handdator

Visa fullständig version : Börjar om från början !


Swe Kings Hollow
2003-09-17, 06:45
Godmorgon alla trogna Kollo människor...

Jag varit borta ifrån både forumet och träning under en ganska lång period nu (3månader) ......

Men nu jäklar. Nu vill jag börja träna igen. HÅRT
Jag skulle behöva lite hjälp med ett nytt schema...

Tidigare har jag kört med detta schema

måndag: Bröst, Tricep, Mage
tisdag: Axlar, Biceps Och Rygg
Onsdag: Bröst, Tricep, Mage
Torsdag:Axlar, Biceps Och Rygg

osv osv... ni förstår principen.

Men nu är det så att jag vill dela upp muskel grupperna på flera dagar. Gärna om det hade gått, 1 muskel per dag.

Har ni några bra tips på vilka muskler som ska tränas ihop ? OCh några vettiga bas övningar till dessa muskler..


Tack på förhand :bpump:

Allan
2003-09-17, 06:49
När du kommer tillbaka på det här viset är det jätteviktigt att du inte börjar för hårt. Du må ha en del grundstyrka kvar men kroppens har vant sig av med en del andra grejor som är viktiga, som mjölksyretålighet, elasticitet i muskelfästen och senor etc.
Mitt definitiva råd är att börja med helkroppspass en eller två gånger i veckan och köra på det viset under en period. Sen märker du säkert själv vad som kan vara lämpligt.


allan

Jimbo
2003-09-17, 10:02
en kille jag träna med förut gjorde ett avbrott i träningen sedan när han var hemma över helgen körde han ett pass med mig går nån kurs uppe i utmarkerna.
han körde för tungt fick muskelinflamation i axeln.

/mvh jim:(

Swe Kings Hollow
2003-09-17, 10:10
alright. Då börjar jag med att köra hel kropps pass. ca 2-3 ggr veckan.

Jag hade tänkt mig att följande pass kanske kunde vara lagom ?

Bänkpress
Sned Bänkpress i Smith
Kabel Rodd
Lats Drag
Bicepscurl med Z-stång
Militär press
Hantel Shrugs
Nån triceps övning


En fråga.. Räcker Militär pressen som en "overall" axel övning.

tack för svar !

Allan
2003-09-17, 10:13
Militärpress är en jättebra övning. ta det försiktigt bara. Nåt eller några set ben skulle kanske inte skada. Shrugsen tror jag du kan lägga åt sidan, i vart fall i början.

allan

stx
2003-09-17, 10:55
Knäböj, marklyft:confused:

AcidSleeper
2003-09-17, 10:56
Originally posted by Swe Kings Hollow
Jag skulle behöva lite hjälp med ett nytt schema...
Tidigare har jag kört med detta schema

måndag: Bröst, Tricep, Mage
tisdag: Axlar, Biceps Och Rygg
Onsdag: Bröst, Tricep, Mage
Torsdag:Axlar, Biceps Och Rygg

osv osv... ni förstår principen.

Men nu är det så att jag vill dela upp muskel grupperna på flera dagar. Gärna om det hade gått, 1 muskel per dag.
Okej det låter ju som en bra ide, själv kör jag 2 muskelgrupper per dag och fördelar hela kroppen på 4-5dagar per vecka...
Kan se ut såhär:

Mån: Bröst, Biceps
Tis: Ben, Mage
Ons: Axlar, Triceps
Tors: Rygg, vader
Fre: Biceps, underarmar

Men detta passar väldigt bra för mig, men man är olika och man ska känna sig fram till vad som känns bäst för sig själv...

Originally posted by Swe Kings Hollow
alright. Då börjar jag med att köra hel kropps pass. ca 2-3 ggr veckan.

Bänkpress
Sned Bänkpress i Smith
Kabel Rodd
Lats Drag
Bicepscurl med Z-stång
Militär press
Hantel Shrugs
Nån triceps övning

däremot undrar jag vad din definition av helkroppspass, för i ditt "helkroppspass" så finns ingen benövning alls.... :nono: tycker du ska fundera lite mer över ditt "helkroppspass"... ;)

Swe Kings Hollow
2003-09-17, 13:41
Ben övningar tycker jag att jag får nog av på Taekwondo'n som jag tränar 3 ggr i veckan. Det är i princip 90 % ben tekniker i det... Även om det inte bygger muskler på samma sätt som gym så tror jag nästan det räcker.... Mark lyft har jag aldrig förstått hur man gör. Är lite rädd för att skada mig där

Fridolf
2003-09-17, 13:48
Knäböj
Marklyft
Chins
Skivstångscurl
Bänkpress
Militär-press
Skallkrossare
Sit-ups
Vadpress

så körde ja ett tag funkade rätt bra men de blev svårt att ha så mycket energi till dom sista övningarna.

kharon
2003-09-17, 14:31
Jag skulle nog ändå lägga in ben i styrketräningen. Jag har själv sysslat mycket med kampsport.

