handdator

Visa fullständig version : 2 helt olika frågor


filyr
2010-01-14, 18:16
Visste inte riktigt vilken kategori jag skulle ta, så admins får gärna flytta tråden.

Fråga 1. Har haft ett rätt långt träningsuppehåll och suttit rätt mycket framför burken. Tycker jag börjar få rätt kass hållning. Axlarna är mer framåtsjunkna och ryggen inte helt rak. Vilka är de viktigaste muskelgrupperna att träna för att rätta till detta? Rygg och mage?

Fråga 2. Brukar ta en dos whey 80 efter träningen. Funderar på att dela dosen 50/50 före och efter passet istället. Vad tror ni om det? Och om man nu delar på innehållet, ska man väl shejka halva före och halva efter, inte hela före och spara halva innehållet till efteråt, right?

Tack!

Commando1980
2010-01-14, 18:20
Visste inte riktigt vilken kategori jag skulle ta, så admins får gärna flytta tråden.

Fråga 1. Har haft ett rätt långt träningsuppehåll och suttit rätt mycket framför burken. Tycker jag börjar få rätt kass hållning. Axlarna är mer framåtsjunkna och ryggen inte helt rak. Vilka är de viktigaste muskelgrupperna att träna för att rätta till detta? Rygg och mage?

Fråga 2. Brukar ta en dos whey 80 efter träningen. Funderar på att dela dosen 50/50 före och efter passet istället. Vad tror ni om det? Och om man nu delar på innehållet, ska man väl shejka halva före och halva efter, inte hela före och spara halva innehållet till efteråt, right?

Tack!


fråga 1: rygg, baksida axlar. tänk även rent generellt på hållningen dvs dra bak axlarna.

fråga 2: du bestämmer ju själv dosernas storlek så jag vet inte hur intressant det är att tala om hela vs halva. 25g protein före och efter är lagom.

Exhale_
2010-01-14, 18:21
1. Att träna hela kroppen tycker jag är den rätta vägen att gå. Då får du en jämn balans och god grundstyrka vilket styr upp hållningen.

2. Funkar lika bra som att ta en hel dos före och en hel dos efter. Beror på hur mycket protein du vill få i dig runt träning. Ang när du ska shejka så kan du shejka allt på en gång och sen dricka upp hälften innan och hälften efter. Så länge du inte tränar alltför länge bör det inte vara några problem med M.O.

fiskebulle
2010-01-14, 18:23
Det absolut viktigaste ,som jag upplever det, med hållningen är att tänka på den. Visst du kanske får bättre hållning av att träna erector spinae mycket, men du kommer fortfarande att "huncha" om du inte tänker på att sträcka upp ryggen. Fear not however, för om man gör detta ett tag och verkligen ligger i och påminner sig själv så efter ett tag så kommer det ske per automatik. Glöm inte heller hållningen framför datorn.

inzie92
2010-01-14, 18:27
Visste inte riktigt vilken kategori jag skulle ta, så admins får gärna flytta tråden.

Fråga 1. Har haft ett rätt långt träningsuppehåll och suttit rätt mycket framför burken. Tycker jag börjar få rätt kass hållning. Axlarna är mer framåtsjunkna och ryggen inte helt rak. Vilka är de viktigaste muskelgrupperna att träna för att rätta till detta? Rygg och mage?

Du kommer inte att rätta till ditt problem igenom att bara träna rygg och mage, det lär ju endast skapa en ny obalans, satsa på helkropp, t.ex http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 <-Z_bumbi's nybörjarsplit så ska du se att det snart gör under för hållningen. Det hjälper även att aktivt tänka på det och försöka hålla god hållning.

Fråga 2. Brukar ta en dos whey 80 efter träningen. Funderar på att dela dosen 50/50 före och efter passet istället. Vad tror ni om det? Och om man nu delar på innehållet, ska man väl shejka halva före och halva efter, inte hela före och spara halva innehållet till efteråt, right?

Detta beror helt på ditt intag på mat före träningen i övrigt.. men i regel tror jag du lugnt kan ta ditt protein efter träningen och inte hålla på att splitta upp det i onödan. En dos whey är väl ändå bara runt 30g.
Tack!

