handdator

Visa fullständig version : Träna tidigare på dagen samt lite kost


Assazel
2010-01-14, 15:44
Hej,
tänkte börja träna på lunchen istället för på eftermiddagen.
Vad tycker ni om att träna tidigare på dagen jämfört med senare? (arbetar vardagar 8-17 på kontor). Ger det bättre eller sämre effekt? Man är ju rätt trött efter arbetet mentalt.

Sen tänkte jag även istället för gainer äta vanlig mat efter träningen, gissar att det räcker (kött+potatis)?

Slutligen, är det fel att ta en gainer före träningen? Normalt sett tar man den efter träningen då den innehåller snabba kolisar, så frågan är om man kan nyttja det före träningen också?

Per B
2010-01-14, 15:59
Största fördelen med att träna på lunchen är att man slipper trängas, det är ju för det mesta betydligt färre människor på gymmet då. Dessutom håller man ju eftermiddagen/kvällen ledigt för annat då.

Vad gäller gainer så ser jag inget behov av det alls, lägg de kalorierna på att äta lite extra mycket lunch direkt efter passet istället. Men en vassle- eller EAA-drink kan du ju med fördel ta.

vicarious
2010-01-14, 18:50
Hej,
tänkte börja träna på lunchen istället för på eftermiddagen.
Vad tycker ni om att träna tidigare på dagen jämfört med senare? (arbetar vardagar 8-17 på kontor). Ger det bättre eller sämre effekt? Man är ju rätt trött efter arbetet mentalt.

Sen tänkte jag även istället för gainer äta vanlig mat efter träningen, gissar att det räcker (kött+potatis)?

Slutligen, är det fel att ta en gainer före träningen? Normalt sett tar man den efter träningen då den innehåller snabba kolisar, så frågan är om man kan nyttja det före träningen också?

Det är skönt att göra bort träningen tidigt på dagen ibland :) Träna du när du vill, kan och känner för det!

Det viktigaste är att du ser till få i dig mat efter varje pass. En gainer före träningen är det inget fel med, men det kan tänkas lite onödigt. Gainer innehåller vassleprotein vilket minskar risken att du hamnar i negativ proteinbalans under passets gång - vilket är jättebra. De extra kalorierna från kolhydraterna i gainern är det som kan tänkas onödigt. Dessutom är gainer oftast ganska dyrt.

Annars kan du skaffa EAA eller vassleproteinpulver att ta innan du tränar, samt efter. Sedan fylla på med mat!

Lycka till! :thumbup:

GLC
2010-01-14, 19:47
Träna på lunchen är opti, dock måste jag hålla passen relativt korta för att hinna.

6g EAA före och 6g EAA efter, sedan massor med mat på det.

Trapper Buzz
2010-01-14, 19:49
Beror på dina egna biorytmer.
Ben och rygg ska du vara försiktig om det är ett extra tidigt pass någon gång.
Har själv kört flera år huvudsakligen lunchtid; kvällen är jag inte i bästa slag.

vicarious
2010-01-14, 21:12
Träna på lunchen är opti, dock måste jag hålla passen relativt korta för att hinna.

10g EAA före och 10g EAA efter, sedan massor med mat på det.

Fixed ;)

TehSaxo
2010-01-15, 07:38
Håller med Per B. Mitt gym är typ helt tomt på morgon/lunch. :P

Apos78
2010-01-15, 08:31
Om det är bättre eller sämre beror väl främst på hur du själv känner att det går. Du nämner inte heller vad du tränar (eller är jag blind?) men gainern känns överflödig såtillvida det inte handlar om att lunchpasset är den första milen av två den dagen. Vid styrketräning ser jag definitivt gainer som ett rent energitillskott och precis som tidigare nämnts kan du gott lägga den tiden på att häva lite EAA och sen fokusera på maten.

God lunchträning:).

AlmostRipped
2010-01-15, 09:09
Jag tränar själv på lunchen och det är extremt skönt då det är väldigt lite folk på gymmet och när man går hem för dagen har man redan tränat och kan fokusera på att ta det lugnt eller göra något roligt.

Ser bara fördelar med att träna tidigare på dagen, skulle köra lunchpass om jag var du och skippa gainern o istället köra EAA innan/efter och sen en ordentlig lunch.

Kör mellanmål på förmiddag och eftermiddagen så mår man bättre och orkar mer utav jobbet/träningen!

Assazel
2010-01-15, 14:21
Tack! Låter vettigt allt ni skriver.