Varför?
1. Du bygger inte ben av TKD-träning.
2. Ju mer massa du har på benen desto kraftigare sparkar kan du leverera. Du behöver inte bli långsammare bara för att du får mer massa/blir starkare i benen. Vad krashar du hellre in i, en bergsvägg eller en trävägg?
3. Ju starkare du är och ju mer massa du har på benen desto bättre blir du på att ta emot sparkar mot benen/kroppen.
4. Du vill hellre höra till HC-gänget än discogänget.

Kör hårt! :thumbup:

Legance
2003-09-17, 17:25
Själv kör jag uppdelat såhär.

Bröst, fram/utsida axlar

Rygg, baksida axlar

Ben, vader, mage

testar just nu att inte köra nån speciell armträning
kör bara kanske 1 övning för bicep efter rygg isf och 1 tricep efter bröst axlar tycker det funkar bra att inte köra nån speciell armträning hittils så...

Swe Kings Hollow
2003-09-18, 09:22
Originally posted by Fridolf
Knäböj
Marklyft
Chins
Skivstångscurl
Bänkpress
Militär-press
Skallkrossare
Sit-ups
Vadpress

så körde ja ett tag funkade rätt bra men de blev svårt att ha så mycket energi till dom sista övningarna.


Jag tyckte det lät som ett väldigt bra allround pass.

Då har jag lite frågor angående detta.

Hur Utför jag korrekta knäböj och marklyft, vadpress? ska jag använda Smith maskin för knäböjjen, eller ska jag använda ett vanligt powerrack.


Chins har jag testat förut men det känns väldigt tungt. Vi har en maskin på gymmet som ser ut så att du går upp för en liten stege. Ställer dig på en platta som sedan bromsar upp nedfarten beroende på hur mycket vikt jag har lagt på... det blir ungefär som att "man tar bort kropps kilon".... Fungerar en sån så länge eller ska jag försöka köra naturliga utan hjälp. ?! Hur mycket hjälper dragremmar ? tack på förhand

skalman
2003-09-18, 15:23
Är det nån muskelgrupp som är simpel att träna så är det benen, det j-t jobbigt men det kräver så lite tid och träning (för mig iallafall) 3-5 tunga set knäböj i veckan räcker för mig, det är nog bra med stela marklyft på det men just nu kör jag inte det och jag tycker att benen är den muskelgrupp jag oftast lyckas bäst med, så det är ju inte så mycket jobb för fina resultat, hur du delar upp musklerna är ju upp till dig och det har inte nån jättebetydelse, tror man kommer långt på en tredagarssplitt....vet iofs. inte hur benträningen påverkar din taekwondo jag är iallafall inte vig :D

Fridolf
2003-09-18, 15:36
ja tycker du ska köra knäböj med fri stång inge smith fjant.
ja körde vadpresen i hack-squaten om du inte klarar chins får du väl köra latsdrag

AcidSleeper
2003-09-18, 15:47
Originally posted by Fridolf
ja tycker du ska köra knäböj med fri stång inge smith fjant.
Nu ska vi inte dissa Smithen! :nono:
Den är verkligen bra för dom som inte kan använda fri stång, därför visa får ont där man lägger stången när man kör knäböj...
Jag är en av dom :(

Däremot är Knäböj med fri stång väldigt bra eftersom rörelseomfånget inte blir begränsat....

