att säkerställa att ansningen är rätt gjord. *spy*

Näe, fy fan va förnedrande. Jag skulle inte fixa det där. :(

Nej, ser du verkligen inte skillnaden mellan att kontrollera att urinprovet inte manipuleras och hur du rakar röven?

Om du finner det förnedrande rekommenerar jag att du tränar på gym som inte är anslutna till RF. Igen, det är just så enkelt.

chrilledude
2010-01-15, 15:27
Du har grävt dig ett ganska djupt hål i denna tråden. Andvänd det istället.

Hahaha:laugh: passande ;)

Commando1980
2010-01-15, 15:29
Du har grävt dig ett ganska djupt hål i denna tråden. Andvänd det istället.

nej men lånar gärna en bänktröja.

Commando1980
2010-01-15, 15:35
Självklart hör frågorna ihop men nu handlar ju tråden om pissprovet så varför styra över det till något annat? Då får man starta en ny tråd.
Med tanke på att du är den som verkar vara mest fixerad vid hur själva testet går till så undrar jag lite varför du har denna fixering. Du har ju fått länkar till hur testet går till och har du några direkta frågor så går det bra att maila RF.
Eller är det bara ett sätt att försöka förlöjliga hela processen som du av vad det verkar av ett antal anledningar inte tycker är något bra?

du får nog läsa igenom tråden en gång till. är inte mer fixerad än någon annan viss just pissprocessen. tråden handlar om gymmen har rätt att begära att ngn lämnar dopingprov och jag har gett min syn på det och ser ingen anledning till att starta en ny tråd. angående din slutliga fråga så är det väl ganska uppenbart vad jag tycker om random (och icke så random) tester av icke-tävlande gymmare?

mini
2010-01-15, 15:38
nej men lånar gärna en bänktröja.

Där fick hon så hon teg, höhöhö :thumbup:

Ungrim
2010-01-15, 15:41
Detta är ren spekulation, men om det var "surprise visit" på ditt gym kanske kontrollanten kände att risken att du går omkring med en liten burk piss i fickan varje gång du tränar var ganska liten :D

ha ha, kan väll hända :)

Mr.Sjöborg
2010-01-15, 17:22
som jag skrev tycker jag att vuxna personer ska kunna dopa sig under läkarövervakning. gå till läkaren, få dina sprutor, läkaren kollar dina värden etc.



är du även för att legaliseta annan narkotika under läkaröversyn?

Lambii
2010-01-15, 19:25
Nu har jag inte läst tråden, men hur går ett doping test till?

Mr.Sjöborg
2010-01-15, 19:38
Nu har jag inte läst tråden, men hur går ett doping test till?

Du kissar i en behållare som dom sedan tar med för analys och sen får man ett brev med resultatet

Gabriel174
2010-01-15, 20:13
Jag undrar varför någon måste titta på när du ska pissa? Som någon sa så är ju sannolikheten inte så stor att du går runt med en burk piss varje gång du tränar?

Annars är jag helt för dopingtester på gym, men förstår bara inte varför någon ska titta på när man pissar.

Erik__
2010-01-15, 20:14
Jag undrar varför någon måste titta på när du ska pissa? Som någon sa så är ju sannolikheten inte så stor att du går runt med en burk piss varje gång du tränar?

Annars är jag helt för dopingtester på gym, men förstår bara inte varför någon ska titta på när man pissar.

För att en del har mycket att tjäna på att klara dopingtest.

stridis
2010-01-15, 20:47
som jag skrev tycker jag att vuxna personer ska kunna dopa sig under läkarövervakning. gå till läkaren, få dina sprutor, läkaren kollar dina värden etc.


Läkareden hindrar nog detta utan vettig indikation. Så håll inte andan.
Du får hitta på någon annan lösning.

Yip_man
2010-01-15, 20:49
Går det inta att spåva i blodet??

om man blir visiterad inan man går in på en genomsökt toa så borde de inte behöva stå och glo.

Erik__
2010-01-15, 20:55
Går det inta att spåva i blodet??

om man blir visiterad inan man går in på en genomsökt toa så borde de inte behöva stå och glo.

Har för mig att koncentrationerna i blodet är rätt låga, tror rf provade metoden för några år sen.

Men då får man väl problem med kontrollanterna, alla får väl inte tappa folk på blod?

stridis
2010-01-15, 20:56
Går det inta att spåva i blodet??

om man blir visiterad inan man går in på en genomsökt toa så borde de inte behöva stå och glo.

Man har ju en stjärt också. Bara tryck upp en liten behållare där innan man blir visiterad. Så blir det snabbt kroppstemperat också. För att undvika det så skulle de vara tvungna att kroppsbesiktiga dig, så nej man får finna sig.

WHITEFOLKS
2010-01-15, 21:08
Hur löser de det med identifikation om de nu bara tar någon random på gymmet. Låt oss säga att de går fram till Nisse på friskis och vill ha prov och han bara vandrar ut. Testarna vet ju inte vem han är.

När det kommer till idrottsmän som ska testas så förstår man ju hur de löser det men när det kommer till stickprov?

Bara rent teoretiskt resonemang här :)

bubbe
2010-01-15, 21:10
Hur löser de det med identifikation om de nu bara tar någon random på gymmet. Låt oss säga att de går fram till Nisse på friskis och vill ha prov och han bara vandrar ut. Testarna vet ju inte vem han är.

När det kommer till idrottsmän som ska testas så förstår man ju hur de löser det men när det kommer till stickprov?

Bara rent teoretiskt resonemang här :)

Finns det ingen som vill säga något eller killen var helt ensam och rymde (kanske kortsystemet rasat ihop också) så blir det svårt att bevisa något.

WHITEFOLKS
2010-01-15, 21:12
Även om man har kortsystem som fungerar så går det ju inte riktigt om det är flera där samtidigt (inte ens om personen är själv).

För jag ANTAR att de inte har så fria händer att de kan göra avstängning på uteslutning/gissning på vem som var där.

Commando1980
2010-01-15, 22:49
Läkareden hindrar nog detta utan vettig indikation. Så håll inte andan.
Du får hitta på någon annan lösning.

om jag skulle velat dopa mig så skulle ovanstående inte hindrat mig. men som sagt jag har inget intresse av att göra det.

sen angående läkareden, lol? kan plastikkiruger operera pattar så hittar man nog läkare som gärna ställer upp om det blir lagligt.

Ungrim
2010-01-15, 22:58
om jag skulle velat dopa mig så skulle ovanstående inte hindrat mig. men som sagt jag har inget intresse av att göra det.

sen angående läkareden, lol? kan plastikkiruger operera pattar så hittar man nog läkare som gärna ställer upp om det blir lagligt.

Allt man kan tjäna pengar på hittar man nog någon som vill utföra tyvärr

mini
2010-01-15, 23:11
Urinprov är mer effektivt än blodprov många gånger. Och orsaken till att kontrollanten måste kunna se när testpersonen kissar är för att det finns fler sätt att manipulera ett test än att byta ut urinen.

FyllSkalle
2010-01-16, 00:18
Även om man har kortsystem som fungerar så går det ju inte riktigt om det är flera där samtidigt (inte ens om personen är själv).

För jag ANTAR att de inte har så fria händer att de kan göra avstängning på uteslutning/gissning på vem som var där.

Det här har jag också funderat på.

Tänk er följande scenario:

Du tränar på ett gym med mycket folk. Du känner ingen och ingen känner dig.
Dopingkontrollanten kommer fram och vill att du ska pissa i en för ändamålet avsedd behållare.
Du går mot dörren och ut genom densamma utan att säga ett ord.
Hur ska de kunna stänga av dig när de inte vet vem du är??

Vad har de för befogenheter att stoppa dig, om de nu överhuvudtaget har några??

Ungrim
2010-01-16, 06:43
Vad har de för befogenheter att stoppa dig, om de nu överhuvudtaget har några??

Tror knappast de har nå befogenheter alls att hindra dig fysikskt från att gå

Sverker
2010-01-16, 08:25
Det här har jag också funderat på.

Tänk er följande scenario:

Du tränar på ett gym med mycket folk. Du känner ingen och ingen känner dig.
Dopingkontrollanten kommer fram och vill att du ska pissa i en för ändamålet avsedd behållare.
Du går mot dörren och ut genom densamma utan att säga ett ord.
Hur ska de kunna stänga av dig när de inte vet vem du är??

Vad har de för befogenheter att stoppa dig, om de nu överhuvudtaget har några??

Kontrollanten kommer fram till dig och presenterar sig. Vad jag sett har det alltid en liten skylt runt halsen där det står Dopningskontrollant och namnet.
De presenterar sig och vad de vill. De vill därefter att du kan legitimera dig eller styrka vem du är. När det är klart så får du en lapp att skriva under. På lappen står du att du ska lämna dopningstest. Du får fortsätta träna men inte avvika. Att avvika betyder att man smiter och då sitter man med två års avstängning.

Nu tränar du på ett gym där du skrivit under deras polecy. Du är inte okänd. Skulle du rusa ut genom dörren i första läget räknas det som smitning och du blir avstängd i alla fall.

oTure
2010-01-16, 10:23
Vad har de för befogenheter att stoppa dig, om de nu överhuvudtaget har några??

I år så har det pågått ett "samarbete mot doping" här vilket har inneburit att om du smitit så har polisen plockat dig utanför alt Poliser som varit medverkande under kontrollerna.
Så det har i dessa fall varit bättre att bli avstängd än att åka till polisstationen med razzia som följd.

Dajollee
2010-01-16, 10:30
sett skylt på fitness24seven att dom ska ha dopingkontroll på alla 24fitness gymmen..

men det är inte rf.

smeander
2010-01-16, 10:52
Det här har jag också funderat på.

Tänk er följande scenario:

Du tränar på ett gym med mycket folk. Du känner ingen och ingen känner dig.
Dopingkontrollanten kommer fram och vill att du ska pissa i en för ändamålet avsedd behållare.
Du går mot dörren och ut genom densamma utan att säga ett ord.
Hur ska de kunna stänga av dig när de inte vet vem du är??

Vad har de för befogenheter att stoppa dig, om de nu överhuvudtaget har några??

Är det inte en polis som säger att du ska kissa så har du ingen anledning att göra det, plus att jag det ska göras på en polisstation. Det är inte bara kissprov, du måste vara misstänkt för dopingbrott för att dom ska få dig att pissa, i Sverige får dom ha misstanke om dopingbrott p g a utseendet och kan ta in dig därefter, hursomhelst så är det ett prov som ska lämnas och ett förhör som ska göras. Du ska se på när han försluter och märker proven osv, han kommer även att förklara exakt vad han gör och hur det kommer att gå till.