:thumbup:

filyr
2010-01-14, 19:34
okej tackar för svaren, tror dock nästan alla missförstod fråga 2. Tar i vanliga fall 1dl pulver efter träning. Fick höra att det var bättre att dela upp det och ta 0.5 dl före passet och 0.5dl efter. Undrade mest om det stämmer :) Tack ännu en gång för bra svar

Exhale_
2010-01-14, 19:34
Ja, bättre med intag både före och efter träningen. Sen om du tar en portion före och en efter eller delar upp den är upp till dig.

Marcus H
2010-01-14, 19:34
du sa att axlarna var frammåtskjutna? Då kan det vara bra att stretcha bröst!
Om bröstmusklerna är korta dras axlarna frammåt.

filyr
2010-01-14, 21:30
Ja, bättre med intag både före och efter träningen. Sen om du tar en portion före och en efter eller delar upp den är upp till dig.

Ok, på paketet står det 1dl efter passet. Någon märkbar skillnad på att ta 1dl före och 1dl efter eller 0.5 före och efter tro?

du sa att axlarna var frammåtskjutna? Då kan det vara bra att stretcha bröst!
Om bröstmusklerna är korta dras axlarna frammåt.

Ok :) hur ofta ungefär? Någon speciell övning? Brukar köra dendär standardövningen där man håller armen snett upp mot en vägg och vrider överkroppen. Lite svårt att förklara men antar att du fattar :)

Pjotor
2010-01-14, 21:41
Jag föreslår att du lägger tankemödan på träningen istället för kosttillskott. Har du haft långt uppehåll så gör proteintillskott varken till eller från om du äter ordentligt i övrigt.

För övrigt: om du ska förbättra hållningen är det styrka du behöver bygga, inte massa.

mattilainen
2010-01-14, 21:53
Ofta när axlarna är frammåtroterade så beror det på att baksida axlar inte är speciellt tränade så den klarar av att hålla tillbaka. Om man kan säga så..

Så jag tycker du ska träna hela kroppen istället.

collieweed
2010-01-15, 17:25
Jag hade axlarna framåt förmodligen pga av slarv med att träna baksidan ax axlarna. Men sen ett tag tillbaka så börjar jag alltid axelpasset med baksidan o även avslutar med ngn enklare övning i maskin för baksidan av axlarna. Sen dess så känns det o ser ut som jag har blivit lite mer upprätt. Baksida av axlar är lätta att glömma, vilket inte är bra!

filyr
2010-01-15, 23:16
Vad jag har förstått nu så hjälper det att stretcha bröstet, träna baksida axlar och helt enkelt tänka på hållningen?

Flera reps med lite lägre vikt eller färre med hög vikt vid träning av axelns baksida?

Commando1980
2010-01-15, 23:29
Vad jag har förstått nu så hjälper det att stretcha bröstet, träna baksida axlar och helt enkelt tänka på hållningen?

Flera reps med lite lägre vikt eller färre med hög vikt vid träning av axelns baksida?

8-12 reps med god teknik är lagom för baksida axlar. att prioritera ryggträningen kan också vara en bra idé.

Marcus H
2010-01-16, 22:23
Ok, på paketet står det 1dl efter passet. Någon märkbar skillnad på att ta 1dl före och 1dl efter eller 0.5 före och efter tro?



Ok :) hur ofta ungefär? Någon speciell övning? Brukar köra dendär standardövningen där man håller armen snett upp mot en vägg och vrider överkroppen. Lite svårt att förklara men antar att du fattar :)

aa, kör efter varje pass tycker jag, och när du gör de så tänk på att vara rak i kroppen så att axeln inte kommer snett. Alltså att bröstet ska åeka rakt fram inte åt sidan.

Lucipha
2010-01-17, 00:47
Visste inte riktigt vilken kategori jag skulle ta, så admins får gärna flytta tråden.

Fråga 1. Har haft ett rätt långt träningsuppehåll och suttit rätt mycket framför burken. Tycker jag börjar få rätt kass hållning. Axlarna är mer framåtsjunkna och ryggen inte helt rak. Vilka är de viktigaste muskelgrupperna att träna för att rätta till detta? Rygg och mage?

Googla "deconstructing computer guy" (eftersom man inte får direktlänka)