handdator

Visa fullständig version : fet vs smal vid 500kcal underskott


Thell
2010-01-14, 06:54
Tjena

jag ska snart vara med i en viktnedgångs-tävling på jobbet och har fått höra massa om att jag skulle ha lättare att gå ner i vikt osv. för att jag är större och har mera fett
Har dock för mig att jag läst en artikel här om att det är lika svårt för en smal som en fet person att tappa vikt, dvs att -500kcal ger samma viktnedgång oavsett kroppsvikt? kan dock inte hitta den längre =/
Jag själv är 189 och 120kg med 20-25% kroppsfett och en av mina motståndare är ca 180cm och 80kg med ca 15-20% kroppsfett.

Frågan är då, har jag lättare att tappa vikt än den andra personen?
alltså, vikt som vikt, spelar ingen roll om det är fett eller muskler.

Yeahvlen
2010-01-14, 07:31
Du har, troligtvis, enklare för att tappa mer fettvikt vid identiska energiunderskott som dina kollegor, förutsatt att de har mindre andelar fett på kroppen. Men själva vikten avgörs utifrån energiunderskottets storlek.

Har ni identiska energiunderskott kommer ni gå ned lika mycket i vikt. Själva "svårigheten" att gå ned i vikt är nog högst individuell. Men till en början låter det inte allt för långt ifrån sanningen att du kanske har enklare att gå ned i vikt, eftersom du redan har en ganska hög energiförbrukning med tanke på dina personvärden.

AlmostRipped
2010-01-14, 08:52
Tjena

jag ska snart vara med i en viktnedgångs-tävling på jobbet och har fått höra massa om att jag skulle ha lättare att gå ner i vikt osv. för att jag är större och har mera fett
Har dock för mig att jag läst en artikel här om att det är lika svårt för en smal som en fet person att tappa vikt, dvs att -500kcal ger samma viktnedgång oavsett kroppsvikt? kan dock inte hitta den längre =/
Jag själv är 189 och 120kg med 20-25% kroppsfett och en av mina motståndare är ca 180cm och 80kg med ca 15-20% kroppsfett.

Frågan är då, har jag lättare att tappa vikt än den andra personen?
alltså, vikt som vikt, spelar ingen roll om det är fett eller muskler.

Sen beror ju allt på hur länge tävlingen fortgår och hur du vill vara, skulle du gå från 120 till 90 kommer du vinna över han om han inte vill väga 50kg :)

Tror det kommer bli lättare och snabbare för dig då du kan minska energibehovet lättare än vad han kan göra då du troligtvis har ett mycket högre energibehov. Räkna vad du stoppar i dig och träna så är vinsten din!:whipped:

z_bumbi
2010-01-14, 09:43
Jag gissar att viktnedgången den första veckan ev i två veckor kommer att vara större men sen planar det ut. En större kropp har bl a mer vatten bundet i sig, det beror iofs på man äter för mat och hur mycket man tränar men jag antar att det är ungefär lika i båda fallen.
Eftersom båda har så pass mycket fett så tror jag inte andelen mellan fett- och muskelförlust blir något som påverkar i stort och här har träning och kost en ännu större inverkan. Är det även här något så när lika så kommer ev skillnader lika gärna kunna bero på andra faktorer än just kroppsvikten.

Sen beror det på vad tävlingen gäller, och hur förlåtande det egna samvetet är, hur man vill manipulera vikten inför invägningarna. Det går både att öka och tappa mycket vikt väldigt snabbt men då kanske man inte kan säga att man kör helt rent spel.

944RS
2010-01-14, 09:43
Låter som en rätt orättvis tävling om ni bara går på tappade kilon. Men det är en annan historia...

DerClown
2010-01-14, 13:26
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=141795

här är en tråd om att man ligga på extra mycket kaloriminus om du har extra mycket fett på kroppen.

Ifall det inte finns en regel i tävlingen att ni måste just ligga på -500kcal förstås.

Sniggel
2010-01-14, 17:17
Du behöver inte ligga på ett procentuellt lika stort underskott som en smalare person för att ligga på 500 kcal underskott.

WHITEFOLKS
2010-01-14, 17:24
Däremot är det väl lättare för en smalare person att få muskler att ryka = större viktnedgång :D

Lawgivah
2010-01-14, 20:46
Anledningen till att det skulle vara lättare för dig är att du har antagligen mycket högre energiförbrukning än vad en smal person skulle ha.

Det är ju helt logiskt egentligen, stora personer behöver mer bränsle, mindre personer tvärtom.

Detta förutsatt på en vilodag, sen kan den mindre personen i fråga vara mer aktiv och därmed förbruka mer.

Därför blir det lättare för dig för äter du samma mängd kalorier som den mindre, så kommer du ha ett högre underskott än honom.