Lämna aldrig pissprov om det inte är en polis som kräver det, säger gymmets styrelse att dom har rätt att kräva ett pissprov så ska du kräva att få se papper på det och att det ska vara poliser närvarande när provet ska göras, för det ska inte vara några mellanhänder mellan dig och poliserna.

Polisen håller kvar dig om du vägrar identifiera dig så det är bara att glömma, skulle du bara vända klacken och gå från gymmet när dom kommer så tar dom definitivt in dig.

Erik__
2010-01-16, 11:10
Lämna aldrig pissprov om det inte är en polis som kräver det, säger gymmets styrelse att dom har rätt att kräva ett pissprov så ska du kräva att få se papper på det och att det ska vara poliser närvarande när provet ska göras, för det ska inte vara några mellanhänder mellan dig och poliserna.



Vadå ska man försöka göra det så jobbigt som möjligt?

mini
2010-01-16, 11:18
Är det inte en polis som säger att du ska kissa så har du ingen anledning att göra det, plus att jag det ska göras på en polisstation. Det är inte bara kissprov, du måste vara misstänkt för dopingbrott för att dom ska få dig att pissa, i Sverige får dom ha misstanke om dopingbrott p g a utseendet och kan ta in dig därefter, hursomhelst så är det ett prov som ska lämnas och ett förhör som ska göras. Du ska se på när han försluter och märker proven osv, han kommer även att förklara exakt vad han gör och hur det kommer att gå till.

Lämna aldrig pissprov om det inte är en polis som kräver det, säger gymmets styrelse att dom har rätt att kräva ett pissprov så ska du kräva att få se papper på det och att det ska vara poliser närvarande när provet ska göras, för det ska inte vara några mellanhänder mellan dig och poliserna.

Polisen håller kvar dig om du vägrar identifiera dig så det är bara att glömma, skulle du bara vända klacken och gå från gymmet när dom kommer så tar dom definitivt in dig.

RF's dopingkontrollanter har rätt att ta urinprov. Du har rätt att vägra men du får också ta konsekvenserna som vanligen är avstängning från organiserad träning på samtliga RF-anslutna anläggningar.

Malmberg
2010-01-16, 11:21
Du ska se på när han försluter och märker proven osv, han kommer även att förklara exakt vad han gör och hur det kommer att gå till.

Det är du själv som försluter och märker proven. Så har det varit när jag lämnat prov iaf.

Ungrim
2010-01-16, 11:32
Vadå ska man försöka göra det så jobbigt som möjligt?

Det brukar väll vara så när man har nått att dölja, då är man väldigt anti polis och allt

Leeava
2010-01-16, 11:33
Vad händer om man besökt toan minuten innan dom kommer?

mini
2010-01-16, 11:37
Vad händer om man besökt toan minuten innan dom kommer?

Då får man dricka mycket vatten och de får vänta.

smeander
2010-01-16, 11:45
RF's dopingkontrollanter har rätt att ta urinprov. Du har rätt att vägra men du får också ta konsekvenserna som vanligen är avstängning från organiserad träning på samtliga RF-anslutna anläggningar.

Hur vet man att man kan lita på dom? Om han har papper med sig som bevisar att han får göra det utan polis närvarande är det bara att pissa, jag vill iaf ha någon från rättsväsendet med som kan försäkra mig om att allt går rätt till.


Det är du själv som försluter och märker proven. Så har det varit när jag lämnat prov iaf.

Det inte jag erfarat när jag har lämnat, då har polismannen förslutit och märkt proven.

Erik__
2010-01-16, 11:47
Hur vet man att man kan lita på dom? Om han har papper med sig som bevisar att han får göra det utan polis närvarande är det bara att pissa, jag vill iaf ha någon från rättsväsendet med som kan försäkra mig om att allt går rätt till.




Det inte jag erfarat när jag har lämnat, då har polismannen förslutit och märkt proven.

Tränar du på en rf-ansluten anläggning tror jag du gått med på att rf's kontrollanter får dopingtesta dig i och med att du blir medlem på gymmet eller vad det nu är för anläggning.

Jorgen
2010-01-16, 11:52
Är det inte en polis som säger att du ska kissa så har du ingen anledning att göra det, plus att jag det ska göras på en polisstation. Det är inte bara kissprov, du måste vara misstänkt för dopingbrott för att dom ska få dig att pissa, i Sverige får dom ha misstanke om dopingbrott p g a utseendet och kan ta in dig därefter, hursomhelst så är det ett prov som ska lämnas och ett förhör som ska göras. Du ska se på när han försluter och märker proven osv, han kommer även att förklara exakt vad han gör och hur det kommer att gå till.

Lämna aldrig pissprov om det inte är en polis som kräver det, säger gymmets styrelse att dom har rätt att kräva ett pissprov så ska du kräva att få se papper på det och att det ska vara poliser närvarande när provet ska göras, för det ska inte vara några mellanhänder mellan dig och poliserna.

Polisen håller kvar dig om du vägrar identifiera dig så det är bara att glömma, skulle du bara vända klacken och gå från gymmet när dom kommer så tar dom definitivt in dig.

Vad har polisen med idrott att göra?

Om du tränar på ett RF-anslutet gym accepterar du deras regler när du betalar medlemsavgiften och har således inget mer att göra än att pissa.
Du kan säkert ringa polisen och be dom komma dit, men jag är tveksam till att dom kommer att göra det.

Arne Persson
2010-01-16, 11:53
Ha ha ha! Det verkar som vissa verkar vara lite oroliga för att bli testade...? :)

callosum
2010-01-16, 12:16
Håller med hippiecommando; dopingtester på folk som inte tävlar är onödigt.

Dessutom tycker jag att många här verkar vara känsliga. Som någon skrev; hur gör ni på krogen? Köar tre timmar för en "riktig" toalett?

Sverker
2010-01-16, 13:05
Vadå inte tävlar !

De flesta jag mött börjar träna på gym för att med åren mer och mer fundera på att tävla. Att ställa sig på en scen är en mognadsprocess.

Men gymträning och kroppsbyggning är ingen isolerad rörelse. Finns säkert många på gymmet som springer Grabbhalvan, Vårruset eller LidingöLoppet också. Finns säkert några som hänger på gänget och lirar fotboll eller innebandy i de lägre divisionerna. Ett dopningsbrott på gymmet är ett dopningsbrott också i dessa idrotter.

mini
2010-01-16, 13:12
Dessutom finns det en poäng i att hålla föreningsgym dopingfria även på motionärsnivå. Det handlar om vilken kultur man vill ha i sina lokaler.

hgus
2010-01-16, 15:37
Jag är inte helt säker, men jag tror vi pratar om två olika testprotokoll här. Ett för aktiva idrottare och ett för stickprov på gymmet. Aktiva idrottare kan förväntas försöka fuska och de kan många gånger förutse när de skall bli testade, därför måste man ha ett hårt protokoll. Risken att en random gymmare har förberett sig för en kontroll är liten och därför kan man ha ett mindre strikt protokoll. Men återigen det är vad jag tror utifrån vad jag läst både i tråden och annorstädes.

von huff
2010-01-16, 15:41
Hur funkar dopingtesterna på vanliga gym?Plockas det ett random namn från nån lista och så får han/hon urinera i en burk eller är det gymägarens som kontaktar testarna och säger att han har misstänkta fall?

Jorgen
2010-01-16, 15:43
Hur funkar dopingtesterna på vanliga gym?Plockas det ett random namn från nån lista och så får han/hon urinera i en burk eller är det gymägarens som kontaktar testarna och säger att han har misstänkta fall?

Testpersonalen kommer oannonserade till gymmet och väljer ut ett antal personer som befinner sig i lokalen.
Dessa blir sedan testade (eller vägrar).

Eddie Vedder
2010-01-16, 15:59
lirar fotboll eller innebandy i de lägre divisionerna. Ett dopningsbrott på gymmet är ett dopningsbrott också i dessa idrotter.

Jag tror det finns en gräns för när doping upphör att vara otillåtet inom fotbollen faktiskt. Typ division 5 eller så.

Har letat som en tok men inte hittat något. Dock en intressant sammanställning om olika undersökningar från RF som kanske kan intressera någon.:)

http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_990/scope_128/ImageVaultHandler.aspx

Sverker
2010-01-16, 16:31
hgus !

Det kan inte vara olika protokoll när det gäller själva testet. Det ska vara samma analysäkerhet för alla.

Däremot slipper jag, som inte är elitidrottare, att ha intyg från min medicinläkare att jag använder insulin. Det räcker att jag kan ta fram det i efterhand. Hade jag tävlat på olympisk nivå måste jag ha ett intyg framme.
Elitiidrottare ska även lämna in papper på var de befinner sig de närmaste månaderna och var dopningskontrollanterna kan träffa dem.

Nitrometan
2010-01-16, 17:01
Jag tror det finns en gräns för när doping upphör att vara otillåtet inom fotbollen faktiskt. Typ division 5 eller så.
Skulle inte förvåna mig. Var ju inte förrän 2008 som de valde att följa WADA:s dopingregler.

stridis
2010-01-16, 17:29
Däremot slipper jag, som inte är elitidrottare, att ha intyg från min medicinläkare att jag använder insulin. Det räcker att jag kan ta fram det i efterhand. Hade jag tävlat på olympisk nivå måste jag ha ett intyg framme.
Elitiidrottare ska även lämna in papper på var de befinner sig de närmaste månaderna och var dopningskontrollanterna kan träffa dem.

Tävlar man på hög nivå så gäller inte generell dispens (som gäller vissa läkemedel men inte testosteron och vissa sådana grejer) utan man måste söka dispens. Det gäller SM bland annat.

Sverker
2010-01-16, 17:29
Så var det:em:

Malmberg
2010-01-16, 17:38
Det inte jag erfarat när jag har lämnat, då har polismannen förslutit och märkt proven.

Där ser man. Dock har det aldrig varit polis när jag lämnat prov, utan RF´s doping kontrollanter. Dom har väl olika tillvägagångssätt, vilket iofs verkar konstigt.

z_bumbi
2010-01-16, 17:46
Det är inte riktigt så heller.

Dispansreglerna säger:

"Dispensansökan

Dispensreglerna har tillkommit för att idrottsutövare, som av medicinska skäl måste använda dopingklassade läkemedel, ska kunna utöva sin idrott. Dispensreglerna är inom svensk idrott anpassade till kraven i World Anti-Doping Code.
Nytt om dispenser 2010

WADA har publicerat 2010 års dopinglista och dispensstandard och följande gäller:

Alla idrottsutövare som använder dopingklassade substanser/preparat och är på hög nivå, enligt gällande definition, ska alltid söka en individuell dispens så snart behandling påbörjas/planeras. Detta gäller oavsett substans/preparat. I ansökan ska diagnosen styrkas genom

1. Medicinsk historia
2. Undersökningsfynd
3. Eventuella laboratorieprover med relevans för diagnosen"

http://rf.se/Vi-arbetar-med/Antidoping2/Dispens/

Varje förbund har sen en egen indelning om vad som är hög eller låg nivå (länken längst ner).

