handdator

Visa fullständig version : Prednisolon Pfizer


tsp
2010-01-14, 17:52
Har fått denna medicin utskriven för att ta under 3 veckor som behandling av polyper. Prednisolon Pfizer 5mg heter den. Första veckan tar jag 30mg om dagen, andra veckan 20mg och tredje veckan 10mg.

Vad jag nu undrar över är hur detta påverkar träningen? Det lär ju inte vara opti hur som helst :D Men hur illa är det? Är ju i stort sett kortison-tabletter vad jag förstått, och kortison ska väl vara döden för muskelbyggning? Läste på bipackssedeln och där står det "vanliga biverkningar, fler än 1 på 100. MUSKELFÖRTVINING" WTF? *grr*

Scratch89
2010-01-14, 17:58
Det är inget du behöver oroa dig för nämnvärt. Dels är det rätt så låga doser, och dels är det bara under tre veckor. Det är när man börjar prata längre perioder och större doser (säg dubbla dosen i månader) som man börjar märka av bieffekterna. Då är det dock minskad insulinkänslighet och eventuell viktuppgång som kommer.

Blomstrande
2010-01-15, 23:46
3 veckor är helt okej, men annars skulle jag säga att prednisolon är både djävul och gud. Det räddade livet på min bästis, men hennes kropp, hy, hår och naglar blir aldrig desamma. Hon åt det i 5 år.

Krya!

Skaegge
2010-01-15, 23:54
3 veckor är helt okej, men annars skulle jag säga att prednisolon är både djävul och gud. Det räddade livet på min bästis, men hennes kropp, hy, hår och naglar blir aldrig desamma. Hon åt det i 5 år.

Krya!

5år? Hej Cushings.

jaaaaag
2010-01-16, 00:07
Jag har gått på pp i typ 2-3 månader utan att märka av någon speciell biverkning förutom att jag vätskar på mej. Jag tränar på som vanligt under mina perioder då jag käkar kortison, tar det lugnare när jag ligger på höga doser.

Hade dock ingen aning om det här med muskelförtvining, inte världens roligaste biverkning för en gymnörd :o)

Tre veckor är nästan ingenting, oroa dej inte.

stafh
2010-01-16, 00:53
5år? Hej Cushings.

Inte riktigt kanske. Men visst kan kortison medföra riktigt jobbiga biverkningar.

Tolkia
2010-01-16, 09:10
Kort tid, låg dos. Jag tror inte att du behöver oroa dig för musklerna, däremot kan du nog få lite sömnsvårigheter om du startar på 30 mg.

z_bumbi
2010-01-16, 09:36
30 mg är inte direkt en låg dos men eftersom den ges i den vanliga kortisonnedtrappningen så sjunker dosen ganska så snabbt och tidsperioden är också kort. Det som kan märkas är som redan nämnt att du drar på dig vätska men också att du blir hungrigare än normalt.
Jag skulle inte planera in några tyngre träningspass och också begränsa träningsvolymen totalt eftersom man inte vet exakt hur man reagerar.

Blomstrande
2010-01-16, 22:20
5år? Hej Cushings.

Inte riktigt, men nästan...autoimmun hypofysit.

mr ruhl
2010-01-17, 02:39
precis som nån skrev så kan man få besvär med sömnen, körde exakt samma cykel som du ska köra och jag verkligen avskyr kortison efter det..men det är ju inte säkert att du märker av det lika mycket som jag gjorde..