handdator

Visa fullständig version : Mörk choklad i frysen


Per B
2010-01-14, 13:44
Finns det nåt negativt med att lägga mörk (Lindt 90%) choklad i frysen?

Jag tänkte bryta bitar som jag sen fryser in individuellt, och jag tror jag skulle ha lättare att hålla mig från att äta upp allt på en gång om de ligger i frysen.

Apos78
2010-01-14, 14:05
Kan jag inte tänka mig. Är nog få, om något, livsmedel av den typen som inte fixar frysen. Färska frukter är en annan sak, för att ta ett exempel.

Fernicus
2010-01-14, 14:08
Vanlig choklad blir ju vit i kylen, hur blir det med mörk? Kristallerar (?) sockret i mörk choklad också?

Alexton
2010-01-14, 14:17
Frågade förut när jag skulle flyga med dyr handtillverkad choklad om kyla påverkade den negativt. Hon jag pratade med sa att man absolut skulle undvika kalla temperaturer för choklad, svalt ja, kallt nej.

Kischen
2010-01-14, 14:34
Frågade förut när jag skulle flyga med dyr handtillverkad choklad om kyla påverkade den negativt. Hon jag pratade med sa att man absolut skulle undvika kalla temperaturer för choklad, svalt ja, kallt nej.

Det var inte så att hon var lite noblesse och bara därför tyckte att tanken var hemsk? Tänkte på att det var dyrt handgjort godis.

Per B
2010-01-14, 14:38
Det var inte så att hon var lite noblesse och bara därför tyckte att tanken var hemsk? Tänkte på att det var dyrt handgjort godis.

Eller så handlade det om serveringstemperaturen!? Självklart ska chokladen inte var för kall när man äter den. Men mörk choklad tar jag nästan alltid med kaffe: in med en bit i munnen, och drick sen riktigt varmt kaffe så att chokladen smälter. *drool*

Nattljus
2010-01-14, 14:57
Eller så handlade det om serveringstemperaturen!? Självklart ska chokladen inte var för kall när man äter den. Men mörk choklad tar jag nästan alltid med kaffe: in med en bit i munnen, och drick sen riktigt varmt kaffe så att chokladen smälter. *drool*
choklad + kaffe är det absolut bästa som finns :thumbup:

Eddie Vedder
2010-01-14, 16:11
Har du tänkt köpa på dig flera kg?

Hållbarheten är ju jättelång på sån choklad och om du så bara tar en ruta i veckan lär du inte behöva frysa in. Men visst, har du köpt hem 20 kg choklad kanske det kan vara värt att frysa in delar av det, vad vet jag?:D

Per B
2010-01-14, 16:26
Har du tänkt köpa på dig flera kg?

Hållbarheten är ju jättelång på sån choklad och om du så bara tar en ruta i veckan lär du inte behöva frysa in. Men visst, har du köpt hem 20 kg choklad kanske det kan vara värt att frysa in delar av det, vad vet jag?:D

Fast det är för att minska frestelsen att äta upp hela kakan på en gång jag ska ha den i frysen - jag har väldiga problem att ha godsaker hemma utan att äta upp allt på en gång. *popcorn*

the Wire
2010-01-14, 16:27
Du kanske kan nöja dig med att förvara dem i en låda med extra krångligt lås på? :D

Eddie Vedder
2010-01-14, 16:28
Fast det är för att minska frestelsen att äta upp hela kakan på en gång jag ska ha den i frysen - jag har väldiga problem att ha godsaker hemma utan att äta upp allt på en gång. *popcorn*

I see.:D

Har du inget skjul eller förråd en bit bort där du kan förvara din choklad då?:D

Per B
2010-01-14, 16:31
Du kanske kan nöja dig med att förvara dem i en låda med extra krångligt lås på? :D

I see.:D

Har du inget skjul eller förråd en bit bort där du kan förvara din choklad då?:D

Jag skulle behöva ha ett lås som är synkat med kaffebryggaren så att jag bara kan komma åt chokladen när jag fixat kaffe. Min teori är att jag kommer att kunna låta bli chokladen om jag inte tar den med kaffe eftersom den som djupfryst inte kommer att gå att äta, men med varmt kaffe smälter den ändå i munnen. *drool*

pelle
2010-01-14, 16:34
Köp inte chokladen alls... där har du veckans tips :)

Per B
2010-01-14, 16:54
Köp inte chokladen alls... där har du veckans tips :)

Pass

Sverker
2010-01-14, 18:25
Synd på chokladen. Den kommer att bli matt och grå. Choklad ska aldrig förvaras i kyla. Choklad smälter någonstans kring 31 - 33°C. Vid lägre temperaturer är choklad en blandning av fasta små kristaller och flytande olja.


Egentligen befiner sig choklad i en superktritisk fas där fettet har kristallicerat i instabila betaprim-kristaller.
Sjunker temperaturen ned mot kylskåpskallt så övergår kristallformen till prim som snabbt växer i storlek och all choklad blir kristallin = matt och tråkigt grå:(

Exhale_
2010-01-14, 18:26
Jag skulle behöva ha ett lås som är synkat med kaffebryggaren så att jag bara kan komma åt chokladen när jag fixat kaffe. Min teori är att jag kommer att kunna låta bli chokladen om jag inte tar den med kaffe eftersom den som djupfryst inte kommer att gå att äta, men med varmt kaffe smälter den ändå i munnen. *drool*

:Virro :laugh:

syrén
2010-01-14, 18:51
Köp sådana små portions-chokladbitar av riktigt lyxkvalitet (framförallt DYR). Så lyxigt dyra att du inte vill möla i dig detta utan endast njuta av en enda delikat liten goding =)

Per B
2010-01-14, 18:52
Synd på chokladen. Den kommer att bli matt och grå. Choklad ska aldrig förvaras i kyla. Choklad smälter någonstans kring 31 - 33°C. Vid lägre temperaturer är choklad en blandning av fasta små kristaller och flytande olja.