"Indelning i hög respektive låg tävlingsnivå

Indelningen i hög och låg nivå gäller endast i samband med dispensreglerna och ska tolkas enligt nedanstående.

* Idrottsutövare på låg tävlingsnivå eller utövarkategori omfattas av generell dispens i enlighet med dispensföreskrifterna.
* Idrottsutövare som deltar i tävling sanktionerad av internationellt specialidrottsförbund (ISF) ska ansöka om dispens hos sitt ISF eller försäkra sig om att den nationella dispensen accepteras av ISF."

http://rf.se/Vi-arbetar-med/Antidoping2/Dispens/Tavlingsniva/

Smml
2010-01-16, 17:54
Ha ha ha! Det verkar som vissa verkar vara lite oroliga för att bli testade...? :)

Klart man inte vill bli testad, även om man inte håller på med doping.

Eriic
2010-01-16, 18:15
Klart man inte vill bli testad, även om man inte håller på med doping.

Eller så tar man det som nåt possitivt, att man ser stor och stark ut

WHITEFOLKS
2010-01-16, 18:28
Skulle vara roligt att bli testad bara för att ha blivit det någon gång :)

Får man hem resultatet sen? Visas några roliga siffror eller är det bara positivt/negativt?

thenut
2010-01-16, 18:33
Håller med Arne, många som verkar oroliga... Har fått göra pissprov för att få tillstånd att göra jobb inne på OKG, antar att det är liknande, fick pissa medans kontrollanten stod snett bakom mig för att kontrollera att man inte fuskade på något sätt. Var ju inget dopingtest i sig, utan mer för andra drgoer/alkohol etc.

Ser inte det stora problemet med det hela, känns som det är lite av en mode-fluga att känna sig kränkt av allt :)

Degpekka
2010-01-16, 18:57
ser inte det stora problemet med det hela, känns som det är lite av en mode-fluga att känna sig kränkt av allt :)

+1

hgus
2010-01-16, 19:03
hgus !

Det kan inte vara olika protokoll när det gäller själva testet. Det ska vara samma analysäkerhet för alla.

Jag är inte så säker på det. Om du läser folks erfarenheter i den här tråden, så visar det sig att de som blivit testade av sitt gym har fått kissa ifred. De som tävlar har haft vittne medan de kissat. Det är främst det jag avsett. Dessutom är jag osäker på om inte vissa gym köper tester av de företag som testar företagsanställda. Och de torde ha egna protokoll.

Sverker
2010-01-16, 20:01
Minns jag inte helt fel kan jag själv be och få en närvarande. Någon som jag själv väljer vid provtagningen. Reglerna finns på RFs hemsida.


http://www.rf.se/Vi-arbetar-med/Antidoping2/Regler-och-foreskrifter/Foreskrifter/


5.8 Endast en idrottsutövare i taget, dennes eventuella förtroendeman och/eller tolk, DKF och de som DKA därutöver godkänner har rätt att uppehålla sig i den del av dopingkontrollstationen där dopingkontrollen genomförs.

Beepfaaarp
2010-01-16, 22:12
Ser inte det stora problemet med det hela, känns som det är lite av en mode-fluga att känna sig kränkt av allt :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Paruresis

Vanligare än du tror. Hänsyn tas sällan till människor med fobier och det ökar bara pressen och i sin tur ångesten.

Commando1980
2010-01-17, 00:34
Håller med Arne, många som verkar oroliga... Har fått göra pissprov för att få tillstånd att göra jobb inne på OKG, antar att det är liknande, fick pissa medans kontrollanten stod snett bakom mig för att kontrollera att man inte fuskade på något sätt. Var ju inget dopingtest i sig, utan mer för andra drgoer/alkohol etc.

Ser inte det stora problemet med det hela, känns som det är lite av en mode-fluga att känna sig kränkt av allt :)

jag skulle inte ha något emot att genomgå narkotika/dopingprov för en anställning, men att som motionär behöva lämna dopingprov på ett gym är för mig absurt.

Jorgen
2010-01-17, 00:37
men att som motionär behöva lämna dopingprov på ett gym är för mig absurt.

Varför?

Commando1980
2010-01-17, 00:46
Varför?

personliga integriteten och allt det där *rolleyes*

så länge en person beter sig väl och inte är ett störelsemoment på ett gym så ska den person få trycka i sig vad fan han vill. ska ju inte angå gymmet eller RF (såvida du inte är aktiv tävlande). talar nu om vuxna människor.

Degpekka
2010-01-17, 00:50
Skitsnack.. det är ingen mänsklig rättighet att träna på gym. Du har ju ett avtal med gymmet.

Commando1980
2010-01-17, 01:01
Skitsnack.. det är ingen mänsklig rättighet att träna på gym. Du har ju ett avtal med gymmet.

jag har inte sagt att det är en mänsklig rättighet att träna på gym, men ser ingen anledning till att det ska angå gymmet vad du gör när du inte befinner dig där, så länge som du sköter dig när du vistas i gymmets lokaler.

Giljotinen
2010-01-17, 01:07
Uppfattar inte det som kränkande att pissa. Ser det bara som positivt och tycker att det borde testas i större omsättning. Kränkande är det dock att bli anklagad för doping utan att ha pissat. Har verkligen svårt för att ta det som en komplimang då jag är ganska anti.

panzerpig
2010-01-17, 01:49
Uppfattar inte det som kränkande att pissa. Ser det bara som positivt och tycker att det borde testas i större omsättning. Kränkande är det dock att bli anklagad för doping utan att ha pissat. Har verkligen svårt för att ta det som en komplimang då jag är ganska anti.

+1
Skulle inte ha några problem med att bli testad. Självklart skulle det vara obekvämt om nån okänd stod och glodde (har lite pissoarskräck), men att sen verkligen ha bevis för att jag är ren skulle toppa det!

KniveN
2010-01-17, 04:07
Skulle vara roligt att bli testad bara för att ha blivit det någon gång :)

Får man hem resultatet sen? Visas några roliga siffror eller är det bara positivt/negativt?

Får ett papper med positivt/ negativt men inte några "roliga" siffror.

Nitrometan
2010-01-17, 09:42
personliga integriteten och allt det där *rolleyes*
Och gymmet tänker på sin integritet och sitt rykte. Du skrev väl ett avtal me dem när du började träna där?

Träna hemma om det stör dig.

jag har inte sagt att det är en mänsklig rättighet att träna på gym, men ser ingen anledning till att det ska angå gymmet vad du gör när du inte befinner dig där, så länge som du sköter dig när du vistas i gymmets lokaler.
Därför testar de dig när du är där.

Martin Löwgren
2010-01-17, 10:06
personliga integriteten och allt det där *rolleyes*



Låt mig gissa. Du tycker det är fel med alla kameror som är uppsatta i samhället också?

oTure
2010-01-17, 10:20
Låt mig gissa. Du tycker det är fel med alla kameror som är uppsatta i samhället också?

Jag kan förstå att man inte vill lämna dopingprov och att man inte vill vara övervakad 24/7 i samhället.
Jag har då inget val då jag testas i jobbet.
Och det är väldigt gott att ha ifall någon ifrågasätter vad man håller på med.
Själv tränar jag inte på gym som har dopingtester och ärligt så skiter jag i vad andra gör. så länge dom beter sig som folk och inte sprider viktkakor runt sig är jag nöjd!

Martin Löwgren
2010-01-17, 10:48
Jag kan förstå att man inte vill lämna dopingprov och att man inte vill vara övervakad 24/7 i samhället.


Har man inget att dölja ser jag inte varför man ska bry sig? Staten får gärna filma mig dygnet runt om de tycker jag är intressant och lämna dopingprov kan jag gör varje morgon om de misstänker mig.

ceejay
2010-01-17, 15:07
Har man inget att dölja ser jag inte varför man ska bry sig? Staten får gärna filma mig dygnet runt om de tycker jag är intressant och lämna dopingprov kan jag gör varje morgon om de misstänker mig.

Det är du nog ganska ensam om isf.

Raggis
2010-01-17, 15:15
Har man inget att dölja ser jag inte varför man ska bry sig? Staten får gärna filma mig dygnet runt om de tycker jag är intressant och lämna dopingprov kan jag gör varje morgon om de misstänker mig.

Du lever dock på din publicitet.

bertbert
2010-01-17, 15:20
personliga integriteten och allt det där *rolleyes*

så länge en person beter sig väl och inte är ett störelsemoment på ett gym så ska den person få trycka i sig vad fan han vill. ska ju inte angå gymmet eller RF (såvida du inte är aktiv tävlande). talar nu om vuxna människor.

Men en person som dopar sig är med stor sannolikhet ett störningsmoment på ett gym, då vederbörande kan vara en förebild för ungdomar, bryter mot lagen etc etc.

På min atletklubb har tester genomförts med resultat att "vanliga tränande" som inte tävlade smet från test. Dessa individer är nu avstängda (på livstid från klubben, tidsbegränsat i RF).

Om man inte gillar dopingavtal ska man naturligtvis inte skriva på ett sådant. Skriver man på ett sådant, och samtidigt framhävdar att man absolut inte vill bli testad, kan man lätt framstå som lite dum.

spoon
2010-01-17, 15:42
Har man inget att dölja ser jag inte varför man ska bry sig? Staten får gärna filma mig dygnet runt om de tycker jag är intressant och lämna dopingprov kan jag gör varje morgon om de misstänker mig.

Jag är helt på din sida. Har man inget att dölja så varför bry sig? Sen sitter det så mycket tråkigt folk som älskar att höra sin egen röst i dessa doping/drogliberaltrådarna så jag ger mig inte in i diskusionen. Det var bara mitt sätt att skriva +1

Mr.Sjöborg
2010-01-17, 16:19
Har man inget att dölja ser jag inte varför man ska bry sig? Staten får gärna filma mig dygnet runt om de tycker jag är intressant och lämna dopingprov kan jag gör varje morgon om de misstänker mig.

+1!!!

stoppar dopingproven 1 skyldig, så tycker jag att de är värt att 1milj oskyldiga randoms för kissa!
samma sak om kameror, får man genom dom fast en kriminell är de värt att miljarder människor känner sig kränkta av att bli filmade!

Commando1980
2010-01-17, 18:48
Och gymmet tänker på sin integritet och sitt rykte. Du skrev väl ett avtal me dem när du började träna där?