Allan
2003-09-18, 21:30
Knäböj i Smithmaskin har ohyggliga nackdelar kontra vanliga knäböj. Den primära orsaken är naturligtvis att man utför en rörelse som missgynnar aktivering av t ex femoris och vastus. Dessutom applicerar man i stor utsträcknig sitt muskulära tryck mot gejdrarna. istället för uppåt.
Kroppens positionering - man måste stå en bit framför stången för att komma ner; stod man på samma sätt med en fri stång skulle man ramla bakåt - innebär att man lägger än mer kraft till Gluteus, men missar alltså effekten i lårmuskulaturen (jag har gått igenom det här mer utförligt i KnäböjII).
Det finns individer som är så mjuka i underbenen att de faktiskt kan utföra en bra böj i Smithen, men jag har aldrig liksom förstått varför. Då är Hacksquats ett avsevärt bättre alternativ.

allan

AcidSleeper
2003-09-19, 07:11
Men som jag skrev i förra inlägget så finns det vissa som helt enkelt inte är byggda för att köra knäböj!!!

Respect that!!! :whipped:

Allan
2003-09-19, 07:37
Jag är nyfiken på hur de människorna skulle kunna se ut. Och hur de i såna fall klarar av att köra böj i Smithen?

allan

Grahn
2003-09-19, 07:38
Vissa har talang för böj andra inte, men alla kan väl köra den efter förmåga.

AcidSleeper
2003-09-19, 09:21
Originally posted by Allan
Jag är nyfiken på hur de människorna skulle kunna se ut. Och hur de i såna fall klarar av att köra böj i Smithen?

allan
Själv kan jag inte köra knäböjen, pga att jag får ont i axlarna när jag kör på den ENOMRA vikt jag behöver för att det ska ta på mina ben!

Kanske att jag inte hittat det exakta läget man ska lägga stången, har iofs inte kört den så mycket för när jag har kört den så gör det ont!!!! :cryout:

Hades
2003-09-20, 00:15
Originally posted by AcidSleeper

Själv kan jag inte köra knäböjen, pga att jag får ont i axlarna när jag kör på den ENOMRA vikt jag behöver för att det ska ta på mina ben!


Reflektion kolon: Kör du också med frigolitvikter?

AcidSleeper
2003-09-20, 19:03
jo självklart, man klarar ju inget annat.. ;)

Ska försöka skaffa ett skydd som man lägger runt stången (kommer inte på vad det heter just nu) så kan man ju köra övningen för den tar väldigt bra!!

:bpump: :bpump:

z_bumbi
2003-09-20, 19:28
Originally posted by AcidSleeper
Ska försöka skaffa ett skydd som man lägger runt stången (kommer inte på vad det heter just nu) så kan man ju köra övningen för den tar väldigt bra!!


En tröja ?
Smärtan försvinner när man kört ett tag, det krävs ju bara viss tillvänjning.

Allan
2003-09-20, 19:33
Du menar väl en barpad. Men det går precis lika bra att rulla ihop en tröja eller en handduk runt stången.

allan

z_bumbi
2003-09-20, 19:51
Vill man inte linda en handduk eller en tröja runt stången så finns det en ersättning för en barpad, man köper rörisolering på en vvs-firman eller t o m på Claes Ohlsson.
En av fördelarna är att det inte brukar vara lika tjockt som en "barpad" så man får bättre kontroll på stången, sen när man slutat använda den i knäböjen så är isoleringen utmärkt att träna grepp med. :)

På Claes Ohlsson:
Rörisolering av polytenskum. Längd 1 m. Temperaturområde -45 till +105°C
Artikelnummer -1375-28 Tjocklek 13 mm Rördiameter 28 mm Pris 28,00 kr

AcidSleeper
2003-09-20, 19:55
nää, det heter inte "Tröja" :smash:

edit: exakt, Barpad!!!

z_bumbi
2003-09-20, 20:12
AcidSleeper: Tröja var faktiskt halvseriöst, man ser ibland de som tycker det gör ont att köra knäböj ha på sig en tunn t-skirt eller ännu värre ett linne. Tar man på sig en lite tjockare tröja så kan det bli mycket bättre, att linda den runt stången funkar ju också.

AcidSleeper
2003-09-20, 20:27
Brukar ha på mig ett linne och en tröja, men det känns ändå....

Får testa med Barpad lr isoleringen... :thumbup:

Andyh
2003-09-21, 05:20
har för mig att man inte skulle använda "barpad" eftersom det flyttade vikten bakåt och man fick kompensera genom att luta sig framåt och att det inte är så bra.

annars tycker jag att det tar ett par gånger innan man hittar ett ställe som inte gör så ont. är det förresten normalt att man får skavsår/ruva/sårskorpa på nacken efter stången?