Egentligen befiner sig choklad i en superktritisk fas där fettet har kristallicerat i instabila betaprim-kristaller.
Sjunker temperaturen ned mot kylskåpskallt så övergår kristallformen till prim som snabbt växer i storlek och all choklad blir kristallin = matt och tråkigt grå:(

Hmm, jag förvarar normalt chokladen i kylen (den är mindre frestande där än om den ligger framme), och att den är grå har jag då aldrig sett. Det är Lindt 85% och 90% det handlar om. Kan de vara så att de tillsätter nånting som förhindrar processen du beskriver?

Sverker
2010-01-14, 19:35
Vad jag vet så tillsätts inget för att förhindra felaktig kristallicering. Möjligen att lecithin skulle kunna fungera:confused:

Per B
2010-01-14, 19:45
Vad jag vet så tillsätts inget för att förhindra felaktig kristallicering. Möjligen att lecithin skulle kunna fungera:confused:

Känns ju långsökt att de skulle göra det eftersom chokladen normalt inte förvaras kallt ändå, men jag frågade eftersom jag aldrig noterat att den blivit grå... men jag kanske inte kollat tillräckligt noga. Jag antar att jag får försöka jobba på min karaktär för att kunna motstå att äta mer choklad än jag egentligen vill ha. *gah!*

Frumpish
2010-01-14, 20:58
Känns ju långsökt att de skulle göra det eftersom chokladen normalt inte förvaras kallt ändå, men jag frågade eftersom jag aldrig noterat att den blivit grå... men jag kanske inte kollat tillräckligt noga. Jag antar att jag får försöka jobba på min karaktär för att kunna motstå att äta mer choklad än jag egentligen vill ha. *gah!*

Det finns inget som heter "mer än jag egentligen vill ha" när det kommer till choklad :D

Vicotnik
2010-01-15, 03:22
Fast det är för att minska frestelsen att äta upp hela kakan på en gång jag ska ha den i frysen - jag har väldiga problem att ha godsaker hemma utan att äta upp allt på en gång. *popcorn*
Jag är också hopplös på det där. Att ha grejorna i frysen hjälper inte, jag äter upp skiten ändå. Enda lösningen för mig är att inte ha nåt hemma alls.

Man borde ta tag i det där egentligen.. Hur går man tillväga för att fixa till sin dåliga självdisciplin? *gah!*

Under tiden får man passa på att deffa när man mår dåligt, jag får en satans motivation när jag har lite ångest sådär. :whipped:

Degpekka
2010-01-15, 04:21
Om ni vet att ni inte ska ta en bit till är det väl bara att ge fan i att stoppa den i munnen? :S hur svårt kan det vara? :)

Lellan
2010-01-15, 07:30
Om ni vet att ni inte ska ta en bit till är det väl bara att ge fan i att stoppa den i munnen? :S hur svårt kan det vara? :)

Såna här kommentarer gör mig bara så less. Det är ju annars det ultimata svaret på allt om man vill ha nosen i vädret och inte erkänna att alla har något de inte är bäst på. "det är väl bara att ge fan att stoppa i munnen" "det är väl bara att plugga" "det är väl bara att gå och lägga sig" "det är väl bara att gå upp på morgonen" "det är väl bara att spara ihop lite pengar" "det är väl bara att använda hjärncellerna" "det är väl bara att käka lite mer" "det är väl bara att ta det där körkortet" "det är väl bara att röra på fläsket" "det är väl bara att strunta i att träna om du är övertränad" osv osv i all oändlighet gällande allt folk söker lösningar på. Visst, ofta är det svar på när någon inte tänkt till, el bara vill klaga. Men det händer ju att folk söker lösningar, inte nåt som täpper till klagohålet.

Att inse en svårighet, och hantera den, är i mina ögon mer värt än att inte inse och ständigt misslyckas pga att "det är väl bara att..".

TS: Jag har samma dilemma, tänker inte vara utan choklad men tänker inte falla för frestelsen. Lidl har 2,5 grams portionsbitar förpackade, tror en sån lådda på kanske 150 gram kostar 40 spänn.

Eller så köper du lösviktsmörk, finns ju enportionsbitar, köp tex var 5e dag el nåt?

Frysen - testa vetja, en chokladkaka kan du väl offra för mänskligheten? :) (återkom ang resultatet). *popcorn*

Själv brukar jag bara ha kakao hemma. Dessutom, känner jag ett våldsamt sug, så är det bara: av med telefonen, fram med den mängd jag tänker mig äta, krångla till förvaringen av resterna, av el på med musik o kaffe, koncentrationsnjut. Lugn å fin. Under tiden har man ett gäng ägg på kokning, ät dem när du ätit din choklad och ta daa - du är fri att göra whatever. Du åt det du tänkte, nu kan du glo på dumburk/träna/gå en prommis/läsa en bok el whatever du hade tänkt ägna tillvaron till.

Lycka till!