Träna hemma om det stör dig.


Därför testar de dig när du är där.

jag skriver om hur jag tycker det BÖR vara. verkar vara svårt för vissa av er att fatta det konceptet. om jag skriver på ett avtal så läser jag igenom det, ja så jag vet vad jag skriver på. men jag tycker som sagt inte de ska ha rätt att ha dopingprov på icke-tävlande som ett avtalsvillkor. nej, jag tänker inte träna hemma.


de testar dig på gymmet för att ta reda på vad du gör när du inte befinner dig på gymmet. vilket inte bör angå dem. sen som jag nämnt tidigare så tycker jag att folk ska ha rätt att dopa sig under läkarövervakning.

Commando1980
2010-01-17, 18:57
Men en person som dopar sig är med stor sannolikhet ett störningsmoment på ett gym, då vederbörande kan vara en förebild för ungdomar, bryter mot lagen etc etc.

På min atletklubb har tester genomförts med resultat att "vanliga tränande" som inte tävlade smet från test. Dessa individer är nu avstängda (på livstid från klubben, tidsbegränsat i RF).

Om man inte gillar dopingavtal ska man naturligtvis inte skriva på ett sådant. Skriver man på ett sådant, och samtidigt framhävdar att man absolut inte vill bli testad, kan man lätt framstå som lite dum.

läs mitt tidigare inlägg , jag är väl medveten om att skriver man på ett kontrakt och bryter mot detta så får man stå sitt kast.

sen att en person som dopar sig sannolikt är ett störningsmoment på ett gym håller jag inte alls med om. det är ingen självklarhet.

Commando1980
2010-01-17, 18:59
+1!!!

stoppar dopingproven 1 skyldig, så tycker jag att de är värt att 1milj oskyldiga randoms för kissa!
samma sak om kameror, får man genom dom fast en kriminell är de värt att miljarder människor känner sig kränkta av att bli filmade!

haltande jämförelse. (dvs dopingprov på gym vs övervakningskameror)

Pepz
2010-01-17, 19:06
haltande jämförelse. (dvs dopingprov på gym vs övervakningskameror)

dina argument är så bra

vad folk än jämför med så säger du att det är en felaktig jämförelse.
Kan du förklarar varför också eller har du bara inga argument

Mr.Sjöborg
2010-01-17, 20:19
som jag nämnt tidigare så tycker jag att folk ska ha rätt att dopa sig under läkarövervakning.

frågar IGEN, tycker du även att man ska tillåta annan narkotika under läkartillsyn?

haltande jämförelse. (dvs dopingprov på gym vs övervakningskameror)

var ju inte jag som drog upp de först men men, varför då? båda var ett exempel på kränkande på individers integritet

dina argument är så bra

vad folk än jämför med så säger du att det är en felaktig jämförelse.
Kan du förklarar varför också eller har du bara inga argument

+1

Lillgrabben
2010-01-17, 21:19
Många verkar vara otroligt rädda för dopingkontroller och så finns det vi andra - som inte är det minsta rädda för dopingkontrollanterna. Vi som rent av tycker det är en föremån att RF arbetar för att hålla sporten dopingfri & på en sund nivå!

Enda felet jag kan se med antidopingprogrammet är att det skulle finnas än mer pengar tillgängligt för förebyggande arbete samt för tester.

Bear Grylls
2010-01-17, 22:36
Läste igenom mitt avtal precis och de hade rätt att kräva dopingtest och kunde stänga av mig från gymmet om det visade positivt. Står även att de utan någon som helst anledning kan kasta ut mig också så länge jag får pengarna tillbaka så om de misstänker något skulle de väl antagligen kunna göra så också.

demode
2010-01-18, 07:59
Själv har jag inget emot om andra dopar sig på gymmet, det är deras bekymmer och inte mitt. Sålänge dem inte blir aggressiva av sig eller gör något annat kriminellt som går ut över andra.

Trapper Buzz
2010-01-18, 09:12
Själv har jag inget emot om andra dopar sig på gymmet, det är deras bekymmer och inte mitt. Sålänge dem inte blir aggressiva av sig eller gör något annat kriminellt som går ut över andra.

Problemet är att det är kriminellt i sig självt.

Ungrim
2010-01-18, 09:22
Själv har jag inget emot om andra dopar sig på gymmet, det är deras bekymmer och inte mitt. Sålänge dem inte blir aggressiva av sig eller gör något annat kriminellt som går ut över andra.

Preparaten ska ju finansieras på något sätt.. Samt att de som köper finnansierar annan verksamhet genom sina köp.

ARMSTARK
2010-01-18, 09:26
Låt mig gissa. Du tycker det är fel med alla kameror som är uppsatta i samhället också?

Att bli filmad när man sitter på tunnelbanan och petar sig i näsan är väl inte så farligt, vem bryr sig liksom? Men att ha någon som stirrar på sin penis när man pissar det är faktiskt väldigt integritets kränkande!

Trapper Buzz
2010-01-18, 09:50
OT: Förr på Centralen var det alltid en masa fluktisar som stirrande om skulle göra Ettan.

von huff
2010-01-18, 09:52
Jag tror knappast att dom står och stirrar på penisar, troligtvis blir man tvungen att ha wcdörren öppen och så står kontrollanten bakom en.Om man har svårigheter att pissa när nån ser på så får man säl fråga om dom kan se bort eller ta ett steg bakåt?Kanske man kan erbjuda sig att ta blodprov istället?Känns lite misstänksamt att man börjar hitta på olika orsaker för att man inte vill pissa i burk...

samsung
2010-01-18, 11:26
Många som känner oro låter det som?

Jag tränar på friskis och där är RF-kontrollanterna och springer med jämna mellanrum.
De påstår enligt deras avtal att de "utför slumpmässiga tester" vilket bara är bullshit, dom får en lista med misstänkta , 2-6 pers vanligvis och sedan utför de testerna, med byxorna vid knäna och blicken rakt mot ens organ, kränkande ja? Men de är sånna konsekvenser man får ta om man vill träna på ett sådant gym. Visserligen är alla gym i hela blekinge anslutna till RF, vilket ja tror är ganska unikt i sverige.

Träna rent!

BrorDuktig
2010-01-18, 15:37
Att bli filmad när man sitter på tunnelbanan och petar sig i näsan är väl inte så farligt, vem bryr sig liksom? Men att ha någon som stirrar på sin penis när man pissar det är faktiskt väldigt integritets kränkande!

Vänta lite här nu, vem är det som har rätt att stirra på dig när du pissar? För det kan väl inte vara vem som helst som har rättigheten och befogenheten att kräva dessa tester? Eller kan vem som helst i personal styrkan på gymmet bara säga; "jaha följ med här BrorDuktig nu ska du göra ett pisseprov" ?

Martin Löwgren
2010-01-18, 15:40
+1!!!

stoppar dopingproven 1 skyldig, så tycker jag att de är värt att 1milj oskyldiga randoms för kissa!
samma sak om kameror, får man genom dom fast en kriminell är de värt att miljarder människor känner sig kränkta av att bli filmade!

Exakt :thumbup:

Tycker staten det är kul att filma mig så fine by me varför ska jag bry mig? De filmar ju för att hindra brott och hitta t ex mördare (Anna Lindh grejen). Jag har inget att dölja och jag ställer mer än gärna upp på dopingprov närsomhelst, vartsomhelst, hursomhelst. Bara att hala fram det enögda monstret och hoppas att kontrollanten är en kvinna :)

Bear Grylls
2010-01-18, 16:04
+1!!!

stoppar dopingproven 1 skyldig, så tycker jag att de är värt att 1milj oskyldiga randoms för kissa!
samma sak om kameror, får man genom dom fast en kriminell är de värt att miljarder människor känner sig kränkta av att bli filmade!

Sen så får man ju kolla lite på trade-offsen och se om det är ekonomiskt lönsamt att utföra 1 miljon drogtest för att få fast en hobbybyggare som preppar lite och inte gör någon större skada för någon annan än sig själv.

Mr.Sjöborg
2010-01-18, 16:05
Vänta lite här nu, vem är det som har rätt att stirra på dig när du pissar? För det kan väl inte vara vem som helst som har rättigheten och befogenheten att kräva dessa tester? Eller kan vem som helst i personal styrkan på gymmet bara säga; "jaha följ med här BrorDuktig nu ska du göra ett pisseprov" ?

RF:s kontrollanter gör pissproven, de är inte gympersonalen

Mr.Sjöborg
2010-01-18, 16:07
Sen så får man ju kolla lite på trade-offsen och se om det är ekonomiskt lönsamt att utföra 1 miljon drogtest för att få fast en hobbybyggare som preppar lite och inte gör någon större skada för någon annan än sig själv.

förstår inte hur folk kan tro att en som preppar ENDAST påverkar sig själv?

Bear Grylls
2010-01-18, 16:10
förstår inte hur folk kan tro att en som preppar ENDAST påverkar sig själv?

Hur påverkar det någon annan då?

Mr.Sjöborg
2010-01-18, 16:13
Hur påverkar det någon annan då?

man finansierar en kriminellgärning(inte helt ovanligt att AAS försäljning är en del i en större organisation), om perosnen behöver läkarvård framöver pga doping så påverkar man skattebetalarna, de påverkar familj/vänner/andra bekanta, kan ge en skev bild för unga som ser upp till denna person....
för att inte tala om att de smutsar ner synen på de som är grova och tränar rent

Martin Löwgren
2010-01-18, 16:15
man finansierar en kriminellgärning(inte helt ovanligt att AAS försäljning är en del i en större organisation), om perosnen behöver läkarvård framöver pga doping så påverkar man skattebetalarna, de påverkar familj/vänner/andra bekanta, kan ge en skev bild för unga som ser upp till denna person....

+1

Inte så att de som brukar bara förstör din egen kropp. De köper grejer och därmed indirekt stödjer en illegal och kriminell verksamhet som omsätter miljontals kronor och som ofta samverkar med narkotika.

Mr.Sjöborg
2010-01-18, 16:16
+1

Inte så att de som brukar bara förstör din egen kropp. De köper grejer och därmed indirekt stödjer en illegal och kriminell verksamhet som omsätter miljontals kronor och som ofta samverkar med narkotika.

Aaaarggh! va de ordet jag sökte:p
Håller med dig till 100% i detta martin!!

oTure
2010-01-18, 16:22
+1

Inte så att de som brukar bara förstör din egen kropp. De köper grejer och därmed indirekt stödjer en illegal och kriminell verksamhet som omsätter miljontals kronor och som ofta samverkar med narkotika.

Det är iofs skitsnack eftersom det mest är tävlande som säljer för att finansiera deras egna bruk

Commando1980
2010-01-18, 16:23
+1

Inte så att de som brukar bara förstör din egen kropp. De köper grejer och därmed indirekt stödjer en illegal och kriminell verksamhet som omsätter miljontals kronor och som ofta samverkar med narkotika.

ja, men om det var legalt och skedde under läkarövervakning så skulle mycket av det försvinna.

Commando1980
2010-01-18, 16:24
Det är iofs skitsnack eftersom det mest är tävlande som säljer för att finansiera deras egna bruk

nja...och var tror du de köper dopingpreparaten som de säljer vidare?

Martin Löwgren
2010-01-18, 16:25
ja, men om det var legalt och skedde under läkarövervakning så skulle mycket av det försvinna.

Tänker du även så med heroin, kokain och ectasymissbruk?

Martin Löwgren
2010-01-18, 16:26
Det är iofs skitsnack eftersom det mest är tävlande som säljer för att finansiera deras egna bruk

Jaha så de tillverkar alla preparat hemma eller? Det är inte så att de i sin tur köpt det från någon större fisk tror du?

Mr.Sjöborg
2010-01-18, 16:26
ja, men om det var legalt och skedde under läkarövervakning så skulle mycket av det försvinna.

samma sak om vi skulle legalisera heroin? cannabis? kokain?
edit: fuck pucktvåa:( dock avre ju itne första gången jag frågade

Commando1980
2010-01-18, 16:27
dessutom så sysslar många av dopinglangarna även med försäljning av andra illegala narkotiska preparat. det handlar ofta om 'blandkrimininalitet'.

Bear Grylls
2010-01-18, 16:28
man finansierar en kriminellgärning(inte helt ovanligt att AAS försäljning är en del i en större organisation), om perosnen behöver läkarvård framöver pga doping så påverkar man skattebetalarna, de påverkar familj/vänner/andra bekanta, kan ge en skev bild för unga som ser upp till denna person....
för att inte tala om att de smutsar ner synen på de som är grova och tränar rent

Att man finanserar en kriminell organisation är beror ju på förbudet. Man skulle lätt kunna sätta alla dessa organsitationer ur spel om man istället legaliserde steroider. Detta skulle också leda till mindre läkarbesök för de som väljer att använda steroider eftersom de inte trycker i sig skit och antagligen kan få bättre lärdom om hur man ska använda steroider. Skattepengar som man drar in på att sälja steroider kan användas till sjukvård ungefär som med cigaretter och alkohol.Sen om man skulle bannlysa allt som kan leda till att du behöver läkarvård skulle du behöva ligga stilla i en stol hela dagarna.

Sen att vissa av någon anledning ser ner på folk som inte tränat rena beror ju på att samället och media byggt upp en sådan negativ bild utav det hela. De som tränar "orent" och är grova och rippade kör väl minst lika strikt som den "rene" Det är ju i princip enbart i sport där prestationshöjare är tabubelagt.

Mr.Sjöborg
2010-01-18, 16:28
dessutom så sysslar många av dopinglangarna även med försäljning av andra illegala narkotiska preparat. det handlar ofta om 'blandkrimininalitet'.

och allt detta kan lösas genom att staten istället förser människor med det eller?*screwy*

Commando1980
2010-01-18, 16:29
Tänker du även så med heroin, kokain och ectasymissbruk?

nej.

dock så är narkotikapolitiken som bedrivits runt om i världen under all kritik.

Mr.Sjöborg
2010-01-18, 16:36
1. Att man finanserar en kriminell organisation är beror ju på förbudet. Man skulle lätt kunna sätta alla dessa organsitationer ur spel om man istället legaliserde steroider.

2.Detta skulle också leda till mindre läkarbesök för de som väljer att använda steroider eftersom de inte trycker i sig skit och antagligen kan få bättre lärdom om hur man ska använda steroider.

3.Sen om man skulle bannlysa allt som kan leda till att du behöver läkarvård skulle du behöva ligga stilla i en stol hela dagarna.

4.Sen att vissa av någon anledning ser ner på folk som inte tränat rena beror ju på att samället och media byggt upp en sådan negativ bild utav det hela. De som tränar "orent" och är grova och rippade kör väl minst lika strikt som den "rene" Det är ju i princip enbart i sport där prestationshöjare är tabubelagt.

1. som sagt oftast e AAS distributionen bara en liten del av kakan, du tror inte att andra langare skulle kunna ha bättre pris? tex som smuggelsprit? även så får man då använda vad man vill i vilka doser man vill

2. Ja precis för att eftersom om staten säljer de och en läkare lär ut om hur de ska användas kan de inte missbrukas? ungefär spm heroin? och andra smärtstillande

3. Känns ju inte som att man kan jämföra att köra bil(eller annan vardags syssla) med ett missbruk?

4. Menade mer att en som är krallig och ren oftast blir stä,plad för att vara dopad(oftast är dessa perosner stolta över att vara rena)

oTure
2010-01-18, 16:53
Jaha så de tillverkar alla preparat hemma eller? Det är inte så att de i sin tur köpt det från någon större fisk tror du?

Om du läser på om senaste dopingrazzian så ja det gör dom.

Bear Grylls
2010-01-18, 16:54
1. som sagt oftast e AAS distributionen bara en liten del av kakan, du tror inte att andra langare skulle kunna ha bättre pris? tex som smuggelsprit? även så får man då använda vad man vill i vilka doser man vill

2. Ja precis för att eftersom om staten säljer de och en läkare lär ut om hur de ska användas kan de inte missbrukas? ungefär spm heroin? och andra smärtstillande

3. Känns ju inte som att man kan jämföra att köra bil(eller annan vardags syssla) med ett missbruk?

4. Menade mer att en som är krallig och ren oftast blir stä,plad för att vara dopad(oftast är dessa perosner stolta över att vara rena)

1. Ja men det är ju ändå majoriteten som finner det smidigare att gå in på systemet och köpa som normala människor istället för att hitta någon lömsk snubbe som säljer pissigt smuggelsprit.

2. Klart det kan missbrukas som med allt annat här i världen men det blir i vilket fall säkrare om man inte behöver smyga så mycket med det. Om någon upplever att deras (miss)bruk gått överstyr kan de ju känna en viss rädsla för att uppsöka hjälp pga de konsekvenser som det kan leda till.

3. Nej men det finns ju 100-tals andra droger som finns att få utskrivna eller köpa lagligt fastän de är farliga och kan missbrukas. Och även i de situationerna kan man ju fråga sig om det är "rättvist" för oss andra som lever vårt liv utan några som helst droger.

Det är ju bättre att vi legaliserar skiten så att det blir lika regler för alla istället för ett fåtal, eftersom vi uppenbarligen aldrig kommer få bort dopingen ifån idrott i vilket fall. Sen så handlar ju idrott lite om att de vi kollar på ska vara lite övermänsnkliga. Ingen vill se medelsvenssons springa 100 meter eller kasta spjut. Vi VILL se övermännsikor som slänger diskusen ut ur arenan och lyfter vikter som får oss att tappa hakan.

4. Fast det har ju enbart att göra om hur man är som person. Lägger man upp en film/bild på youtube eller ett randomforum och några jävlar frågar "steroider lol?!" är det ju upp till var och en om man tar åt sig det eller inte.

oTure
2010-01-18, 16:54
nja...och var tror du de köper dopingpreparaten som de säljer vidare?

de köper väl råhormon från Kina och blandar själva som alltid?

Mr.Sjöborg
2010-01-18, 17:14
1. Ja men det är ju ändå majoriteten som finner det smidigare att gå in på systemet och köpa som normala människor istället för att hitta någon lömsk snubbe som säljer pissigt smuggelsprit.

2. Klart det kan missbrukas som med allt annat här i världen men det blir i vilket fall säkrare om man inte behöver smyga så mycket med det. Om någon upplever att deras (miss)bruk gått överstyr kan de ju känna en viss rädsla för att uppsöka hjälp pga de konsekvenser som det kan leda till.

3. Nej men det finns ju 100-tals andra droger som finns att få utskrivna eller köpa lagligt fastän de är farliga och kan missbrukas. Och även i de situationerna kan man ju fråga sig om det är "rättvist" för oss andra som lever vårt liv utan några som helst droger.

5. Det är ju bättre att vi legaliserar skiten så att det blir lika regler för alla istället för ett fåtal, eftersom vi uppenbarligen aldrig kommer få bort dopingen ifån idrott i vilket fall. Sen så handlar ju idrott lite om att de vi kollar på ska vara lite övermänsnkliga. Ingen vill se medelsvenssons springa 100 meter eller kasta spjut. Vi VILL se övermännsikor som slänger diskusen ut ur arenan och lyfter vikter som får oss att tappa hakan.

4. Fast det har ju enbart att göra om hur man är som person. Lägger man upp en film/bild på youtube eller ett randomforum och några jävlar frågar "steroider lol?!" är det ju upp till var och en om man tar åt sig det eller inte.

1. så du tror inte att stammis roidarna kommer gå till sin vanliga langare?där de kan få de till bättre pris och precis de de vill ha i rätt mängd? även de som kanske börjar hos doktorn kommer sedan leta sig till langarna för att få ett bättre pris(de kommer ju inte direkt vara billigt att köpa hos staten), sen hur tror du de komemr bli med lagning till minderåriga då?
När staten fått fast x-antal flera i doping missbruk hur tror du dessa kommer finansiera sin nästa kur?

2. hur naiv kan man vara? bara för att de blir öppet att roida kvarstår ju problemet

3. Va? känner du dig orättvist behandlad för att adnra brukar droger eller vadå?

4. syftade väll kanske på fördonmar i riktiga livet, tex du kommer på middag hos din nya flickvän och hennes familj stämplar dig som roidare direkt eller du kommer till ett nytt arbete och folk ifrågasätter dig? inte så kul kanske

5. skön syn, så vi borde kanske legalisera all narkotika eftersom att vi aldrig kommer få bort alla missbrukare så då kan vi istället göra så att alla spelar på samma plan?

phrack
2010-01-18, 17:25
Har man inget att dölja ser jag inte varför man ska bry sig? Staten får gärna filma mig dygnet runt om de tycker jag är intressant och lämna dopingprov kan jag gör varje morgon om de misstänker mig.

Hur skulle det bli med det här då Martin?

http://www.youtube.com/watch?v=ozPidl8yJ8I
http://www.youtube.com/watch?v=h-xx-C1bc4M
http://www.youtube.com/watch?v=6VnBIlZjyQE

Du hade ju suttit i fängelse vid det här laget?

Konstigt att du har såna stora problem med att folk dopar sig när du själv skryter med ditt lagbrytande på internet *bs*

Mr.Sjöborg
2010-01-18, 17:28
Hur skulle det bli med det här då Martin?

http://www.youtube.com/watch?v=ozPidl8yJ8I
http://www.youtube.com/watch?v=h-xx-C1bc4M
http://www.youtube.com/watch?v=6VnBIlZjyQE

Du hade ju suttit i fängelse vid det här laget?

Konstigt att du har såna stora problem med att folk dopar sig när du själv skryter med ditt lagbrytande på internet *bs*


hahahahhhaa:laugh: man måste ju bara älska kollo....suck säger jag....

Ungrim
2010-01-18, 17:31
Ha Ha, :laugh:

Bear Grylls
2010-01-18, 17:33
1. så du tror inte att stammis roidarna kommer gå till sin vanliga langare?där de kan få de till bättre pris och precis de de vill ha i rätt mängd? även de som kanske börjar hos doktorn kommer sedan leta sig till langarna för att få ett bättre pris(de kommer ju inte direkt vara billigt att köpa hos staten), sen hur tror du de komemr bli med lagning till minderåriga då?
När staten fått fast x-antal flera i doping missbruk hur tror du dessa kommer finansiera sin nästa kur?

2. hur naiv kan man vara? bara för att de blir öppet att roida kvarstår ju problemet

3. Va? känner du dig orättvist behandlad för att adnra brukar droger eller vadå?

4. syftade väll kanske på fördonmar i riktiga livet, tex du kommer på middag hos din nya flickvän och hennes familj stämplar dig som roidare direkt eller du kommer till ett nytt arbete och folk ifrågasätter dig? inte så kul kanske

5. skön syn, så vi borde kanske legalisera all narkotika eftersom att vi aldrig kommer få bort alla missbrukare så då kan vi istället göra så att alla spelar på samma plan?

1. Jag skulle inte gå till min knarklangare om de droger jag brukar lite då och då skulle bli lagliga och säljas fast det är ju upp till var och en. Langning och så vidare finns ju nu också. En som säljer steorider skiter nog oftast fullständigt om den som köper är 16 eller 30 bara han får cashen. Den som vill hålla på med något olagligt får tag på det om man inte är helt pantad. Jag har själv just nu lättare att få tag på illegala substanser på kort varsel än alkohol och många av mina vänner som inte fyllt 20 än har lite utav samma "problem" om du så vill.

2. Blir det bättre av att de gömmer sig i garderoben och injecerar steroider i arslet än om de står öppet i omklädningsrummet och gör det? Det är just detta synsätt som leder till många problem i samhället. Bara för att man inte ser en viss sida av samhället betyder det inte att den finns. Jag såg iaf som barn A-lagarna som satt och såg ut som skit på bänkarna utanför systemet och svor till mig själv att aldrig bli en sån jävla loser.

3. Kan ta ett exempel. Om någon trycker steroider och lyfter vikter är han en fuskare men tänk dig istället att jag ska på en audition för en teater eller något annat sånt. Den som jag "tävlar" om rollen med har en enorm jävla scenskräck och blir lätt nervös men älskar att spela teater. Han har fått medicin mot detta utskrivet av en läkare och är på audition-dagen chill som aldrig förr. Han får rollen istället för mig just för att dessa droger hjälpte honom att inte bli så nervös och på så vis vågade gå upp. Skulle folk se detta som fusk? Antagligen inte, det är ju så synd om pojken trots att han krossade min dröm om att spela teater. Sen har vi ju huvudvärkstabletter, koffein etc alla dessa hjälper ju personer att klara sina jobb,studier och vardag lättare vilket försämrar förutsättnignarna för mig.

4. Nej, men det handlar ju återigen om hur mycket man tar åt sig. Folk har ju fördomar om allt och alla nu för tiden. Inte så mycket man kan göra åt det tyvärr.

5. Nej att legalisera all narkotika tycker jag inte fast det finns en hel del brister i dagens drogpolitik som skulle kunna ändras för att minska missbruken. En som går på steroider har det nog i de flesta fall bra mycket enklare att leva ett till synes normalt liv än en heroinpundare så det kan vara lite svårt att jämföra steroider med rusframkallande eller smärtstillande droger.

Mr.Sjöborg
2010-01-18, 17:43
1. Jag skulle inte gå till min knarklangare om de droger jag brukar lite då och då skulle bli lagliga och säljas fast det är ju upp till var och en. Langning och så vidare finns ju nu också. En som säljer steorider skiter nog oftast fullständigt om den som köper är 16 eller 30 bara han får cashen. Den som vill hålla på med något olagligt får tag på det om man inte är helt pantad. Jag har själv just nu lättare att få tag på illegala substanser på kort varsel än alkohol och många av mina vänner som inte fyllt 20 än har lite utav samma "problem" om du så vill.

2. Blir det bättre av att de gömmer sig i garderoben och injecerar steroider i arslet än om de står öppet i omklädningsrummet och gör det? Det är just detta synsätt som leder till många problem i samhället. Bara för att man inte ser en viss sida av samhället betyder det inte att den finns. Jag såg iaf som barn A-lagarna som satt och såg ut som skit på bänkarna utanför systemet och svor till mig själv att aldrig bli en sån jävla loser.

3. Kan ta ett exempel. Om någon trycker steroider och lyfter vikter är han en fuskare men tänk dig istället att jag ska på en audition för en teater eller något annat sånt. Den som jag "tävlar" om rollen med har en enorm jävla scenskräck och blir lätt nervös men älskar att spela teater. Han har fått medicin mot detta utskrivet av en läkare och är på audition-dagen chill som aldrig förr. Han får rollen istället för mig just för att dessa droger hjälpte honom att inte bli så nervös och på så vis vågade gå upp. Skulle folk se detta som fusk? Antagligen inte, det är ju så synd om pojken trots att han krossade min dröm om att spela teater. Sen har vi ju huvudvärkstabletter, koffein etc alla dessa hjälper ju personer att klara sina jobb,studier och vardag lättare vilket försämrar förutsättnignarna för mig.

4. Nej, men det handlar ju återigen om hur mycket man tar åt sig. Folk har ju fördomar om allt och alla nu för tiden. Inte så mycket man kan göra åt det tyvärr.

5. Nej att legalisera all narkotika tycker jag inte fast det finns en hel del brister i dagens drogpolitik som skulle kunna ändras för att minska missbruken. En som går på steroider har det nog i de flesta fall bra mycket enklare att leva ett till synes normalt liv än en heroinpundare så det kan vara lite svårt att jämföra steroider med rusframkallande eller smärtstillande droger.

1. de jag syftade på var ju kanske att den som langar till yngre då gör sig skyldig till att köpa ut eller vad de nu kan tänkas hete när man langar roids.
men säg så här, säg att staten har dubbelt så högt pris som en langare och så har dom ett tak på 10mg testo per kur(ingen aning om vad för mängder de handlar om bara langar random nummer) medans du vet att du får mkt bättre effekt av 23mg, inte fan går du hos staten och köper?

2. detta kommer ju ingenvart

3. hur mkt tror du någon som är beroende av koffein påverkar sin familjs välmående jämfört med någon som missbrukar AAS?
sen är de mkt större än bara fusk

4.Ja sant, så då är de okej att folk ahr fördomar mot tjocka och handikappade för att de har ju med att göra hur mkt man tar åt sig? är de inte bättre att jobba bort fördomarna

5. Jaså? högt blodtryck? ångest över att ha råd med nsta kur? mardrömmar? etc(tog detta från martin då ha skrev de i någon anna tråd)

blev lite kortfattat då jag ska äta

fiskebulle
2010-01-18, 17:52
Vad exakt är det de kollar i ett dopingprov? Är det någon slags genomgående sökning där de kollar allt från AAS till Heroin eller?

Bear Grylls
2010-01-18, 17:59
1. de jag syftade på var ju kanske att den som langar till yngre då gör sig skyldig till att köpa ut eller vad de nu kan tänkas hete när man langar roids.
men säg så här, säg att staten har dubbelt så högt pris som en langare och så har dom ett tak på 10mg testo per kur(ingen aning om vad för mängder de handlar om bara langar random nummer) medans du vet att du får mkt bättre effekt av 23mg, inte fan går du hos staten och köper?

2. detta kommer ju ingenvart

3. hur mkt tror du någon som är beroende av koffein påverkar sin familjs välmående jämfört med någon som missbrukar AAS?
sen är de mkt större än bara fusk

4.Ja sant, så då är de okej att folk ahr fördomar mot tjocka och handikappade för att de har ju med att göra hur mkt man tar åt sig? är de inte bättre att jobba bort fördomarna

5. Jaså? högt blodtryck? ångest över att ha råd med nsta kur? mardrömmar? etc(tog detta från martin då ha skrev de i någon anna tråd)

blev lite kortfattat då jag ska äta

1. Nej men då kommer vi ju tillbaka till ganska simpel ekonomi som handlar om utbud och efterfrågan. Och varför skulle det vara ett "tak" på försäljingen? Ingen som stoppar någon från att gå in och köpa 10 liter starksprit på systemet trots att man utan tvkena dör av alkoholförgiftning innan man hunnit konsumera hälften av dessa.

2. kanske inte.

3. Varför skulle AAS påverka en familj negativt? Tror majoriteten av de som kurar lever ett fullt normalt liv. Sen menar jag ju inte enbart koffein. Finns ju massor av saker som hjälper folk "in real life" så att säga. Sömntabletter, antidepp, amfetamin till bokstavsbarn, huvudvärkstabletter, diverse antiinflamatoriska geler och tabletter etc etc. Om dessa personer inte skulle ha tillgång till dessa skulle de inte kunna leva ett normalt liv och personer som kan leva ett normalt liv utan droger skulle antagligen konkurera ut dessa eftersom en med konstant huvudvärk uppenbarligen inte jobbar lika effektivt som en utan. Är det då fusk att dessa personer får de jobben istället för de som inte brukar droger? Av någon anledning så uppfattas det som just fusk när det handlar om sport trots att prestationshöjare finns runt omrking oss i vår vardag även om vi kanske inte tänker på det på samma sätt som man gör inom sport.

4. Tyvärr så tror jag att människor alltid kommer ha fördomar. Medans en fördom dör ut så föds en annan. Vi är alltid kritiska mot det som är främmande för oss.

5. Det är ju inget rus. Jag har ångest och mardrömmar för mitt Matte E prov men inte sitter jag och är hög på den känslan iaf.

Martin Löwgren
2010-01-18, 19:46
Hur skulle det bli med det här då Martin?

http://www.youtube.com/watch?v=ozPidl8yJ8I
http://www.youtube.com/watch?v=h-xx-C1bc4M
http://www.youtube.com/watch?v=6VnBIlZjyQE

Du hade ju suttit i fängelse vid det här laget?

Konstigt att du har såna stora problem med att folk dopar sig när du själv skryter med ditt lagbrytande på internet *bs*

Hahaha men jävlar vad roligt jag hade och fy fan vad den där S2:an gick bra :thumbup:

Knappast att jag hade hamnat i fängelse för det där, kanske böter med det får man ju regelbundet ändå så jag funderar på att maila polisen och fråga om jag kan få det på autogiro.

Martin Löwgren
2010-01-18, 19:49
5. Det är ju inget rus. Jag har ångest och mardrömmar för mitt Matte E prov men inte sitter jag och är hög på den känslan iaf.Känner du folk i din närhet som använder/använnt steroider? Jag gör det och jag kan säga att de mår INTE bra, varken psykiskt eller fysiskt.

Jag kan ta MRx till exempel. Skyhögt blodtryck, 110+ i vilopuls, mardrömmar, behöver kissa hela tiden då njuren börjar paja, mardrömmar, konstanta svettningar med mera, ångest, depression efter varje kur men mår bättre när han får börja igen.

Detta är bara en som tävlar i -90kg. Börjar vi snacka tungviktsbyggning börjar de verkligen komma sjuka symptom.

Många verkar tro att anabola androgena steroider är godis som staten bara valt att illegalisera för att de tycker det är roligt. Det är tunga, riktigt tunga mediciner för bland annat brännskadade och personer som fajtas mot AIDS och inget man leker med för att få muskler.

Bear Grylls
2010-01-18, 20:12
Känner du folk i din närhet som använder/använnt steroider? Jag gör det och jag kan säga att de mår INTE bra, varken psykiskt eller fysiskt.

Jag kan ta MRx till exempel. Skyhögt blodtryck, 110+ i vilopuls, mardrömmar, behöver kissa hela tiden då njuren börjar paja, mardrömmar, konstanta svettningar med mera, ångest, depression efter varje kur men mår bättre när han får börja igen.

Detta är bara en som tävlar i -90kg. Börjar vi snacka tungviktsbyggning börjar de verkligen komma sjuka symptom.

Många verkar tro att anabola androgena steroider är godis som staten bara valt att illegalisera för att de tycker det är roligt. Det är tunga, riktigt tunga mediciner för bland annat brännskadade och personer som fajtas mot AIDS och inget man leker med för att få muskler.

Ja, och jag tvivlar på att din kompis mår särskillt mycket bättre av att han ständigt måste gå omkring med oron över att hela hans liv ska kolapsa om han blir tagen. När det har gått så långt gissar jag att bodybuildingen mer eller mindre tagit över hela ens livsstil så om han åker på böter, fängelse, regelbundna pissprov eller vad det nu kan vara man får för straff lär det ju gå åt helvete ännu mer för honom och tanken är väl att man ska hälpa sånna personer att bli av med sitt missbruk inte trycka ner dem i skiten ännu mer?

Oft. Du hade garanterat torskat körkortet om du, som det stod i beskrivningen, körde 0-200 på 11 sek och fått feta böter på det så det kanske är bra att man inte har kameror överallt ibland så man kan ha lite kul också? ;)

Martin Löwgren
2010-01-18, 20:19
Ja, och jag tvivlar på att din kompis mår särskillt mycket bättre av att han ständigt måste gå omkring med oron över att hela hans liv ska kolapsa om han blir tagen. När det har gått så långt gissar jag att bodybuildingen mer eller mindre tagit över hela ens livsstil så om han åker på böter, fängelse, regelbundna pissprov eller vad det nu kan vara man får för straff lär det ju gå åt helvete ännu mer för honom och tanken är väl att man ska hälpa sånna personer att bli av med sitt missbruk inte trycka ner dem i skiten ännu mer?

Oft. Du hade garanterat torskat körkortet om du, som det stod i beskrivningen, körde 0-200 på 11 sek och fått feta böter på det så det kanske är bra att man inte har kameror överallt ibland så man kan ha lite kul också? ;)Det har inte gått ett dugg långt för honom, han är fortfarande junior och har absolut inga planer på att sluta.

Oft: Torskat körkort i någon månad ja men du pratade om fängelse etc vilket inte skulle skett då jag är ostraffad och en väldigt laglydig medborgare förutom när jag har tillgång till tomma vägar mitt i nätterna :Virro Böter är inte hela världen.

Nelson81
2010-01-18, 20:21
Känner du folk i din närhet som använder/använnt steroider? Jag gör det och jag kan säga att de mår INTE bra, varken psykiskt eller fysiskt.

Jag kan ta MRx till exempel. Skyhögt blodtryck, 110+ i vilopuls, mardrömmar, behöver kissa hela tiden då njuren börjar paja, mardrömmar, konstanta svettningar med mera, ångest, depression efter varje kur men mår bättre när han får börja igen.

Detta är bara en som tävlar i -90kg. Börjar vi snacka tungviktsbyggning börjar de verkligen komma sjuka symptom.

.

måste hålla med där, väldigt många som preppar på elitnivå är psykiskt vrak osv, men beror det mesta på preparaten i sig eller klientelet som dras till preparaten?

Martin Löwgren
2010-01-18, 20:24
måste hålla med där, väldigt många som preppar på elitnivå är psykiskt vrak osv, men beror det mesta på preparaten i sig eller klientelet som dras till preparaten?

Det är väldigt svårt att svara på. MRx var hade flickvän etc och var en helt vanlig snubbe. Idag känner jag knappt igen honom och som sagt han är inte ens en tungviktsbyggare.

Jag personligen tror inte det är klientelet i sig utan de starka medicinerna de använder som sätter sig på såväl psyke, själ och kropp men snart kommer väl någon och säger att steroid debatten är så uppförstorad och felaktig (precis som med cannabis och andra illegala droger) och det inte beror på detta.......

Jorgen
2010-01-18, 20:27
måste hålla med där, väldigt många som preppar på elitnivå är psykiskt vrak osv, men beror det mesta på preparaten i sig eller klientelet som dras till preparaten?

Gissningsvis en kombo.

Nelson81
2010-01-18, 20:30
Det är väldigt svårt att svara på. MRx var hade flickvän etc och var en helt vanlig snubbe. Idag känner jag knappt igen honom och som sagt han är inte ens en tungviktsbyggare.

svårt, man vet ju inte om dom skulle blivit knäppa ändå med eller utan steroider. dock så tror jag att majoriteten som gymtränat och inte är omogna småpojkar och tar moderata smådoser inte blir knäppskallar. Det är ju bara att se på vad det är för folk som dras till steroider, samma problem med sk "kamphundar"(hatar det ordet), alla ägare dras över en kam pga vad några förortsidioter som hetsar upp sina hundar för att få större penis håller på med.

Bear Grylls
2010-01-18, 20:34
Det har inte gått ett dugg långt för honom, han är fortfarande junior och har absolut inga planer på att sluta.

Oft: Torskat körkort i någon månad ja men du pratade om fängelse etc vilket inte skulle skett då jag är ostraffad och en väldigt laglydig medborgare förutom när jag har tillgång till tomma vägar mitt i nätterna :Virro Böter är inte hela världen.

Du sa ju nyss att han mådde piss hela tiden, högt blodtryck kissade som en diabetiker, hade kassa njurar, mardömmar, ångest och ändå så fortsätter han med hans bruk? När kroppen börjar säga ifrån så mycket och man fortfarande fortsätter göra det man gör har man enligt mig gått för långt. Alla är inte menade till att bli bäst.

Tror det hade blivit mer än en månad. För övrigt så var det inte jag som uttalade mig om fängelsestraff.

Nelson81
2010-01-18, 20:35
Gissningsvis en kombo.
det är nog min teori med.

Martin Löwgren
2010-01-18, 20:39
Du sa ju nyss att han mådde piss hela tiden, högt blodtryck kissade som en diabetiker, hade kassa njurar, mardömmar, ångest och ändå så fortsätter han med hans bruk? När kroppen börjar säga ifrån så mycket och man fortfarande fortsätter göra det man gör har man enligt mig gått för långt. Alla är inte menade till att bli bäst.

Tror det hade blivit mer än en månad. För övrigt så var det inte jag som uttalade mig om fängelsestraff.För oss låter det som att det har gått för långt men det är hans vardag och han visste om det innan han började. Vill man lyckas bli så jävla sjukt grov måste man vara beredd att offra något. Jag pratar med honom regelbundet men lägger mig inte i dopingen, den vet vi båda vad den gör. Jag varken dömer eller säger upp kontakten med honom för detta men han vet vad jag tycker om det och förhoppningsvis kommer han sluta med det innan det är försent men jag känner inte att jag kan påverka honom längre då han är fullt medveten om sina val men vill bli större och bättre och är beredd att ta konsekvenserna av det.

Jag vet inte hur många kroppsbyggare du känner men du verkar ju tro att alla går runt med perfekt hälsa och tränar för att de mår bra av det?

Bear Grylls
2010-01-18, 20:54
För oss låter det som att det har gått för långt men det är hans vardag och han visste om det innan han började. Vill man lyckas bli så jävla sjukt grov måste man vara beredd att offra något. Jag pratar med honom regelbundet men lägger mig inte i dopingen, den vet vi båda vad den gör. Jag varken dömer eller säger upp kontakten med honom för detta men han vet vad jag tycker om det och förhoppningsvis kommer han sluta med det innan det är försent men jag känner inte att jag kan påverka honom längre då han är fullt medveten om sina val men vill bli större och bättre och är beredd att ta konsekvenserna av det.

Jag vet inte hur många kroppsbyggare du känner men du verkar ju tro att alla går runt med perfekt hälsa och tränar för att de mår bra av det?

Nej det tror jag inte och har inte uttalat mig om något sådant heller men jag tycker att alla ska ha rätt att få göra vad de vill med sin egen kropp och eftersom doping är så utbrett inom idrott och att det säkerligen förekommer enormt mycket korrumtion inom dopingtestningen tycker jag att man lika gärna kan låta alla spela efter samma regler. Sen om vissa inte tycker att det är värt uppoffringen för att bli bäst inom sin sport så behöver man inte göra det. Man behöver inte träna på elitnivå för att man råkar gilla springning, simning styrketräning eller vad det nu kan vara.

Mr.Sjöborg
2010-01-18, 20:57
Du sa ju nyss att han mådde piss hela tiden, högt blodtryck kissade som en diabetiker, hade kassa njurar, mardömmar, ångest och ändå så fortsätter han med hans bruk? När kroppen börjar säga ifrån så mycket och man fortfarande fortsätter göra det man gör har man enligt mig gått för långt. Alla är inte menade till att bli bäst.



Tvivlar på att du mött någon missbrukare överhuvudtaget.
För dom handlar de bara om deras beroende vare sig de är att få nästa koksrus eller kunna köra nästa kur för att man vill bli stor.

Bear Grylls
2010-01-18, 21:01
Tvivlar på att du mött någon missbrukare överhuvudtaget.
För dom handlar de bara om deras beroende vare sig de är att få nästa koksrus eller kunna köra nästa kur för att man vill bli stor.

Vad spelar det för roll om jag mött missbrukare eller inte?

Martin Löwgren
2010-01-18, 21:04
Vad spelar det för roll om jag mött missbrukare eller inte?

Av samma anledning som jag skulle ha svårt att känna igen symptom och ställa preliminära axeldiagnoser i rehabforumet om jag inte stött på och behandlat hundratals axlar.

Erfarenhet är a och o. Man kan inte bara gå på det man läst eller hört utan att ha träffat missbrukare. Först då börjar man verkligen förstå dem och se hur det egentligen ligger till.

Mr.Sjöborg
2010-01-18, 21:12
Av samma anledning som jag skulle ha svårt att känna igen symptom och ställa preliminära axeldiagnoser i rehabforumet om jag inte stött på och behandlat hundratals axlar.

Erfarenhet är a och o. Man kan inte bara gå på det man läst eller hört utan att ha träffat missbrukare. Först då börjar man verkligen förstå dem och se hur det egentligen ligger till.

+1

för att du slänger ut dig saker som att, meh han borde ju märka att de har gått för långt då ere bara å sluta

och om man stöt på en missbrukare eller vet hur de funkar så fattar man att de inte är så lätt

Bear Grylls
2010-01-18, 21:16
Av samma anledning som jag skulle ha svårt att känna igen symptom och ställa preliminära axeldiagnoser i rehabforumet om jag inte stött på och behandlat hundratals axlar.

Erfarenhet är a och o. Man kan inte bara gå på det man läst eller hört utan att ha träffat missbrukare. Först då börjar man verkligen förstå dem och se hur det egentligen ligger till.

I så fall är det ytterst få som kan uttala sig om denna fråga. Och hur kan du veta hur en missbrukare EGENTLIGEN känner om du själv inte varit nere i skiten eller ens prövat drogerna i fråga? Då har vi ju ännu mindre som kan uttala sig om detta. Och det värsta av alla är väl att vi har politiker som kanske prövat lite cannabis på sin höjd som sitter och bestämmer om detta? Tvivlar på att särskillt många av dessa politiker växt upp i någon förort där steroider och andra droger är en del av vardagen. Fast det kanske är skillnad. Egentligen så kanske vi borde sätta in all världens missbrukare på denna fråga för att få en vettig lösning på det hela?

Bear Grylls
2010-01-18, 21:20
+1

för att du slänger ut dig saker som att, meh han borde ju märka att de har gått för långt då ere bara å sluta

och om man stöt på en missbrukare eller vet hur de funkar så fattar man att de inte är så lätt

Det var inte det jag sa. Jag skrev: "När det har gått så långt gissar jag att bodybuildingen mer eller mindre tagit över hela ens livsstil så om han åker på böter, fängelse, regelbundna pissprov eller vad det nu kan vara man får för straff lär det ju gå åt helvete ännu mer för honom och tanken är väl att man ska hälpa sånna personer att bli av med sitt missbruk inte trycka ner dem i skiten ännu mer?" och då fick jag till svar "Det har inte gått ett dugg långt för honom"

Mr.Sjöborg
2010-01-18, 21:22
I så fall är det ytterst få som kan uttala sig om denna fråga. Och hur kan du veta hur en missbrukare EGENTLIGEN känner om du själv inte varit nere i skiten eller ens prövat drogerna i fråga? Då har vi ju ännu mindre som kan uttala sig om detta. Och det värsta av alla är väl att vi har politiker som kanske prövat lite cannabis på sin höjd som sitter och bestämmer om detta? Tvivlar på att särskillt många av dessa politiker växt upp i någon förort där steroider och andra droger är en del av vardagen. Fast det kanske är skillnad. Egentligen så kanske vi borde sätta in all världens missbrukare på denna fråga för att få en vettig lösning på det hela?

Men herregud öppna ögonen, missbrukare tänker inte så som du tror fatta läget, de kan komma ur sitt beteende bara sådär, de ytterst få som lyckas har väldig tur
Shit lite realistisk får man väll vara...

Så för att Reinfeldt rökte några joints i ungdomens dagar är han en dålig politiker?(anklagar självfallet inte Reinfeldt för att ha rökt på)

Mr.Sjöborg
2010-01-18, 21:24
Det var inte det jag sa. Jag skrev: "När det har gått så långt gissar jag att bodybuildingen mer eller mindre tagit över hela ens livsstil så om han åker på böter, fängelse, regelbundna pissprov eller vad det nu kan vara man får för straff lär det ju gå åt helvete ännu mer för honom och tanken är väl att man ska hälpa sånna personer att bli av med sitt missbruk inte trycka ner dem i skiten ännu mer?" och då fick jag till svar "Det har inte gått ett dugg långt för honom"

Vem har påstått att man ska trycka ner dom? klart att man ska försöka hjälpa dom, men inte fan ska man legalisera deras missbruk, tror du att de hjälper eller?
Sen att han gör något olagligt och att han kan få böter, fängelse etc finns nog inte i hans huvud och om de gör de är fortf steroiderna viktigare

Bear Grylls
2010-01-18, 21:28
Men herregud öppna ögonen, missbrukare tänker inte så som du tror fatta läget, de kan komma ur sitt beteende bara sådär, de ytterst få som lyckas har väldig tur
Shit lite realistisk får man väll vara...

Så för att Reinfeldt rökte några joints i ungdomens dagar är han en dålig politiker?(anklagar självfallet inte Reinfeldt för att ha rökt på)

Nej det påstår jag inte. Det var ju ni som började prata om att man måste träffa en missbrukare för att kunna sätta sig in i dennes situation och för att sätta sig in i situationen ännu bättre måste det ultimata i så fall vara om man själv vet vad den här personen går igenom och känner. Jävligt dumt argument om ni frågar mig.

Bear Grylls
2010-01-18, 21:30
Vem har påstått att man ska trycka ner dom? klart att man ska försöka hjälpa dom, men inte fan ska man legalisera deras missbruk, tror du att de hjälper eller?
Sen att han gör något olagligt och att han kan få böter, fängelse etc finns nog inte i hans huvud och om de gör de är fortf steroiderna viktigare

Så det är bra för en missbrukare att åka in i fängelse?

för övrigt så var det inte därför jag postade det inlägget utan för att svara på "för att du slänger ut dig saker som att, meh han borde ju märka att de har gått för långt då ere bara å sluta"

Mr.Sjöborg
2010-01-18, 21:35
Nej det påstår jag inte. Det var ju ni som började prata om att man måste träffa en missbrukare för att kunna sätta sig in i dennes situation och för att sätta sig in i situationen ännu bättre måste det ultimata i så fall vara om man själv vet vad den här personen går igenom och känner. Jävligt dumt argument om ni frågar mig.

Ja de är säkert bättre om man gått igenom de själv, och nej de är inget dumt argument, du visar ju själv hurlite du vet hur en missbrukare tänker genom att skriva

Du sa ju nyss att han mådde piss hela tiden, högt blodtryck kissade som en diabetiker, hade kassa njurar, mardömmar, ångest och ändå så fortsätter han med hans bruk? När kroppen börjar säga ifrån så mycket och man fortfarande fortsätter göra det man gör har man enligt mig gått för långt. Alla är inte menade till att bli bäst.



Du verkar inte alls kunna sätta dig in i hur mycket missbruket betyder

Mr.Sjöborg
2010-01-18, 21:36
Så det är bra för en missbrukare att åka in i fängelse?


Ja så att han då kan få vård. Inte lär missbruket bli bättre för att staten ger de till han istället för martinez i värtehamnen

Nelson81
2010-01-18, 21:37
Ja så att han då kan få vård.

vård får man inte i fängelset

Mr.Sjöborg
2010-01-18, 21:39
vård får man inte i fängelset

kan stämma men man borde då ge dom den vård dom behöver för att komma på fötter

Bear Grylls
2010-01-18, 21:43
Ja de är säkert bättre om man gått igenom de själv, och nej de är inget dumt argument, du visar ju själv hurlite du vet hur en missbrukare tänker genom att skriva



Du verkar inte alls kunna sätta dig in i hur mycket missbruket betyder

Jag skrev bara vad jag tyckte var en bra definition på när man gått för långt eftersonm Martin sa att det han inte hade gått ett dugg för långt. Sen vad han känner är en helt annan fråga.

Sen att man får vård i fängelset vet jag inte. Om han får ett kortare fängelsestraff för innehav eller försäljning lär han ju ändå återgå till sitt tidigare beteende. Han måste ju först VILJA sluta. Att tvinga in någon på tvångsvård lär ju inte hjälpa någon.

Timme
2010-01-18, 21:49
Att bli filmad när man sitter på tunnelbanan och petar sig i näsan är väl inte så farligt, vem bryr sig liksom? Men att ha någon som stirrar på sin penis när man pissar det är faktiskt väldigt integritets kränkande!

När min träningskompis vann SM i styrkelyft oh blev testad så fik han gå in på toaletten själv oh kissa. Inte så integritetskränkande.

Timme
2010-01-18, 21:50
Många som känner oro låter det som?

Jag tränar på friskis och där är RF-kontrollanterna och springer med jämna mellanrum.
De påstår enligt deras avtal att de "utför slumpmässiga tester" vilket bara är bullshit, dom får en lista med misstänkta , 2-6 pers vanligvis och sedan utför de testerna, med byxorna vid knäna och blicken rakt mot ens organ, kränkande ja? Men de är sånna konsekvenser man får ta om man vill träna på ett sådant gym. Visserligen är alla gym i hela blekinge anslutna till RF, vilket ja tror är ganska unikt i sverige.

Träna rent!

Har du äntligen blivit testad? :D

Pudzianovski
2010-01-18, 21:52
vård får man inte i fängelset

Jo, det får man.

:confused:

von huff
2010-01-18, 22:06
Jag har en nära släkting som sitter inne nu för försäljning av AAS, snackade med honom för ett par somrar sedan och han tog upp det där med psykiskt beroende, finns massor av folk som är motionärer som använder sig av sjuka mängder substanser.Roligt att växa som gräs men egot får sig en rejäl smäll efter att kuren är avslutad och ibland kan det leda till deppresioner mm.Doping är en stor business och de som säljer håller sig sällan bara till doping...